وبلاگ

توضیح وبلاگ من

راهنمای نگارش مقاله در رابطه با بخشبندی و تعریف گروههای … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۷

بانک جانسون ماتی

انگلستان

۱۹۸۴ ا

این بانک از ۴۵۰ میلیون پوند وامی که داده بود ۲۴۵ میلیون پوند آن سوخت شده است

۸

صندوق‌های وام و پس‌انداز، حدود ۱۳۰۰ صندوق

آمریکا

۱۹۸۰و ۱۹۹۳

تمرکز ریسک اعتباری در بازار مسکن و قرار گرفتن این صنعت در معرض ریسک نرخ بهره و سیاست تسامح دولت

مطالبات معوق و مذاکره
سعه‌صدر را ابزار مدیریت نامیده‌اند حوصله، صبر رمز موفقیت مسئولین شعب در پیگیری و وصول مطالبات است یک مذاکره علمی و فنی همراه با شنیدن (با گوش کردن تفاوت دارد) دقیق سخنان بدهکاران و بررسی کامل راهکارهای پیشنهادی آنان از دهها اقدام دیگر در وصول مطالبات بانک موفق‌تر خواهد بود.
برخی از کارکنان مسئول در بانک هنگامی که بدهکار پیشنهادی در رفع مشکل مطالبات معوق می‌دهد گویی کفر می‌شنوند و بدلیل عدم مطابقت پیشنهاد بدهکار با مقررات و ضوابط و بانکی برآشفته شده و بنای مذاکره را بر هم زده و اغلب کار به تهدید و ناراحتی و خروج بدهکار از دسترس بانک می‌کشد. (البته مسئولین شعب نیز تا حدودی حق دارند زیرا سالها تلاش و زحمات خود را در خطر تخریب می‌بینند) اما باید به این نکته ظریف توجه کنیم که بسیاری از قوانین و مقررات و ضوابط در گذشته وجود نداشته‌اند و خارج از ضوابط و مقررات شناخته می‌شدند با ارائه پیشنهادهای افراد ، بسیاری از ناممکن‌ها ممکن شده و در قالب قوانین و مقررات و ضوابط درآمده‌اند و بسیاری از قوانین و مقررات و ضوابط نیز به علت ناکار آمدی، ضعف و خشکی تغییر نموده و یا از بین رفته‌اند. مسئله آشکار و به روز این موضوع بحث تعیین تکلیف بخشی از مطالبات معوق با اعطاط تسهیلات جدید است که اخیراً مقامات عالی رتبه و رسمی کشور به آن اشاره نموده‌اند. اما قبل از این اعلام رسمی اکثر مسئولین شعب جرات وارد شدن به این موضوع را نداشتند چون امکان تخریب پرونده های کاری آنان وجود داشت (البته فعلاً نیز این احتیاط وجود دارد) هر چند همه بخوبی می دانستند و می‌دانند که به هر حال یکی از راهکارها همین است که حداقل واحدهای فعال که گرفتار مطالبات هستند با اعطای تسهیلات (و البته با وثایق محکم) امکان نجات برایشان فراهم خواهد شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱۸ ریسک
ریسک یا خطر به صورت احتمال محقق پیش بینی های آینده تعریف می شوند. به عبارت دیگر بنابه تعریف مارک و گالای (۲۰۰۰) ریسک به معنی امکان وقوع یک خسارت و زیان اعم از مالی غیر، مالی در نتیجه انجام یک فعالیت است. در واقع، طبق این تعریف، هر عاملی که موجب محقق نشدن پیش بینی های آینده گردد تحت عنوان عامل ریسک در نظر گرفته می شود . احتمال محقق نشدن پیش بینی های مالی، ریسک مالی را افزایش می دهد و هر عاملی که باعث ایجاد این عدم قاطعیت درپیش بینی ها شود در واقع عامل ریسک مالی است (شایان،آرانی،۱۳۸۰).
ریسک از نظر یک بانکدار به معنی عدم قطعیت در رابطه با یک اتفاق می باشد(صابری ،۱۳۸۶،ص ۵۰)
ریسک در هر حیطه ای قابلیت مطرح شدن دارد که یکی از مهمترین آنها ، بانک ها هستند . زیرا بانک ها از یک سو سرمایه های مردم را که در قبال آن مسئولیت دارند جمع آوری کرده و از سوی دیگر با بهره گرفتن از این سرمایه ها اقدام به انجام عملیات بانکی و فعالیت های اقتصادی می نمایند. با توجه به تغییرات در عوامل محیطی و سیستم های اقتصادی هر روز ریسک های متفاوتی بر ساختار مالی بانک ها اثر می گذارد.
برای مطالعه انواع ریسک در بانک ها ، تمام ریسک ها را به صورت یک مجموعه در نظر می گیریم. زیرا تغییرات عوامل در محیط پیچیده ای روی می دهند که ارزیابی و تحلیل آنها کار چندان ساده ای نیست. از طرفی ما در جهانی مملو از انواع ریسک زندگی می کنیم و برای ایجاد جوی قابل اعتماد تر، باید ریسک ها را در درجه اول بشناسیم و سپس آن را به روشی نظام مند مدیریت کنیم(تهرانی و همکاران ،۱۳۸۸).
طبق تعاریف ICICI در سال ۲۰۰۷ ، مدیریت ریسک یکی از مهمترین ارکان سیستم های مالی و بانکی می باشد. بخش مدیریت ریسک در هر سازمان، ارائه بهترین عملکرد و بهینه سازی استفاده از سرمایه و به حداکثر رساندن ارزش دارائی های سهام داران را به عنوان هدف اصلی خود مطرح می کند و با بهره گرفتن از تدابیر مناسب و راه کارهای به موقع، ریسک های اساسی، یعنی ریسک اعتباری ریسک بازار و ریسک عملیاتی را پوشش می دهد(عراقی،۱۳۸۴).
ریسک در بانکداری، بنا به دلایل زیر ماهیتی متفاوت از ریسک دیگر بخش های اقتصادی دارد مدیریت ریسک در بانک ها بسیار مهمتر و پیچیده تر از سایر بخش های اقتصادی می باشد.
-تعداد و تنوع عملیات بانکی
– حفظ منافع سپرده گذاران
– حفظ منافع سهام داران بانک
– ماهیت های متفاوت این عملیات
– وضعیت سرمایه بانک و محدودیت میزان آن
– متفاوت بودن منافع بانک و سپرده گذاران
– تعداد گیرندگان تسهیلات اعتباری
– نوع وظیفه بانک ها که آنها را متمایز از بنگاه های دیگر اقتصادی می کند
– سر وکار داشتن گروه زیادی از کارکنان بانک با منابع مالی
– متفاوت بودن وضعیت مالی هر یک از گیرندگان تسهیلات
– وضعیت منافع سپرده گذارن و فراوانی آنها
– نبود تخصص کافی در زمینه های مدیریت منابع، ثبت عملیات زیاد مالی، نقل و انتقال زیاد پولی داخلی و خارجی و….(خوری،۱۳۸۱).
بنا به نظر پاندی ماهیت فعالیت بانک ها به گونه ای است که اگر چه ظاهرا علامتی از بحران و یا ورشکستگی از خود نشان نمی دهند، ولی می توانند بحران های پنهان را به حالت های گوناگون با خود حمل نمایند و این بحران ها، مسئولین نهادهای نظارتی واجرایی سیستم های مالی را بر آن داشت تا مدیریت ریسک نهادهای مالی و به خصوص بانک ها را با جدیت بیشتر و به صورت کارشناسی شده مورد توجه قرار دهند. این نگرانی تا حدی اهمیت پیدا کرده است که بانک تسویه حساب بین الملل(BSI) و کمیته بال دستور العمل های خاصی را برای اعمال مدیریت ریسک در بانک ها تهیه کرده اند(ذکاوت،محمدیان،۱۳۸۵).
۲-۱۹ انواع ریسک
۲-۱۹-۱ ریسک نقدینگی[۱]
ریسک نقدینگی دو حالت مختلف دارد. ‘ریسک نقدینگی دارایی’ و ‘ریسک نقدینگی تأمین مالی’. ریسک نقدینگی دارایی که با نام ‘ریسک نقدینگی بازار‌ـ محصول’ هم شناخته می‌شود، زمانی ظاهر می‌شود که معامله با قیمت پیش‌بینی‌شده قابل انجام نباشد (به دلیل تغییر وضعیت نسبت به زمان معامله عادی) این ریسک در بین گونه‌‌های دارایی‌‌ها و در زمان وابسته به شرایط بازار تغییر می‌کند. بعضی دارایی‌‌ها مانند ارز‌های اصلی یا اوراق قرضه، بازار‌های عمیقی دارند و در اغلب مواقع به راحتی با نوسان کمی در قیمت، نقد می‌شوند اما این امر در مورد همه دارایی‌ها صادق نیست.
‘ریسک نقدینگی تأمین مالی’، که ریسک جریان وجه نقد هم نامیده می‌شود، به عدم توانایی در پرداخت تعهدات برمی‌گردد. این موضوع مخصوصاً برای پرتفو‌‌هایی که متوازن شده‌اند و متعهد به پرداخت حاشیه سود به طلب‌کاران هستنند معضل مهمی است. در واقع اگر ذخیره وجه نقد کافی نباشد، ممکن است در شرایط سقوط ارزش بازار نیاز به پرداخت وجه نقد وجود داشته باشد که منجر به نقد کردن اجباری پرتفو در قیمت پایین می‌شود. این چرخه ضرر‌ها که با حاشیه سود تعهد شده شدیدتر می‌شود، گاهی به مارپیچ مرگ تعبیر می‌شود.
ریسک تأمین مالی با برنامه‌ریزی مناسب جریان وجه نقد کنترل می‌شود. محدود کردن شکاف جریان وجه نقد، متنوع کردن و در نظر گرفتن منابع مالی جدیدی برای پر کردن کسری نقدینگی نقش مهمی در کنترل ریسک نقدینگی دارند.
در مورد بانک‌ها، ریسک نقدینگی به دلیل کمبود و عدم اطمینان در میزان نقدینگی بانک ایجاد می‌شود. حالت دیگری که باعث افزایش ریسک نقدینگی می‌شود این است که بازارهایی که منابع بانک در آن‌ها قرار دارد دچار کمبود نقدینگی شوند. ریسک نقدینگی با سایر ریسک‌های مالی مختلط است و به همین دلیل سنجش و کنترل آن با دشواری روبرو است.
۲-۱۹-۲ ریسک بازار[۲]


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل پایان نامه : راهنمای نگارش پایان نامه در مورد بررسی قابلیت … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپایان نامه با فرمت word : دانلود مطالب پژوهشی در رابطه با تحلیل حقوقی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم