وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه -تحقیق-مقاله | ۳-۳-۲-۲-نظریه مبادله اجتماعی – 7

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

اپشتاین و ایدلسون[۶۰](۲۰۰۹) دریافتند که میزان باورهای غیرواقع بینانه درباره رابطه زناشویی پیش‌بینی کننده نیرومندی برای پریشانی زندگی زناشویی و انتظارهای منفی از درمان است و در نتیجه پیشنهاد می‌کنند که برنامه های درمانی برای رفع ناکارامدی رابطه باید مبتنی بر بارسازی شناختی فهرستی از باورهای غیرواقع بینانه رابطه زناشویی را فراهم اورده اند. این پرسش نامه ۵ باور را بررسی می‌کند.

۱- عدم توفیق ویرانگر است.

۲- از همسران انتظار می رود فکر خوان باشند.

۳- همسران نمی توانند تغییر کند.

۴- کمال جویی در رابطه جنسی.

۵- انعطاف ناپذیری نقش جنسیتی (یعنی، زنان و مردان از لحاظ نیازهایشان در رابطه زناشویی متفاوتند.) (برنشتاین[۶۱]،۲۰۰۵ ،به نقل از جعفری،۱۳۸۴ ).در واقع این نظریه ‌به این مسئله اشاره دارد که این گونه باورها با سازگاری زناشویی همبستگی منفی دارد.البته همان‌ طور که از عنوان این نظریه پیدا‌ است، رویکردی رفتاری – شناختی است. ساختار نظریه اولیه این رویکرد بر اساس تبادل اجتماعی است (تی بک و کلی،۲۰۱۰).

تی بک فرض می‌کند رابطه اجتماعی نتیجه در دسترس بودن تقویت و دو سویه بود. رضایت از ارتباط در زوجین ان شکل می‌گیرد و ادامه می‌یابد. رضایت از ارتباط در زوجین و احساس صمیمیت از تقویت فوری رفتار هر همسر به وسیله رفتار متقابل مثبت از سوی همسر دیگر به وجود می اید. امروزه ثابت شده است که این فرضیه تقابلی اشتباه است. روابط شاد دوسویه نیستند و یا حداقل در کوتاه مدت این گونه نیستند بلکه در عوض همسران شاد تمایل به ‌پاسخ‌دادن به رفتارهای همسرشان را ندارند و مثبت بودن راحتی زمانی که متقابل نباشد حفظ می‌کنند (جکوبستن و همکاران[۶۲]،۱۹۸۲؛به نقل از جعفری ،۱۳۸۴).

تقابل منفی ویژگی اصلی اختلال در ارتباط است. رفتارهای زوج ها رضایتمندند در کوتاه مدت شبیه حساب بانکی است. رفتار مثبت یا منفی تحت تاثیر اعتبار ارتباط معنا پیدا می‌کند.زمانی رفتار منفی متقابل است که اعتبار پایی باشد. سرانجام تداوم رفتار منفی در بیشتر مواقع اعتبار رابطه را پایین می اورد.البته نه در همه ارتباطات بلکه تجربه طولانی رفتار مثبت همسر منحجر به تحمل بیشتر امور منفی خواهد شد.درمانگری شناختی رفتاری برای افزایش رضایت زناشویی زوجین فنون و روش هایی را به کار می‌برند که شامل: اموزش مهارت های حل مسئله، اموزش کاهش تعارض، اموزش ابزار وجود، اموزش مهارت گوش کردن، اموزش مهارت حرف زدن و ابراز عشق و علاقه و بهبود رفتار جنسی می شود (برنشتاین ،۲۰۱۰)

۳-۳-۲-۲-نظریه مبادله اجتماعی

در این نظریه پاداش ها و هزینه های موجود در تعاملات مورد توجه قرار می‌گیرد. افراد به دنبال مبادلات پاداش دهنده هستند و تلاش کمتری را برای حفظ هزینه ها در مقایسه با پاداش ها می‌کند.اکثر مطالعات ‌در مورد کیفیت تصمیم گیری در خانواده در توجیه علت و چگونگی تصمیم گیری از این نظریه استفاده نموده اند (لاسول و لاسول[۶۳]،۲۰۰۱،به نقل از زمانی منفرد،۱۳۸۵).

هرکس منابع شخصی مانند پول، دانش، استعداد، عاطفه، مهارت و … دارد که برای پاداش مناسب دیگران از این منابع استفاده می‌کند، چنین منابعی می‌تواند منبع قدرت در تصمیم گیری زوجین باشد. نظریه مبادله اجتماعی بطورگسترده ای برای کمک به زوجین در موقعیت های تعارضی استفاده می شود. اکثر درمان های موفق زناشویی بر حداکثرسازی جنبه‌های پاداش دهنده روابط و به حداقل رساندن موانع تأکید می‌کنند. بر پایه این نظریه شرکت افراد در رابطه ای صمیمانه و ادامه دادن به ان تا زمانی پایدار است که از نظر پاداش ها و هزینه ها خشنود کننده باشد. بر این اساس اختلاف و نارضایتی زناشویی تابعی است از نرخ تقویت و تنبیه. شاید بهتر باشد تقویت /پاداش را خشنودی و تنبیه/ هزینه را ناخشنودی بنامیم. ‌بنابرین‏ بر اساس این نظریه افراد می خواهند خشنودی را به حداکثر و ناخشنودی را به حداقل برسانند (برنشتاین ،۲۰۱۰ ).

انتقادی که ‌به این نظریه وارد شده این است که همه موضوعات در قالب این نظریه توجیه نخواهد شد. جنبه‌های بسیاری از روابط به نظر می‌رسد که مبتنی بر عوامل پیچیده ای باشند که غالباً فراتر از هوشیاری طرفین باشد (لاسول و لاسول،۲۰۰۱؛به نقل از زمانی منفرد،۱۳۸۵).

راسبالت مهمترین عامل مؤثر در رضایت مندی زناشویی را میزان پاداش و هزینه موجود در رابطه مطرح می‌کند. به نظر وی اکثر افراد رضایت مند پاداش زیاد و هزینه کم را گزارش می‌دهند.اگر برای طرفین رابطه سودمندی داشته باشد و ارزوها و انتظارات آن ها مطابقت کند رضایت مندی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.اگر رابطه ای سودمندی زیادی برای طرفین داشته باشد ولی آن ها احساس کنند که بطرز غیرمنصفانه ای تهدید می‌شوند رضایت مندی کامل احساس نخواهد شد.به نظر متخصصین روابط ناقرینه که در ان تعادل بین پاداش و هزینه های طرفین وجود ندارد در مقوله تعارض مبادلات قرار می‌گیرد (تیلور، سیرز و پیلاو[۶۴]،۲۰۱۱).

نظریه مبادله اجتماعی مبتنی بر یک مدل اقتصادی از رفتار انسان است. فرض اساسی در نظریه فوق این است که روابط با پاداش بیشتر و هزینه های کمتر، تعارض کمتر ایجاد خواهد کرد و دوام بیشتری خواهند داشت.شواهد قابل توجهی نشان داده‌اند که دوام یک رابطه با سطح کلی پاداش های موجود مرتبط می‌باشد (رکازین[۶۵]،۲۰۰۵؛به نقل از زمانی منفرد، ۱۳۸۵).

از طرف دیگر مطابق با اصول یادگیری انتظار می رود که تعاملات رضایت مندتر تکرار شود و تعاملاتی با رضایت مندی کمتر اجتناب شود. نتیجه یک تعامل می‌تواند بر حسب پاداش ها و هزینه های رابطه توصیف شود. به نظر متخصصین اگر هزینه ها بیش از پاداش ها باشند فرد رابطه را ترک کرده یا به ان خاتمه خواهد داد.بررسی های انجام شده نشان می‌دهد که رضایت مندی زناشویی به میزان پاداش های کسب شده برای هر یک از طرفین بستگی دارد و به ویژگی های اجتماعی مربوط نمی شود.

کامو[۶۶] (۱۹۹۳) در بررسی روی زوج های ژاپنی و امریکایی متوجه شد که میزان پاداش از تعامل زناشویی در هر دو گروه به طور مساوی عامل مهمی در رضایت مندی محسوب می شود (فلیپ ، برنشتاین؛۲۰۱۲).

۴-۳-۲-۲-نظریه ارتباطی

در این مبحث به نظریه مشاوره واتزویک[۶۷] (۱۹۷۰)رویکرد ارتباطی در رابطه با اختلاف های زناشویی اشاره می شود.

واتزویک و همکارانش درباره حیطه بازخورد،صحبت کرده‌اند، رابطه توسط الگوهای ارتباطی پویا همچنان باقی می مانند.حتی وقتی عنوان تغییر می‌کند. هر ارتباط هم پاسخ به یک محرک است و هم یک محرک جدید که به منظور حذف یک پاسخ طراحی می‌گردد. الگوی بازخورد در شکل زیر نشان داده شده است (به نقل ازابراهیمی،۱۳۸۵).

محرک

پاسخ


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه ها – تحلیل تحولی باورهای خودکارآمدی درگستره زندگی[۶۱] – پایان نامه های کارشناسی ارشدمقاله-پروژه و پایان نامه | ۲-۱-۱-۳- دلایل عدم آموزش در برخی از سازمانها – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم