۲-۲- مبانی نظری
۲-۲-۱- خدمات شرکتهای کارگزاری
با توجه به تحقیقات انجامشده در سالیان اخیر، خدمات مالی در مقایسه با دیگر خدمات پیچیدهتر هستند بنابرین این بخش از خدمات شایسته توجه عمیقتری هستند (ایکچه و همکاران[۱۷]، ۲۰۱۰). از طرفی هدف و رسالت اصلی نظامهای مالی در هر اقتصادی این است که مازاد منابع مالی موجود در بخشهای خاصی از اقتصاد را بهطرف بخشهای دیگری انتقال دهد که با کمبود منابع مالی مواجه و خواستار این منابع هستند. واسطهها نهادهایی هستند که این خدمات را به عرضهکنندگان و متقاضیان اوراق بهادار ارائه می دهند و بهمثابه پلی آنها را به یکدیگر مرتبط میسازند. در جهان امروزی طیف گسترده ای از نهادها و واسطههای مالی با وظایف بسیار متنوع وجود دارند که هر یک از آنها بهنوعی مجری جابجایی منابع مالی و ارائه خدمات مالی به مشتریان هستند (ساندرز[۱۸]، ۲۰۰۰). از قدیمیترین واسطهها و ارائهدهندگان خدمات مالی، میتوان بانکها را نام برد. اما امروزه یکی از مهمترین واسطهها در بازار سرمایه، شرکتهای کارگزاری هستند. یک شرکت کارگزار یا کارگزاری یک مؤسسه مالی است که خریدوفروش اوراق بهادار بین خریدار و فروشنده را تسهیل می کند. شرکتهای کارگزاری معمولاً از طریق عاملهای کارگزاری خود در سهام عادی و دیگر اوراق بهادار به سرمایه گذار خدمات ارائه می دهند (سالیوان و شفرین[۱۹]، ۲۰۰۳). قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۴) کارگزار را شخص حقوقی میداند که اوراق بهادار را برای دیگران و بهحساب آنها معامله می کند (آذر و همکاران، ۱۳۹۱).
در ایران نیز به منظور افزایش سرمایه گذاریها و تسهیل در ارائه خدمات به عرضهکنندگان و متقاضیان اوراق بهادار کشور، در ابتدا بورس اوراق بهادار و پسازآن بورس کالا و فرا بورس ایران تأسیس گردیدند، در سالهای اخیر نیز بورس انرژی راه اندازی شده است. معاملات در این بورسها، فقط توسط کارگزاران رسمی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار امکان پذیر است. امروزه کارگزاریهای دارای مجوز از این سازمان در یک یا چند بازار بورس به مشتریان خدمات ارائه می دهند. تعداد این کارگزاریها در حال حاضر بالغبر ۱۰۸ کارگزاری است. خدماتی که کارگزاریها در بازار بورس ارائه می دهند بر اساس ماده ۳ اساسنامه نمونه شرکتهای کارگزاری عبارتاند از:
-
- خدمات کارگزاری، کارگزاری/معاملهگری و بازار گردانی شامل معامله اوراق بهادار برای دیگران و بهحساب آنها یا به نام و حساب خود، معامله کالاهای پذیرفتهشده برای دیگران و بهحساب آنها و بازار سازی و بازار گردانی اوراق بهادار و کالاهای پذیرفتهشده.
- خدمات مالی و مشاورهای مثل مدیریت صندوق سرمایه گذاری، نمایندگی ناشر برای ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه، بازاریابی برای فروش اوراق بهادار، سبد گردانی اوراق بهادار، مشاوره و انجام امور اجرایی برای بورسها و بازارهای خارج از بورس به نمایندگی از ناشر یا عرضهکننده و مشاوره در زمینههایی مثل قیمتگذاری اوراق بهادار، روش فروش و عرضه اوراق بهادار، طراحی اوراق بهادار، خریدوفروش یا نگهداری اوراق بهادار، سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکتها و نهایتاًً طراحی و تشکیل نهادهای مالی.
شرکتهای کارگزاری می توانند به هریک از فعالیتهای فوق مشروط به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مبادرت ورزند (معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، ۱۳۹۱). با توجه به خدمات گسترده ای که شرکتهای کارگزاری به مشتریانشان ارائه می دهند، بنابرین تحویل صحیح و درست خدمات یک استراتژی مناسب برای موفقیت شرکت محسوب میگردد (تامپسون و همکاران[۲۰]، ۱۹۸۵). از طرف دیگر هر یک از سرمایه گذاران خواستار خدمات و کیفیت خدمات متفاوتی هستند این خدمات و کیفیت آنها برای سرمایه گذاران به عنوان معیاری برای ارزیابی و انتخاب شرکتهای کارگزاری یا کارگزاریها میگردد (چان و همکاران[۲۱]، ۱۹۹۱). در اینبین توجه مدیران این شرکتها به مدل زنجیره سود خدمات برای موفقیت سازمان مطبوع خود، امری بدیهی و منطقی محسوب میگردد. در ادامه مبانی نظری مدل زنجیره سود خدمات آورده شده است.
۲-۲-۲- مدل زنجیره سود خدمات
مدل زنجیره سود خدمات نشاندهنده رابطه بین کارکنان و مشتریان است. این مدل بر پایه موضوعاتی گسترش یافته است که بیش از نیمقرن در ادبیات مدیریت کیفیت جامع و در دهههای اخیر در ادبیات مدیریت خدمات مطرح شده است. بسیاری از صاحبنظران مدیریت کیفیت جامع ادعا میکنند که فرایند مالکیت منجر به رضایت کارکنان میگردد و آنهم بهنوبه خود باعث افزایش سطح کیفیت، بهره وری و عملکرد کسبوکار میگردد (ایشیکاوا[۲۲]، ۱۹۸۵؛ دمینگ[۲۳]، ۱۹۸۶). همچنین تأثیر مثبت افزایش رضایت کارکنان بر رضایت مشتریان به طور مکرر در ادبیات کیفیت خدمات موردبحث قرار گرفته است (اشنایدر و بوئن[۲۴]، ۱۹۸۵؛ اشنایدر و همکاران[۲۵]، ۱۹۸۰). از طرفی کارلزون[۲۶] (۱۹۸۷) بر نقش مؤثر توانمندسازی کارکنان در رضایت مشتریان تأکید کردهاست. با توجه به این تحقیقات، در صورتیکه کارکنان سازمان با حمایتهای مدیریتی روبرو گردند رضایت آنها افزایش خواهد یافت و منجر به ارائه کیفیت خدمات مناسب به مشتریان می شود که در نتیجه رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.
در دهه ۱۹۹۰، بسیاری از مطالعات روابط بین مفاهیم تشکیلدهنده زنجیره سود خدمات را موردبررسی قرار دادند (شوازینگر و هسکیت، ۱۹۹۱؛ هسکیت و همکاران[۲۷]، ۱۹۹۴؛ هسکیت و همکاران[۲۸]، ۱۹۹۷). پایه و اساس آن چیزی که امروزه به عنوان مدل زنجیره سود خدمات شناخته می شود در ابتدا به عنوان چرخه خدمات مطلوب مطرح گردید این چرخه در شکل (۲-۱) آورده شده است. شوازینگر و هسکیت (۱۹۹۱) چرخه خدمات مطلوب را معرفی کردند آنها بیان کردند که رضایت و وفاداری مشتری، سازمان را سودآورتر می کند بهطوریکه باعث بهبود پرداختها به کارکنان میگردد و رضایت کارکنان را افزایش میدهد و در ادامه علتی برای بهبود عملکرد کارکنان میگردد. بهبود عملکرد کارکنان منجر به افزایش سطحی از رضایت مشتری خواهد شد و این چرخه به همین منوال ادامه خواهد یافت.
شکل (۲-۱): چرخه خدمات مطلوب
توانمندسازی و آموزش کارکنان
فروش و
حاشیه سود بالا
شایستگی و رضایت کارکنان
وفادا ی مشتری
تحویل
خدمات برتر
رضایت مشتری
منبع: شوازینگر و هسکیت (۱۹۹۱)
فرم در حال بارگذاری ...