وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" مقاله های علمی- دانشگاهی | نتیجه گیری و پیشنهادها – 8 "

 
تاریخ: 20-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

 

با توجه به اقدامات تروریستی که در سه دهه اخیر علیه ایرانیان صورت گرفته در بخشی از گزارش آمده است که ایران آماده است جهت عزیمت نمایندگان کمیته مبارزه با تروریسم به جمهوری اسلامی ایران به منظور مشاهده تلاش هایش در زمینه مبارزه با تروریسم و نیز بررسی اموال از دست رفته متعاقب اقدامات تروریستی انجام شده طی ۲۷ سال گذشته، تمهیداتی فراهم کند. ایران در بخش پایانی گزارش از گفتگوهای مستمر و سازنده با کمیته مبارزه با تروریسم استقبال کرده و امیدوار است از دستورالعمل های آن بهره ببرد. جمهوری اسلامی ایران همچنین امیدوار است تا اطلاعاتی را در زمینه اقدامات عملی صورت گرفته توسط کمیته مذبور در راستای مقابله با ‌گروه‌های تروریستی به غیر از طالبان و القاعده به دست آورد.

 

جمهوری اسلامی ایران مطابق تکالیف محوله خود طبق قطعنامه ۱۳۷۳ به تعهدات پیرامون مبارزه با پولشویی جامه عمل پوشانده است. بانک مرکزی ایران در حوزه سیاست‌گذاری برای مبارزه با پولشویی ده دستورالعمل تدوین و ابلاغ نموده که از جمله مهم ترین آن ها دستورالعمل شناسایی مشتریان غیرایرانی بانک های ایرانی و دستورالعمل مراقبت از اشخاص مظنون به پولشویی در نظام پولی کشور است. در حوزه فناوری اطلاعات، طراحی سامانه چک های برگشتی، سامانه تعاونی های اعتبار و صندوق های قرض الحسنه از جمله اقدامات اصلی بوده است. در حوزه اجرایی نیز می توان به فعال سازی اداره مبارزه با پولشویی در بانک مرکزی و در بعد بین‌المللی نیز ارائه گزارش مفصلی در آغاز سال به صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد. بانک مرکزی در همین راستا فهرست مظنونین همکاری با شبکه القاعده که توسط سازمان ملل به کشورها داده شده را به تمام شعب نظام بانکی کشور ارسال نموده است.

با توجه به اینکه تلاش های حقوقی اعضای جامعه بین‌المللی برای مبارزه با این پدیده ستودنی است، اقدامات مجدانه ایران در مبارزه قانونی با تروریسم نیز قابل تأمل است که عبارتند از:

 

عضویت در کنوانسیون سازمان کنفرانس اسلامی جهت مبارزه با تروریسم بین‌المللی مصوب سال ۱۹۹۹،

 

درخواست عضویت در گروه اگومنت (نهادی بین‌المللی که از برنامه های مبارزه با پولشویی واحدهای اطلاعات مالی عضو حمایت می‌کند)،

 

تصویب لایحه مبارزه با ترورسیم در مجلس شورای اسلامی

 

رعایت مفاد کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم

 

نتیجه گیری و پیشنهادها

 

نتیجه گیری

 

در سال‌های اخیر جامعه جهانی برخلاف سایر اقدامات اتخاذ شده در مبارزه با تروریسم که همگی واکنشی بوده و در پی عملیات خاصی انجام شده‌اند، در اقدامی پیشگیرانه تلاش نمود با کوتاه کردن و محدود نمودن منابع مالی گرو‌ه‌های تروریستی به مبارزه با آن ها بپردازد. این اقدام جامعه جهانی اول در کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از تأمین مالی تروریسم متجلی شد. متن این کنوانسیون در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۹ توسط مجمع عمومی مورد تصویب قرار گرفت و از ۱۰ آوریل ۲۰۰۲ لازم ‌الاجرا شده است و تا امروز ۱۷۳ کشور به آن پیوسته‌اند. این کنـوانسیون، سه تعهـد عمـده برای کشـورهای عضو قائل شده:

 

۱٫ جرم‌انگاری تأمین مالی اعمال تروریستی در قوانین جزایی،

 

۲٫ همکاری گسترده با سایر کشورهای عضو و ارائه معاضدت قضایی در موضوعات مربوط به کنوانسیون ،

 

۳٫ وضع مقررات و الزامات مربوط به ایفای نقش مؤسسات مالی در کشف و گزارش‌دهی موارد تأمین مالی اعمال تروریستی. علاوه‌بر این کنوانسیون

 

۱٫ عدم پذیرش ملاحظات سیاسی، فلسفی و … به عنوان معاذیری جهت تأمین مالی تروریسم،

 

۲٫ اجرای اصل «تعقیب یا استردادکن»،

 

۳٫ منع تشویق، تحریک، سازماندهی یا استخدام جهت ارتکاب جرائم تأمین مالی تروریسم،

 

۴٫ الزام مؤسسات مالی به به‌کارگیری کارآمدترین اقدامات به منظور شناسایی مشتری و معاملات مشکوک و گزارش‌دهی معاملات مشکوک،

 

۵٫ برقراری کانال‌های مبادله اطلاعات بین نهادهای ذیربط،

 

۶٫ ایجاد آیین و روشی برای همکاری با سایر اعضای کنوانسیون جهت ‌پاسخ‌گویی‌ به سؤالات مربوط به اشخاص و وجوه مظنون به دخالت در تأمین مالی تروریسم را مقرر داشته است.

 

فراتر از این کنوانسیون جامعه جهانی اقدامات دیگری را نیز اتخاذ نمود. شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از حملات ۱۱ سپتامبر طی قطعنامه ۱۳۷۳ تصمیم گرفت که کلیه دولت‌ها باید از هر گونه حمایت از تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی خودداری نمایند، اقدامات پیشگیرانه را در جهت مبارزه با تروریسم اتخاذ نمایند. اهم مفاد این قطعنامه عبارت است از اینکه تمام کشورها:

 

الف) از تأمین مالی اعمال تروریستی پیشگیری و با آن مبارزه کنند،

 

ب) ارائه یا جمع‌ آوری وجوه برای ارتکاب اعمال تروریستی توسط اتباع آن ها در سرزمین آن ها را جرم محسوب نمایند،

 

ج) دارایی تروریست‌ها و مؤسسات متعلق به یا تحت کنترل ایشان و نیز اشخاصی که از طرف آن ها اقدام می‌کنند را مسدود نمایند،

 

د) اتباع و سکنه خود را از در اختیار دادن وجوه به اشخاصی که مرتکب اعمال تروریستی می‌شوند منع کنند،

 

هـ) از اشخاصی که مرتکب اعمال تروریستی می‌شوند حمایت نکنند،

 

و) اقدام لازم را به منظور جلوگیری از ارتکاب اعمال تروریستی به‌‌عمل آورند ازجمله اینکه از طریق مبادله اطلاعات اخطار قبلی لازم را به سایر کشورها بدهند،

 

ز) از ایجاد محیطی امن برای اشخاصی که مبادرت به تأمین مالی، طراحی، حمایت یا ارتکاب اعمال تروریستی می‌کنند، جلوگیری کنند،

 

ح) از استفاده از سرزمین آن ها به منظور تأمین مالی، طراحی، تسهیل یا ارتکاب اعمال تروریستی جلوگیری کنند،

 

ط) بیشترین معاضدت قضایی را درخصوص تحقیقات یا رسیدگی‌های کیفری مربوط به تأمین مالی یا حمایت از اعمال تروریستی، نسبت به یکدیگر به‌عمل آورند،

 

ی) با اعمال کنترل‌های مرزی مؤثر، از جابجایی تروریست‌ها جلوگیری کنند،

 

ک) به عضویت کنوانسیون‌های مربوط ازجمله کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم درآیند.


فرم در حال بارگذاری ...

« " پایان نامه -تحقیق-مقاله – بند چهارم : تشکیل اتاق پایاپای به عنوان تضمین کننده و تامین کننده اعتماد میان طرفین قراردادهای آتی – 3 "" دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – قسمت 12 – 3 " »
 
مداحی های محرم