وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | تعریف نظری و عملی مفاهیم : – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

    • بررسی رابطه بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه .

    • بررسی رابطه بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه .

  • بررسی رابطه بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه .

سوالات پژوهش

سوال اصلی:

آیا بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده ونوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی و اهمان کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان آبدانان در سال ۹۳-۹۲ رابطه ای وجود دارد؟

سوال های فرعی :

آیا سبک شناختی نوگریز و یا پذیرنده با تأخیر رضا مندی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه ای وجود دارد؟

آیا بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه ای وجود دارد؟

آیا بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه ای وجود دارد؟

آیا بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه ای وجود دارد؟

فرضیه های پژوهش :

فرضیه اصلی:

  • بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده ونوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه معنا داری وجود دارد.

فرضیه های فرعی:

    • بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با تأخیر رضا مندی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.

    • بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.

    • بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.

  • بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.

اهمیت و ضرورت پژوهش :

در حال حاضر تأخیر در رضامندی تحصیلی و جلوگیری از اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان یکی از موضوعات مهم مورد توجه آموزش و پرورش هر کشور به شمار می رود زیرا تأخیر و میزان رضا مندی تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان یکی از عوامل مهم پیشرفت دانش آموزان در سطوح مختلف جامعه از جمله تحصیلی – اجتماعی – آنان است ‌بنابرین‏ توجه به عوامل و تأثیر گذار بر تأخیر در رضامندی و اهمال کاری دانش آموزان ضروری است از جمله متغیرهای که می‌تواند بر روی تأخیر رضامندی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان تأثیر گذار باشد سبک شناختی یا نحوه پردازش اطلاعات متوسط دانش آموزان می‌باشد و در بین این سبک ها، سبک شناختی نوگریز و نوگرا که بر سبک تصمیم گیری و حل مسأله دانش آموزان اشاره دارد یکی از این عوامل مهم می‌باشد.

طبق تحقیقاتی که توسط بیمبنتی ( ۲۰۰۸) تأخیر در رضامندی دانش آموزان تا به طور فعال دانش را خلق کنند و بر تکالیف خود تمرکز داشته باشند و همچنین طبق این تحقیقات نتیجه گرفته شود که دانش آموزانی که دارای ویژگی تأخیر در رضامندی تحصیلی هستند از راهبردهای شناختی همچون بسط، سازماندهی و تمرین استفاده از راهبردهای فراشناختی از جمله برنامه ریزی خودنظارتی و خود نظم دهی بویژه راهبرهای مدیریت منابع از جمله تنظیم زمان و محیط مطالعه تنظیم تلاش و کمک خواستن و یادگیری دو جانبه به طور مناسب و مستمر استفاده می‌کنند. ( بیمبنتی و همکاران، ۲۰۱۱) که این ویژگی ها در بین دانش آموزان که از سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده – نوگرا یا پژوهنده استفاده می‌کنند دیده می‌شوند.

با نگاه دقیق به فراگیران و توجه بیشتر به بازده عمل آن ها معلوم می شود که وجود تفاوت‌های بسیار اندک در توانایی و استعداد و نیز یکسان بودن مواد و کتب درسی تفاوت‌های بسیاری بین سطح درسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد. ‌بنابرین‏ بررسی متغیرهای مؤثر در پیشرفت تحصیلی ( تأخیر در رضامندی تحصیلی و اهمال گری تحصیلی به عنوان متغیرهای مهم) از یک سو از پیامدهای شکست در مدرسه می کاهد و محیطی درخور برای افزایش یادگیری فراهم می‌سازد. و از سوی دیگر شناخت این متغیرها و پیدایش روش های مناسب برای افزایش یادگیری و رشد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می‌ انجامد. با توجه ‌به این مطالعات و گزارش‌های مختلف پژوهشی تأخیر در رضامندی تحصیلی و کاهش اهمال کاری تحصیلی از متغیرهای مهم اساسی در تعلیم و تربیت و سایر زمینه ها مربوط می شود.

تعریف نظری و عملی مفاهیم :

الف) تعریف نظری :

تأخیر در رضامندی تحصیلی: یعنی به تعویق انداختن اهداف تحصیلی کوتاه مدت یا پاداش‌های موجود فوری و دنبال اهداف بلند مدت تحصیلی که به طور موقت دوره اما ارزشمند تر هستند ( بیمبنتی و کارا بینیک[۷]، ۱۹۹۸).

اهمال کاری: به معنی مسامحه کردن، طفره رفتن و تعامل ورزیدن مشتق شده است که معنی تحت الحفظی آن به تعویق انداختن کارها به روز دیگر است( دیمسمون[۸]، ۱۹۹۳) و به عبارت دیگر اهمال کاری یک ویژگی و نقص رفتاری است که به شکل عقب انداختن یک تکلیف یا یک تصمیم گیری نمایان می شود (لوینسون[۹]، ۱۹۹۸).

سبک شناختی نوگریز و نوگرا: یک شیوه ی ترجیحی افراد از نحوه برخورد با تغییر و تحولات حل مسأله و تصمیم گیری و استفاده از خلاقیت شان گفته می شود این سبک شناختی اساساً دو سبک تصمیم گیری و حل مسأله در افراد اشاره می‌کند (کرتون ،۱۹۶۷، ۱۹۸۹).

ب) تعریف عملیاتی:

تأخیر در رضامندی: نمره ای است که دانش آموزان بدین منظور با بهره گرفتن از پرسشنامه تأخیر در رضامندی(۱۸ ماده ای) که توسط کرتون(۱۳۹۲) تدوین وطراحی شده است کسب نموده اند.

اهمال کاری تحصیلی: نمره ای است که دانش آموزان بدین منظور با بهره گرفتن از پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی(۱۶ ماده ای) که توسط تاکمن تدوین وطراحی شده است کسب نموده اند.

سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده یا پژوهنده: نمره ای است که دانش آموزان از پرسشنامه سبک شناختی (KAI) که توسط کرتون تدوین وطراحی شده است کسب نموده اند.

فصل دوم :

ادبیات و پیشینه پژوهش

تعریف یادگیری

یادگیری تغییر نسبتا دایمی در رفتار است که در نتیجه تمرین حاصل شده است. تغییراتی در رفتار که حاصل‌اش (و نه تمرین) ، با شرایط موقت جاندار (مثل خستگی یا حالات ناشی از مصرف برخی داروها) باشند مشمول این تعریف نمی‌شود. نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری نه تنها در آموختن خاص مطالب درسی ، بلکه در رشد هیجانی ، تعامل اجتماعی و حتی رشد شخصیت نیز دخالت دارد. مثلا یاد می‌گیریم از چه چیزی بترسیم، چه چیز را دوست بداریم. چگونه مودبانه رفتار کنیم و چگونه صمیمیت نشان دهیم. مفهوم یادگیری و پیشرفت تحصیلی از مفاهیم بسیار اساسی روانشناسی تربیتی است .


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | روش اجرای تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود متن کامل پایان نامه ارشد | الف ) تفاوت های فرایندی برنامه ریزی استراتژیک – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم