وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع کارشناسی ارشد درباره : راهکارهای … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

هنرها و صنایع دستی

صنایع دستی این شهرستان را فرش بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی تشکیل می‌دهند. تنوع محصولات این شهرستان سبب تنوع صادرات منطقه شده است. سنگ مرمر، جو، علوفه، چغندر قند، دام و فرآورده های دامی، مرغ، فرش، گلیم و عسل. از سوغاتی‌های محلی عسل در رده اول قرار می‌گیرد و چون از گل‌های مختلف و پرعطر دامنه‌های سبلان تهیه گردیده است از مشهوریت بیشتری برخوردار می‌باشد و اصطلاحاً به آن عسل سبلان می‌گویند. از دیگر سوغاتی‌های منطقه می‌توان به پنیر و کره محلی اشاره کرد. یکی دیگر از سوغاتی‌های محلی گیاهی است بنام بولاغ اوتی که در چشمه‌های بولاغلار و تعدادی دیگر از چشمه‌های منطقه رشد می‌کند و خاصیت داروئی (ضد مرض قند) دارد.

فعالیت‌های اقتصادی ویژه

زراعت و دامداری، شیلات، صنعت و معدن، خدمات و گردشگری

اماکن زیبای شهری

میادین، مراکز خرید، موزه های شهری و سایر نقاط جذاب شهر به عنوان کانون فعالیت‌های فراغتی و گردشگری مطرح است.

موزه‌ها و دیگر امکانات فرهنگی

موزه‌ها، با جنبه های گوناگون فرهنگی و تاریخی و موضوع‌های مانند تاریخی، مردم شناسی، هنر، صنایع دستی و … به عنوان جاذبه‌های گردشگری مطرح هستند.

فستیوال‌های فرهنگی

انواع مختلفی از این فستیوال‌ها شامل رژه های نمایشی، مراسم مذهبی و … را شامل می‌شود.

خاص (ویژه)

پارک‌های موضوعی و سیرک‌ها

با موضوعاتی نظیر تاریخ، ماجراجویی مکان‌های جغرافیایی، تخیل و رویا و … می‌شود که امروزه فعالیت‌های متنوع گردشگری در آن‌ها صورت می‌پذیرد.

خرید کردن

مراکز خرید و فروشگاه‌ها که محل عرضه کالاها و محصولات خاص یک منطقه و یا وارداتی از سایر مکان‌ها باشد به عنوان یکی از فعالیت‌های گردشگری محسوب می‌شود که منافع اقتصادی را برای جامعه محلی ایجاد می‌کند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ملاقات‌ها، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها

ملاقات‌ها، دوره های آموزشی، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و … به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود که می‌تواند سایر جاذبه‌های گردشگری را به خود جذب نماید و باعث افزایش ماندگاری گردشگر تجاری یا اداری شود.

وقایع خاص

برگزاری جشنواره آش در شهرستان نیر

تفریح و ورزش

ماهیگیری در رودخانه‌ها، کوهنوردی، دوچرخه سواری

(سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر، ۱۳۹۲)
جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان نیر[۴۲]
منطقه نیر از دیر باز از اهمیت خاص استراتژیکی و نظامی برخوردار بوده است. واقع شدن این منطقه در میان کوه سر به فلک کشیده شده سبلان در شمال، رشته کوه بزغوش در جنوب و ارتفاعات صائین در غرب، عبور جاده ابریشم در قدیم و جاده ترانزیتی اردبیل- تبریز در دوره های بعد از مرکز شهر نیر، آب و هوای سرد، وفور آب، ارتفاعات متعدد، نوع خاک، نزدیکی به مرکز ایالت آذربایجان (اردبیل) و بالاخره وجود مردان جنگجو در نیر بخشی از ویژگی‌های جغرافیای نظامی و موقعیت سوق الجیشی این منطقه را شامل می‌شود. بر همین اساس آثار باقیمانده از دوره‌ی ما قبل تاریخ در روستاهای دابانلو و میمند و…و نیز انبارها، دژها و غارهای زیرزمینی نظامی در روستاهای گلستان، کورائیم، اباذر، بوینی یوغون، فرهاد کهلی و… از دوره های تاریخی پیش از اسلامی در منطقه نشانگر جایگاه نظامی نیر و استفاده حکمرانان و مدعیان قدرت از این منطقه برای تحکیم موقعیت سیاسی آن‌هاست. به طوری که در هزاره اول قبل از میلاد این منطقه محل حضور دولت‌های زیکرتو در دوره ماد و نیز دولت ساگارتی در دوره هخامنشی و مرکز تاخت و تاز پادشاهان این دولت‌ها با دیگر حکمرانان به ویژه پادشاهان آشوری بوده و متانی حکمران دولت زیکرتو در گردنه صائین سپاه آشور را شکست داده است و بالاخره در این دوره منطقه نرسی پادشاه ساسانی نیر را آباد و کاخ‌هایی در آن بنا نهاد (سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر، ۱۳۹۲).
در دوره اسلامی نیر به سبب ویژگی‌های نظامی به ویژه نزدیکی به اردبیل به عنوان مرکز ایالت آذربایجان تا قرن چهارم هجری، از جایگاه استراتژیکی برخوردار بوده است. به طوری که مقاومت جنگجویان نیری در برابر اعراب مسلمان و نافرمانی از خلفای راشدین، حاکمیت خاندان طائی در نیر و اعلام استقلال آنان، مقاومت سپاه اموی در برابر مهاجمین خزر در منطقه نیر، بهره برداری خرم دینان به عنوان پایگاه نظامی از نیر، بخشی از استعدادهای سوق الجیشی این ناحیه را نشان می‌دهد که در برخی از رخداد های تاریخی حتی به تعدادی از مراکز و استحکامات نظامی در منطقه اشاره شده است. چنان چه ابن مسکویه در جریان جنگ پسران سالار مرزبان با عموی خود و هسودان در حدود سال ۳۴۰ هجری از پناه بردن جستان به دژ نیر که به احتمال قوی قلعه بوینی یوغون در نزدیکی روستای کورعباسلو باشد گزارش داده و مغولان نیز قوریلتای (شورای مغولان) را در حدود سال ۶۱۷ هجری در منطقه «دوز» در گردنه صائین تشکیل داده و آنجا را اردوگاه نظامی خویش ساختند و بدون تردید احداث کاروانسرای سنگی به دست شاه عباس کبیر در نزدیکی گردنه صائین در دوره صفویه از اهداف نظامی نیز برخوردار است. در دوره معاصر نیز اقامت ستارخان، سردار ملی در سال ۱۲۸۸ ه.ش در ایام مشروطیت در نیر پیش از ورود به اردبیل و فعالیت عوامل حزب دموکرات در منطقه و عکس‌العمل اهالی برخی روستاها در برابر آن‌ها نشانگر حفظ جایگاه نظامی منطقه نیر تا دوره معاصر است به طوری که شاهان قاجار از جمله مظفرالدین شاه و محمد علی شاه و شاهان پهلوی نیز در سفر های خود به اردبیل در چندین نوبت از نیر دیدن کرده‌اند.
علاوه بر ویژگی نظامی منطقه نیر که اشاره شد وجود دژها، انبارها و غارهای زیرزمینی اهمیت استراتژیکی منحصر به فردی را به این منطقه بخشیده است و گرچه تحقیقات و بررسی‌های دقیق روی این استحکامات نظامی انجام نشده است ولی قلعه های کورائیم، دابانلو، بوینی یوغون و اباذر و نیز انبارها و غار های زیرزمینی گلستان، فرهاد کهلی و روستا های صخره ای اباذر نشانگر ویژگی‌های خاص نظامی منطقه بوده و به سبب وجود استحکامات زیرزمینی نظامی، منطقه نیر با سرزمین و دولت‌های زیکرتو به معنی سنگ کن در دوره مادها و ساگارتی به معنی سرزمین انسان‌های غارنشین در دوره هخامنش و عنوان ورد جمکدت یا دژ زیرزمینی در متون اوستایی و گزارش مقدسی در دوره اسلامی از وجود بنا های زیرزمینی در اردبیل و اطراف آن ارتباط دارد. با توجه به این پیشینه تاریخی به مهم‌ترین آثار و یادمان‌های تاریخی منطقه اشاره می‌گردد (سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیر، ۱۳۹۲):
تپه‌های قره‌ شیران
این تپه در قره شیران یکی از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان نیر واقع شده است. گورهای مکشوفه در آن به سده هشتم و نهم قبل از میلاد منسوب است که این قبرها به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند گروه اول اغنیا، گروه دوم مردم عادی و گروه سوم حیوانات و قابل مقایسه با اشیاء بدست آمده در مارلیک (از همان منبع).


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود فایل پایان نامه : دانلود مطالب پژوهشی در مورد : امکان تشخیص غیر مخرب شکل … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد تأثیر شناخت صفت خالقیّت، … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم