وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" دانلود منابع پایان نامه ها | ۲-۱۹ چگونگی تأثیر ویژگیهای سیستم حسابداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران – 7 "

 
تاریخ: 19-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۲-۱۸ ویژگی‌های کیفی اطلاعات حسابداری

 

از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی کشورها، وجود سیستم های اطلاعاتی مناسب است. اطلاعات موجب آگاهی شده و از عدم اطمینان می­کاهد، افراد را تحت تأثیر قرار داده و برای انجام اقدام هایی آن ها را بر می­انگیزد. در شرکت‌های تجاری از گونه های متعدد اطلاعات برای تصمیم گیری های اقتصادی و گزارشگری استفاده می­ شود. با توجه به اینکه ما در یک اقتصاد و اجتماع اطلاعات یکار کرده و در یک جهان اطلاعات یزندگی می­کنیم، شناسایی و مدیریت اطلاعات شرکتی نیازمند یک انضباط خاصی است؛ به طوری که در دسترس بودن اطلاعات به تنهایی و بدون در نظر گرفتن کیفیت آن، دیگر یک راهبرد مفید نیست (واند و وانگ[۵۹]، ۱۹۹۶). اغلب ما به طور تلویحی متکی به کیفیت اطلاعات حسابداری هستیم که در تصمیم ­گیری از آن ها استفاده می­کنیم. کمیتۀ تدوین استاندادردهای حسابدرای مالی، هدف اصلی گزارشگری مالی را ارائه اطلاعات مفید برای تصمیمات اقتصادی و تجاری معرفی می­ کند. ‌بنابرین‏ ‌هدف‌های‌ گزارشگری مالی و مبانی حسابداری ایجاب می­ کند؛ اطلاعاتی که گزارشگری مالی فراهم ‌می‌آورد از ویژگی‌های معینی بر خوردار باشند. این ویژگی‌ها را به عنوان ویژگی‌های کیفی اطلاعات حسابداری می­نامند (مفاهیم نظری گزارشگری مالی، ۱۳۸۶).

 

مدیران برای اداره فعالیت روزمره، تدوین راهبردهای آینده و ارزیابی عملکرد گذشته به اطلاعات حسابداری نیاز دارند. بیشتر تصمیماتی که در واحد تجاری- تولیدی اتخاذ می­ شود، به نحوی بر اطلاعات حسابداری مبتنی است. اهمیت هزینه های مستقیم و غیر مستقیم، بازاریابی، حقوق و دستمزد و قیمت تمام شده سبب شده است که مدیران به اطلاعات حسابداری قابل فهم، مربوط، قابل اتکا، قابل مقایسه و به موقع نیاز داشته باشند. ‌بنابرین‏ اطلاعات حسابدرای که برای مدیران تهیه می­ شود باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 

    1. قابل فهم بودن[۶۰]: اطلاعات مالی باید برای مدیران قابل فهم باشد. دانش مالی و نحوه ارائه اطلاعات با این ویژگی در ارتباط است.

 

    1. مربوط بودن[۶۱]: اطلاعات مالی بایدبامسئله یاتصمیم دردست بررسی مرتبط شود. اطلاعاتی که به موقع تهیه وبرای ارزیابی تصمیم گذشته وپیش بینی آینده مؤثرواقع شودمربوط محسوب می­ شود.

 

    1. قابل اتکا بودن[۶۲]: اطلاعاتی قابل اتکا است که عاری از خطا وجانبداری باشد.کامل بودن، صحیح بودن، بی طرفانه بودن وقابلیت تأییدداشتن ازنشانه های قابل اتکا بودن اطلاعات مالی است.

 

    1. قابل مقایسه بودن[۶۳]: مدیران باید بتوانند اطلاعات مالی را در طول زمان، مورد مقایسه قرار دهندو نیز بتوانند، وضعیت مالی و نتایج عملیات مؤسسه های دیگر را با مؤسسه خود مقایسه کنند. رعایت استانداردهای حسابداری ویکنواختی درارائه اطلاعات قابلیت مقایسه را بالا می­برد.

 

  1. به موقع بودن[۶۴]: به موقع بودن به موضوع مناسب بودن زمان ارائه اطلاعات مالی اشاره دارد (استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۴).

بهبود تصمیم گیری مدیران

 

ویژگی‌های سیستم اطلاعاتی مدیران

 

۲-۱۹ چگونگی تأثیر ویژگی‌های سیستم حسابداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران

 

بخش عمده اطلاعاتی که در سازمان‌ها جهت تصمیم ­گیری مدیران مورد نیاز است، اطلاعات مالی است. بیشتر تصمیم‌های مدیران را تصمیم ­گیری‌های اقتصادی و انتخاب راه کارهایی که به حداکثر کردن سود، حداقل کردن هزینه و قیمت تمام شده منجر می­ شود، تشکیل می­دهد. از آنجا که حسابداری در پی اندازه ­گیری و ارائه اطلاعات اقتصادی به استفاده­کنندگان جهت قضاوت و تصمیم ­گیری‌های آگاهانه است، آن را به عنوان یک سیستم اطلاعات می­شناسیم، ‌بنابرین‏ برای موفقیت سازمان‌ها با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری گزارش‌های قابل استخراج و ارائه سیستم اطلاعاتی مالی، مدیران در تصمیم­گیریها به بهره ­برداری صحیح از اطلاعات با کیفیت این سیستم نیازمند می­باشند. ‌بنابرین‏ حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است و مدیران باید جهت تصمیم ­گیری بهتر، اطلاعات مناسب و با کیفیت را از تمام کانال‌های رسمی و غیر رسمی به دست آورند (احمدپورآذر و همکاران، ۱۳۸۸).

 

۲-۲۰ پیشینه­ های پژوهش

 

اهم پژوهش‌های مرتبط با موضوع این تحقیق در داخل و خارج کشور به شرح زیر است:

 

۲-۲۰-۱ پیشینه های خارجی

 

دال[۶۵] (۱۹۸۵) در پژوهشی با عنوان روشی برای درگیر کردن مدیران ارشد در توسعۀ سیستم اطلاعاتی مدیریتی موفق، به بررسی نقش مدیریت ارشد در ارائه راهنمایی برای تلاش‌های توسعه سیستم­های اطلاعاتی پرداختند . مدیریت سیستم اطلاعاتی شامل توجه به سیستم اطلاعاتی به عنوان یک ضرورت در دنیای تجارت، مدیریت منابع اطلاعاتی توسط کمیته­ی راهبری، طراحی برنامه توسعه برای عملکرد بهتر سیستم اطلاعاتی­، تجزیه و تحلیل پروژه­­­های بالقوۀ سیستم اطلاعاتی و به تازگی توجه بیشتر ‌به این موضوع است که چگونه مدیران در پردازش داده ­ها در رویکرد مدیریتی خود یک نقش مهمی برای حل مشکلات بخش­های مختلف سیستم اطلاعاتی ایفا می ­کنند. مفاهیم مشارکت مدیران ارشد در طراحی سیستم اطلاعاتی و خود تجارت­­­­، مفاهیم جدیدی نیستند، بلکه، درک چگونگی به کارگیری این مفاهیم در جنبه­ های منحصر به فرد محیط سیستم اطلاعاتی، زمان شروع طراحی سیستم و توسعه آن، مهم است.

 

نتایج بر­رسی نشان می­دهد مشارکت مدیران ارشد ، کاربران، نگرش مثبت آنان به سیستم، منابع مالی­ تأثیر بسزایی در سودمندی سیستم‌ها­ی اطلاعاتی مالی دارند.


فرم در حال بارگذاری ...

« " مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | نظر کمیسیون: نشست قضایی (۲): – 2 "اعمال حقوقی سفیه ( غیر رشید ) – 7 »
 
مداحی های محرم