وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۲-۷-۱ شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی – 9

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

همچنین عملیات دوم این کشور در سپتامبر همان سال آزادی گروگان ها از دست دزدان دریایی، سبب شد تا اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در این رابطه فعال شوند. بر همین اساس، تصمیم گرفته شد تا ۶ کشتی جنگی و ۳ فروند هواپیما کاوشگر از ۸ کشور اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، اسپانیا، یونان، هلند و بلژیک در منطقه ای به مساحت بیش از یک میلیون کیلومتر مربع در عملیات مذکور فعالیت نمایند. (حسینی،۱۳۸۸،۱۵۴)

مأموریت‌ ناوهای اروپایی علیه دزدان دریایی سومالی ماموریتی است که از دسامبر ۲۰۰۸ میلادی با موفقیت شورای امنیت برای مدت یکسال و با هزینه ای بالغ بر ۸/۳ میلیون یورو آغاز شده است. مقر اصلی “عملیات آتلانتا”[۳۱] علیه دزدان دریایی سومالی در پایگاه نیروی دریایی “نوت وود” در شمال شرقی لندن است. (حسینی،۱۳۸۸،۱۵۴)

بدین ترتیب اولین مأموریت‌ نظامی اتحادیه در سطح دریا، در حمایت از قطعنامه های ۱۸۱۴، ۱۸۱۶، ۱۸۳۸، ۱۸۴۶ شورای امنیت ملل، متخذه در سال ۲۰۰۸ با اهداف ذیل به طور رسمی در تاریخ
۸ دسامبر ۲۰۰۸ آغاز شد: (نظافت ۲۶۳،۱۳۸۸)

الف) محافظت از کشتی های حامل کمک های غذایی سازمان ملل به افراد بی خانمان در سومالی؛

ب) محافظت از کشتی های آسیب پذیر و حامل کمک های داوطلبانه از خلیج عدن و سواحل سومالی به مردم؛

ج) پایان دادن به عملیات راهزنی دریایی و دزدی مسلحانه در این مناطق و کمک به بازداشت و منع و سرکوب آن ها در سواحل سومالی. (نظافت ۱۳۸۸،۲۶۳)

طبق توافقات به عمل آمده در درون اتحادیه، مأموریت‌ سومالی برای یک دوره یک ساله با بیش از ۱۵۰۰ پرسنل نظامی و با بودجه ۳/۸ میلیون یورو مورد برنامه ریزی قرار گرفت و گروه دریایی مورد نظر اتحادیه برای عملیات (آتالانتا ) از گروه دریایی ناتو، کشتی های جنگی همراه با نفراتی از روسیه، هند، ژاپن و چین تشکیل یافت. نیروهای ناوفور مطابق مجوز سازمان ملل مجاز هستند اقدامات لازم شامل استفاده از قدرت و زور و مداخله با هدف پایان دادن به فعالیت دزدان دریایی و دزدی مسلحانه را حیطه مأموریت‌ خود انجام دهند. (نظافت ۱۳۸۸،۲۶۳)

علاوه بر این، مقرر شد تا انگلیس و فرانسه پایگاه های خود را در اختیار نیروی مشترک اتحادیه اروپا قرار دهند تا امکان هماهنگ شدن با قدرت هایی آسیایی مهیا شود. البته کشورهای انگلیس و فرانسه نیز از این اقدام منتفع می‌شوند زیرا که هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری پایگاه های مذکور از دوش آن ها برداشته شده و بین کلیه اعضای اتحادیه اروپا تقسیم می شود. (حسینی،۱۳۸۸،۱۵۴)

پرسنل نظامی مشارکت کننده در عملیات مجاز هستند افراد مظنون در عملیات دزدی دریایی یا دزدی مسلحانه را دستگیر، بازداشت و یا منتقل کنند. آن ها می‌توانند کشتی های دزدان دریایی و یا کشتی هایی که به دنبال دزدان دریایی هستند و نیز دزدان مسلح را دستگیر نمایند. نیروهای دریایی اتحادیه در قلمرو دریای احمر، خلیج عدن و بخشی از اقیانوس هند عمل می‌کنند. کشتی های مستقر در این مناطق هم اکنون به ۸ کشتی و دو هلی کوپتر می‌رسد.(نظافت ۱۳۸۸،۲۶۴)

          1. نقش کشور روسیه

اعزام ناو جنگی به منطقه برای مقابله با دزدی دریایی مدخلی برای ورود آشکار روسیه به منطقه بدون ایجاد مزاحمت توسط آمریکا همراه بود. امضای قرار داد فروش یک میلیارد دلاری تسلیحات روسی به دولت یمن که شامل هواپیمای جنگنده (میگ۲۱)، بالگرد نظامی و تانک (تی ۷۲ و تی۸۰) به بهانه مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی در منطقه بود، راه را برای تبدیل یمن به یکی از پایگاه های نظامی روسیه در اقیانوس هند و مدیترانه همواره نمود. (حسینی،۱۳۸۸،۱۵۶)

روسیه در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ اعلام کرد قصد دارد ناوهای جنگی خود را برای مقابله با دزدان دریایی سومالی به آب های این کشور اعزام نماید. پس از این کشور از طریق کانال سوئز وارد منطقه شد و در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه نسبت به اعزام نیروهای بیشتر در آینده اعلام آمادگی کرد.(نظافت،۱۳۸۸،۲۵۴)

    1. نقش سایر کشور ها و موافقت نامه های منطقه ای :

موافقت نامه منطقه ای مبارزه با دزدی دریایی و راهزنی مسلحانه علیه کشتی ها در آسیا، در سال ۲۰۰۵ به امضای کشورهای بنگلادش، برونئی، دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، تایلند و ویتنام رسید ..(شجاعی اصل کلیبر ،۱۳۹۰،۶۰)

۲-۷-۱ شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی

آمریکا برای افزایش ظرفیت مانور ناوگان های خود در آب های بین‌المللی به بهانه حضور دزدان دریایی و نا امن شدن مجمع الجزایر اندونزی، فیلیپین و مالزی حضوردریایی خود را افزایش داد و معابر مهم این مناطق را به ویژه خلیج مالاکا، خلیج بنگال و جزایر جنوب شرقی را تحت کنترل خود درآورد. (حسینی،۱۳۸۸،۱۳۹)

۲-۷-۱-۱ اندونزی :

تائجونگ پروک – جاکارتا – دومایی – بلاوان – بلیک پاپان – تابوئنو – موآراجاوا – ساماریندا – آب های لنگرگاهی نیپا مناطق در معرض دزدی دریایی هستند در این مناطق دزدان دریایی معمولاً مسلح به تفنگ یا چاقو یا قمه (کارد بزرگ آمریکایی) هستند وآماده باش برای حمله به سایر مناطق نیز هستند .(ICCIMB ,2013,21)

دولت اندونزی به دلیل احتمال سوء استفاده آمریکا و کشورهای غربی از قطعنامه شماره ۱۸۵۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گسترش حوزه تاثیر پذیری آن به “تنگه مالاکا” که سالانه ۷۰۰۰ کشتی عبور می‌کند و در واقع ۲۵ درصد مبادلات انرژی و کالای کل جهان از این تنگه صورت می پذیرد، به شدت با آن مخالفت کرد. (حسینی،۱۳۸۸،۱۴۹)

۲-۷-۱-۲ تنگه مالاکا :

هر چند تعداد حملات دزدان دریایی به دلیل تهاجم گشت ساحلی بر اساس اختیارات قانون ناحیه ساحلی از جولای ۲۰۰۵ به شدت کاهش یافته است لیکن به کشتی ها همچنان توصیه می شود تا هنگامی که از تنگه مالاکا عبور می‌کنند به اقدامات احتیاطی ضد دزدی دریایی توجه و رعایت نمایند .ICCIMB ,2013,21)

الف ) توافق همکاری برای گشت زدنی توسط سه کشور ساحلی مالزی، اندونزی و سنگاپور

سه کشور ساحلی مالزی، اندونزی و سنگاپور به توافق همکاری برای انجام طرح گشت زدنی در تنگه (مالاکا) رسیدند برای اجرای این طرح روی دو مورد توافق شد اولین مورد آبراهه ای است که یک سوم تجارت جهان و نصف نفت جهان از آن منتقل می شود و در معرض خطر تروریسم و حملات دزدی دریایی نیست و دومی مورد نیز تصمیم کشورهای ساحلی و تکیه بر توان خود در حراست از تنگه می‌باشد و وجود نیروهای نظامی خارجی را نیز غیر ضروری دانستند با این حال چهار دزد دریایی پس از این تصمیم گیری در تنگه مالاکا دست به دزدی دریایی زدند مشاهده شده که ۳۵ دزد دریایی مسلح کشتی تانکری حمل گاز را ربودند و چندین حمله و گروگان گیری نیز بوقوع پیوست به دنبال این گستاخی دزدان دریایی و با توجه به اینکه دزدان دریایی این منطقه کاملاً مسلح هستند دولت مالزی در یکم آوریل ۲۰۰۵ اعلام نمود که افسرهای پلیس مسلح روی یدک کش های و بارج های از پیش تعیین شده و مشخص مسیر حرکت در تنگه مالاکا را پوشش می‌دهند (Ioannis, On Line Asia Times 2005 1&2)


فرم در حال بارگذاری ...

« مقاله-پروژه و پایان نامه – بند دوم: بررسی نظریه استقلال تام تابعیت – 2فایل های دانشگاهی| جدول۴-۱- شاخص های کمترین، بیشترین، میانگین و انحراف معیار داده ­ها – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم