وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل های دانشگاهی – ۳-۶-­ روایی[۱۲] (اعتبار) و پایایی[۱۳](اعتماد) – 2

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

-­ متغیرهای وابسته عبارتند از: تعداد گردشگران و جذب گردشگر

ب- جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه:

روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای نسبی ‌می‌باشد که حجم نمونه متناسب با تعداد گردشگران این منطقه و همچنین از ساکنان منطقه و کارکنان میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام و کارکنان منابع طبیعی انتخاب شده است.

جامعه از نوع محدود ‌می‌باشد که با بهره گرفتن از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه محدود تعیین شده است.

جامعه آماری شامل کلیه گردشگران این منطقه و همچنین از ساکنان منطقه، کارکنان میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام و کارکنان منابع طبیعی n=500,000

ج_ روش­ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ­ها:

برای تجزیه و تحلیل داده ­های حاصل از پرسشنامه از فنون آمار توصیفی و استنباطی استفاده می­ شود، از جمله؛ مقایسه میانگین، ضریب همبستگی، r پیرسون و…

۳-۳-­ حجم نمونه و روش اندازه گیری

نمونه آماری عبارت است از «تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی­های اصلی جامعه باشد» گزینش نمونه‌ای بزرگ­تر از حد نیاز برای حصول نتایج مورد نظر سبب اتلاف منابع می‌شود، در حالی که گزینش نمونه های خیلی کوچک، اغلب پژوهشگر را به نتایجی سوق می‌دهد که فاقد استفاده عملی است. از این رو فرمول تعیین اندازه نمونه به نوع نیاز بستگی دارد (نیک گهر، ۱۳۸۵، ۱۶۷).

برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران که برای تعیین حجم نمونه در مطالعات پیشنهاد کرده، استفاده شده است (سرمد، ۱۳۸۳، ۱۸۸) .

فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه:

n=

n= حجم نمونه

N= حجم جامعه آماری

Z= مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ ‌می‌باشد.

P= مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد ‌می‌توان آن را ۰/۵ در نظر گرفت. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر مقدار خود می­رسد.

q = درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند q=1-p

این پژوهش کلیه گردشگران این منطقه و همچنین از ساکنان منطقه و کارکنان میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام و کارکنان منابع طبیعی ایلام که جمعاً ۵۰۰ هزار نفر می­باشند را پوشش می­دهد و کلیه گروه ­های مختلف اعم از گردشگر، ساکنین و کارکنان با تحصیلات و اطلاعات مختلف در پرسشنامه شرکت داده­ایم.

با توجه به اینکه افراد گردشگر با سلیقه­ها و علایق متفاوت هستند، از روش نمونه گیری طبقه­ای تصادفی استفاده شده است. همچنین برای تجزیه تحلیل و حصول نتایج از داده ­های جمع‌ آوری شده با در نظر گرفتن روش انجام پژوهش از یک سلسله فنون آماری مرتبط استفاده گردیده و برای سهولت در استفاده از این فنون آماری، از نرم افزار spss نسخه ۱۸ استفاده شده است.

۳-۴-­ جامعه آماری

جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد، اشیاء که حداقل در یک صفت مشترک باشند (عادل آذرومومنی،۱۳۸۰، ص۵۵).

جامعه آماری این پژوهش گردشگران این منطقه، ساکنین منطقه، کارکنان میراث فرهنگی و گردشگری و اداره منابع طبیعی ‌می‌باشد که پس از توزیع پرسشنامه ­ها، تعداد۳۸۳ پرسشنامه جمع ­آوری و مورد استفاده قرار گرفته است.

این پژوهش کلیه گردشگران با سلیقه­های متفاوت و طبیعت گردان را پوشش داده و سعی شده پرسشنامه ­ها به صورت نرمال در بین کلیه اقشار پخش شود.

۳-۵-­ ابزار جمع‌ آوری داده ­ها

در این پژوهش کلیه سوالات که به صورت پرسشنامه ‌می‌باشد استفاده می­ شود در ادامه به معرفی هر یک از آن­ها و همچنین پایایی و روایی آن­ها پرداخته شده است.

۳-۶-­ روایی[۱۲] (اعتبار) و پایایی[۱۳](اعتماد)

مفهوم اعتبار (روایی) ‌به این سؤال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می­سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی‌توان به دقت داده ­های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه ­گیری ممکن است برای اندازه ­گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد.

در این پژوهش برای سنجش روایی پرسشنامه ­ها در ابتدا سعی شد از پرسشنامه ­های استاندارد شده استفاده شود.

پایایی یا قابلیت اعتماد که واژه ­هایی مانند ثبات و اعتبار برای آن به کار برده می‌شود، یکی از ویژگی­های ابزار اندازه گیری (پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون­های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه ­گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می­دهد. از جمله تعریف­هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است ‌می‌توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل و فریسبی (۱۹۸۹) اشاره کرد: همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است (خاکی، ۱۳۷۹، ۲۴۵).

با توجه ‌به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه ­گیری ویژگی­های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی­های متغیر و موقتی وی را می­سنجد.

به منظور اطمینان بیشتر، در این پژوهش برای سنجش پایایی پرسشنامه ­ها، یک مرحله ‌پیش‌آزمون انجام گرفته است. بدین منظور پرسشنامه ­ها بین تعداد ۳۰ نفر از گردشگران توزیع شد.

پس از جمع ­آوری آن­ها و ورود داده ­ها به نرم افزار SPSS ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید. ضریب مورد نظر ۴۳/۸۲ درصد ‌می‌باشد.

جدول (۳-۱): آلفای کرونباخ مربوط به هر یک از مؤلفه­ های طبیعت گردی

عوامل مؤثر بر طبیعت گردی

شماره سؤالات

آلفای کرونباخ

جاذبه­های طبیعی و موقعیت منطقه

۱-۲-۳-۴-۱۳-۱۷-۱۸

۸/۷۷ درصد

زیرساخت­های تفریحی و رفاهی

۵-۶-۷-۸-۹-۱۴-۱۵-۱۶

۵/۸۶ درصد

تبلیغات و مدیریت جذب گردشگر

۱۰-۱۱-۱۲-۱۴

۸۳ درصد

جمع آلفای کرونباخ

۴۳/۸۲ درصد

طبق قاعده تجربی، آلفای محاسبه شده دست کم باید ۷۰٪ باشد تا بتوان مقیاس را دارای پایایی به شمار آورد (داوس، ۲۵۳:۱۳۸۱). در این پژوهش آلفای محاسبه شده بیش از مقدار معین ‌می‌باشد و نشان می­دهد که گویه ­ها از همسازی و پایداری درونی بسیار بالای برخوردار می­باشند.

۳-۷-­ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها

برای تجزیه و تحلیل داده ­ها با به کارگیری نرم افزارهای SPSS و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی ضمن طراحی یک مقیاس و تعریف پنج وضعیت ممکن برای متغیر گردشگری طبیعی منطقه ایلام و مؤلفه­ ها و شاخص­ های آن از شاخص­ های مرکزی شامل میانگین، میزان همبستگی، واریانس و درجه معناداری استفاده شده است. برای تحلیل داده ­ها علاوه بر استفاده از آمار توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون، و ضریب تشخیص، تحلیل واریانس و برای برازش مدل از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شده است، که در زیر به طور مختصر به هر یک از آن­ها اشاره شده است.


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | قسمت 27 – 10دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | آزمون تحلیل سبک‌شناختی رایدینگ – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم