وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه -تحقیق-مقاله | قسمت 13 – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی


اگر دقت کنیم پیامبر اکرم ۶ هر دو روی سکه را در نشست با انصار مطرح کردند، هم آثار مثبت اسلام و دست آورد بعثت را بیان کردند و هم نقش ستایش انگیز انصار را.

بدین سان پیامبر ۶ را فرصتی پیش‌آمد تا این نکته را یادآور شوند که آنچه دیگران برای آن سر و دست می‌شکنند (یعنی غنائم بعد از جنگ) نباید برای مردمی که چنان نقش بزرگی آفریده‌اند، کمتر جاذبه‌ای داشته باشد. با این سخنان روشن‌گر پیامبر ۶ زنگار وابستگی‌های مادی از دل یاران راستین آن حضرت کنار رفت. گویی فضای آن نشست به زلالی همان روزهایی شده بود که پیامبر ۶ و یاران با انگیزه‌ای خالص هم پیمان شده بودند. بالاخره پیامبر اکرم ۶ با این بیان شیوا و دلنشین خود انصار را آرام و با خود همراه کرد.[۱۱۹]


۲-۲-۱-۲٫ منش و شخصیّت


(فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُم)‏[۱۲۰]

«پس به [برکتِ‏] رحمت الهى، با آنان ‌نرم‌خو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه»‏

بدون تردید از جمله عوامل بسیار مهم در جذب مردم و همچنین در بهبود مدیریت فرهنگی پیامبر اکرم ۶، ارائه الگوی عملی از رفتار و منش و شخصیت خود ایشان بوده است، (اُسوه حسنه‌ای) که بعدها قرآن نیز بر آن تأکید کرد.[۱۲۱] به طوری که بدون تردید نرم خویی پیامبر اکرم ۶ در برابر آزار و اذیت قریش، تأثیر فرهنگی و تبلیغی فراوان داشت و به گسترش دعوت در مکه مدد رساند. قریش به طعنه، نام مبارک پیامبر ۶ را به جای محمد، (مذمم) می‌خواندند و سپس آن بزرگوار را سبّ و هَجو می‌کردند و پیامبر فرمود: آیا در شگفت نیستید که خداوند چگونه مرا از آزار قریش در امان می‌دارد؟ آن ها مذمم را سبّ و هَجو می‌کنند و حال آنکه من محمد هستم و یا ایشان را به جنون، سامری و غیره متهم می‌کردند.[۱۲۲] همچنین پیامبر اسلام ۶ همیشه عطوفت و بخشش را بر انتقام و کشتار مقدم می‌داشته است و توصیه پیامبر به رعایت حال اسیران و اینکه مسلمانان موظّفند رفاه حال اسیران را بر رفاه حال خود ترجیح دهند، نمونه ای بی سابقه در تاریخ بشریت به شمار می‌رود.[۱۲۳]

در جای دیگر آمده رسول خدا ۶ پس از هفده روز یا بیشتر که از محاصره طائف گذشت دستور داد سپاهیان از آنجا کوچ کنند. و از آنجا به «دحناء» و سپس به «جعرانه» فرود آمد، و هنگامى که رسول خدا ۶ خواست از طائف کوچ کند مردى از اصحاب گفت: یا رسول اللّه درباره قبیله ثقیف (آنان که در طائف بودند) نفرین کن. رسول خدا ۶ بجاى نفرینى که آن مرد درخواست کرده بود گفت: خدایا ثقیف را هدایت کن و آنان را (در حالی که مسلمان شده‏اند) به نزد من آر.[۱۲۴]

و همچنین روایت شده که رسول خدا ۶ هرگز غلام و کنیز و غیر آنان را نَزَد مگر در راه خدا، و هرگز براى شخص خود از کسى انتقام نگرفت و انتقام او تنها براى آن بود که خواسته باشد یکى از ‌مجازات‌های الهى را در باره کسى اجرا کند.[۱۲۵]

گویند: پیامبر ۶ از کشتن «ابو البخترى» منع فرموده بود، زیرا در مکه پس از اینکه آزار رساندن به پیامبر ۶ معمول شده بود، روزى او سلاح جنگ پوشیده و گفته بود: امروز، هیچ کس نباید به محمد آزارى برساند و گر نه با سلاح خود با او در خواهم افتاد.[۱۲۶] در اخبار آمده: رسول خدا ۶ هیچ گاه براى خود از کسى انتقام نگرفت، بلکه آزار دهندگان را مى‏بخشید و از آنان گذشت مى‏فرمود.[۱۲۷]

۲-۲-۱-۳٫ صداقت، صبر و مدارا در برابر ناملایمات


(….لکِنَّ الْبِر…..أُولئِکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُون)‏[۱۲۸]

«…..بلکه نیکى آن است که….. آنانند کسانى که راست گفته‏اند، و آنان همان پرهیزگارانند»‏

(وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبیرَهٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعین)‏[۱۲۹]

«از شکیبایى و نماز یارى جویید. و به راستى این [کار] گران است، مگر بر فروتنان‏.»

در بسیاری از مواقع شیوه های مدیریتی ازجمله: برخورد قاطع و جنگ نطامی و … نمی‌تواند مسلمانان را به هدف خویش برساند، در این هنگام روشی در دین اسلام توصیه شده است که باعث فرو نشستن کینه‌ها و عداوت‌های دشمنان به اسلام می‌شود. این روش که نشان دهنده ظرفیت والای اسلام و مسلمانان در برخورد‌های اجتماعی است عبارت است از داشتن صدق و راستی در در جه نخست و سپس صبر و مدارا در برابر ناملایمات و تندی‌ها است که نمونه های فراوانی در زندگی پر برکت پیامبر۶ به چشم می‌خورد. ایشان در تمام روزگار زندگیش، در مقابل حماقتها، بردبارى، و در برابر آزار و اذیتها، تحمل و در مواجه با ‌تنگ دستی، صبر[۱۳۰] و با گریه و زارى و تضرع از خداوند، هدایت آنان را درخواست می‌نمود.[۱۳۱]

امام صادق ۷ به حفص بن غیاث فرمود: اى حفص، هر که صبر کند اندکى صبر کرده و هر که بى‏تابى کند اندکى بى‏تابى ‌کرده‌است. سپس فرمود: در همه کارهایت صبر پیشه‏ساز، زیرا خداى بزرگ محمّد ۶ را به پیامبرى برانگیخت و او را امر به صبر و مدارا نمود و فرمود:« بر آنچه مى‏گویند صبر کن و به طورى شایسته از آنان دورى گزین، و مرا با تکذیب‏کنندگان توانگر و مرفّه واگذار »[۱۳۲]، و نیز فرمود: «بدى دیگران را با بهترین روش دور کن، تا آن که میان تو و او دشمنى است گویى دوست گرم و صمیمى است. و از این خصلت برنخورند جز کسانى که صبر پیشه کنند و کسى که داراى بهره‏اى بزرگ [از اندیشه و خرد] است»[۱۳۳] رسول خدا ۶ هم صبر نمود تا او را به چیزهاى بزرگ متهم کردند. از این رو دلتنگ شد و خداوند این آیه را نازل نمود:

(وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضیقُ صَدْرُکَ بِما یَقُولُونَ” فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ کُنْ مِنَ السَّاجِدین‏)[۱۳۴]

«و ما به خوبى مى‏دانیم که تو سینه‏ات از آنچه مى‏گویند تنگ مى‏شود. پس به همراه ستایش پروردگارت تسبیح‏گوى و از سجده‏گزاران باش.»

باز هم او را تکذیب کردند و متهم نمودند و حضرت غمگین شد و خداوند این آیه را فرستاد:

(قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَیَحْزُنُکَ الَّذی یَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لا یُکَذِّبُونَکَ وَ لکِنَّ الظَّالِمینَ بِآیاتِ اللَّهِ یَجْحَدُونَ” وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلینَ)[۱۳۵]

«ما به خوبى مى‏دانیم که آنچه مى‏گویند تو را غمگین مى‏کند. اما آنان تو را تکذیب نمى‏کنند بلکه این ستمگران آیات خدا را تکذیب مى‏کنند. البته پیش از تو نیز پیامبرانى تکذیب شدند و بر تکذیب شدن صبر کردند، و آزارها دیدند تا آنکه یارى ما به آنان رسید.»


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۶-۲ مدل برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM) – 1دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه | ۱-۵-۱-۲ تبیین و اندازه ­گیری متغیرهای مستقل – 7 »
 
مداحی های محرم