وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه و مقاله – مقاومت و عدم پذیرش – 10

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

اطلاع رسان کد۶: ما قبل از آموزش بستر کار را آماده نکردیم و به طور ناگهانی کتاب درسی را تغییر دادیم. در واقع قبل از اجرای آن به درستی فرهنگ سازی نکرده ایم.

عدم آماده سازی حرفه ای معلمان برای تغییر

اطلاع رسان کد۳: به نظر من بزرگترین مشکل این بود که معلم هایی که برای پایه ششم استفاده کردند کارشناسی شده نبودند و از معلم‌هایی استفاده شده که سواد ریاضی کافی برای تدریس کتاب ریاضی پایه ششم که بسیار سنگین بود را نداشته اند.

اطلاع رسان کد۵: تغییرات کتاب درسی ریاضی هفتم در شرایطی اجرا می شود که معلم‌های ما را آماده نکردند، نه هیچ آموزشی به معلمان دادند و نه هیچ ابزاری در اختیار آن ها قرار داده‌اند. معلم های ما اصلا آماده نشده بودند تا چند وقت قبلش اصلا نمی‌دانستند که چه باید درس بدهند.

عدم تناسب محتوا با توانایی دانش آموزاناطلاع رسان کد۳: تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم اصلاً خوب نبود، کتاب درسی که نوشته شد، کتابی بالاتر از سطح متوسط بود و جوابگوی دانش‌آموزان متوسط به پایین نبود.نداشتن پیش سازمان دهنده در کتاب درسیاطلاع رسان کد۴: کتاب درسی جدید بدون هیچ مقدمه ای درس را شروع می‌کند.مطالب و درس اصلاً توضیح داده نشده است.

تحلیل محتوای مصاحبه پیرامون نوع مواجهه معلمان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم نشان داد که آنان دو طیف از رفتار را از خود نشان داده‌اند: پذیرش کامل و مقاومت و عدم پذیرش. در جدول( ۲-۴ )‌به این موضوع پرداخته خواهد شد:

جدول ۴-۳٫ تحلیل محتوای مصاحبه با معلمان پیرامون نوع مواجهه آنان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲

مفاهیم
ابعاد
مصادیق
پذیرش کامل

تلاش در جهت افزایش دانش روانشناسی در کنار دانش تخصصی و مهارت عملی به منظور ارتقای کیفیت تدریس و توجه بیشتر به جنبه‌های عاطفی یادگیری

اطلاع رسان کد۱:یک معلم باید بداند که داشتن تخصص و مهارت علمی کافی نیست و بایددانش روان شناسی داشته باشد تا از نظر عاطفی رابطه مناسبی با دانش آموزان برقرار کند. من همیشه سعی می کنم در کنار مطالعه تخصصی برای تدریس بهتر، در زمینه روان شناسی هم مطالعه داشته باشم.

اختصاص زمان بیشتر و تلاش و کوشش مضاعف‌تر جهت سازگاری با تغییرات ایجاد شده

اطلاع رسان کد۲:برای اینکه بتوانی خودت را با کتاب تطبیق دهی نیاز به تلاش و کوشش و گذاشتن وقت بیشتر در منزل خواهدداشت.

تلاش در جهت استفاده از شیوه های نوین تدریس ، فعال کردن دانش آموزان در جریان تدریس واستفاده از ابزار برای درگیر کردن حس های مختلف دانش آموزان

اطلاع رسان کد۵: من احساس می کنم ما معلم ها ، خیلی خوب برخورد کردیم و خوب کنار آمده ایم. در واقع ما با بهره گرفتن از ابزار و درگیر کردن حس های مختلف دانش آموزان واستفاده از روش های تدریس نوین سعی در جذاب کردن مطالب کتاب درسی برای دانش آموزان داشتیم.

اختصاص زمان بیشتر و تلاش و کوشش مضاعف‌تر جهت سازگاری با تغییرات ایجاد شده

اطلاع رسان کد۶: چون دانش آموزان ما از نظر سطح اطلاعات مانند گذشته نیستند و باسوادتر شده اند ‌بنابرین‏ برای اینکه بتوانم جوابگوی آن ها باشم نیاز به مطالعه و تلاش بیشتر را در خودم احساس می کنم.

ترکیب مطالب کتاب درسی جدید با مطالب سرگرمی و کتابچه غنی‌سازی جهت جذاب ساختن و قابل فهم ساختن مطالب کتاب درسی ریاضی

اطلاع رسان کد۲: من مطالب کتاب جدید را با غنی سازی ریاضی که قبلا داشتیم ترکیب می کردم و کتاب درسی را تدریس می کردم.

شرکت در جلسات نقد و بررسی کتاب واستفاده از نظرات همکاران برای تدریس بهتر کتاب

اطلاع رسان کد۷: من برای اینکه بتوانم مفاهیم را به بهترین شکل به دانش آموزان تفهیم کنم به طور مستمر در جلسات نقد و بررسی شرکت کرده و از نظرات همکاران با سابقه استفاده می کردم.

اطلاع رسان کد۸: من سعی می کردم با جستجو در سایت های مختلف ، شرکت در جلسات گروه آموزشی ‌و مشورت با همکاران و اساتید دانشگاه ، اشکالات را برطرف کرده و کتاب را به خوبی تدریس کنم.

مقاومت و عدم پذیرش

کاهش انگیزه معلمان و تصمیم به انتقال به سوی مناطق کم جمعیت و روستاها

اطلاع رسان کد۱: معلمان ما بی انگیزه شده اند و به دنبال این هستند که به مدارس مناطق کم جمعیت و روستاها بروند.

مقاومت و عدم پذیرش

کاهش انگیزه معلمان و تصمیم به انتقال به سوی مناطق کم جمعیت و روستاها

اطلاع رسان کد۱: معلمان ما بی انگیزه شده اند و به دنبال این هستند که به مدارس مناطق کم جمعیت و روستاها بروند.

مقاومت در برابر تغییرات انجام گرفته و تدریس به روش کتاب درسی قبلی

اطلاع رسان کد۳: من اصلا به روش کتاب درسی جدید پیش نمی روم. مانند گذشته ابتدا درس می دهم، جزوه می دهم و در پایان از دانش آموزان می خواهم به حل ‌کار در کلاس ها بپردازند.

ممنوع کردن استفاده از ماشین حساب و حذف بخش‌های مستلزم استفاده از ماشین حساب

اطلاع رسان کد۴: کتاب درسی استفاده از ماشین حساب را تأکید می کرد ولی من آن را ممنوع کردم، چون به نظر من استفاده از آن بی مورد بود.

همان‌ طور که جدول( ۴-۴)نشان می‌دهد معلمان ریاضی پایه هفتم دو طیف از رفتار را از خود نشان می‌دهند که در قبال این رفتارهای خود ، توجیهاتی نیز دارند که در ادامه به تحلیل محتوای مصاحبه پیرامون توجیهات معلمان پیرامون رفتار خود در مواجهه با تغییرات کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم پرداخته خواهد شد:

جدول ۴-۴٫ تحلیل محتوای مصاحبه پیرامون توجیهات معلمان پیرامون رفتار خود در مواجهه با تغییرات کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲

مفاهیم
ابعاد
مصادیق
پذیرش کامل

رشد دانش آموزان و ضرورت تغییر

اطلاع رسان کد۱:بچه ها از نظر سطح علمی و همچنین تحصیلات خانوادگی رشد کرده‌اند و با توجه به اینکه دانش آموزان ما به انواع تکنولوژی های روز مجهز هستند، کتابی که پانزده یا بیست سال پیش نوشته شده بود جوابگوی نیاز دانش آموزان امروز ما نبوده است.همچنین روش تدریس خشک و سنتی جوابگوی دانش آموز امروز ما نیست.

نارضایتی از تکرار در تدریس

اطلاع رسان کد۲: من از اینکه بیست سال یک سری مطالب تکراری را تدریس می کردم احساس پوچی می کردم و باتغییرات جدید پویا تر شده ام .زیرا

مباحی به کتاب درسی جدید مثل مبحث احتمال اضافه شد، که ما طی این بیست سال چنین مبحثی را در دوره راهنمایی نداشتیم و در سطح دبیرستان بود ‌بنابرین‏ برای اینکه بتوانم به خوبی از عهده تدریس مباحثی اینچنینی برآیم نیاز به مطالعه بیشتر را در خودم احساس می کنم.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پروژه و پایان نامه | نمودار ۴-۵ : نمودار مربوط به جدول۴-۵ – پایان نامه های کارشناسی ارشدفایل های مقالات و پروژه ها | مدل‌های دینداری در ایران : – 5 »
 
مداحی های محرم