۱-۳-۲- اهداف ویژه
۱-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت غیرمداخلهای
۲-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت مداخلهای
۳-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت تعاملی
۴-تعیین رابطه سبک مدیریت غیرمداخلهای با خودارزشیابی دانشجویان
۵-تعیین رابطه سبک مدیریت مداخلهای با خودارزشیابی دانشجویان
۶-تعیین رابطه سبک مدیریت تعاملی با خودارزشیابی دانشجویان
۷- پیشبینی خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبکهای مختلف مدیریت کلاس
۱-۴- سوالات و فرضیههای پژوهش
۱- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت غیرمداخلهای، استفاده میکنند؟
۲- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت مداخلهای، استفاده میکنند؟
۳- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت تعاملی، استفاده میکنند؟
۴- بین سبک مدیریت غیرمداخلهای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
۵- بین سبک مدیریت مداخلهای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
۶- بین سبک مدیریت تعاملی و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
۷- تا چه میزان خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبکهای مدیریت کلاس، قابل پیشبینی است؟
۱-۵- تعریف مفهومی و عملیاتی
۱-۵-۱- مدیریت کلاس:
الف) مفهومی: مدیریت کلاس عبارت است از کلیه تلاشهای معلم برای سرپرستی فعالیتهای کلاس درس که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانشآموزان و یادگیری است (ولفکانک و گلیکمن، ۱۹۸۶: به نقل از آریاپوران، عزیزی و دیناروند، ۱۳۹۲: ۲۵).
۱-۵-۲- سبک مدیریت غیرمداخلهای:
الف) مفهومی: در این شیوه، مسئولیت اصلی کنترل کلاس در اختیار فراگیران است. قوانین و مقررات توسط آنان و با راهنمایی مدرس کلاس تدوین میشود. تأکید این شیوه بر تفکرات و احساسات شخصی افراد است. تفاوتهای فردی بسیار مهم تلقی میشود. به افراد کلاس فرصت داده میشود تا رفتارهای خود را کنترل کرده و نظارت نمایند. شیوه های مداخلهای عمدتاًً حرکات و اشارات غیرکلامی، نشستهای خصوصی، مهارتهای ارتباطی و پیامهایی است که به افراد داده میشود (شریفیان، نصر و عابدی، ۱۳۸۶: ۴).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت غیرمداخلهای عبارت است از آن چه که به وسیله گویههای (۱-۸) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
۱-۵-۳- سبک مدیریت مداخلهای:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم تلاش میکند اجرای وظایف یادگیری را بر عهده بگیرد. بنابرین، معلم کنترل قوی دارد، یعنی او تلاش میکند فعالیتهای خود را جایگزین فعالیتهای شناختی، عاطفی و فراشناختی دانشآموز نماید (یوسفزاده و معروفی، ۱۳۸۹: ۸۷).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت مداخلهای عبارت است از آن چه که به وسیله گویههای (۹-۱۶) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
۱-۵-۴- سبک مدیریت تعاملی:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم بر این باور است که باید در مواردی که دانشآموز توانایی لازم را دارد، فعالیتهای یادگیری را به آن ها سپرد و در مواردی که چنین توانایی وجود ندارد، معلم این فعالیتها را خود بر عهده گیرد (یوسفزاده و معروفی، ۱۳۸۹: ۸۸).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت تعاملی عبارت است از آن چه که به وسیله گویههای (۱۷-۲۴) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
۱-۵-۵- خودارزشیابی:
الف) مفهومی: خود ارزشیابی به عنوان داشتن اطلاعات خاص در مورد دانشجویان از دیدگاه خود آن ها تعریف شده است. و به عنوان منعکس ساختن در تواناییها، ناتواناییهای و پیشرفتهای به دست آمده در یک بازه زمانی و یک دوره آموزشی خاصتوسط خود دانشجو تعریف شده است (بلانسی و مرینو، ۱۹۸۹: نقل از آلیشا و دولماسی، ۲۰۱۳: ۸۷۴).
ب) عملیاتی: در این پژوهش خودارزشیابی دانشجویان عبارت است از آن چه که به وسیله گویههای (۲۵-۴۷) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
فصل دوم:
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه
بررسی پیشینه پژوهش معمولاً نقدی از دانش موجود درباره موضوع پژوهش است. که اگر به درستی صورت گیرد به بیان مسئله کمک میکند و یافته های تحقیق را به پژوهشهای قبلی متصل میسازد؛ و معمولاً این مقاصد را دنبال میکند ۱٫ تعریف و تحدید مسئله ۲٫ قراردادن یافته های تحقیق در چارچوب تحقیقات قبلی ۳٫ اجتناب از دوبارهکاری ۴٫ انتخاب روشها و ابزار اندازهگیری دقیقتر (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۶: ۵۵).
با توجه به موارد مطرح شده، در این فصل مبانی نظری و پیشینه پژوهش به تفکیک پژوهشهای داخلی و خارجی مورد بررسی قرار میگیرد.
۲-۱- تأملی بر ماهیت و تعاریف مدیریت کلاس درس
در قرن حاضر پیشرفت فناوری، تغییرات سریع و پدیده جهانی شدن بر تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جوامع بشری تأثیر گذاشته است، همگام با این تغییرات روبهرشد، انتظارات جامعه از نظام آموزشی نیز هر روز تغییر یافته و موجب آن شده تا دستاندرکاران، مدیران و مدرسان پاسخگویی به نیازهای فراگیران را در اولویت کار خود قرار دهند (نیازآذری، مداح و عمویی، ۱۳۸۷: ۱۴۸). از اینرو در زمینه عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی فراگیران، قابلیت حرفهای معلم و رفتارهای کلاسی وی به عنوان مهمترین معیارهای عملکرد تحصیلی فراگیران شناخته شد (فراسر و البراگ[۲]، ۱۹۹۱: نقل از مهاجری، شریف و مهاجری، ۱۳۹۱: ۲۹). ماهیت فعالیت معلم در کلاس درس با مدیریت کلاس درس درآمیخته است و معلم به عنوان مدیر کلاس با بهره گرفتن از امکانات موجود، زمینه تحقق اهداف آموزشی فراگیران را فراهم میکند (حمیدی، دماوندی و دهنوی، ۱۳۹۱: ۶). مدیریت کلاس درس[۳]۲ از ابعاد مهم تدریس اثربخش است. نشانگرهای تدریس اثربخش در پنج مقوله شامل ۱- طراحی و تدوین درس ۲- ارائه درس ۳- مدیریت کلاس ۴- روابط انسانی و ۵- ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانشجویان قابل بررسی است (شریفیان، نصر و عابدی، ۱۳۸۶: ۱). مدیریت کلاس یکی از کارکردهای ضروری معلم در کلاس درس است (علویلنگرودی و سلیمانی، ۱۳۹۲: ۱۲۰). یکی از انواع مهارتهای حرفهای برای معلمان که باید در آموزشهای قبل از شروع خدمت به دست آورند مهارت مدیریت کلاس درس است (سادیک و سادیک[۴]۳، ۲۰۱۴: ۲۳۶۹).
مدیریت کلاس درس طبق طبقهبندی پار سونز از سازمانها در سطح فنی قرار دارد. بنابرین، طراحی و سازماندهی و عمل به طور همزمان توسط معلم صورت میگیرد بنابرین، بین تحقق کارکردهای مدیریت در کلاس درس تقدم و تأخر عمدهای به چشم نمیخورد (رجاییپور، کاظمی و آقاحسینی، ۱۳۸۷: ۲۵). مدیریت کلاس درس دارای ویژگیها و ظرافتهای خاصی است که کارکردهای مدیریتی در آن به صورت خاصی جلوهگر میشود. مدیریت کلاس درس چه به مفهوم اداره کردن یا انجام دادن و یا یک مسئله در نظر گرفته شود، باید کارکردهای مدیریت؛ یعنی طراحی و سازماندهی، رهبری، نظارت و ارزشیابی را متحقق سازد تا جو یادگیری در کلاس اثربخش گردد (رجاییپور، کاظمی و آقاحسینی، ۱۳۸۷: ۲۵).
فرم در حال بارگذاری ...