وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | بند سوم : دین زرتشت – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

در باب ارث مقرر بود که زن ممتاز و پسرانش یکسان ارث ببرند. به دختران شوهرنکرده نصف سهم مى‏دادند. چاکر زن و فرزندان او حق ارث نداشتند، ولى پدر مى‏توانست قبلًا چیزى از دارایى خود را به آنان ببخشد یا وصیت کند که پس از مرگ به آنان بدهند .طبق عقاید قدیمى نقش مادر در تولید فرزند ضعیف است؛ مادران فقط ظروفى هستند که در آن ظرفها نطفه مردان پرورش مى‏یابد و فرزند به‏وجود مى‏آید.[۱۶۲] از این رو معتقد بودند که فرزندزادگان پسرى یک مرد، فرزندان او وجزء خانواده او هستند و اما فرزندزادگان دخترى او فرزندان او و جزء خانواده او نیستند، بلکه جزء خانواده پدر شوهر دختر محسوب مى‏شوند. روى این حساب اگر دختر ارث ببرد و بعد ارث او به فرزندان او منتقل شود، سبب مى‏شود که ثروت یک خانواده به یک خانواده بیگانه منتقل گردد.[۱۶۳]

در دوره‏هاى قدیم، مذهب اساس خانواده‏ها را تشکیل مى‏داده نه علقه طبیعى[۱۶۴]

در زمینه تشکیل خانواده نکته جالب دیگر که در تمدن ساسانى دیده مى‏شود این است که چون پسرى به سن رشد و بلوغ مى‏رسید، پدر یکى از زنان متعدد خود را به عقد زناشویى وى در مى‏آورده است. نکته دیگر این است که زن در تمدن ساسانى شخصیت حقوقى نداشته است و پدر و شوهر اختیارات بسیار وسیعى در دارایى وى داشته‏اند. هنگامى که دخترى به پانزده سالگى مى‏رسید و رشد کامل کرده بود، پدر یا رئیس خانواده مکلف بود او را به شوى بدهد. اما سن زناشویى پسر را بیست سالگى دانسته‏اند و در زناشویى رضایت پدر شرط بود. دخترى که به شوى مى‏رفت دیگر از پدر یا کفیل خود ارث نمى‏برد و در انتخاب شوهر هیچ گونه حقى براى او قائل نبودند. اما اگر در سن بلوغ، پدر در زناشویى وى کوتاهى مى‏کرد حق داشت به ازدواج نامشروع اقدام بکند و در این صورت از پدر ارث نمى‏برد.

۵٫ زنى که بى‏رضاى پدر و مادرش به شوهر مى‏رفت، در میان زنان پست ترین پایه را داشت و او را «خودسراى زن» یعنى زن ‌خود سر مى‏گفتند و از پدر و مادر خود ارث نمى‏برد مگر پس از آن که پسرش به سن بلوغ برسد و او را به عنوان «اوگ زن» به عقد درآورد.[۱۶۵]

بند دوم : ارث در شریعت مسیح

در دین مسیح، تفاوت قابل توجهى، در تقسیم ارث بین زن و مرد که ناشى از جنسیت‏باشد، مشاهده نمى‏گردد .

آیین مسیحیت چون بر اساس معنویت و اخلاق و آخرت گرایی بناشده است، انجیل شریعت و قانون و فقه مستقل و مشخصی را ارائه نکرده و لذا ارباب کلیسا مسیحیان را به شریعت یهود ارجاع دادند.

در انجیل نیز احکام تورات مورد تأئید قرار می‌گیرد. چون عیسی مسیح در شماره ۵:۱۷ متی میفرماید:

گمان مبرید که آمده‌ام تا تورات یا صحف انبیاء را باطل سازم نیامده‌ام تا باطل نمایم بلکه تا تمام کنم.

گویا در مسیحیت زن هم به ارث برده میشده چه رسد به اینکه ارث ببرد.

زن در کلیسا حق حرف زدن نداشت چون پولس (پال) در شماره ۳۵ و ۱۴:۳۴ رساله اول خود به قرنتیان می‌نویسد:

“زنان شما در کلیساها خاموش باشند زیرا که ایشان را حرف زدن جایز نیست بلکه اطاعت نمودن. چنان که تورات نیز می‌گوید.”

و” زنان را در کلیسا حرف زدن قبیح است.”

اما امروزه زنان در کلیسا آواز هم می خوانند و میرقصند و سخنرانی هم می‌کنند.

همچنین ‌بر اساس ماده ۶۴ مقررات احوال شخصیه ارامنه گریگوریان، طبقات تقسیم ارث در آیین مسیحی به صورت زیر است:

طبقه اول: اولاد و اولاد اولاد تا هر قدر پایین تر رود.

طبقه دوم: پدر، مادر، برادران و خواهران متوفی و اولاد برادران و خواهران هر قدر پایین تر روند. البته در صورت زنده بودن پدر و مادر کل ماتَرک بین آنان به صورت مساوی تقسیم می شود.

طبقه سوم: والدین پدر و مادر و اعمام و عمّات و اخوال و خالات متوفی و اولاد آن ها هر قدر پایین تر روند (در صورت حیات والدین پدر و مادر، کل ماتَرک به صورت مساوی بین آن ها تقسیم می شود.(

طبقه چهارم: اجداد ابوین متوفی هر قدر بالا روند (خط صعودی ).

طبقه پنجم: اولاد اعقاب متوفی هر قدر که پایین روند (در خط نزولی).

ذکر این نکته ضروری است که از طبقه چهارم به بعد، تقسیم ارث ‌بر اساس طبقه صورت نمی گیرد، بلکه کل ترکه به کسی می‌رسد که زنده است و نزدیک ترین درجه قرابت با متوفی را داشته باشد. چنانچه عده ای از اقارب دیگر به او نزدیک تر باشند، کل ترکه بین آن ها بالسویه (به تساوی) تقسیم می شود. نکته جالب توجه آنکه، ‌بر اساس قوانین ایران، هر یک از فرزندان اقلیت ها اگر قبل از فوت پدر مسلمان شود، کلیه اموال به جای مانده از متوفی به فرزند مسلمان می‌رسد . [۱۶۶]

بند سوم : دین زرتشت

عمده‏ترین تفاوتهاى موجود بین ارث زن و مرد، اعم از محرومیتهاى زن و امتیازات او در دین زرتشت‏به قرار زیر است:

بر طبق مقررات رسمى احوال شخصیه زرتشتیان، هنگامى که زن و شوهر در پى حادثه‏اى با هم بمیرند و یا اگر تنها یکى از آن ها فوت کند، تقسیم ارث بین اولاد آن ها بر اساس جنسیت متفاوت خواهد بود. ‌به این ترتیب که نسبت‏ به ارثیه پدر، هر پسر دو برابر سهم یک دختر بهره‏مند خواهد شد و نسبت‏به ارثیه مادر دختر و پسر به طور مساوى سهم خواهند برد.

در آیین زرتشت‏به موارد نادرى نیز از امتیازات «زن‏» در بهره‏مندى از ارث مواجه مى‏شویم که از آن جمله مى‏توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

۱- در صورت انحصار ورثه در دختر، پسر و همسر، هرگاه متوفى مرد باشد «یک ششم‏» ترکه سهم زوجه و مابقى آن، به نسبت پسر دو برابر دختر، تقسیم مى‏گردد؛ ولى اگر متوفى زن باشد «یک هشتم‏» ترکه سهم زوج و بقیه به طور مساوى بین پسر و دختر تقسیم مى‏شود. در این مورد ملاحظه مى‏گردد که در شرایط برابر براى زن ۶/۱ و براى مرد۸/۱ از ترکه اختصاص یافته است.

۲- در قانون مدنى زرتشتیان در زمان ساسانیان (بند ۱۰ از فصل ۲۴) آمده است: «اگر دخترى بعد از فوت پدر بدنیا آید، خرج عروسى او از ماترک پدر موضوع مى‏شود. » [۱۶۷]

بند چهارم :دین یهود

تفاوتهاى اساسى ارث زن و مرد و به طور مشخص، محرومیتهاى کلى و جزئى زن در دین یهود به شرح زیر است:

۱- در صورتى که متوفى فرزند باشد، یعنى پدر و مادر او زنده باشند. پدر به تنهایى در طبقه دوم وراث قرار مى‏گیرد، ولى مادر با محرومیت کلى از ارثیه فرزندش مواجه است و اگر وراث منحصر در پدر یا مادر باشند نیز، تنها پدر از ترکه فرزند ارث مى‏برد و مادر اصولا در هیچ یک از طبقات وراث قرار نمى‏گیرد.


فرم در حال بارگذاری ...

« مقاله های علمی- دانشگاهی | قسمت 4 – پایان نامه های کارشناسی ارشدپایان نامه آماده کارشناسی ارشد | چهارچوب نظری – 7 »
 
مداحی های محرم