وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی دستیابی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

همه روش­های بالا در سطح ساختار عمل می­ کند، آنها ماتریس­های ارتباط مدل­های نگاشت­ ادراکی فازی فردی را بکار می­گیرند و آنها را با کمک فرمول­های خاصی ترکیب می­ کنند. تنها روشی که نیازمند هیچ اطلاعات اضافی نیست روش میانگین است. اما رویکردهای دیگر نیازمند دانش تکمیلی هستند که گرفتن آن سخت یا غیر ممکن است [۸۰].
۲-۹-۳- خوشه­بندی نگاشت­های ادراکی فازی
مدل نگاشت­ ادراکی فازی یک نمودار علت و معلولی است که نمایشگر روابط بین اجزای اساسی در نظام­های پیچیده است. خبره­هایی که آشنا به اجزای نظام و روابط بین آنها هستند ممکن است تعیین کننده روابط موجود در مدل نگاشت­ ادراکی فازی باشند. زمانی که تعداد عوامل زیاد باشد و در مدل­سازی به دنبال آن باشیم تا عوامل را دسته­بندی کرده و در حوزه ­های مشخصی دسته­بندی نماییم، مشکل آنجاست که با افزایش تعداد آنها و روابط بین آنها خطای بررسی عوامل بسیار افزایش می­یابد و خبره به راحتی نمی­تواند روابط صحیح علت و معلولی بین عوامل را مشخص کند. بنابراین برای حل این مشکل در دسته­بندی عوامل، لازم است مکانیزمی را در نظر گرفت تا با بهره گرفتن از آن بتوان روند دسته­بندی عوامل و مشخص نمودن روابط علت و معلولی صحیح را در ماتریس نهایی عوامل تسهیل کرد [۸۳].

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

خوشه­بندی گراف علت و معلولی و یا همان نگاشت­ ادراکی فازی نه تنها باعث می­ شود که گره­های مشابه با یکدیگر شناسایی شوند، بلکه این امکان را می­دهد که ابعاد مساله کوچک شود و یک نگاشت­ ادراکی فازی با تعداد گره زیاد را به نگاشت­ ادراکی فازی با تعداد گره کمتر تبدیل کنیم. شناسایی گره­های مشابه و قرار دادن آن­ها در یک خوشه شناخت بهتری از گره­های گراف و یا به بیانی بهتر، همان متغیرهای کلیدی به تحلیل­گران می­دهد. پس از خوشه­بندی و برچسب­گذاری خوشه ­ها بر اساس ویژگی­هایشان، خوشه ­ها به دسته­هایی با نام تبدیل می­شوند. لذا می­توان عوامل کلیدی را بر اساس ویژگی­هایشان با یک نام واحد شناسایی کرد [۸۴].
۲-۹-۴- حوزه ­های کاربردی نگاشت­ ادراکی فازی
در طول ۱۵سال اخیر، نگاشت­های­ ادراکی فازی در حوزه ­های زیادی، در مسائل متنوع و متفاوتی بکار رفته­اند [۷۸و۸۰]. نگاشت­های­ ادراکی فازی به ویژه در دامنه­های دانش نرم (به طور مثال علوم سیاسی، علوم نظامی، تاریخ، روابط بین­الملل، تئوری سازمان) که مفاهیم/روابط سیستم و زبان سیستم هر دو اساساً فازی هستند، قابلیت کاربرد دارد [۵۹]. تسادیراس حوزه ­های کاربرد نگاشت­های­ ادراکی فازی را در چهار حوزه اصلی تصمیم ­گیری، پیش ­بینی، تفسیر و توضیح (فعالیت­هایی که قبلاً انجام شده است) و برنامه­ ریزی راهبردی طبقه ­بندی کرده است و بیان می­ کند که تعداد زیادی از نگاشت­های­ ادراکی فازی، در حوزه صنعت، تجارت و فعالیت­های مالی توسعه یافته­اند [۸۵]. علیزاده کارکردهای بسیاری مانند مدارهای الکتریکی، پزشکی، سیستم­های نظارتی، برنامه­ ریزی راهبردی و سازمانی، تحلیل شاخص­ های عملکرد کسب و کار، مدیریت پروژه­ های نرم­افزاری، بازیابی اطلاعات، مدل­سازی نظام­های پویای پیچیده و مدل­سازی جهان مجازی را در حوزه نگاشت­ ادراکی فازی طبقه ­بندی کرده است [۸۶]. دایلک یامن کاربردهای نگاشت­ ادراکی فازی را در حوزه ­های مهندسی، برنامه­ ریزی استراتژیک، تکنولوژی اطلاعات، تصمیم ­گیری، مدیریت پروژه، تحلیل سرمایه ­گذاری، پزشکی، محیط و زیست­شناسی و… قرار داده است [۷۸]. استچ حوزه ­های کاربردی نگاشت­ ادراکی فازی را در پنج گروه عمده­­ی پزشکی؛ علوم زمین­ شناسی و محیطی؛ مهندسی و حوزه اقتصاد؛ تجارت و مدیریت و سایر موارد طبقه ­بندی کرده است [۸۰]. با توجه به کاربرد وسیع نگاشت­ ادراکی فازی در حوزه مدیریت و صنایع و موضوع پژوهش حاضر، خلاصه­ای از کاربرد نگاشت­ ادراکی فازی در این حوزه به ترتیب وقوع آن در جدول (۲-۳) ارائه شده است.
جدول(۲-۴): پژوهش­های مرتبط با کاربرد FCM در حوزه مدیریت و صنایع

ردیف

کاربرد FCM در مدیریت و صنایع

سال

منبع

۱

کاربرد FCM در جهت مدل­سازی و تحلیل و ارزیابی عملکرد تجاری

۱۹۹۷

[۸۷]

۲

برنامه­ ریزی راهبردی سیستم­های اطلاعاتی (SISP)

۱۹۹۹

[۸۸]

۳

ایجاد مدل برای تحلیل و پیش ­بینی بازار سهام

۲۰۰۱

[۸۹]

۴

مدل­سازی فاکتورهای سنجش پروژه­ های IT و IS

۲۰۰۲

[۹۰]

۵

مدل­سازی فازهای اولیه توسعه یک محصول جدید و به عنوان یک مدل پشتیبانی تصمیم ­گیری

۲۰۰۳

[۹۱]

۶

کاربرد FCM در توصیف یک محیط بازار پویا (مطالعه موردی بازار الکتریسیته در انگلستان)

۲۰۰۴

[۹۲]

۷


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مطالب پایان نامه ها در مورد بررسی عناصر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینمقطع کارشناسی ارشد : منابع کارشناسی ارشد در مورد بررسی ارتباط میان مشتری مداری، … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم