۱-۴ هدفهای پژوهش
هدفهای این پژوهش شامل هدفهای علمی و کاربردی است که در ادامه تشریح میشوند.
۱-۴-۱ هدفهای علمی
اهداف علمی این پژوهش عبارتند از:
تعیین میزان تأثیر ویژگیهای سیستم اطلاعات بر بهبود تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران
۱- تعیین میزان تأثیرویژگی قابل فهم بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بربهبود تصمیم گیری مدیران
۲ – تعیین میزان تأثیر ویژگی مربوط بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۳ – تعیین میزان تأثیر ویژگی قابل اتکا بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بربهبودتصمیم گیری مدیران
۴ – تعیین میزان تأثیرویژگی قابل مقایسه بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بربهبودتصمیم گیری مدیران
۱-۴-۲ هدفهای کاربردی
نتایج حاصل از این پژوهش میتواند وسیله ای برای شهرداری ها در بهبود تصمیم گیری آن ها مورداستفاده قرار گیرد.
۱-۵ تبیین فرضیهها
به منظور تبیین فرضیه های پژوهش، لازم است ابتدا درباره متغیرهای پژوهش مطالبی ارائه شود. آنگاه بر اساس مطالب ارائه شده، می توان به تدوین فرضیهها پرداخت. پس ازآن درباره طرح آزمون فرضیهها نیز بحث خواهد شد.
۱-۵-۱ تبیین و اندازه گیری متغیرهای پژوهش
متغیرهای این پژوهش شامل متغیروابسته ومتغیرهای مستقل است که درادامه به توصیف آن ها پرداخته می شود.
۱-۵-۱-۱ تبیین و اندازه گیری متغیر وابسته
متغیر وابسته در این پژوهش، بهبود تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران است
۱-۵-۱-۲ تبیین و اندازه گیری متغیرهای مستقل
سطح سنجش متغیرها در پرسش نامه رتبه ای است. طیف پاسخ ها از گزینه خیلی کم تا گزینه خیلی زیاد است. وزن ۱ به گزینه خیلی کم، وزن ۲ به گزینه کم، وزن ۳ به گزینه متوسط، وزن ۴ به گزینه زیاد و وزن ۵ به گزینه خیلی زیاد اختصاص داده شده است.
متغیرهای مستقل این پژوهش به شرح زیر بیان میشوند:
مربوط بودن : برای سنجش عامل مربوط بودن اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران از سوالات ۱و ۲و ۳ پرسشنامه استفاده شده است که با کدهای ۱-۱ ، ۱-۲، ۱-۳ مشخص شده اند که نگاره قسمتی از آن به شرح زیر است:
ردیف
کد
سوالات
۱
۱-۱
میزان تاثیر واضح و روشن بودن اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۲
۱-۲
میزان تاثیر دانش حسابداری مدیران بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۳
۱-۳
میزان تاثیر طبقه بندی اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
قابل اتکا بودن : برای سنجش قابل اتکا بودن اطلاعات مالی بر بهبودتصمیم گیری مدیران از سوالات ۴،۵،۶،۷ پرسشنامه استفاده شده است که با کدهای ۲-۱، ۲-۲، ۲-۳ ،۲-۴ مشخص شده اند که نگاره قسمتی از آن به شرح زیر است:
ردیف
کد
سوالات
۴
۲-۱
میزان تاثیر زمان متناسب اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۵
۲-۲
میزان تاثیر توانایی اطلاعات سیستم مالی بر شناسایی فرصت ها دربهبودتصمیم گیری مدیران
۶
۲-۳
میزان تاثیرقابلیت اطلاعات سیستم مالی درارزیابی تصمیمات گذشته دربهبودتصمیم گیری مدیران
۷
۲-۴
میزان تاثیر قابلیت اطلاعات مالی درانحراف درآمدها وهزینه هاازبودجه دربهبودتصمیم گیری مدیران
قابل فهم بودن : برای سنجش قابل فهم بودن اطلاعات حسابداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران از سوالات ۸ و۹و۱۰ پرسشنامه استفاده شده است که با کدهای ۳-۱، ۳-۲ و ۳-۳ مشخص شده اند که نگاره قسمتی از آن به شرح زیر است:
ردیف
کد
سوالات
۸
۳-۱
میزان تاثیر ارائه اطلاعات کامل و جامع مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۹
۳-۲
میزان تاثیر ارائه اطلاعات بی طرفانه مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۱۰
۳-۳
میزان تاثیر ارائه صحیح اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۴- قابل مقایسه بودن : برای سنجش قابل مقایسه بودن اطلاعات حسابداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران از سوالات ۱۱، ۱۲ ،۱۳ پرسشنامه استفاده شده است که با کدهای۴-۱ ، ۴-۲ ، ۴-۳ مشخص شده اند که نگاره قسمتی از آن به شرح زیر است:
ردیف
کد
سوالات
۱۱
۴-۱
میزان تاثیر قابلیت مقایسه اطلاعات مالی در طول زمان بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۱۲
۴-۲
میزان تاثیر قابلیت مقایسه اطلاعات مالی باواحدهای مشابه بربهبودتصمیم گیری مدیران
۱۳
۴-۳
میزان تاثیر قابلیت ثبات رویه در اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران
۱-۵-۲ بیان فرضیهها
با توجه به توضیحات قبل، فرضیه های این پژوهش به شرح زیر تدوین میشوند:
فرضیه اصلی :
ویژگیهای سیستم اطلاعاتی مالی(حسابداری) بر بهبود تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران تاثیر دارد.
فرضیات فرعی:
ویژگی قابل فهم بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بربهبود تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران تأثیر دارد.
ویژگی مربوط بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران تأثیر دارد.
ویژگی قابل اتکا بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بر بهبود تصمیم گیری مدیران شهرداری تهران تأثیردارد.
ویژگی قابل مقایسه بودن اطلاعات سیستم اطلاعات مالی بربهبودتصمیم گیری مدیران شهرداری تهران تأثیردارد.
۱-۵-۳ طرح آزمون فرضیه ها
سطح سنجش متغیرها در پرسشنامه رتبه ای است. طیف پاسخ ها از گزینه خیلی کم تا گزینه خیلی زیاد است. وزن ۱ به گزینه خیلی کم، وزن ۲ به گزینه کم، وزن ۳ به گزینه متوسط، وزن ۴ به گزینه زیاد و وزن ۵ به گزینه خیلی زیاد اختصاص داده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...