Iliriana Miftari (۲۰۰۹): بررسی واکنش های رفتار خرید مصرف کنندگان کزوویی در باره شیر و محصولات لبنی
Yinuo Liu (۲۰۱۱): چگونه طراحی بسته بندی لوازم آرایشی بر رفتار خرید مشتریان خانم ﺗﺄثیر میگذارد
Qiuxue Luo and Paul TJ James (۲۰۱۲): ﺗﺄثیر تبلیغات خانگی بر رفتار خرید در شهر نانینگ چین
Shahzad Khan & Faryal Noor(2012): عامل های مؤثر بر رفتار خرید مشتریان خانم در خریداری لوازم آرایشی
انگیزه
Kotler & Keler (2006)
Kotler et al (2005)
Belch & Belch (2007)
Kotler & Armestrang (2007)
Zanoli & Naspetti (2002): انگیزه مصرف کنندگان در خرید محصولات ارگانیک
Sally A. Hibbert et al (2005): کارآفرینی اجتماعی: درک انگیزه های مشتریان برای خرید کالاهای با حجم زیاد
Nihan Mutlu (2007): نگرش و رفتار مشتریان در باره غذاهای ارگانیک
) Hamid Karamian & Dr. M.D. Lawrence2007): مطالعه انگیزه های خرید و ﺗﺄثیر آن ها بر رفتار مشتریان در بازارهای خرد کمپانی های بینالمللی
Jayaraman Munusamy & Wong Chee Hoo (2008): رابطه بین آمیخته بازاریابی و انگیزه خرید مصرف کنندگان.
Naveed SaiF et al(2012): عوامل اثر گذاز بر انتخاب خرید مشتریان بخش تلفن همراه در پاکستان.
۲-۹-۱) مدل رفتار مصرف کنندۀ کاتلر و آرمسترانگ
یکی از مهمترین مدل های رفتار مصرف کنندگان، توسط کاتلر و آرمستراگ[۴۲] در سال ۲۰۰۷ اراﺋﻪ شد.آن ها بیان کردهاند که رفتار مصرف کنندگان شامل ایده ها، احساسات، تجارب و فعالیت های مصرف کنندگان به همراه عوامل اضافی خارجی مانند تبلیغات، قیمت و مقررات است. بنابرین رفتار مصرف کننده فرایندی پویا میباشد، که علت این پویایی تغیرات دنباله دار ایده ها و ادراکات و فعالیت های مصرف کننده گان به عنوان فرد یا یک گروه میباشد. پاسخ مصرف کنندگان به انواع گوناگون استراتژی های بازاریابی، سوال اصلی است که بازاریابان باید به آن پاسخ دهند. کاتلر و آرمسترانگ مدل خود را جهت پاسخ دادن به این سوال اراﺋﻪ کردند.
پاسخ های خریدار
انتخاب محصول
انتخاب برند
انتخاب واسطه
زمان بندی خرید
بازاریابی و دیگر محرک ها
دیگر بازاریابی
اقتصاد محصول
تکنولوژی قیمت
سیاست مکان
جعبه سیاه خریدار
ویژگی های خریدار
فرایند تصمیم گیری خریدار
شکل (۲-۷). مدل رفتار مصرف کننده کاتلر و آرمسترانگ
۲-۹-۲) مدل رفتار مصرف کنندل بلچ و بلچ[۴۳]
بلچ و بلچ، این مدل را در سال ۲۰۰۷ اراﺋﻪ کردند. آن ها رفتار مصرف کننده را به این صورت تعریف کردهاند: “فرایند ها و فعالیت هایی که افراد زمانی که در حال جستجو، انتخاب، خرید، استفاده، ارزیابی و یا کنار گذاشتن محصولات و خدمات و همچنین برای برآوردن نیازها و خواسته های خود هستند، به کار میبرند”.
جعبه سیاه خریدار
عوامل محیط زیستی
واکنش خریدار
ویژگی های خریدار
نگرش
انگیزه
ادراک
ویژگی شخیت
شیوه زندگی
آگاهی
فرایند تصمیم گیری
شناخت مشکل
جستجوی اطلاعات
جایگزینی
ارزیابی
تصمیم خرید
بعد از خرید
محرک بازار
محصول
قیمت
مکان
ترفیع
محرک محیط زیستی
اقتصادی
تکنولوژیکی
سیاسی
فرهنگی
دموگرافیک
طبیعی
انتخاب محصول
انتخاب برند
انتخاب فروشنده
زمان خرید
مقدار خرید
شکل (۲-۸). مدل رفتار مصرف کننده بلچ و بلچ
مدل جعبه سیاه[۴۴] شکل (۲-۸)، تعامل میان محرک، ویژگی های مصرف کنندگان، فرایند تصمیم گیری و پاسخ مصرف کنندگان را نشان میدهد. محرک میتواند به دو گونه محرک های فردی و یا محرک های بیرونی متمایز شود. مدل جعبه سیاه بر رابطه میان محرک و پاسخ مصرف کنندگان تأکید دارد. محرک بازار به وسیلۀ شرکت ها برنامه ریزی و پردازش میشوند، در حالی که محرک زیست محیطی به وسیلۀ عوامل اجتماعی مانند شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه تعیین میشوند. جعبه سیاه خریدار شامل ویژگی های خریدار و فرایند تصمیم گیری است که به نوبه خود، پاسخ مصرف کننده را تعیین میکند.
۲-۹-۳) مدل رفتار مصرف کننده کاتلر و کلر[۴۵]
کاتلر و کلر این مدل را در سال ۲۰۰۶ اراﺋﻪ کردند. آن ها در این مدل اظهار میکنند که، اطلاعات دربارۀ محصول، یکی از اولین عوامل تصمیم گیری مصرف کننده است و دیگر فرایند های روانشناسانه مانند انگیزه، ادراک، یادگیری و حافظه نیز تأثیر مهمی بر تصمیم خرید مصرف کننده دارند. سوالات کلیدی رفتار مصرف کننده مانند ( چه کسی، چه چیز، کی، کجا، چگونه و چرا )،توسط بازاریابان به منظور درک واقعیت و تمام سطوح رفتار مصرف کننده استفاده میشوند.
روانشناسی مصرف کننده
محرک بازار
دیگر محرکها
انگیزه
ادراک
یادگیری
حافظه
فرایند تصمیم گیری
تصمیم گیری خرید
شناخت مشکل
جستجوی اطلاعات
ارزیابی جایگزین ها
تصمیم خرید
رفتار بعد از خرید
انتخاب کالا
انتخاب برند
انتخاب فروشنده
میزان خرید
زمان خرید
روش پرداخت
محصولات
خدمات
قیمت
توزیع
ارتباطات
اقتصاد
تکنولوژیکی
سیاسی
فرهنگی
ویژگی های مصرف کننده
فرهنگی
اجتماعی
شخصی
شکل (۲-۹). مدل رفتار مصرف کنندۀ کاتلر و کلر
۲-۹-۴) مدل رفتار مصرف کننده کاتلر و همکاران[۴۶]
کاتلر و همکارانش، در سال ۲۰۰۵ این مدل را در ارتباط با فرایند رفتار خرید مصرف کنندگان اراﺋﻪ کردند. آن ها اظهار کردند که رفتار خرید مصرف کنندگان به وسیلۀ عوامل مختلفی تحت تأثیر قرار دارد که بازاریابان قادر به کنترل تعداد آن ها نیستند. مانند: عوامل فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روانی. اگر چه این عوامل باید به منظور دست یابی مؤثر به مصرف کنندگان هدف، مورد بررسی قرار گیرند.شکل زیر مدل رفتار خرید مصرف کنندگان را که باید مورد توجه بازاریابان قرار گیرد نشان میدهد.
شخصیت
روانشناختی
جامعه
فرهنگ
سن و چرخه زندگی
شغل
موقعیت اقتصادی
شیوه زندگی
شخصیت و خودباوری
انگیزه
ادراک
یادگیری
باورها و نگرش ها
خرید
گروه ها مرجع
خانواده
نقش و موقعیت
فرهنگ
خرده فرهنگ
طبقۀ اجتماعی
شکل (۲-۱۰). مدل رفتار خرید مصرف کنندگان کاتلر و همکارانش
۲-۹-۵) مدل انتخاب مصرف کنندۀ هاسر[۴۷] ۱۹۹۳
فرم در حال بارگذاری ...