وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های دانشگاهی| جدول۴-۱- شاخص های کمترین، بیشترین، میانگین و انحراف معیار داده ­ها – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

برای آزمون معنادار بودن رگرسیون از آماره فیشر استفاده می­ شود. لذا به منظور انجام آزمون معنادار بودن رگرسیون، فرضیات آزمون به صورت روبرو تنظیم می­گردد:

معادله رگرسیون معنادار نیست.

معادله رگرسیون معنادار است

به منظور تحلیل آزمون فوق الذکر به روش زیر عمل می­کنیم.

چنانچه در سطح اطمینان مورد نظر به طور مثال ۹۵ درصد، آمار F محاسبه شده از معادله رگرسیون، کوچکتر از مقدار F به دست آمده از جدول باشد، فرض را نمی­ توان رد کرد و در غیر اینصورت رد می­ شود. واضح است که در صورت رد شدن معادله رگرسیون معنادار خواهد بود.

روش حداقل مربعات تعمیم یافته (GLS )

در صورت مشاهده خود همبستگی یا ناهمسانی واریانس، ‌می‌توان از روش حداقل مربعات تعمیم یافته (GLS) برای برآورد ضرایب استفاده نمود. البته استفاده از این روش نیازمند حدسهایی درباره ماتریس واریانس– کواریانس جملات اخلال است که استفاده از ماتریس واریانس – کواریانس باقیمانده­های مدل OLS برآورد شده به عنوان نقطه شروع و استفاده از روش‌های تکرار شونده می ­تواند در این زمینه راهگشا باشد.

با بررسی مدل‌های رگرسیون به سهولت مشاهده می­ شود که هر گونه پیشرفت در تحلیل­های رگرسیونی منوط به شناخت بیشتر از جمله اخلال مدل است. در واقع در یک مدل رگرسیون، جمله اخلال با اینکه نقش مهمی ایفا می­ کند اما بنا به تعریف ناشناخته است. هرگاه کوشش شود اجزایی از جمله اخلال شناسایی و اندازه‌گیری شود، این اجزای شناخته شده در قسمت معین مدل قرار ‌می‌گیرد و مجموعه عوامل مجهولی که باقی می­مانند جمله اخلال را تشکیل می­ دهند. ‌بنابرین‏ جمله اخلال هیچگاه قابل مشاهده و اندازه ­گیری نیست. در نتیجه تنها راه خروج از این تنگنای نظری این است که یک سری فرض­های منطقی ‌در مورد جمله اخلال مطرح شود تا بر آن اساس بتوان به تحلیل­های رگرسیونی ادامه داد. این فرض­ها با یک فرض ‌در مورد متغیرهای برونزا با عنوان فرض‌های کلاسیک مدل­های رگرسیون مطرح می­ شود.

مهمترین نکته ‌در مورد جمله اخلال تصادفی بودن آن است. با توجه به تعریف جمله اخلال بدیهی است که این فرض قابل قبول است و خلاف آن را نمی­ توان تصور نمود. جمله اخلال یک متغیر تصادفی است و مثل همه متغیرهای تصادفی دارای یک تابع توزیع احتمال و در نتیجه میانگین و واریانس و بقیه گشتاورها است.

آزمون معنادار بودن ضرایب

بعد از آزمون معنادار بودن رگرسیون، باید معنادار بودن هر کدام از ضرایب آزمون گردد. هدف از انجام این آزمون آن است که مشخص شود آیا در سطح اطمینان مورد نظر ضریب محاسبه گردیده مساوی صفر است یا خیر. فرضهای این آزمون به شرح زیر می­باشند.

ضریب متغیر مستقل در جامعه مساوی صفر است.

ضریب متغیر مستقل در جامعه مخالف صفر است.

برای آزمون این فرضیات از آماره تی استفاده می­ شود. برای مثال اگر در سطح اطمینان مورد نظر برای مثال ۹۵ درصد، آماره تی به دست آمده از آزمون، کوچکتر از تی جدول با همان درجه آزادی باشد، فرض را نمی توان رد کرد. در غیر اینصورت رد می­ شود. در این آزمون تأیید به مفهوم بی‌معنا بودن ضریب مورد نظر و رد به مفهوم معنادار بودن ضریب مورد نظر است.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل یافته ­های پژوهش

۴-۱- مقدمه

در فصل سوم موارد مرتبط با جامعه و نمونه آماری و همچنین روش آزمون فرضیه ­ها ارائه گردید. در این فصل ابتدا آمار توصیفی مربوط به متغیرهای مورد نظر ارائه می­ شود و موارد مطرح شده در فصل قبل با بهره گرفتن از اطلاعات گردآوری شده مورد آزمون تجربی قرار ‌می‌گیرد و با بهره گرفتن از نرم­افزار Eviews به بررسی فرضیه ­ها پرداخته می­ شود. با توجه به آنچه در فصل قبل مطرح شد، ابتدا مدل رگرسیون ترکیبی مورد برازش قرار ‌می‌گیرد. سپس با انجام آزمون‌های نرمال، فیشر و هاسمن صحت مدل رگرسیونی را مورد بررسی قرار داده و همچنین به کمک آزمون­های آماری فرضیات پژوهش مورد ارزیابی قرار می­ گیرند.

۴-۲- آمار توصیفی

با در نظر گرفتن نتایج مربوط به جدول ۴-۱، کمترین سود خالص مربوط به شرکت ایران خودرو دیزل با سود ۱۰۹۸۷۰۲- و بیشترین سود مربوط به شرکت سایپا با ۸۰۴۰۱۰۸ واحد ‌می‌باشد. همچنین میانگین و انحراف معیار سود خالص برای ۱۱۲ شرکت‌های در نظر گرفته شده به ترتیب برابر با ۰۷/۴۵۹۹۷۶۰ و ۰۷/۱۲۷۶۹۶۱ ‌می‌باشد. از طرفی کمترین میزان جریان نقدی عملیاتی در میان شرکت‌ها متعلق به شرکت سالمین با ۹۴۴۲۸۸۴- واحد و بیشترین جریان نقدی مربوط به شرکت ایران خودرو با ۲۰۹۳۲۵۴۱ واحد ‌می‌باشد. میانگین جریانات نقدی برای شرکت‌های در نظر گرفته شده برابر ۹۱/۵۱۵۹۱۷ و انحراف معیار آن‌ ها برابر با ۹۷/۲۰۸۸۱۴۱ ‌می‌باشد. کمترین میزان اقلام تعهدی با ۱۹۹۹۸۴۵۲- واحد متعلق به شرکت ایران خودرو و بیشترین میزان متعلق به شرکت سالمین به دست آمده است. میانگین و انحراف معیار به دست آمده برای شرکت‌های بورس به ترتیب برابر با ۴۰/۳۸۰۹۳ و ۸۰/۱۴۹۰۵۹۵ واحد به دست آمده است. کمترین میزان دارایی مربوط به شرکت آلو مراد و بیشترین میزان به شرکت ایران خودرو متعلق است. همچنین میانگین و انحراف معیار به دست آمده برای کلیه شرکت‌ها به ترتیب برابر با ۶۹/۴۲۳۲۴۷۰ و ۱۳۳۹۷۹۲۳ واحد ‌می‌باشد. در میان شرکت‌ها کمترین میزان رشد فروش به میزان ۲۸/۰- متعلق به شرکت جوش و اکسیژن و بیشترین میزان فروش متعلق به شرکت پتروشیمی خارک به میزان ۶۶/۰ درصد می‌باشد. از نظر میزان اقلام غیر تعهدی شرکت ایران خودرو به میزان ۱۲۲۹۳۷۰۵۱- کمترین و شرکت سالمین بیشترین میزان اقلام غیر تعهدی را داشته اند.

جدول۴-۱- شاخص های کمترین، بیشترین، میانگین و انحراف معیار داده ­ها

متغیر

کمترین

بیشترین

میانگین

انحراف معیار

سود خالص

۲۰۱۴۸۰۳-

۷۲۱۰۵۷۹

۱۲/۱۲۰۴۷۹۱

۲۵/۴۰۳۵۸۷۰

جریانات نقدی عملیاتی

۶۳۰۱۵۷۸-

۶۰۰۴۲۱۵

۰۸/۴۲۸۷۹۱۲

۸۱/۸۰۰۵۵۴۶

اقلام تعهدی

۵۶۴۱۹۸۲-

۸۱۹۷۶۲۳

۲۸/۴۷۶۸۱۶۲

۴۰۲/۴۱۲۵۶۸۷

جمع داراییها

۶۳۲۴۰۴

۱۳۰۴۵۹۰۷۱

۲۴/۶۲۱۸۳۰۲

۲۴۵/۲۱۰۵۴۸۰

رشد فروش

۳۱/۰-

۷۲/۰

۴۰/۰

۱۱/۰

اقلام غیر تعهدی

۴۲۱۰۵۸-

۸۶۲۰۱۵۴۷

۲۴/۶۲۰۱۴۷

۵۲۰۱۲۴۸۶

۴-۳- مدل رگرسیونی

با عنایت به مدل مفهمومی ارائه شده در فصل دوم، از مدل رگرسیون ترکیبی[۵۳] استفاده گردیده است. داده ­های ترکیبی به دلیل آنکه هم تغییرات زمانی و هم تغییرات درون مقطعی را منعکس می­ کند، می ­تواند اطلاعات بیشتری را منعکس نماید. مدل رگرسیونی ترکیبی مورد نظر به صورت زیر مطرح می­گردد:

: اقلام تعهدی غیر عادی شرکت iام در سال t ام

: اندازه مؤسسه حسابرسی کننده شرکت iام در سال t ام

: رقابت میان مؤسسات حسابرسی شرکت iام در سال t ام

: خدمات غیر حسابرسی مؤسسه حسابرسی کننده شرکت iام در سال t ام

: تقسیم کار مؤسسه حسابرسی کننده شرکت iام در سال t ام

: نظارت مؤسسه حسابرسی کننده شرکت iام در سال t ام


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۲-۷-۱ شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی – 9پایان نامه -تحقیق-مقاله – ۲-۱-۱-۵-۳-۴- عدم احساس گناه در صورت داشتن هدف راهبردی – 10 »
 
مداحی های محرم