وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات و پایان نامه ها | ۳-۱-۲- شیوه ­های استفاده از چند رسانه­ ای در آموزش: – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

    1. شکل­دهی یادگیری سریعتر، عمیقتر و پایدارتر: استفاده از رسانه های­یاددهی- یادگیری مناسب، سبب می­ شود که شاگردان مفاهیم غامض و پیچیده را آسانتر و سریعتر دریافت و درک کنند. رسانه ­ها دو کار دیگر نیز انجام می­ دهند، ضمن اینکه حس­های بیشتری از شاگردان را به کار می­ گیرند، در شرایط یادگیری نیز تنوع ایجاد ‌می‌کنند. این امر سبب تثبیت یادگیری و حفظ و بقای آموخته ­ها به مدت طولانی­تر می­ شود.

    1. صرفه­جویی در زمان آموزش و یادگیری: معلمان با بهره گرفتن از رسانه های یاددهی- یادگیری، می ­توانند مفاهیم مورد نظر را در مدت کمتری آموزش دهند و یا در مدت زمان مشخص مفاهیم بیشتری را به شاگردان بیاموزند.

    1. انطباق با هوش­های چندگانه: نظریه هوش­های چندگانه[۱۵] گاردنر توانمندی مهم ذهن موسوم به “هوش” را پدیده­ای چند وجهی و قابل تغییر و توسعه می­داند. او از حداقل نه هوش متفاوت سخن به میان آورده و معتقد است که هر کس در یک یا چند تا از این هوش ها از موهبت­های ویژه برخوردار است و اگر فعالیت­های آموزشی در انطباق با این هوش­ها صورت گیرند کارایی یادگیری از افزایش قابل ملاحظه­ای برخوردار خواهد بود.

  1. شکل­دهی تجارب یادگیری ناممکن: امکان کسب تجاربی که به شیوه­ مستقیم و دست اول امکان پذیر نیست (امیر تیموری، ۱۳۹۰).

۳-۱-۲- شیوه ­های استفاده از چند رسانه­ ای در آموزش:

از چند رسانه­ ای­ها ‌می‌توان به شیوه ­های گوناگونی در آموزش استفاده کرد. لینچ استفاده از چند رسانه­ ای­ها را به سه روش امکان پذیر می­داند که عبارت­اند از:

ارائه و نمایش: در این شیوه معلم می ­تواند از چند رسانه­ ای­ها برای ارائه­ دیداری- شنیداری مطالب کمک بگیرد. در این حالت چند رسانه­ ای­ها شکل مدرن و نوین رسانه­های دیداری- شنیداری خواهند بود.

یادگیری مشارکتی: هنگامی که دانش ­آموزان به صورت گروهی کاری ‌می‌کنند، استفاده از چند رسانه­ ای­ها و روابط بین اعضای گروه را تسهیل می­ کند.

یادگیری انفرادی: در این صورت دانش ­آموزان می ­توانند به صورت انفرادی و مستقل به یادگیری بپردازند. تعاملی که بین کاربرد نرم افزار ایجاد می­ شود و امکانات چند رسانه­ ای یادگیرنده را راهنمایی می­ کند و یادگیری او را سبب می­ شود (رضوی، ۱۳۷۹).

۲-۱-۴- روش های طراحی چند­­رسانه ای­های آموزشی:

امروزه بزرگترین چالش تولیدکنندگان چند رسانه­ ای به منظور کاربرد بهینه، این است که چگونه مسیریابی[۱۶] مناسبی را طراحی ‌می‌کنند، به گونه ­ای که کاربرد متن، گرافیک، تصویر و صدا را تسهیل و تسریع نمایند.

۵ روش مختلف کاربردی برای طراحی چندرسانه ای­ها وجود دارد که عبارتند از:

الف) روش خطی[۱۷]: ساده ترین نوع، طراحی به روش خطی است. در این روش وقتی کاربر دکمه ی موس را فشار می­دهد، اطلاعات ظاهر می­ شود و به صورت پشت سر هم نمایش داده می­ شود. در این روش فراگیر می ­تواند در طول برنامه به عقب و جلو حرکت کند و مطالب جدید یا قبلی را مشاهده نماید.

ب) فهرست[۱۸]: در این روش ابتدا فهرستی به فراگیر نمایش داده می­ شود که هر کدام از قسمت­ های این فهرست به صورت فرامتن ‌می‌باشد که با کلیک فراگیر به صفحه مورد نظر رفته و با کلیک کردن دکمه­ای به صفحه­ی فهرست بر می­گردد.

ج) سلسله مراتبی[۱۹]: در این روش فراگیر از یک فهرست به مطلب دیگری منتقل می­ شود و قدرت انتخاب­های بیشتری را به فراگیر می­دهد. در قرار دادن تعداد فهرست­ها محدودیتی وجود ندارد.

د) شبکه[۲۰]: از پیچیده­ترین و جالب­ترین طرح ها، شبکه است و در آن هر گزینه­ای از چندین جهت به گزینه­ های دیگر مرتبط می­ شود.

و) پیوندی[۲۱]: در طراحی پیشرفته­ی چند رسانه­ ای، معمولا بیش از یک الگوی طراحی استفاده می­ شود و هر کدام از الگوهای ذکر شده، در جای مناسب کاربرد دارند. به عنوان مثال در یک شبکه­ پیچیده و پیشرفته ممکن است، فهرستی از تصاویر وجود داشته باشد که فراگیر بتواند در میان آن­ها، به عقب و جلو حرکت کند. وقتی فراگیر به انتهای لیست برسد، طرح شبکه ­ای مسیرهای بیشتری را فراهم می­ کند. به طرح­هایی که از ترکیب این الگوها تشکیل شده باشد، طرح پیوندی می­گویند (به نقل از شاه جعفری، ۱۳۸۲).

۲-۱-۵- عواملی که در انتخاب رسانه ­ها موثرند:

    1. هدف­های آموزشی

    1. ویژگی­های دانش آموزان

    1. فنون تدریس

    1. محرک­های مورد نیاز موضوع درسی

  1. شرایط عملی

۲-۱-۵-۱- هدف های آموزشی و انتخاب رسانه:

علی آبادی، ۱۳۹۰، رسانه­ای که رسیدن به هدف­های آموزشی را معین کند، وجود ندارد. لیکن نظر این است که برخی رسانه ­ها برای آموزش برخی اهداف مناسب­تر هستند. در زیر طبقه­ای از رسانه ­ها که متناسب با اهداف آموزشی قید شده اند، مشاهده می­کنید:

    • رسانه­های دیداری ثابت: برای اطلاعات کلامی، تمیز دادن و مقایسه کردن اجسام، آموزش قواعد، اصول و مفاهیم ‌می‌توان از آن­ها استفاده کرد. لیکن برای یادگیری نگرش­ها زیاد کاربرد ندارد. در آموزش مهارت­ های حرکتی ‌می‌توان لحظات مهم را در حرکت نشان داد.

    • رسانه­های شنیداری: برای یادگیری اطلاعات کلامی و مهارت­ های ذهنی، برای تمیز دادن انواع محرک­های شنیداری، برای تمیز دادن نحوه­ تلفظ صحیح واژه­ های خارجی، یا آواهایی در یک زبان موجودند، آموزش­های اصول و قواعد، کاربرد آن در تغییر نگرش و ایجاد حالات عاطفی ‌می‌توان استفاده کرد. لیکن برای مهارت های حرکتی نقش چندانی ندارد.

    • رسانه­های شنیداری- دیداری شفاف و غیر شفاف ثابت: این رسانه ­ها برای آموزش قواعد و اصول، یادگیری اطلاعات کلامی و تمیز دادن انواع محرک­های دیداری و شنیداری، استفاده در آموزش مهارت­ های حرکتی جهت تمرین و تکرار، کاربرد دارد ولی برای تغییر نگرش ها کاربردشان محدود­تر از رسانه­های شنیداری- دیداری متحرک است.

    • رسانه­های دیداری متحرک و شنیداری- دیداری متحرک (مثل فیلم، تلویزیون): مفید واقع شدن این مواد در آموزش اطلاعات کلامی مثل تاریخ، نام­ها و محل­ها، ‌یاد دادن مهارت­ های حرکتی مانند طرز استفاده از ابزار و یاد­دادن مهارت­ های ذهنی مثل انجام اعمال ریاضی جمع، تفریق و توان و… برای تغییر نگرش ‌می‌توان از تلویزیون استفاده کرد. تنها ایرادی که ‌به این رسانه وارد شده است، این است که فاقد عنصر دریافت پاسخ و دادن بازخورد است.

  • کامپیوتر: دادن بازخورد به یادگیرندگان و آموزش مهارت­ های ذهنی مفید است.

۲-۱-۵-۲- ویژگی­های دانش آموزان:

یکی از ویژگی­های دانش آموزان در انتخاب رسانه ها، سن آن­هاست.

از دیگر ویژگی­های دانش ­آموزان، قدرت آن­ها در خواندن است. رسانه­های شنیداری خاص یادگیرندگان که از نظر خواندن ضعیف هستند.

عامل دیگر، فاصله­ یادگیرندگان از هم است. اگر با دانش ­آموزان سرکار دارید که توانایی جمع کردن آن­ها در یک مکان امکان پذیر نیست می توانید از تلویزیون و رادیو استفاده کنید.

۲-۱-۵-۳- فنون آموزشی و انتخاب رسانه ­ها:


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل های دانشگاهی – بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش – 2مقالات و پایان نامه ها | نمودار ۱-۲: ساختار کنونی مراکز تحقیقات دانشگاهی و ساختار کلان واحدهای تولیدی (علی احمدی، ۱۳۷۷، ص ۱۵۰) – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم