وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود مطالب پژوهشی درباره بررسی رابطه بین … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

-فیشر و فراسر (۱۹۹۸) پژوهشی با عنوان ارتباط بین رفتار میان فردی معلم ـ دانش آموز و شخصیت معلم انجام داده اند. هدف آنها از این پژوهش بررسی رابطه‌ی میان ادراک معلم و دانش آموز از رفتار میان فردی معلم ـ دانش آموز به عنوان سهمی از محیط یادگیری می باشد. نمونه‌ی آماری این پژوهش شامل ۱۰۸ معلم از هشت مدرسه‌ی راهنمایی (پایه های ۱۱ و ۱۲) در تاسمانیای استرالیا می باشد. ابزار اندازه گیری پژوهش، پرسشنامه‌ی تعامل معلم (QTI) برای گروه معلمان و دانش آموزان و پرسشنامه‌ی شخصیت معلم با بهره گرفتن از مقیاس از نوع مایر ـ بریگز (MBTI) برای گروه معلمان می باشد. یافته های پژوهش نشان داده است که در مورد رفتار میان فردی معلم ـ دانش آموز، وابستگی مثبت بیشتری بین شخصیت معلم و درک از خود او نسبت به شخصیت معلم و درک دانش آموزان وجود دارد. همچنین مشخص شده است که شخصیت معلم به طور زیادی با درک از خود او در ارتباط با دوستانه بودن، یاری رسان بودن، دادن آزادی، مسئولیت و فرصت برای فعالیت مستقل در کلاس وابسته است. در حالی که درک دانش آموزان از رفتار میان فردی معلمشان مربوط بود به شخصیت معلم با توجه به میزان آزادی و مسئولیتی که دانش آموزان تصورمی کردند داشتند. در این پژوهش، شباهت های مربوط به ۱۶ نوع شخصیت MBTI در نمونه مشخص شد (شاهورانی و همکاران، ۱۳۸۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

-آبدرهالن (۱۹۵۵) در پژوهشی که در کارولینای شمالی بر روی معلمان و دانش آموزان در یک سازمان انجام داد. صفات شخصیتی همچون سازگاری و برونگرایی به عنوان پیش بینی کننده های خوبی برای اثربخش شدن زمان معرفی شده اند (نظرپور صمصامی، ۱۳۸۵).
۲-۳۵- خلاصه مطالعات انجام گرفته:
در بخش دوم پایان نامه به بررسی مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در زمینه مفهوم شخصیت و دیدگاه های مختلف در مورد شخصیت پرداخته شد و تعارف مختلفی ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته است.
هر کدام از این تعاریف به تعریف و تبیین مفهوم شخصیت از زاویه دید خویش پرداخته اند؛ گروهی به عوامل فردی و گروهی به عوامل اجتماعی و حتی زیستی توجه داشته اند. در این مطالعه عوامل مختلف تاثیر گذار در شخصیت پرداخته شده است که بطور کلی می توان به این عوامل در شکل گیری شخصیت اشاره نمود: وراثت ،محیطی، بافت فرهنگی و اجتماعی.
سپس ساختار شخصیت از دیدگاه های مختلف از جمله دیدگاه فروید و یونگ و آیزنگ و… مورد بحث قرار گرفته و تیپ های مختلف شخصیتی درون گرا و برون گرا مورد مطالعه واقع شده است.
تیپهای شخصیتی درون گرا و برون گرا هرکدام دارای ویژگیهای منحصر به فرد خویش می باشد. تفکرات درون گرایان بیشتر درونی و ذهنی بوده؛ ولی برون گرایان دیدگاهش بیشتر عینی وخارجی است. صفات این عامل شخصیتی برون گرایی عبارتند از اجتماعی، با جرات و فعال و…. ولی صفات درون گرایی عبارتند از آرام و با ثبات و با نظم می باشد و نقاط ناپایداری این صفات، خیال پردازی و گوشه گیر می باشد.
با توجه به ماهیت مطالعه در بخش دوم به جایگاه معلم و ویژگیها و خصوصیات و تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شد، بر اساس تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج از کشور می توان ادعا نمود که معلمانی که از وضعیت جسمی و روحی و روانی سالم تر برخوردارند؛ کارایی بهتری نسبت به بقیه دارند و علاقه مند ی بیشتری در زمینه تدریس دارند. همچنین معلمانی که از سلامت نفس و انعطاف پذیری برخوردار هستند در تعامل با دانش آموزان موفق تر از سایرین می باشند .
تحقیقات نشان داده است که شخصیت معلم و ویژگیهای شخصیتی او درتعامل با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی و حتی شکل گیری شخصیتی آنان تاثیر زیادی دارد.
فصل سوم:
روش پژوهش
۳-۱- مقدمه
روش پژوهش یکی از اساسی ترین مباحث پژوهش بوده که انتخاب درست و صحیح آن پژوهشگر را در رسیدن به اهداف اصلی پژوهش یاری می رساند. از اینرو در فصل سوم ابتدا به بیان نوع تحقیق، فرایند انجام تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش نمونه گیری، روش های گردآوری اطلاعات، اعتبار[۸۳] و روایی[۸۴] پرسشنامه و روش های تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت.
۳-۲- روش پژوهش:
با توجه به تقسیم بندی تحقیقات علمی از نظر هدف تحقیق، می توان گفت که مطالعه حاضر از نوع تحقیقات کاربردی می باشد که به بررسی رابطه بین وی‍ژگیهای شخصیتی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم می پردازد، و از نظر روش تحقیق نیز، پژوهش حاضر از تحقیقات همبستگی محسوب می شود.
۳-۳- جامعه آماری:
جامعه آماری این پژوهش درسال تحصیلی ۹۱ -۹۰ کلیه معلمان پایه پنجم شهر میاندوآب به تعداد۶۰ نفر و کلیه دانش آموزان پایه پنجم به تعداد۱۹۸۰ نفرمی باشد.
۳-۴- روش نمونه گیری
با توجه به محدودیت جامعه آماری، بجای نمونه از کلیه جامعه آماری بعنوان نمونه استفاده شده است یعنی نمونه برابر با جامعه پژوهش می باشد.
۳-۵- روش ها و ابزار های گرد آوری اطلاعات
روش های مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش عبارتند از:
مطالعات کتابخانه ای شامل مطالعه کتب، مقالات، پایان نامه ها، مجله ها و طرح های پژوهش جهت تدوین مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مطالعه میدانی و استفاده از پرسشنامه برای جمع آوری داده های
در پژوهش حاضر برای بررسی ویژگی شخصیتی معلمان از پرسشنامه شخصیتی آیزنگ استفاده شده است ایشان در سال ۱۹۸۵ جهت سنجش برخی جنبه های شخصیت از جمله درون گرایی و برون گرایی و همچنین تشخیص برخی اختلالات شخصیتی مانند جامعه ستیزی ، روان آزردگی و مقبولیت اجتماعی برای گروه های سنی متفاوت اعم از خردسال و نوجوان و بزرگسالان که دربرگیرنده چهل و هشت موضوع می شد، بکار گرفت.
پرسشنامه NEPI-Rکه یکی از آزمونهای شخصیتی که بر اساس تحلیل عوامل ساخته شده است و جدیدترین ابزار در زمینه شخصیت می باشد که توسط آیزنگ تحت عنوان پرسشنامه شخصیتیNEO معرفی شد. در این تحقیق برای بررسی رابطه شخصیتی معلمان از پرسشنامه شخصیتی دو عاملی که دارای بیست و یک سوال می باشد استفاده شده است(کاویانی، ۱۳۸۲، ص۱۲۳).
ضمنا در اولین قسمت پرسشنامه از ویژگیهای جمعیت شناختی( سن، تحصیلات، سابقه، جنسیت و وضعیت تاهل) استفاده شده است.
۳-۶- مدارک و اسناد:در پژوهش حاضر برای اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معدل کل تک تک آنان از کارنامه آنها استخراج شده و بعد، میانگین معدل کلی کلاس محاسبه شده است و شاخصی برای پیشرفت تحصیلی کلاس یک معلم حاضر محسوب شده است.
۳-۷- روایی
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه یا ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد، اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد(خاکی، ۱۳۷۹).
با توجه به اینکه پرسشنامه بکار رفته بصورت استاندارد بوده لذا از روایی کافی برخوردار است.
۳-۸- پایایی پرسشنامه
مقصود از پایایی[۸۵] آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می کنیم و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است( خاکی ، ۱۳۷۹، ص۹۴).
به منظور تعیین اعتبار و روایی این پرسشنامه، آیزنگ آن را بر روی گروه واحد در دو زمان مختلف اجرا کرد و پایایی آن را بدست آورد. آیزنگ برای تعیین ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده کرده و میزان آن ۹/۰=α بدست آورده است پس پرسشنامه از پایایی بالایی برخوردار است.
۳-۹- نحوه نمره گذاری
برای هر یک از مواد پرسشنامه دو گزینه “بلی” و “خیر” وجود دارد، که در مواد پرسشنامه برای گزینه بلی نمره یک و خیر نمره صفر منظور می گردد. بعد از جمع مواد پرسشنامه نمراتی که بالای ۱۲ هستند دارای ویژگیهای برونگرایی و هر چه نمره از ۱۲ پایین تر باشد فرد دارای صفت درونگرایی خواهد بود. “معمولا فرد برونگرا فردی است اجتماعی، علاقمند به مهمانی، دارای دوستان زیاد و طالب هیجان که بدون تفکر و اندیشه بصورت تکانشی عمل می کند. و بر خلاف آن فرد درونگرا فردی است آرام، در خود فرو رفته، خوددار و تاملی که به احساسات آنی اعتماد نمی کند و زندگی با نظم و قاعده را بر زندگی بر مبنای شانس و خطر ترجیح می دهد”(کاویانی ، ۱۳۸۲، ص۱۲۵).
۳-۱۰- روش های آماری برای تحلیل داده ها
تحلیل داده ها به معنی طبقه بندی، تنظیم، پردازش، دستکاری و خلاصه کردن داده ها برای یافتن پاسخ برای فرضیه های تحقیق است. هدف از تحلیل، تقلیل داده ها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است به نحوی که بتوان روابط متغیر های گوناگون مرتبط با مسأله پژوهش را مورد مطالعه قرار داد.
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. پاسخ های داده شده به پرسشنامه هااز طریق جدول فراوانی توصیف شدند و درصد پاسخ های مربوط به هر سوال تعیین گردیده و توسط نمودارهای کمی نشان داده شدند. و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون کای دو و کرامر و آزمون اسپرمن استفاده شده است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
و
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه:
در فصل چهارم پژوهش با بهره گرفتن از روش های آماری به تجزیه وتحلیل داده های بدست آمده از پژوهش پرداخته شده است. در این راستا ابتدا دربخش اول به تجزیه وتحلیل توصیفی جامعه آماری پرداخته شده و سپس در بخش دوم به تجزیه و تحلیل فرضیات و آزمون آنها پرداخته شده است. برای این امر از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون کای دو و کرامر و آزمون اسپرمن استفاده شده است.
۴-۲- بخش اول: تجزیه و تحلیلهای توصیفی
۴-۲-۱- وضعیت تاهل


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه کارشناسی ارشد : ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع انتظارات گردشگران چینی و رضایت … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود فایل ها با موضوع : ارزیابی و سنجش کیفیت محیط شهری در منطقه پنج شهرداری … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم