وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | ۳-۹-روش تجزیه و تحلیل داده ها – 10 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

 

پرسشنامه ارزش های کاری در سازمان آلدرین فورن هام

همدلی۲۱-۲۴پرسشنامه همدلیمارک داویسعملکرد۲۵-۲۹

پرسشنامه مدیریت عملکرد با بهره گرفتن از مدل بالدریج

 

پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون

منبع: یافته های پژوهش

 

برای سنجش متغیرها از پرسشنامه‌های استاندارد متناسب باهر متغیر اقتباس شده است. پرسشنامه مورد استفاده در قسمت ضمایم پایان‌نامه قرار دارد.

 

۳-۸-روایی و پایایی پرسشنامه

 

اعتبار هر پژوهش در گرو معتبر بودن ابزار گردآوری داده برای آن پژوهش قرار دارد. با توجه به اینکه در پژوهش حاضر از پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است برای اطمینان از اعتبار پرسشنامه پژوهش پرسشنامه از دو بعد روایی و پایایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

 

روایی: مربوط ‌به این است که یک متغیر تا چه اندازه با مفهوم سازگار است. مقصود از روایی این است که ابزار اندازه‌گیری بتواند ویژگی مورد نظر را اندازه گیرد. اندازه‌گیری نامناسب و ناکافی موجب بی‌ارزش شدن پژوهش می‌شود (خاکی،۱۳۸۶).هیچ گونه روش آماری برای تعیین ضریب روایی وجود ندارد؛‌بنابرین‏ برای تعیین روایی یک آزمون از قضاوت متخصصان در این‌باره که سؤال‌های آزمون تا چه میزانی معرف محتوا و هدف‌های برنامه هستند، استفاده می‌شود. در این پژوهش نیز برای اطمینان از روایی ابزار گردآوری داده از نظرهای استادان و متخصصانموضوع پژوهش دانشگاه تبریز استفاده شده است.

 

پایایی: قابلیت اعتماد یاپایایی، یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یادشده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایطیکسان تا چه اندازه نتایجیکسانی به دست می‌دهد. دامنه ضریبقابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریبقابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه‌گیری ویژگی‌های با ثبات آزمودنی و یاویژگی‌های متغیر و موقتی وی را می سنجد. در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تعیین پایایی، پرسشنامه ابتدا بین ۱۰ نفر از اعضای جامعه پخش شد پس از جمع‌ آوری تجزیه وتحلیل شد. نظر به اینکه حداقل ضریب اعتبار لازم برای پرسشنامه های پژوهشی ۰٫۷ است و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده ۰٫۹ از این مقدار بالاتر است در نتیجه پرسشنامه پایا است.

 

جدول۳-۴ :ضرایب پایایی پرسشنامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرهای تحقیق تعداد سوالات هرمتغیر ضریب آلفای کرونباخ تعهد ۵ سوال ۰٫۹۰۴ اعتماد ۴ سوال ۰٫۸۹۹ ارتباطات ۴ سوال ۰٫۸۹۶ کنترل تعارض ۳ سوال ۰٫۸۹۹ ارزش های مشترک ۴ سوال ۰٫۸۹۵ همدلی ۴ سوال ۰٫۹۰۲ عملکرد شرکت ۵سوال ۰٫۸۹۸ جمع ۲۹ سوال ۰٫۹۰۳

منبع: یافته های تحقیق

 

۳-۹-روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

دو دسته پردازش اصلی به طور عمده در تحقیقات مختلف بر روی‌داده ها انجام می‌شود. برای این کار از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده می‌گردد.

 

درآمار توصیفی که معمولاً به توصیف داده‌هامی‌پردازد از شاخص‌های تمایل مرکزی و شاخص‌های پراکندگی برای بیان داده های جمع‌ آوری شده استفاده می‌شود. برای نمایش و نشان دادن نتایج کار معمولاً از جداول توزیع فراوانی – بر اساس تعداد موارد مطلق و نسبی، درصد – و نیز نمودارهای مختلف هیستوگرام، ستونی یا دایره‌ای استفاده می‌شود. همچنین در این زمینه استفاده از شاخص‌های پراکندگی مانند واریانس، انحراف معیار، انحراف استاندارد و… نیز قابل‌ذکر است.

 

در آمار استنباطی به آزمون فرضیه‌های مورد بررسی در تحقیق پرداخته می‌شود. آزمون‌های مختلفی همچون کای اسکوئر، تی- دانشجوئی، رگرسیون، آنالیز واریانس در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها هم از روش‌های آمار توصیفی و هم از روش‌های آماراستنباطی استفاده شده است. پردازشداده‌ها در سه سطح (۱) تحلیل‌های تک (متغیره۲) تحلیل‌های دو متغیره (۳) تحلیل‌های چند متغیره انجام شده است.

 

در تحلیل‌های تک متغیره، متغیرها به صورت منفرد مورد بررسی قرار می‌گیرند و روابط بین آن‌ ها مدنظر نیست. تصویر کلی از جامعه مورد بررسی به دستمی‌آید؛ و از طریق انواع جدول، نمودارها، شاخص‌های آماری گرایش به مرکز و گرایش به پراکندگی پرداخته می‌شود.

 

تحلیل‌های دو متغیره، تحلیل‌هایی هستند که جزء خانواده آمار استنباطی بوده و ‌در آن‌ها با دو متغیر سروکار داریم. تحلیل‌های دو متغیره برای آزمون رابطه بین دو متغیر، اثر یک متغیر بر یک متغیر دیگر، تفاوت یک متغیر در بین دو گروه مستقل یا همبسته و…. به کار می رود. از جمله مهم‌ترین تحلیل‌های دو متغیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: انواعآزمون‌هایt،تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی. در این پژوهش با توجه به نوع متغیرها که همه رتبه‌ای از نوع چند ارزشی می‌باشنداز آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده می‌شود.

 

تحلیل‌های چند متغیره،تحلیل‌هایی هستند که همزمان در آن‌ ها از چندین متغیر وابسته استفاده می‌شود. موارد زیر نمونه هایی از تحلیل چند متغیره می‌باشند: تحلیل واریانس چند متغیره؛ آزمون مربع تی؛ تحلیل رگرسیون؛ تحلیل تشخیصی؛ تحلیل عاملی. که برای تحلیل چند متغیره در این پژوهش از تحلیل رگرسیون به وسیله نرم‌افزارSPSSاستفاده می‌گردد.

 

۳ -۱۰-خلاصه فصل سوم

 

در این فصل به روش شناسی تحقیق پرداخته شد.برای توصیف داده های جمع‌ آوری شده از تحقیق توصیفی استفاده گردید.در این فصل به عملیاتی کردن متغیر های تحقیق پرداخته شد.از عملیاتی کردن متغیرها در سوالات پرسشنامه استفاده شده است.نوع متغیرهای تحقیق از نوع رتبه ای –کیفی هستند که با طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق پارک های علم و فناوری سه شهرتبریز و تهران و اصفهان است.نمونه مورد بررسی ۱۵۰ شرکت بود.اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیه‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری شد.مخاطب پرسشنامه کارکنان هر واحد بودند.پرسشنامه ای شامل ۲۹ سوال طراحی شد. پایایی پرسشنامه ۰٫۹۰بدست آمد.با مراجعه حضوری در روزهای مختلف هفته و در ساعات مختلف به پارک های علم و فناوری سه شهر پرسشنامه تکمیل گردید. پرسشنامه بین این سه شهر با توجه به تعداد شرکت ها توزیع نسبی شده است.برای تجزیه و تحلیل داده ها در آمار توصیفی از توزیع فراوانی و در آمار استنباطی از آنالیز واریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.داده های حاصل در فصل چهارم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱-مقدمه

 

در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. ابتدا به تحلیل توصیفی داده ها در قسمت بعدی به تجزیه و تحلیل تک متغیره داده ها انجام گرفته است و در قسمت سوم به تجزیه و تحلیل دو متغیره و همبستگی بین متغیر های مستقل و وابسته پرداخته شده است. در انتها به تجزیه وتحلیل رگرسیون داده ها پرداخته شد.

 

۴-۲-تجزیه وتحلیل داده ها

 

۴-۲-۱-تحلیل های توصیفی


فرم در حال بارگذاری ...

« " مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۵-۶- پیشنهاداتی برای مطالعات آینده – 3 "" مقاله های علمی- دانشگاهی | بند چهارم: پیشگیری اولیه،ثانویه و ثالث – 10 " »
 
مداحی های محرم