وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | خودرهبری : – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

    1. الگودهی :الگودهی به طور مستمر در طول پژوهش ها مربوط به مداخله مهارت‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است . الگودهی زنده هنگامی رخ می­دهد که یک الگوی زنده یا بیشتر یک مهارت را در جلوی کلاس نشان می­دهد . الگودهی نمادی ازاستفاده از الگوهای نوار و ویدئویی ‌می‌باشد(گرشام[۵۴]، ۱۹۸۲).

  1. تعمیم دهی مهارت ها :اکثر مطالعات باز نگری شده نشان می‌دهند که ترکیبی از تکنیک ها به بهترین شکل تعمیم دهی را بهبود می­بخشند . به طور خاص تر ، ترکیبی از تکنیک‌های پیشایند و پیامد باعث تعمیم دهی می­شوند ، در تحلیلی از پیشینه­ اموزش مهارت‌های اجتماعی دریافتند که گروه هایی که مثبت ترین نتایج تعمیم دهی را به دست آوردند، ترکیبی از آموزش­ها ، سر نخ­دهی و تقویت مثبت را به ‌کار گرفتند.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر تعمیم دهی تأثیر می­گذارند . مهمترین عامل ، محیطی است که مهارت‌ها در آن آموزش داده می­شوند . مهارت ­ها باید در محیط طبیعی جهت تسهیل تعمیم دهی آموزش داده شوند.کلاس درس محیطی طبیعی است. ‌بنابرین‏ آموزگاران باید فرصتهایی را هم برای آموزش مهارت‌های اجتماعی و هم برای ایجاد تقویت کننده­ های طبیعی ایجاد کنند. این نوع تدریس ، اتفاقی نامیده می­ شود. اکثر آموزش مهارت‌های اجتماعی که درخانه ، مدرسه و جامعه اتفاق می ­افتد را به عنوان یادگیری اتفاقی مقوله بندی ‌کرده‌است. یادگیری اتفاقی با آموزش مستقیم فرق دارد ، چون اغلب آموزش رسمی یا برنامه ریزی شده نیست ؛ درعوض آموزش زمانی اتفاق می ­افتد که شرایط ، زمان قابل آموزش را فراهم کند. این روش آموزش تمرین مهارت‌ها را فراهم می‌کند و تعمیم دهی مهارت‌ها را بهبود می­بخشد. در هر صورت آموزش اتفاقی به تنهایی برای آموزش مهارت‌های جدید کافی نباشد .

    1. کسب مهارت‌های اجتماعی :

کودکان و نوجوانان از طریق کسب مهارت‌های اجتماعی مهمی نظیر همکاری ،سازش ،ارتباط و دوست یابی به درون گروه همسالان خود ، راه یافته و پایه و اساس زندگی اجتماعی را تشکیل می­ دهند(استوارت و سندین ،۱۹۹۵). از مشکلات عمده ای که تأثیر باز دارند بر کار امدی و پویایی نوجوانان دارد و از شکل گیری سالم هویت و نیز شکوفایی استعدادها و قوای فکری و عاطفی آنان جلوگیری می­ کند ، مشکل برقراری ارتباط اجتماعی و نداشتن مهارت‌های لازم اجتماعی است (مهرابی زاده،تقوی و عطاری ،۱۳۸۸). همکاری ،مشارکت با دیگران،کمک کردن ، آغازگر رابطه بودن ،تقاضای کمک کردن،تعریف و تمجید و قدردانی کردن،مثالهایی از مهارت‌ها و رفتارهای اجتماعی است.

یادگیری رفتارهای فوق و ایجاد رابطه اثر بخش با دیگران یکی از مهمترین دستاورد دورانهای نوجوانی و جوانی است . با این حال همه نوجوانان موفق به فراگیری این مهارت‌ها نمی­شوند(الیوت و گرشام[۵۵] ، ۱۹۹۹).

کودکانی که مهارتهایی اجتماعی کافی کسب کرده‌اند در ایجاد ارتباط با همسالان ویادگیری در محیط آموزشی موفق­تر از کودکانی هستند که فاقد این مهارت‌ها می­باشند.(تیلر،هویس و والکر[۵۶]،۲۰۰۱؛ آشر،۲۰۰۳، از ایلکنورو بالبین[۵۷] ،۲۰۰۷).

آموزش ابراز وجود،یک روش چند محتوایی رفتاری بوده و اجزای ان عبارتند از راهنمایی،ایفای نقش، الگوسازی، پسخوراند،تمرین و مرور رفتاری به صورت تجسمی و عینی(آچن[۵۸]،۱۹۹۷)،برنامه آموزش ابراز وجود، بدین منظور طرح ریزی می شودتا عقاید و رفتارهای جراتمندانه افراد را بهبود می بخشد؛به طوری که آن ها به توانند با دیدی بهتر به خود نگریسته،به خود اعتمادی برسند ،به طور مناسب عواطف و تفکرات فردی خود را نشان دهند ونتیجه روابط میان فردی مؤثرتری را با دیگران برقرار نمایند(هارجی و دیکسون[۵۹]،۲۰۰۴).

ابراز وجود یک مهارت آموخته شده نه یک صفت که یک فرد یا دارای آن است ، یا از آن بهره مند نیست . لذا یک برنامه صحیح اموزشی ابراز وجود قادر است دید افراد را نسبت به خودشان تغییر دهد؛اعتماد به خودرا در آن ها تقویت کند و روابط بین فردی را بهبود بخشد(لین و همکاران[۶۰]،۲۰۰۴) .

    1. پرورش توانایی‌های شناختی دانش آموزان :

هدف مورد نظر در حیطه شناخت ، کسب دانش ، معلومات و توانایی‌ها و مهارت‌های ذهنی مانند درک و فهم آموخته ­ها،استفاده از آن ها در موقعیتهای تازه ، تجزیه و تحلیل، نوآوری و قضاوت درباره امور است(سیف ، ۱۳۸۱ ، ص۱۳۶).

دست یافتن ‌به این آگاهی­ها وتواناییها ، نه تنها در عرصه زندگی فردی بلکه در عرصه زندگی اجتماعی و روابط با دیگران ، نقش بسزایی دارد . ‌بنابرین‏ هنگامی که برنامه درسی بخواهد بستر مناسبی برای وحدت و انسجام اسلامی در عرصه جامعه فراهم کند ، ناچار از ارائه دانش و معلومات لازم موجود در این زمینه و رشد توانایی‌ها ذهنی است که زمینه ساز روابط اجتماعی مطلوب و دستیابی به افکار و اندیشه‌های صحیح است . محورهای تلاش درحوزه شناخت گسترده و وسیع هستند.در این جا آن ها دردو محور تقویت و پرورش ایمان و کسب سایر آگاهیهای لازم بررسی می شود .

    1. خودرهبری :

با توجه به دگرگونی‌های سریع و پرشتاب دانش معلومات بشری ،همه چیز به شدت در حال تغییر و تحول است .سازمان‌ها به عنوان یک سیستم باز با محیط در تعامل باشند و برای تداوم حیات نیازمند ‌پاسخ‌گویی‌ به تغییرات محیطی هستند .بسیاری از محققان بر لزوم یک سبک جدبد رهبری ،برای ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این چالش صحه گذاشته اند . خودرهبری و راهبردهای آن با تأکید بر تبدیل شدن با فردی موثرتر، می ­تواند پاسخگوی چالش‌های پیش روی سازمان­ها در قرن بیست و یک باشد(خراسانی و همکاران،۱۳۹۱)

به طورخلاصه ،کار بست فنون خود مدیریتی ،خود تاثیری چشمگیری در زمینه نحوه انجام وظایف برای دستیابی به استانداردها ، آن گونه توسط سیستم تعریف شده است ) در کارکنان به وجود ‌می‌آورد ؛در حالی که خود رهبری علاوه برنحوه انجام وظایف به ضرورت و چرایی این امر نیز می­پردازند .

    1. ایجاد زمینه برای رشد راهبردهای خودرهبری:

راهبردهای خود رهبری را به سه مقوله کلی تقسیم می‌گردد :

    • راهبردهای معطوف به رفتار .

    • راهبردهای پاداش طبیعی .

  • راهبردهای الگوی فکری سازنده (هاگ تون[۶۱]، به نقل از خراسانی و همکاران ، ۱۳۹۱).

راهبردهای معطوف به رفتار در پی آن هستند که خود آگاهی فردی رابه منظور تسهیل مدیریت رفتاربویژه مدیریت رفتارهای مرتبط با وظایف بالاببرند و راهبردهای معطوف به رفتار شامل مشاهده خود،تعیین هدف برای خود ، پاداش دهی به خود ،خود تنبیه و خود رهنمودی می­باشند .مشاهده خود،متضمن افزایش آگاهی فرد از زمان و چرایی پرداختن به رفتارهای به خصوص است.این نوع خودآگاهی اولین گام ضروری در راستای تغییر با کنارگذاشتن رفتار های بیهوده و غیر مولد است.با دستیابی به اطلاعات دقیق در خصوص رفتار فعلی ‌و سطوح عملکرد،افراد می‌توانند به نحوه مؤثری برای خودشان اهداف تغییر رفتار تعیین کنند .

راهبردهای خودرهبری معطوف به رفتار برای رفتارهای سازنده و مطلوب که منتهی به پیامدهای موفقیت آمیز شوند طراحی ‌شده‌اند و در عین حال رفتارهای منفی و نامطلوب که منجر به پبامدهای بی حاصل می‌شوند را سرکوب ‌می‌کنند(مانز و سیمز[۶۲]،۲۰۰۱).


فرم در حال بارگذاری ...

« مقاله-پروژه و پایان نامه | قسمت 8 – 3دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | بر اساس نظر بوزان[۷۲] (۲۰۰۲) هوش اجتماعی از هشت مؤلفه تشکیل شده است: – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم