وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه کارشناسی ارشد : ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع انتظارات گردشگران چینی و رضایت … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۶

۴٫۱

نمودار ۴-۱۳- توزیع فراوانی بازدید مجدد گردشگران چینی از شهر اصفهان
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
هدف از انجام این تحقیق، توسعه بینش عمیق­تری نسبت به انتظارات گردشگران چینی و تحلیل ابعاد انتظارات و رضایتمندی آنها از سفر به شهر اصفهان می­باشد. براساس داده ­های تحقیق، محقق اطلاعات جمعیت­شناختی، اطلاعات رفتاری سف ، انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی از ابعاد امنیت، کیفیت، هزینه، فرهنگی و اجتماعی، جاذبه­ها و فعالیت­ها، محیط و زیرساختارها و دسترسی را بررسی نموده است. در ادامه به نتایج حاصل از یافته­های توصیفی تحقیق پرداخته شده و سپس به سوالات اصلی و فرعی آن پاسخ داده شده است. در پایان محقق براساس انتظارات و میزان رضایتمندی گردشگران چینی، پیشنهاداتی ذکر نموده و نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه داده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۱- نتایج یافته­های تحقیق
۵-۱-۱- تحلیل یافته­های اطلاعات جمعیت شناختی و رفتاری سفر
نتایج بررسی و تحلیل یافته های اطلاعات جمعیت شناختی و رفتاری سفر گردشگران چینی به شرح زیر می­باشد: درصد فراوانی جنسی گردشگران چینی از توزیع متناسبی برخوردار است.
بیش از ۷۰ درصد گردشگران چینی علاقه­مند به بازدید از شهر اصفهان، در رده سنی جوان و میانسال قرار دارند.
بیشتر از ۶۶ درصد گردشگران چینی متاهل هستند. و حدود ۸۰ درصد آنها با دوستان یا بستگان و همسر و بچه خود به شهر اصفهان سفر کرده ­اند.
حدود ۸۶ درصد گردشگران چینی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. و بقیه آنها دارای تحصیلات متوسطه بوده ­اند.
۶۵ درصد گردشگران چینی کارمند و کارگر بوده و کمتر از ۱۸ درصد آنها بازنشسته بوده ­اند.
۶۰ درصد از گردشگران چینی با تور به اصفهان سفر کرده ­اند.
بیش از ۸۲ درصد گردشگران چینی به مدت ۱ تا ۳ شب در شهر اصفهان اقامت داشته اند.
۸۹٫۶ درصد از گردشگران چینی اولین باری است که به شهر اصفهان سفر می کنند.
از لحاظ انگیزه سفر ۷۸٫۷ درصد از آنها برای تفریح و سرگرمی، ۱۹٫۳ درصد برای کسب و کار و تنها ۲درصد برای دیدار اقوام و بستگان خود به اصفهان سفر کرده اند.
بیشتر از ۳۳ درصد گردشگران چینی برای سفر به شهر اصفهان از توصیه و پیشنهاد دیگران و بیش از ۲۸ درصد افراد از اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی استفاده کرده ­اند. منابع دیگر نیز به ترتیب عبارتند از کتاب، روزنامه و مجلات و تلویزیون. که این نشان دهنده عملکرد ضعیف سازمان­های ذیربط در مورد تبلیغات به شیوه ­های مختلف برای جذب گردشگران چینی است.
۵-۱-۲- تحلیل یافته­های مربوط به ابعاد انتظارات و رضایتمندی گردشگران
سوال اصلی محقق در این بخش “چگونگی انتظارات گردشگران چینی قبل از سفر به شهر اصفهان” و “میزان رضایتمندی آنها بعد از سفر به شهر اصفهان” می باشد.
برای رسیدن به پاسخ دو سوال اصلی، محقق پس از بررسی ادبیات موجود و مطالعاتی که در این زمینه انجام داده و جمع بندی آنها، فهرستی از ابعاد و ویژگی­ها را استخراج کرد. با بررسی و بازبینی توسط خبرگان در چند مرحله، در نهایت محقق به هفت مولفه شامل : امنیت، کیفیت، هزینه، فرهنگی-اجتماعی، کیفیت، جاذبه­ها و فعالیت­ها و محیط و ۲۲ ویژگی رسید.
در جریان تحلیل داده ­های تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و آزمون مقایسه زوجی (T زوجی) تجزیه و تحلیل­های لازم صورت گرفت. نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل یافته­های مربوط به انتظارات و رضایتمندی گردشگران به شرح زیر می­باشد :
۵-۱-۲-۱- نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل یافته­های مربوط به انتظارات
گردشگران چینی بیشترین انتظارات را از بعد فرهنگی – اجتماعی با میانگین ۳٫۹۳ ، بعد جاذبه­ها و فعالیت­ها با ۳٫۹۰ و امنیت با ۳٫۸۴ داشته اند. انتظارات بالای گردشگران چینی از این سه بعد نشان دهنده اهمیت این موضوع نزد گردشگران چینی است. معمولا آنها تمایل دارند که توسط میزبانان پذیرفته شوند، ارتباط بیشتری با مردم محلی داشته و سبک زندگی آنها را تجربه کنند. احساس امنیت و تصویر ذهنی نقش مهمی در افزایش شهرت شهر اصفهان دارد. اهمیت بالای جاذبه ها و فعالیت ها برای گردشگران چینی نیز به عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می شود و ایران می ­تواند با در نظر گرفتن این ابعاد به عنوان مزیت رقابتی ویژه باتوجه به افزایش رقابت مقاصد، در جذب گردشگران چینی تلاش کند.
بیشترین تا کمترین انتظارات را نیز به ترتیب از بعد محیطی با میانگین ۳٫۶، بعد کیفیت با میانگین ۳٫۵، هزینه با ۳٫۲۴ و زیرساخت و دسترسی با ۳٫۱۲ داشته اند. البته یکی از دلایل پایین بودن انتظارات آنها از بعد هزینه اطلاع داشتن آنها از میزان هزینه می­باشد. که با توجه به اهمیت بعد کیفیت و هزینه های سفر باید در جهت بهبود و ارتقا آن تلاش نمود
۵-۱-۲-۲- نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل یافته­های مربوط به رضایتمندی
گردشگران چینی بیشترین میزان رضایتمندی را از بعد جاذبه­ها و فعالیت­ها با میانگین ۴٫۱۴، بعد امنیت با میانگین ۴٫۱۱ و فرهنگی – اجتماعی با ۳٫۹۴ داشته اند. رضایت گردشگران از این سه بعد با میانگین بالاتر از انتظارات آنها تاکیدی است بر این که ایران می ­تواند از این سه بعد به عنوان مزیت رقابتی خود استفاده کند. رضایت بالای گردشگران از این سه بعد می ­تواند منجر به بازدید مجدد، توصیه به دیگران و تبلیغات دهان به دهان مثبت و در نتیجه جذب بیشتر گردشگران شود.
بیشترین تا کمترین رضایتمندی را به ترتیب از بعد کیفیت با میانگین ۳٫۸۴، محیط با ۳٫۴۶، هزینه با ۳٫۲۷، و زیرساخت­ها و دسترسی با میانگین ۳٫۱۴ داشته اند.
۵-۱-۲-۳- نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل یافته­های مربوط به مقایسه انتظارات و رضایتمندی
نتایج حاکی از آن است که، بین انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی در بعد امنیت تفاوت وجود دارد. که نشان دهنده برآورده شدن انتظارات گردشگران چینی است. یعنی هم تصویر ذهنی آنها نسبت به ایران بهبود یافته و هم این که آنها احساس امنیت شخصی می کرده ­اند. تلاش برای حفاظت و افزایش امنیت گردشگران برای پایداری و رشد این صنعت در اصفهان ضروری است.
بین انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی در بعد کیفیت تفاوت وجود دارد. بنابراین انتظارات گردشگران برآورده شده است. البته بیشترین میزان رضایت را از کیفیت خدمات اقامتی، کیفیت ارتباط کارکنان و کیفیت خدمات غذا و نوشیدنی­های محلی داشته اند، و بیشتر آنها گفته­اند که غذای چینی در برنامه خود نداشته­اند. البته باتوجه به این که بیشتر آنها در هتل­های ۴ و ۵ ستاره و هتل سنتی عباسی اقامت داشته اند، انتظار می­رفت که بعد کیفیت میانگین بالاتری کسب کند.
بین انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی در بعد جاذبه­ها و فعالیت­ها تفاوت وجود دارد. بنابراین انتظارات آنها برآورده شده است. یعنی آنها از مکان­های تاریخی، فرهنگی و موزه ها و محیط­های طبیعی بیشترین میزان رضایت را داشته اند. البته نسبت به مناسب بودن اصفهان برای تعطیلات خانوادگی درصد رشد کمتر بوده و نیمی از آنها اذعان داشته اند که اصفهان برای تعطیلات خانودگی مناسب است. و ۳۴ درصد از گردشگران چینی نسبت به این سوال نظری نداشته­اند.
بین انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی در بعد امکانات و زیرساختارها تفاوت وجود دارد. بنابراین انتظارات آنها برآورده شده است. البته با توجه به این که در کل از میانگین بسیار کمی برخوردار بود لازم به ذکر است که آنها از بهداشت با بیش از ۷۰ درصد و حمل و نقل درون شهر با بیش از ۵۵ درصد میزان رضایت بالایی را داشته اند. ولی سیستم­های ارتباطی مثل اینترنت و بازارها و مراکز خرید در حد معمولی و متوسطی بوده است.
بین انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی در بعد هزینه تفاوت وجود ندارد. بنابراین انتظارات آنها برآورده نشده است. باتوجه به اینکه گردشگران میزان هزینه تور خود یا هزینه سفر مستقل خود به اصفهان را پیش بینی کرده و می دانسته ­اند بیشتر آنها نظری نداشته­اند و در حد معمولی و متوسطی ارزیابی کرده ­اند. قیمت سوغاتی و صنایع دستی هم از ارزیابی خوبی برخوردار نبوده است و در حد متوسط بوده است. البته برخی هم اذعان داشته اند که صنایع دستی و سوغاتی مناسبی برای خرید پیدا نکرده­ یا با توجه به زمان برنامه­ ها فرصت خرید نداشته­اند.
بین انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی در بعد فرهنگی – اجتماعی تفاوت وجود ندارد. بنابراین انتظارات آنها برآورده نشده است. این در حالی است که میانگین بالایی داشته است. اختلاف میانگین قبل و بعد نیز نشان می دهد که انتظارات آنها برآورده شده است ولی تفاوت کمی وجود دارد. به خاطر این که دوستی و تماس با مردم محلی از درصد پایین ترین نسبت به قبل از سفر برخوردار است. از لحاظ توانایی صحبت کردن و درک مطلب هم در حد معمولی بوده است، چرا که کمتر کسی در اصفهان زبان چینی می­داند. و احتمالا یکی از دلایل برآورده نشدن انتظارات آنها هم همین بوده است. و از جهت تجربه و یادگیری فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت، مهمان­نوازی و ایجاد حس اعتماد در حد خوبی بوده است. البته معمولا آنها هم در برنامه تور خود و هم فرصت کسب تجربه و یادگیری را نداشته­اند. تجربه، یادگیری و آگاهی گردشگر از خصوصیات، کیفیت و سبک زندگی جامعه محلی منجر به تمجید و احترام دوجانبه و در نتیجه بالا رفتن میزان رضایتمندی گردشگران می شود.
بین انتظارات و رضایتمندی گردشگران چینی در بعد محیطی تفاوت وجود ندارد. بنابراین انتظارات آنها برآورده نشده است. البته از لحاظ ظاهر خوب و چشم نواز شهر انتظارات و رضایتمندی آنها تقریبا برابر و در حد خوبی قرار داشته است، ولی از لحاظ آب و هوا رضایتمندی آنها در حد مطلوبی قرار نداشته و دلیل آن هم این است که بیشتر آنها در فصل تابستان به اصفهان سفر کرده ­اند.
باتوجه به وزن­های داده شده به ابعاد هفت گانه، نتایج نشان داد که اولویت­ بندی این موارد به ترتیب شامل : فرهنگی – اجتماعی، جاذبه­ها و فعالیت­ها، امنیت، محیطی، کیفیت، هزینه و زیرساخت و دسترسی می­باشد.
۵-۱-۲-۴- نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل یافته­های مربوط به رضایتمندی کلی
بیش از ۹۲ درصد از گردشگران چینی از سفر به اصفهان راضی بوده ­اند و تا میزان مطلوبی انتظاراتشان برآورده شده است. که این نتیجه خیلی خوب و مطلوبی است.
۵-۱-۲-۵- نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل یافته­های مربوط به تمایلات رفتاری سفر
بیش از ۸۵ درصد گردشگران چینی اظهار داشته اند که به دیگران توصیه (پیشنهاد) می­ کنند که به اصفهان سفر کنند، باتوجه به اینکه توصیه (پیشنهاد) دیگران و تبلیغات دهان به دهان نیز نقش عمده­ای در تصمیم گیری سفر به اصفهان داشته است، این موضوع نشان دهنده حائز اهمیت بودن توصیه دیگران و تبلیغات دهان به دهان می­باشد.
کمتر از ۴۵ درصد گردشگران چینی نسبت به بازدید مجدد از اصفهان نظری نداشته­اند و ۳۸ درصد آنها موافق سفر مجدد به اصفهان بوده ­اند.
۵-۲- پیشنهادات کاربردی
باتوجه به نتایج حاصل از تحلیل­های انجام گرفته در این تحقیق، نکات ذیل به مدیران و مسئولین سازمان میراث و شهرداری، مدیران و بازاریابان مراکز خدماتی توصیه می­گردد :

  • گردشگران از لحاظ سن، انگیزه سفر، سطح تحصیلات و دیگر ویژگی­های جمعیت شناختی، رفتاری سفر و فعالیت­های مختلف، با همدیگر یکسان نیستند. گلنی_موتافی (۱۹۹۹) و نش (۲۰۰۱) نیز خاطر نشان می­ کنند که تحلیلگران رفتار گردشگر در آینده باید از خطای یکسان انگاری و برخورد یکسان با همه مسافران، اجتناب کنند و پیشنهاد می­ کنند محققان حتی الامکان نوع گردشگران خود را مشخص کنند (Goldner & Ritchie.J.R.brent, 1392).


فرم در حال بارگذاری ...

« پژوهش های پیشین در مورد نظام حقوقی حاکم بر روابط شهرداری و شورای شهر- فایل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود مطالب پژوهشی درباره بررسی رابطه بین … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم