وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقاله های علمی- دانشگاهی | قسمت 4 – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

البته در جامعه امروزی این امر حالت تقابل به خود گرفته است همان گونه که مرد ‌بر اساس شانیت زن برایش نفقه و مخارج زندگیش را فراهم می کند زن نیز ‌بر اساس حیثیت و شانیت مرد به امور زندگی می پردازد [۵۱].

فلسفه اصلی و حقیقی متوجه خلقت زن و مرد و همچنین توانایی، آن دو و وظایف و تکالیفی که هر کدام بر اساس جایگاه و نقش آفرینی آن ها در نظام خانواده می‌باشد بدون شک نفقه از جمله نمونه هایی است که نشان می‌دهد در نظام دینی زن و مرد با توجه به استعدادها و ناتوانی‌های نامشابهی که دارند قانون خلقت که متفاوت است قانون تشریع هم متفاوت و منطبق با آن است. نظام تکوین و نظام تشریع و انطباق آن دو در احکام دینی و شرعی به خوبی رعایت شده است. اگر اسلام به مرد حق می‌داد که زن را در خدمت خودش بگمارد و آن را به استخدام خودش درآورد به گونه‌ای که دست رنج آن را صاحب شود، ملتزم نفقه معنای دیگری می‌یافت زیرا روشن است که اگر انسان، حیوان یا انسان دیگری را به خدمت خود بگمارد ضرورتاً باید مخارج آن را می‌پرداخت در حالی که اسلام هیچ گاه چنین حقی را برای مرد قائل نیست و زن می‌تواند به تحصیل مال و ثروت مشروع بپردازد و از طرف دیگر مرد را موظف کرده که بودجه خانواده را تأمین کند و برای زن مسکن، پوشاک، اثاث البیت و … تهیه کند. این نشان می‌دهد که نه تنها نگاه برخی به زن در خصوص بردگی او غلط است بلکه در اسلام اداره زندگی را به عهده مرد گذاشته و از طرف دیگر به زن حق تحصیل ثروت هم داده است.

دلایل وجوب نفقه

۱-قرآن :

در قرآن کریم, آیات متعددى در این زمینه نازل شده; از جمله این آیات است:

والوالدان یُرضعن اولادهنَّ حولین کاملَین لِمَن ارادَ أن یُتمَّ الرَّضاعه وعلى المولود له رزقهنَّ وکسوتُهُنَّ بالمعروف[۵۲]

و مادران, دو سال کامل فرزندان خود را شیر دهند; آن کسى که مى خواهد فرزند را شیر تمام دهد. و به عهده صاحب فرزند [پدر] است که خوراک و پوشاک مادر را به حدّ متعارف و پسندیده بدهد.

لِینفق ذو سعه مِن سعته و مَن قُدر علیه رزقه فلینفق مما آتیه الله لایُکلّفُ اللهُ نفساً إلاّ ما اتیها, سیجعل الله بعد عسر یسراً[۵۳]

باید مرد دارا به اندازه وسعت و توانایى خود, نفقه زن شیرده را بدهد و آن که رزق و روزى او تنگ است از آنچه خدا به او داده انفاق کند که خدا هیچ کس را جز به مقدار آنچه توانایى داده, تکلیف نمى کند. و خدا به زودى بعد از هر سختى آسانى قرار مى دهد.

الرجال قوّامون على النساء بما فضّل الله بعضهم على بعض و بما انفقوا مِن اموالهم[۵۴]

مردان عهده دار و سرپرست زنان هستند به آن دلیل که خداوند بعضى را بر بعضى برترى داده و به دلیل آن که مردان از مال خود به زنان نفقه مى دهند.

در این آیه به سرپرستی و قیومیت مرد اشاره شد به خاطر نفقه که به زن می پردازد و از جمله بما انفقوا مهریه و نفقه ای همواره که مردان به زنانشان می پردازند ثابت می شود[۵۵] .

روایات بسیارى نیز از معصومان(ع) درباره وجوب نفقه زن وارد شده است که براى نمونه, یک روایت ذکر مى شود. شیخ صدوق(ره) در خصال با سند خود از حریز نقل مى کند که به امام صادق(ع) عرض کردم:
مَن الّذى اجبَرُ علیه وتلزمُنى نفقتُهُ؟آن کسى که مجبور بدان مى شوم و نفقه او بر من لازم مى شود, کیست;
حضرت فرمود:

الوالدان والولد والزّوجه

والدین (پدر و مادر), فرزند و همسر

در میان فقهاى شیعه نیز وجوب نفقه زن, امرى اجماعى و متفق علیه به شمار مى رود بلکه این امر به گفته مؤلف جواهرالکلام در بین امت اسلامى اجماعى است.

همچنین در قرآن به بیان این که نفقه از سوی مرد واجب می شود به چشم می‌خورد

۲-روایات :

احادیث فراوانی در خصوص وجوب نفقه از سوی مرد وارد شده است از جمله ابوداوود از معاویه التشرعی روایت می‌کند که نزد پیغمبر (ص) رفتم و گفتم : درباره زنان چه می گویید :

گفت : « اطمعو هن مما تاکلون و اکسوهن مما تکتون ولا تصربوهن و لا تتبحوهن …

از آنچه می خورید به آن ها هم بدهید و مطابق پوشش خود زنهایتان را بپوشانید آنان را نزنید و آن ها را تنبیه مکنید یا در روایتی دیگر پیامبر (ص) می فرماید : نفقه الرجل علی اهله صدقه . هزینه کردن مرد برای اداره ی خانه و خانواده اش صدقه دارد[۵۶] »

۳-اجماع :

در تمام اعصار امت اسلامی بروجوب نفقه اتفاق نظر داشته اند و احدی با این امر مخالفت نکرده است [۵۷].

۴-دلیل عقلی :

زنان وقت خود را در آسایش مرد و تربیت اولاد و خدمت در منزل صرف می‌کنند (هر چند شاغل باشد ) که این موضوع زن را از فعالیت و کسب و کار در خارج از خانه باز می‌دارد و در حقیقت نفس خویش را در گرو مرد قرار داده و ‌بنابرین‏ برمرد واجب است که مخارج او را تامین نماید[۵۸] .

در حقوق مدنی در ماده ۱۱۰۵ ‌به این که ریاست خانواده برمرداست اشاره نموده است .

در روابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است[۵۹] .

شرایط وجوب نفقه

در اینجا لازم است ابتدائاً به دو نوع از شروط اشاره شود:

۱٫ شرط ایجاب

اموری است که به صورت مستقیم در تحقق وجوب نفقه داخل است و در صورت عدم وجود آن ها نفقه اساساً واجب نمی‌شود.

۲٫ شرط استحقاق

اموری است که از مقتضای آن ها، استحقاق زوجه برای نفقه حاصل می‌شود و با عدم وجود آن ها استحقاق نفقه بعد از وجوبش ساقط می‌شود [۶۰]

نفقه زن در ازدواج موقت

قانون مدنی تنها مقرر نموده که: در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است. (ماده ۱۱۰۶) و ‌در مورد ازدواج موقت صراحتاً ماده ۱۱۱۳ این قانون می‌گوید: در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد. بدین ترتیب، برای مقرر نمودن نفقه در این نوع ازدواج، ناگزیر بایستی بین طرفین قرارداد خصوصی بسته شود، ضمن عقد دیگری شرط شود و یا حداکثر اینکه، به قول قانون مدنی، عقد مبنی بر آن جاری شده باشد. یعنی، در مذاکرات پیش از عقد و توافق بر روی آن، عقد ازدواج موقت منعقد گردیده باشد، یا مدت آن قدر طولانی باشد که به طور ضمنی التزام به پرداخت نفقه به روشنی از آن فهمیده شود. مانند اینکه، ازدواج موقت ۹۹ ساله بوده و زن و شوهر با یکدیگر زندگی مشترک و درازمدت داشته باشند.


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – واژگان کلیدی: اعتماد، کارایی، همکاری، فضای سازمان، کنترل – پایان نامه های کارشناسی ارشدپایان نامه آماده کارشناسی ارشد | بند سوم : دین زرتشت – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم