وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – گفتار اول: ویتامین های ب کمپلکس – 1

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

منابع مس: غلات سبوس دار،گوشت،آجیل،حبوبات،جگرودل وقلوه،سبزی جات،مرغ،آلوو سویا. (تبیان)

گفتاردوازدهم:کـروم[۲۱]

کروم عنصرمعدنی کم یاب وضروری برای انسان است.کروم عامل تحمل گلوکز است به طوری که۱)قند خون را کنترل می‌کند،۲)سوخت گلوکز را برای تولید انرژی تحریک می‌کند،۳)میزان کلسترول بد خون را کم می‌کند،۴)میزان چربی خون را کاهش می‌دهد،۵)باعث افزایش کلسترول خوب می شود،۶)ساخت پروتئین را تحریک می کندو۷)تولید مواد ضروری عصب را تحریک می‌کند.نشانه های کمبود کروم،شبیه هیپوگلیسمی است که عبارت است از عصبانیت واختلالات عصبی. (حیدری و همکاران،۱۳۸۷،۱۳۰-۱۲۹)

منابع کروم:گوشت،جگر،مرغ،مواد لبنی،تخم مرغ،غلات،غذاهای دریایی و موز. (تبیان)

گفتار سیزدهم: ید[۲۲]

کمبود ید به اختلالات روانی منجرمی شود ولی وجود آن باعث نشاط روانی می شود. ید به عنوان ماده معدنی ضد استرس شناخته شده،چرا که در مبارزه با افسردگی و اضطراب مؤثر است. (میندل،۱۳۷۲،۱۲۳-۱۱۹)

فاکتور دخیل در کمبود:مصرف دخانیات والکل. (تبیان)

منابع ید:‌غذاهای دریایی،شیر،آب و نمک یددارا است.

مبحث دوم:ویتامین ها[۲۳]

ویتامین یعنی ضروری برای زندگی.ویتامین ها قرص های جادویی نیستند اما اجازه دهید چنین بگوییم که واقعا انسان دوست دارد که ‌در مورد ویتامین ها چنین فکر کند. (فاینشتاین،۱۳۷۸،۱۱)

ما ویتامین های زیادی در زنجیره غذایی خود داریم ازجمله ویتامین هایA,K,E,D,B وC .ولی ویتامین هایی که مربوط به خلق و خو هستند و ما به آن ها می پردازیم،ویتامین های گروه ب و ث هستند.

گروه ویتامین های ب و ویتامین ث اضطراب ها و فشارهای روانی را آرام می‌کنند و کمبود آن ها در برنامه غذایی موجب افسردگی و تحریک پذیری عصبی می شود. (میندل،۱۳۷۵،۲۰)

ویتامین ب به عنوان یک ویتامین کمک کننده و یا تسریع کننده اعمال بدن،برای بسیاری از وظایف بدن است.گروه ویتامین ب به طور کلی قبل از آن که مواد غذایی تبدیل به انرژی شوند برای بدن نهایت ضرورت را دارد و چنانچه این عمل در بدن انجام نگیرد مثلا ویتامین های گروه ب به مقدار کافی خورده نشود مغز به نحو دیگری انرژی مورد نیاز خود را تامین کرده و همین امر باعث پیدایش افسردگی،اغتشاش مغزی و حتی شدیدترین اشکال بیماری مغزی و روحی می شود. (فروزین،۱۳۷۸،۳۳)

ویتامین هامواد غذایی طبیعی هستند که زندگی مدرن روز به روز مارا از آن ها دور می‌کند.تغذیه مدرن که بر اساس چربی ها،قندهاوآرد های تصفیه شده استوار است کالری های خالی را به همراه دارد که کمبودهای ویتامینی غیر مستقیمی ایجاد می‌کند.برای جبران این وضعیت و ایجاد تعادل باید به مصرف مواد خام که در آن ها ویتامین ها بر اثر پختن از بین نرفته اند و هم چنین مکمل های ویتامینی طبیعی رو آورد. (بینه،۱۳۷۱،۳۲۰)

فقدان ویتامین‌ها در تغذیه کودکان باعث بروز سوءرفتار می‌شود.والدینی که تمایل دارند،فرزندان آن ها رفتارهای مناسبی داشته باشند باید نسبت به وجود میزان کافی انواع ویتامین ها در ژریم غذایی آن ها اطمینان حاصل کنند.به گزارش سرویس بین‌الملل ایسنا محققان دانشگاه کالیفرنیا مشکلات رفتاری مانند اختلالات رفتاری،خرابکاری و امتناع از کار کردن را در۲ گروه مختلف کودکان مدرسه‌ای از ۶ تا ۱۲ساله مورد مقایسه قرار دادند. یک گروه از کودکان با رژیم غذایی مناسب و حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای بدن تغذیه شده و به گروهی دیگر یک فرمول غذایی بدلی ارائه شد.نتایج این بررسی‌ها نشان داد که پس از ۴ ماه کودکانی که،از فرمول بدلی تغذیه می‌کردند باید بیشتر به لحاظ انضباطی کنترل می‌شدند.

کاهش غلظت ویتامین‌ها و مواد معدنی در خون باعث بروز نقص در فعالیت مغز و سوء رفتار در نوجوانی می‌شود.به گفته محققان از آنجا که خشونت‌ها و تخلفات دوران بزرگسالی اغلب در کودکی پایه‌ریزی می‌شود این یافته می‌تواند نتایج مثبت و کارآمدی در پی داشته باشد.به گفته پزشکان انگلیسی،فقر تغذیه‌ای منجر به بروز بزهکاری و ارتکاب به جرم می‌شود.برخی از محققان انگلیسی معتقدند که،رژیم غذایی نادرست و فاقد مواد مغذی لازم برای تامین سلامت بدن، منجر به بزهکاری و ارتکاب به جرم می‌شود. (www.salamat.ir)

دانشگاه آکسفورد تحقیق بحث‌برانگیزی رامنتشر کرد که نشان می‌داد زندانیانی که مکمل‌های ویتامین مصرف می‌کنند و رژیم غذایی متعادل‌تری دریافت می‌کنند در طول مدت زندان،کمتر از دیگر زندانیان بی‌نظمی و اخلال ایجاد کرده و دست به انجام کارهای خشونت آمیز می‌زنند. (تبیان)

گفتار اول: ویتامین های ب کمپلکس[۲۴]

ماده مغذی که از آن با عنوان ویتامین B نام می‌برند، در واقع شامل چندین ویتامین است که کمپلکس یا مجموعه ویتامین B نامیده می شود. این کمپلکس نقش بسیار مهمی در تنظیم متابولیسم سلول ها در بدن ایفا می‌کند، از این رو، انرژی لازم برای هر نوع فعالیت فیزیکی را برای ما فراهم می‌کند.ویتامین‌های گروه ب از جمله ریزمغذی‌هایی هستند که می‌توانند در خلق و خو و کسب انرژی افراد تاثیر مثبت و مستقیم داشته و رضایت خاطر، نشاط زندگی و قدرت مبارزه با مشکلات را در انسان افزایش دهند.

ویتامین های گروه Bویتامین خوش‌خلقی و مهربانی اند. این ویتامین ها دارای خواصی اند که روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد.در واقع بیشترین تأثیر این ویتامین ها روی ناقل‌های عصبی یعنی همان دوپامین و سروتونین است.این دو ناقل عصبی تأثیر زیادی روی خلق و خوی همه‌ ما دارند.

در این گفتار می‌خواهیم نقش هر یک از این ویتامین ها را بررسی و با عملکرد آن آشنا شویم،چرا که ویتامین های ب کمپلکس به عنوان موثرترین ماده ی مغذی برای خوش خلقی و خوش رفتاری شناخته شده اند و کمبود آن سبب کج خلقی و ناهنجاری های رفتاری خواهد شد.

۱٫ ویتامین ب۱[۲۵] :

برای نگهداری سیستم عصبی بدن ضروری است.انرژی مورد نیاز برای سیستم اعصاب مرکزی از گلوکز تامین می شود.در مواقعی که دریافت تیامین ناکافی است انرژی مورد نیاز این سیستم تامین نمی شود و اعصاب قادر به انجام کار خود نیستند.اگر کمبود تیامین ادامه یابد آسیب بافت عصبی موجب احساس آسیب رساندن به خود و دیگران و در نهایت رعشه می‌گردد. (ویلیامز،۱۳۸۳،۱۵۳)

عوامل از بین برنده ویتامین ب۱:قهوه،چای،کولا،شکلات و الکل. (میندل،۱۳۷۲،۶۰)

بیماران الکلی مبتلا به کمبود تیامین ممکن است دچار مشکلات سیستم عصبی،اختلال ذهنی،افسانه پردازی و هم چنین از دست دادن حافظه شوند. (محمد یها،۱۳۸۲،۱۴۷)


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۲-۲٫الگوهای مدیریت سود – 7دانلود پروژه و پایان نامه – ۲-۴-۸ آیین نامه چتر ایمنی رفاه اجتماعی (مصوب ۲۲خرداد ۱۳۸۴) – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم