در یک دسته بندی معتبر خواستههای مشتری در قالب کیفیت مورد انتظار از سه طبقه یا لایه تشکیل شدهاند و تحقق هر یک از این لایه های کیفی به شرط تحقق لایه کیفی پیشین در افزایش رضایت مستمر مشتری موثر است. این لایه ها عبارتند از:
-
- کیفیت پایه (Basic Quality): اینها مقادیر کمینه ای هستند که از ایجاد عدم رضایت جلوگیری میکنند. برخی از این موارد از گونه ایمنی، پایایی و دوام محصول هستند. این خواستهها تلویحی است و مشتری فرض می کند که این خصوصیات در محصول لحاظ شدهاند.
-
- کیفیت کارائی (Performance Quality): مبیّن گروهی از خواستههای مشتریان هستند که الزامات عملکردی محصول را تشکیل میدهند و برآورده نساختن آنها موجب نارضایتی مشتریان می شود.
-
-
- کیفیت انگیزشی (Excitement Quality): ویژگی هایی است که تا قبل از ارائه خدمت به صورت یک نیاز و یا خواسته از دید مشتری پنهان است. در نتیجه برآورده نشدن آنها عدم رضایت مشتری را سبب نمیشود، لیکن برآورده ساختن آن توسط تولیدکننده محصول سبب رضایت محسوس مشتری میگردد. ویژگی این خواسته ها این است که هر چند از طرف مشتری بیان نمیشوند، ولی در صورت شناسائی، طراحی و ارائه آنها، واجد مزیتهای رقابتی برای خدمت مورد نظر است (پاراسورمن، ۱۹۹۰[۸])
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
سیر تحولات خواستههای مشتریان به گونهای است که ارائه ویژگیهای کیفی انگیزشی بعد از مدتی آنها را به ویژگیهای عملکردی و حتی اساسی تبدیل میکند. بنابراین، سازمان بایستی در چرخهی رضایت مشتری همواره پویائی داشته باشد و همگام با نوآوریها، در برآورده ساختن نیازهای انگیزشی و همچنین تکوین خواستههای انگیزشی جدید بکوشد (پاراسورمن، ۱۹۹۱)
-
- معیارها و شاخص های کیفیت سنجی خدمات
توصیف دقیقی از واژه «کیفیت» دشوار و مبهم است و معمولاً به کلیه ویژگیهایی که برطرف کننده نیازهای مشتری می باشد، کیفیت اطلاق میگردد. هر خدمتی که تأمینکننده نیازهای مشتریان باشد، خدمتی با کیفیت است. تعریف و سنجش کیفیت خدماتی که دارای ماهیت فیزیکی نیستند کاری دشوار است و این دشواری ناشی از ابعاد و ویژگیهای خاص خدمات است. ابعاد کیفیت، عواملی هستند که انتظارات و نیازهای مشتریان در آن ابعاد گنجانیده می شود. “پاراسورامان”، “زتامل” و “دیوید گاروین” هرکدام ابعاد مختلفی را جهت استقرار مدیریت کیفیت بیان کرده اند که در جدول زیر برخی موارد متفاوت آنها درج شده است (پاراسورمن، ۱۹۹۳، شاهین، ۲۰۰۲، دیویس، بارن، رید، ۱۹۹۹، کرونین، ۱۹۹۲، رابینسون، ۱۹۹۹)
پیشنهاد دهنده
ابعاد کیفیت
شرح ابعاد کیفیت
پاراسورامان
Parasuraman
ملموس ها (Tangibles)
تأسیسات فیزیکی، ابزار، ماشین آلات، کارکنان، مسیرهای ارتباطی
قابلیت اتکاء (Reliability)
توانایی اجرای خدمت وعده داده شده به نحو درست و قابل اتکاء
پاسخگویی (Responsiveness)
علاقمندی به فراهم ساختن خدمت مناسب و کمک به مشتریان جهت دریافت بهترین خدمت
اعتماد (Assurance)
توانایی و تلاش کارکنان در جلب اعتماد مشتریان جهت بازگشت مجدد آنها
دلسوزی و تعهد (همدلی) (Empathy)
احساس تعلق و تعهد سازمان نسبت به فرد فرد مشتریان
گاروین
Garvin
اطلاع رسانی و ارتباطات (Communication)
در دسترس قرار دادن اطلاعات سریع و دقیق برای همگان
سرعت در ارائه خدمات (Speed of Response)
فرم در حال بارگذاری ...