وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پهنه بندی اگرواکولوژیکی مناطق دیم خوزستان برای زراعت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

پایان دوره رشد زمانی فرض شد که نسبت تبخیر و تعرق واقعی (ETa) به تبخیر و تعرق پتانسیل (ET0) کمتر از ۳۵/۰ باشد ( مهیزها[۱۸۲] و همکاران، ۲۰۱۰)، که تبخیر و تعرق واقعی توسط مدل AquaCrop شبیه سازی ­شد. فاصله زمانی بین تاریخ کاشت و پایان دوره رشد در هر منطقه به عنوان طول دوره رشد گیاه در آن منطقه تلقی گردید. با توجه به اینکه طول دوره رشد در هر منطقه متأثر از شرایط آب و هوایی، خصوصیات خاک و خصوصیات گیاهی است، لذا طول دوره رشد در یک منطقه در سال­های متوالی متفاوت خواهد بود. لذا برای تعیین طول دوره رشد در هر منطقه طول دوره رشد درسال­های مختلف مورد آنالیز توزیع احتمال توسط نرم افزار RAINBOW واقع شده و احتمال وقوع بیش از ۵۰ درصد به عنوان طول دوره رشد گیاه کینوا در آن منطقه معرفی گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۹ پتانسیل عملکرد تحت شرایط دیم
برای شبیه سازی پتانسیل عملکرد دیم کینوا از مدل AquaCrop استفاده شد. داده ­های دراز مدت آب و هوایی را که از هر یک از ایستگاه­ها تهیه گردید بر اساس فرمت مورد نیاز نرم افزار تهیه و به­عنوان یکی از فایل­های ورودی به مدل معرفی شد. قبل از آن لازم است تبخیر و تعرق پتانسیل به روش پنمن ماتیس -فائو (آلن[۱۸۳] و همکاران، ۱۹۹۸) با بهره گرفتن از دمای حداقل و حداکثر، ساعات آفتابی، سرعت باد و رطوبت نسبی به کمک نرم افزار ETo-calculator (ریس و همکاران، ۲۰۰۹) محاسبه و به ­عنوان یکی از ورودی­های اصلی مدل در فایل اقلیم معرفی گردید. با انتخاب فایل گیاهی که براساس آزمایش­های مزرعه­ای و خصوصیات اکوفیزیولوژیکی گیاه کینوا واسنجی شد همراه با تهیه بهترین تاریخ کاشت تعیین شده برای هر ایستگاه به مدل معرفی ­شدند. خصوصیات خاک یا خاکهای هرمنطقه شامل بافت خاک،FC ،PWP ،EC ، هدایت هیدرولیکی و سطح آب زیرزمینی در فایل خاک به­ عنوان یکی دیگر از ورودی­های مدل تنظیم ­گردید. در صورت فقدان FC، PWP و هدایت هیدرولیکی خاک، مقادیر آنها با بهره گرفتن از نرم افزار Rosseta که بر اساس توابع انتقال آب در خاک عمل می­ کنند محاسبه گردید. دیگر عملیات مدیریت مزرعه مانند خاک ورزی، مصرف کود، تراکم کاشت و غیره بر اساس دستورالعمل­های توصیه شده برای زراعت گیاه به مدل معرفی شدند. با اجرای مدل برای هر منطقه برای دوره­ های دراز مدت (بالای ۲۰سال)، پتانسیل عملکرد برای هر سال شبیه­سازی ­شد. عملکردهای شبیه­سازی شده برای هر منطقه با استفاده ازنرم افزارRAINBOW مورد آنالیز توزیع احتمال قرارگرفته و متوسط پتانسیل عملکرد هر منطقه بر اساس احتمال وقوع ۵۰ درصد (میانه) معرفی ­گردید.
شکل ۳-۲۱ معرفی نرم­افزار Rainbow
شکل ۳-۲۲ نمایش منوی اصلی نرم­افزار Rainbow
فصل چهارم
نتایج و بحث
۴-۱ صفات فیزیولوژیک
۴-۱-۱ شاخص سطح برگ
شاخص سطح برگ یک معیار تقریبی از مساحت برگ­ها در واحد سطح زمین است. می­توان گفت که شاخص سطح برگ از پارامتر­های مهم در ارزیابی رشد یک جامعه گیاهی است که اندازه و پویایی آن به عوامل متعدد بستگی دارد. حادث شدن عوامل مختلف از قبیل تنش خشکی و گرما بر پیر شدن سریع برگ و کاهش سطح برگ مؤثر است و تعداد برگ فعال فتوسنتزی را کاهش می­دهد. نتایج این پژوهش نیز نشان داد که میزان شاخص سطح برگ کاملاً تحت تأثیر شرایط حرارتی و رطوبتی محیط است.
اثر تاریخ کاشت و سطوح تأمین آب در سطح احتمال خطای یک درصد و همچنین اثر متقابل این دو عامل بر شاخص سطح برگ در سطح احتمال خطای پنج درصد معنی­دار بود (جدول ۴-۱). برش­دهی اثر متقابل نشان می­دهد که اثر سطوح تأمین آب در کلیه تاریخ کاشت­ها در سطح احتمال خطای یک درصد معنی­دار بود (جدول۴-۲). مقایسه میانگین تیمارها نشان داد که بیشترین میزان شاخص سطح برگ در تاریخ کشت دوم (۲۵ آبان) در سطح آبیاری کامل با میانگین ۶۱/۵ بدست آمد. کمترین میزان شاخص سطح برگ در تاریخ کشت آخر (۲۵ آذر) در تیمار دیم با میانگین ۳۳/۲ مشاهده شد (جدول۴-۳). با تأخیر در کاشت و بروز تنش گرما، رشد و نمو گیاه تسریع می­یابد و در نتیجه شاخص سطح برگ کاهش یافته و زودتر به حداکثر خود می­رسد. در چنین شرایطی آبیاری مزرعه نسبت به شرایط دیم توانسته این کاهش شاخص سطح برگ را جبران نماید.

جدول ۴-۱ تجزیه واریانس صفات فیزیولوژیک

مجموع مربعات

منابع تغییرات

درجه آزادی

سطح شاخص برگ

بلوک ®

۳

۲۴۵۹/۰ ۹۲/۰

تاریخ کاشت (D)

۳

۰۰۰۱/۰ ۸۴/۲۶

خطای اصلی (Ea)

۹

۶۷ /۱


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع کارشناسی ارشد در مورد : بررسی مقایسه ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینمقطع کارشناسی ارشد : فایل های پایان نامه درباره :بررسی ساختارهای نوین ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم