وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع پایان نامه ها – ۲-۴ پیشینه تحقیق – 9

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۴٫ عامل حق ندارد چیزى از سرمایه را مصرف مخارج خود کند هر چند کم باشد اما اگر با اجازه مالک براى تجارت سفر کرد مى‌تواند مخارج سفر را به مقدار متعارف از سرمایه مصرف کند مگر اینکه مالک شرط کرده باشد که مخارج سفر با خود عامل باشد.

۵٫ عامل باید پس از تحویل سرمایه از مالک‌، به تجارت اقدام کند و اگر مدتى تجارت را به تأخیر انداخت و سرمایه تلف شد ضامن سرمایه است و مالک مى‌تواند اصل سرمایه را از وی مطالبه کند.

۶٫ به سبب اینکه مضاربه، عقد جایز است اگر مالک یا عامل فوت کند مضاربه باطل مى‌شود و در صورت فوت مالک‌، ورثه وی مى‌توانند با عامل توافق کنند و دوباره عقد مضاربه برقرار کنند.

۷٫ عقد مضاربه را می‌توان به صورت جعاله منعقد ساخت ‌به این صورت که مالک به عامل بگوید اگر با این مال تجارت کنى و سودى به دست آورى (برای مثال) نصف سود مال تو است. در این صورت جعاله فایده مضاربه را مى‌دهد و نیاز نیست شرایط مضاربه رعایت شود؛ ‌بنابرین‏ مى‌تواند سرمایه، غیرنقد یا دَین یا مجهول (به‌صورتی که باعث غرر نشود) باشد (موسویان, ۱۳۸۸).

کاربرد قرارداد مضاربه در مالیه اسلامی. بانک‌های اسلامی می‌توانند از راه عقد مضاربه نیازهای مالی میان‌مدت و بلندمدت بنگاه‌های تجاری و بازرگانی را با رعایت ضوابط ذیل تأمین مالی کنند:

    1. بانک اسلامی می‌تواند با تأمین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های تجاری و بازرگانی که در امر واردات فعالیت می‌کنند با آنان در انجام فعالیت اقتصادی مشارکت کند.

    1. بانک اسلامی می‌تواند با تأمین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های تجاری و بازرگانی که در امر صادرات فعالیت می‌کنند با آنان در انجام فعالیت اقتصادی مشارکت کند.

    1. بانک اسلامی می‌تواند با تأمین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های تجاری و بازرگانی که در امر تجارت داخلی فعالیت می‌کنند با آنان در انجام فعالیت اقتصادی مشارکت کند.

    1. بانک اسلامی در جایگاه مالک و بنگاه تجاری در جایگاه عامل متناسب با نسبت‌هایی که در ابتدای قرارداد به توافق رسیده‌اند سود حاصل از فعالیت تجاری را تقسیم کنند.

    1. با توجه به اینکه زیان بنگاه‌های طرف قرارداد مضاربه به عهده بانک اسلامی است، باید بانک از جهت فنی و اقتصادی به سودآور بودن فعالیت تجاری بنگاه اطمینان داشته باشد.

    1. بانک اسلامی باید فقط با بنگاه‌هایی وارد مضاربه شود که امکان نظارت و کنترل مستمر بر فعالیت اقتصادی آن ها را داشته باشد.

    1. اگر حوزه فعالیت بنگاه کشاورزی باشد، در صورتی که متقاضی تسهیلات هیچ سرمایه‌ای از خود نداشته باشد بانک می‌تواند از راه یکی از قراردادهای مزارعه و مساقات سرمایه مورد نیاز بنگاه را تأمین کرده، از راه مشارکت کار و سرمایه با وی وارد قرارداد بانکی شود. در این صورت احکام قراردادهای مزارعه و مساقات باید رعایت شود.

  1. تجربه عملی بانک‌های اسلامی نشان داده که تمایل فراوانی به اعطای تسهیلات به کسی که هیچ سرمایه‌ای از خود ندارد، ندارند در نتیجه عقد شرکت بهترین گزینه برای تمام بخش‌های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، خدماتی و بازرگانی خواهد بود (موسویان, ۱۳۸۸).

۲-۴ پیشینه تحقیق

۲-۴-۱ تحقیقات داخلی

فطرس و محمودی (۱۳۸۷) در مقاله ای با عنوان، “صکوک ابزاری مناسب برای جایگزینی اوراق قرضه”، به بررسی و تاثیر استفاده از صکوک اجاره در فرایند تامین مالی می پردازند. در این تحقیق ابتدا به بحث تبدیل کردن دارایی ها به اوراق بهادار به عنوان یک روش تامین مالی پرداخته شده و بعد اوراق قرضه را مورد بررسی قرار می‌دهند و به مشکلات قانونی آن اشاره می شود و سپس به معرفی و بیان نقاط ضعف اوراق مشارکت که جانشین اوراق قرضه هستند پرداخته‌اند و بر لزوم استفاده از یک ابزار جدید مالی تأکید می‌کنند و بعد از معرفی اوراق اجاره به دلیل وجود سه مزیت: قانونی بودن، مقبولیت و کارایی این اوراق، آن ها را جایگزینی مناسب برای اوراق قرضه و مشارکت معرفی می‌کنند.

حسن زاده و فوز مسلمیان (۱۳۸۹) در تحقیق به عنوان، “ارزیابی عملکرد بازار اوراق اسلامی در خلال بحران جهانی”، به بررسی وضعیت آماری صکوک منتشر شده در چند کشور اسلامی مشخص (مالزی، عربستان، کویت، امارات) می پردازند و در ادامه راه کارهایی را برای دسترسی به استاندارد های لازم جهت ورود اوراق صکوک به سطح جهانی، ارائه می‌دهند.

۲-۴-۲ تحقیقات خارجی

فاوزی (۲۰۱۳) در مقاله ای به عنوان، “اثر اوراق بدهی اسلامی بر ارزش شرکت”، با روش های اقتصادسنجی، اثر اوراق بدهی اسلامی را بر ارزش شرکت و عملکرد مالی آن، در شرکت های مالزیایی بررسی نموده اند که نتیجه آن مشاهده اثر مثبت استفاده از این اوراق بر ارزش شرکت و عملکرد مالی آن بود.

عالم(۲۰۱۳) در تحقیقی با عنوان، “انتشار صکوک و ارزش شرکت”، به بررسی اثر انتشار صکوک و اوراق قرضه بر ثروت صاحبان در کشور های اسلامی پرداخته است که نتیجه آن مشاهده عکس العمل منفی بازار به انتشار صکوک بوده در حالی که بعد از سال ۲۰۰۷ عکس العمل آن برای اوراق قرضه مثبت بوده است.

صفری (۲۰۱۳) در تحقیقی با عنوان، “آیا بازار بدهی برای اوراق قرضه و صکوک ارزش متفاوتی قایل است؟”، ‌به این نکته اشاره می‌کند که با وجود حجم و گستردگی قابل توجه صکوک، بازار آن را تحت عنوان نوعی اوراق قرضه می شناسد لذا در این تحقیق به بررسی و تست این نگاه یکسان بازار می پردازند که نتیجه آن نشان دهنده وجود تفاوت در بازده این دو ابزار مالی بوده به طوری که بازدهی صکوک بیشتر بوده و البته استفاده از صکوک نیز ضریب بتای () شرکت را افزایش داده است.

۲-۵ جمع‌بندی

در این فصل به بررسی تئوری‌های ساختار سرمایه پرداختیم و سپس مفاهیم مربوط به تامین مالی اسلامی شامل انواع ابزار اسلامی و کاربرد آن ها در سیستم مالی اسلامی تو‌ضیح داده شده است و در پایان، پژوهش‌های مرتبط با موضوع پایان‌نامه بررسی گردید.

فصل سوّم

روش شناسی

تحقیق

۳-۱مقدمه

روش تحقیق اساسی ترین مقوله ای است که در هر پژوهش مورد توجه است. همه به دنبال کشف واقعیت هستند همه می خواهند نسبت به خود و محیط پیرامون خود اطلاع داشته باشند و بر اساس آن ساختمان معرفتی خود را بسازند و هر روز آن را کامل تر کنند. چنانچه روش متناسبی با موضوع پژوهش انتخاب شود ، کار تحقیق سریع تر و مطمئن تر انجام می شود و بر عکس اگر ‌به این امر توجه لازم نشود، ممکن است نه تنها کشف واقعیت نکند بلکه بر حیرت ما بیفزاید و بناگزیر ما را به انکار واقعیات وادارد. تلاش همه اندیشمندان جهان از گذشته تا حال صرف این مطلب بوده و هست و هنوز شناخت بدیهی ترین امور جزو مشکل‌ترین آن‌ ها است. اینکه در جهان کنونی با افرادی مواجه می‌شویم که ممکن است اصل واقعیت را انکار کنند یا آن را قائم به وجود انسان بدانند، اغلب ناشی از همین عدم توجه یا عدم انتخاب روش درست برای تحقیق می‌تواند باشد. (غلامرضافدایی، پیرامون اهمیت روش تحقیق و کاربرد آن، کنگره ملی علوم انسانی، ۱۳۸۵).


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | قصد رفتاری[۱۹۲]: – پایان نامه های کارشناسی ارشدطرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها | ۴-۲- قانون مجازات اسلامی – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم