وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سایت دانلود پایان نامه : دانلود فایل های پایان نامه درباره : تحلیل جایگاه مدیریت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۶- مراقبت از سلامتی، رفاه و ایمنی نیروی انسانی.
۷- انتقال و ترفیع کارکنان.
۸- تعیین ساعت­کار و استفاده از مرخصی .(سعیدنیا،۱۳۸۳).
در پایان مبحث مدیریت شهری می­توانیم به این صورت نتیجه گیری کنیم که مدیران شهری اعم از شهردار، مدیران ارشد شهر و اعضای شورای اسلامی شهرها در تمامی شهرها (حتی مورد مطالعه ما که شهرستان کوهدشت می­باشد)، توجه ­کنند که آن­ها دو مجموعه نیستند بلکه همه آن­ها یک مجموعه هستند و تضعیف هرکدام، تضعیف دیگری است. درست است که شورا به صورت یک پارلمان محلی است اما نوع کار آن با مجلس و دولت متفاوت است. در این­جا شورا و شهرداری باید خیلی با هم مأنوس­تر باشند و نزدیک­تر کار کنند، باید همدیگر را بهتر درک کنند، با گذشت امورات مردم را حل کنندو یک صدا بیشتر از مدیریت شهری نباید بیاید؛ آن صدا هم فقط و فقط صدای مردم باشد نه صدای شهردار و شورای شهر.
۲-۶خدمات شهری
خدمات شهری در معنای عام خود می ­تواند بسیاری از فعالیت­های خدماتی مورد نیاز برای اداره­ی امور شهری را در برگیرد. اما باید این نکته را در نظر داشت که شناخت و طبقه بندی فعالیت­ها در مورد خدمات شهری، وابستگی شدیدی به نحوه مدیریت شهری دارد چرا که تعیین “حوزه عملی” فعالیت­ها در زمینه خدمات شهری نیازمند تعیین نحوه مدیریت شهری و تعیین روابط بخشی – منطقه ای است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به جرأت می توان «خدمات شهری» را قلب «مدیریت شهری» دانست. چون آنچه در ارتباط مستقیم و منسجم با زندگی روزانه شهروندان است و کیفیت زندگی آنان را تعیین می کند، نحوه ارائه­ خدمات شهری توسط شهرداری (و دیگر نهادهای مرتبط) و نحوه دریافت آن خدمات توسط یکایک شهروندان است.
۲-۶-۱ خدمات شهری در ایران را می توان به ۴ گروه عمده به شرح زیر تقسیم کرد
الف- خدمات بهداشت محیط: به آن دسته از خدمات شهری گفته می­ شود که در جهت بهبود محیط شهری از نظرمسائل بهداشتی مؤثر می­باشند که شامل موارد ذیل می باشد:
آب آشامیدنی، کنترل بهداشتی، اماکن عمومی و…
ب- خدمات رفاهی و تفریحی :شامل آن دسته از خدمات شهری است که مربوط به ایجاد تمهیدات لازم برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان شامل ایجاد و مدیریت فضاهای کالبدی برای انجام فعالیت­های رفاهی و تفریحی می باشد. کتابخانه­ های عمومی، زمین­های ورزشی، فضاهای باز، تفرجگاه های طبیعی پیرامون شهرها.
ج- خدمات حفاظتی و ایمنی: این نوع خدمات را می توان به دو دسته به شرح زیر تقسیم کرد:
۱- خدمات مربوط به آتش نشانی و ایمنی
۲- خدمات مربوط به حوادث غیر مترقبه
د- خدمات حمل و نقل عمومی و ترافیک: حمل ونقل شهری در ایران از چهار بخش اصلی تشکیل شده است :
۱- حمل و نقل شهری از طریق اتوبوسرانی ۲- حمل ونقل شهری از طریق مینی بوسرانی
۳- حمل و نقل شهری از طریق تاکسیرانی ۴ – حمل و نقل شهری از طریق مترو (میرزا باقی،۱۳۹۲).
امروزه مکان­ یابی خدمات شهری از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت فضا در برنامه­ ریزی­­ها محسوب می‌شود. مکان­ یابی فرایندی است که از طریق آن می‌توان بر اساس شرایط تعیین شده و با توجه به منابع و امکانات موجود، بهترین محل را برای کاربردهای گوناگون تعیین کرد. از طرفی، اصولاً ماهیت برنامه­ ریزی کاربری زمین درباره کنترل محیط اطراف انسان و هدایت آینده­ی وی در راستای منافعش است و با توجه به پیچیدگی دنیای ما به ناچار برنامه­ ریزی برای ارزیابی نتایج فرایندهای در حال انجام و تصویرسازی از آینده به ساده­سازی و انتزاع روی می‌آورد. همین مسئله باعث ورود مدل‌ها در فرم‌های خاصی در برنامه ریزی برای استقرار کاربری‌ها شده است. .(مرکز مطالعات ­و برنامه ­ریزی،۱۳۹۴).
در شهرستان ­کوهدشت، مکان­ یابی­خدمات­ شهری با توجه به اینکه تمرکز عبور و مرور، رفت وآمد، خرید و مراجعات شهروندان نسبت به تمامی امکانات شهری و بهره­مندی از آن­ها از حدفاصل چهارراه بسیج تا میدان فرمانداری صورت می­گیرد؛ مجموعه مدیریت شهری برای حل معضل سد معبر می ­تواند کارهایی از قبیل ایجاد پارکینگ طبقاتی در محدوده باغ پرندگان، استفاده بهینه و نوسازی بافت­های فرسوده در اطراف خیابان بازارچه، میدان شهدا، منطقه موسوم به کهنه فروشان جهت ایجاد مجتمع­های رفاهی­و خدماتی با بهره­ گیری از الگوهای موفق مدیریت شهری اقدام نمایند.

مآخذ:
شهرداری کوهدشت
عنوان نقشه :
(نقشه ۲-۱)
محدوده تمرکز بار ترافیکی و خدماتی شهرستان
عنوان پایان نامه :
تحلیل جایگاه مدیریت شهری در ساماندهی خدمات شهری با تأکید بر مشارکت شهروندان(مورد مطالعه:شهرستان کوهدشت)
استاد راهنما: دکتر لیلا موسوی
پژوهشگر: لیلا رضایی
در مبحث خدمات شهری هم می­توان به این­گونه نتیجه ­گیری کرد که محدود بودن امکانات و منابع و نامحدود بودن نیازها و انتظارات مردم، دولتمردان و چاره­اندیشان را بر آن داشت تا برای حداکثر استفاده از امکانات و سرمایه ها یک سری از نیازها و خواسته ها را طوری طراحی کنند که عموم مردم بتوانند بخشی از نیازهای خود را از طریق این امکانات رفع کنند.
بدین ترتیب بخشی از خدمات ضروری در مراکز مناطق و شهرها ساخته شد شامل کتابخانه ­ها بیمارستانها، مراکز آموزشی و… اما گسترش قارچ گونه شهرها و رشد بالای جمعیت باعث بوجود آمدن مسائل و مشکلاتی برای افرادی که در خارج از مراکز شهری زندگی می کنند شد، زیرا آن­ها مجبور به مسافرتهای طولانی و خسته کننده بین محل زندگی خود و مراکز شهری برای دسترسی به خدمات شدند که در اثر آن پول، زمان و انرژی زیادی تلف شد.
۲-۷ مفهوم مشارکت و فرهنگ شهروندی در نظام شهری
بکارگیری مشارکت مردم در برنامه­ ریزی شهری زمانی ممکن خواهد بود که این نظام اجازه استفاده از نظرات مردم را بدهد و به گونه ­ای سازماندهی شده باشد که دخالت مردم در فرایند برنامه­ ریزی را ممکن سازد.در شرایط عادی با حضور مؤثر و اجباری نمایندگان اجتماعات محلی اعم از نمایندگان شورای شهر، شورای محلات و نواحی در غیاب آن­ها معتمدین محلات و شهرها و نیز حضور اختیاری صاحب نظران و عموم مردم در کلیه مراحل بررسی و تصویب، راهگشا و تضمین کننده ارتقاء کیفی برنامه­ ها و قابلیت ­های آن ها در برنامه­ ریزی شهری خواهد بود. از طرفی دیگر تبلیغ و معرفی برنامه و اهداف آن برای مردم به شناخت برتر و بهتر از نظام برنامه­ ریزی شهری منجر شده و کمک خواهد نمود که برنامه­ریز توجه بیشتری را معطوف به منافع عمومی و مشارکت وسیع­تر مردم داشته و از سویی دیگر مردم همسو با برنامه­ریز شهری در اجرا و تحقق برنامه مشارکت نمایند. اولین گام در راستای موفقیت مدیریت مشارکتی، تبیین جایگاه و نقش مردم در فرآیندهای برنامه­ ریزی مشارکتی می باشد، این فرایند در سه مرحله­ سازماندهی نهادهای مردمی، آموزش، تجهیز و در نهایت حضور و مشارکت مردم قابل دسترسی است که از پیش شرط­های آماده سازی مردم جهت شرکت در این فرایند به حساب می­آیند. مشارکت مردمی که نوعی تمرکز زادیی در اداره امور می­باشد باعث افزایش توسعه انسانی و عامل برابری و تحقق عدالت اجتماعی- سیاسی می­گردد. (حکمت نیا و همکار۱۳۸۳:۱۳۴).
با نگاهی به ادبیات گسترده نظریه­ های شهروندی می­توان دریافت که تعاریف شهروندی هسته­های مشترکی دارند: نوعی پایگاه و نقش اجتماعی مدرن برای تمامی اعضای جامعه، مجموعه ­ای به هم پیوسته ازوظایف، حقوق، تکالیف، مسئولیت ­ها، تعهدات اجتماعی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی، همگانی، برابر و یکسان، احساس تعلق و عضویت اجتماعی مدرن برای مشارکت جدی و فعالانه در جامعه و حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برخورداری عادلانه و منصفانه تمامی اعضای جامعه از مزایا، منابع و امتیازات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی فارغ از تعلق طبقات نژادی، مذهبی و قومی.
۲-۷-۱ ارتباطات مردمی در روابط عمومی
ارتباطات مردمی موضوعی است که اهمیتی فوق العاده برای روابط عمومی در مدیریت شهری دارد که شناخت افکار عمومی از طریق نظرسنجی و نظرخواهی درباره ی فعالیت ها و برقراری ارتباط مداوم و درست از طریق تمامی شیوه های رسانه ای با مردم امکان پذیر است.(یهیایی ایله ای،۱۳۹۲)
۲-۷-۲ نظریات موجود پیرامون مشارکت مردمی در مدیریت شهری
امروزه لزوم مشارکت شهروندان در برنامه­ ریزی شهری بیش از همه در مقوله­ی مدیریت شهری نمود پیدا می­ کند.مدیریت شهری فرآیندی اجتماعی برای گروه های مختلف مردم است. این مدیریت گروه­ ها را در شبکه ­های مختلفی که منافع آن­ها حکم می­ کند قرار می­دهد و توجه به منافع آن ها در جهت دهی ساختار شهر، مؤثر می افتد.(ربانی،۱۳۸۱).
مدیریت شهری مسئول استفاده بهینه از همه گروه ­های مختلف در جامعه­ شهری است. بنابراین، این مدیریت نیازمند یک گروه فنی- دولتی (مانند شهرداری) است تا بتوانند در تمام بخش­های جامعه شهری اقدام نمایند. بررسی ظرفیت گروه ­های شهری در هر زمان برای مدیریت شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو لزوم آگاهی از نظرات شهروندان در خصوص خدمات شهری و عملکرد شهرداری در راستای تحقق بخشیدن به اهداف فوق است که اهمیت ویژه ای می­یابد چرا که هدف از مدیریت شهری، نوسازی و گسترش ابعاد مختلف شهر در بستر عملیاتی است.در این ارتباط جی.شاپوئی سان، معتقد است که این مدیریت در دو بستر عمده فعالیت می کند: از یک سو در خصوص محله های شهر برای نوسازی و برخوداری آن ها از خدمات شهری اقدام می­ کند و یا در محله­های جدید به منظور گسترش آن­ها تلاش می­نماید.(شاپوئی سان،۱۹۸۳،۹۵ در ربانی،۱۳۸۱).
در دهه­ ۱۹۸۰ میلادی، اهمیت و تأثیر نواحی شهری در توسعه دوباره مورد تأکید قرار گرفت در چنین شرایطی، مفاهیم و رویکرهای جدید شکل گرفتند. یکی از مهم­ترین این مفاهیم و رویکردها مدیریت شهری بود.(برک پور و اسدی،۱۳۸۸:۷۴).
نقطه شروع مدیریت شهری به معنای نوین آن را بایستی در تحولات دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی جست. دولت­های محلی در پرتو مدیریت نوین دولتی به مدیریت شهری توانمندساز بدل شدند. فرایند تمرکززدایی نیز در تبدیل مدیریت شهری به یک فعالیت قدرتمند و دارای اختیارات قانونی سرعت بخشید.(بیاتی،۱۳۸۸).
مطرح شدن چنین مفهوم و اصطلاحی از مدیریت ناشی از حرکت شیوه­ مدیریت متمرکز به سمت مدیریت غیر­متمرکز در چارچوب مدیریت­های محلی­تر با هدف توسعه شهری به وسیله­ سازمان­های محلی می­باشد.(پرهیز کار و فیروز بخت،۱۳۹۰:۴۷)
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ وتغییر بنیادین نظام سیاسی کشور، قانون اساسی جدید بر اداره شورایی کشور در سطح کشوری، استانی، شهری و روستایی تأکید ورزید.( قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،۱۳۷۰:۵۹).
مسائل و مشکلات مشخص مدیریتی شهرهای کوچک به طور خاص آن­گونه که لازم است تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، اما در زمینه­ مسائل عام شهرهای کوچک پژوهش­هایی انجام گرفته است که از جنبه­ های گوناگون به مسأله پرداخته شده است. به همین دلیل مدیریت شهری در مواجهه با عملکردهای گوناگون شهر و رفتارهای متفاوت ساکنان شهر، انطباق برنامه­ ها و طرح­ها بر شرایط ویژه و مشخص هر شهر، فاقد زمینه­ علمی و عملی لازم می­باشند.(جوادی،۱۳۸۲)
غالباً بررسی مسائل مدیریتی شهرهای کوچک عمدتاً در قالب گزارش­ها و مصاحبه های تخصصی بوده است، در این گزارش­ها به مشکلاتی مانند بیکاری، نبود منابع مالی پایدار و مهاجرت اشاره شده است.(معصوم ،۱۳۸۰).

نظریه های مدیریت شهری

شیوه ها (انتزاعی)

ابزارها (عینی)

تمرکز زدایی
رقابت طلبی شهری

تحلیل اقتصادی و مالی


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل های پایان نامه با موضوع بررسی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینبررسی پایان نامه های انجام شده درباره بررسی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم