وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نگارش پایان نامه درباره ارزیابی و رتبه بندی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

میزان قطعیت برآوردهای سود و بازده

C53

توانایی پاسخ گویی به عدم قطعیت ها

C54

غربال گری کیفی: Qualitative Criteria Screening Gate
با توجه به مطالعه ادبیات موضوع و توجه به این مطلب که مدل های امتیازی دارای سادگی در استفاده هستند مدل امتیازی برای استفاده در غربال گری کیفی توسط خبرگان و مدیران ارشد سازمان، مناسب تشخص داده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدل های امتیازی[50]
مدل های امتیازی برای مدتی طولانی به عنوان گذرگاهی برای تصمیم گیری در مورد تائید و رد[51] کردن پروژه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. لیکن این ابزار همچنین برای اولویت بندی و مدیریت پورتفولیو قابل استفاده است. در این روش پروژه ها بر اساس تعدادی معیارهای مدیریتی مرتب می شوند.نمره جذابیت پروژه ها از بیشترین به کمترین مرتب شده و می تواند به عنوان معیاری برای انتخاب پروژه ها در نظر گرفته شود. در حالت کلی، مدل های امتیازی با وجود محدودیت های خود، مورد توجه قرار گرفته اند. تحقیقات در مورد متدهای انتخاب پروژه نشان می دهد که مدل های امتیازی، یک انتخاب دارای جهت گیری استراتژیک فراهم می آورند که اولویت های هزینه کرد در کسب و کار را منعکس می کند. همچنین این متد موجب تصمیم گیری موثر و کارا شده و منتج به انتخاب پروژه های با ارزش می شود (کوپر و همکاران، 1997 و 1998).
در این رویکرد معیارهای تصمیم گیری محدود و مرتبط از قبیل هزینه، دسترسی به نیروی انسانی، احتمال موفقیت فنی و… می تواند تعریف شود که می تواند برای تعیین درجه مطلوبیت هر پروژه مورد استفاده قرار گیرد. اهمیت هر پروژه به وسیله معیارهای مختلف تعریف می شود(مارتینو، 1995). سپس امتیازها با یکدیگر ترکیب می شوند(زمانی که وزن های مختلف برای هر معیار تعریف می شود این تکنیک فاکتور امتیازی وزنی نامیده می شودکه احتمالا بیشتر از مدل های امتیازی مورد استفاده قرار می گیرد) تا یک ابزار منفعت کلی برای هر پروژه ارائه دهد.
در این روش اگرچه ابزارهای اندازه گیری منفعت به یکدیگر وابسته هستند لیکن پروژه ها می توانند اضافه یا حذف شوند بدون اینکه روی امتیاز سایر متغیرها تاثیر بگذارند. این روش این امکان را فراهم می کند که متغیرهای کمی و کیفی یکپارچه شوند و در نهایت این تکنیک ها برای درک و استفاده ساده هستند.
در این مدل ها سوالات موجود طراحی شده با بهره گرفتن از یک طیف نمره دهی می شوند و بدین ترتیب نمره (امتیاز) هر پروژه از ضرب امتیاز حاصله در اهمیت وزنی آن سوال بدست می آید. اهمیت وزنی معیارها و زیر معیارها نیز با بهره گرفتن از تکنیک مقایسات زوجی به دست خواهد آمد که در بخش 2-1-2-7-3 به معرفی کامل تکنیک و نحوه به دست آوردن وزن معیارها خواهیم پرداخت. می توان در جلسات Gate از این نمونه کارتهای امتیازی برای نمره دهی به پروژه استفاده کرد. برای تعیین مقیاس شاخص های کیفی مثلا می توان از طیف 10 تایی لیکرت به صورت زیر برای شاخص های مثبت (و به صورت معکوس برای شاخص های منفی) استفاده کرد.
شكل 8-3 نمونه اي از طيف ليكرت قابل استفاده در امتیاز دهی به شاخص های کیفی پروژه ها

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

0

خیلی زیاد

زیاد

متوسط

کم

خیلی کم


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره ترجمه کتاب ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد تحلیل سینوپتیکی و آماری تگرگ در … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم