وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۲-۱۴- کلید های طلائی برای تصمیم اثر بخش – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

هر اندازه تغییر برنامه ها آسانتر باشد مراتب تصمیم گیری در سطوح پایین تری اتخاذ خواهد شد.هر اندازه اهداف سازمان ثابت تر و مطمئن تر باشد تصمیمات استوارتر است و سطح بیشتری از مدیران نسبت به آن تصمیم گیری ‌در مورد آن ها خواهند بود هر اندازه بتوان متغیرهای تصمیم گیری را به صورت کمی درآورد تصمیم گیری آسانتر است و سطوح بیشترین از مدیران قادر به تصمیم گیری هستند و به عکس ، هر اندازه اثر تصمیم گیری بیشتر باشد عده بیشتری از مدیران سطوح مختلف باید در اتخاذ آن شرکت کنند.

شکل۲-۲- مراتب تصمیم گیری

۲-۱۲- الگوهای تصمیم گیری

الگوهایتصمیمگیریچندیبرایبررسیفرایندیکهدرآنتصمیماتاتخاذمیشوندارائهشدهاست .

۲-۱۲-۱- تصمیمگیریبخردانه

اینالگوبهطورگستردهبهکارمیرود،فرضمیکندتصمیمگیرهدفمشخص، شاخصهایرتبهبندییاارزشیابیاینهدف،ومجموعهنهاییشدهراهبردهایبهقوهجانشین،کههرکدامدارایبازدههایشناختهشدهاند،رادارد . اینالگوفرضمیکنددانشکاملیازعواملدوروبرتصمیموجودداردویکرویکردبخردانهبهتصمیمگیریرامیپذیرد . نتایجحاصلازتصمیمگریبخردانهرانبایدبدوننقدوبررسیمورداستفادهقرارداد ،ودرعوضبایدبهآنبهعنوانیکیازانواعاطلاعاتنگاهکرد . مدیریتممکناستنتایجچنینالگوهاییرابرایتصمیمبهینهباعواملیچوننا اطمینانی،مسایلسیاسیومنابعتطبیقدهد .

۲-۱۲-۲- واقعیترضایتبخشیامحدودشده

مارچوسیمونبهمنظورفائقآمدنبرمحدودیتهایالگویبخردانه پیشنهادمیکنندکهسازمانهاوافراددرجستجویواقعی و رضایتبخشترینراهحلازمیانمجموعهراهحلهایشناختهشدهیاقابلشناختبیشازانتخابراهحلبهینهباشند . رضایتبخشاصطلاحساختهسیمونبرایتوصیفتصمیمگیریدریکمحیطپیچیدهوتااندازهایناشناختهاست . رضایتبخشییکالگویتوصیفی،رفتاریراارائهمیدهدکهناقصبودندانشورفتاررامیپذیرد . طرقکشفجانشینها،بهمدیردرکشفطیفگستردهترجانشینهاکمککندوآنهارابهطوراثربخشارزشیابی نماید .

۲-۱۲-۳- الگویافزایندگی

تصمیمگیریدراینرویکردهیچشاخصانتخابیامجموعهجانشینهاراکنارنمیگذارد .

مدیریتدرعوضدستبهمخلوطکردناطلاعاتمیزند . اینتصمیمگیرندهالگویافزایندگیرامیپذیردوراهبردیراکهتقریبا نسبتبهسبکوضعجاریعملیاتتااندازهایمتفاوتاست،انتخابمیکند . چنینرویکردیمنجربهتوالیدرحالتکاملتغییراتدرفعالیتهایسازمان،مانندیکسریازتغییراتکوچکقیمتبهجایتغییریکدفعهایوبزرگقیمت،می شود .

۲-۱۳- مفهوم اثربخشی

اثربخشی عبارت است از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده. به بیان دیگر اثربخشی نشان می‌دهد که تاچه میزان از تلاش‌های انجام شده، نتایج موردانتظار حاصل شده است [۱۱] .

پیتر دراکر معتقد است اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای درست. از نگاه دراکر، اثربخشی کلید موفقیت سازمان محســــوب می شود [۱۲] .

۲-۱۴- کلید های طلائی برای تصمیم اثر بخش

  1. قبل از تصمیم گیری کلیه راه حل های مختلف را بررسی کنید .

۲- اگر تصمیم های قبلی هنوز هم کار ساز هستند همچنان از آن ها استفاده کنید .

۳- تصمیم های بلند مدت را با در نظر داشتن تصمیم های کوتاه مدت اتخاذ کنید .

۴- تصمیم هایی که دیگر مناسبتی ندارند را تغییر دهید .

۵-پیامد های منطقی تصمیم گیری ها بسیار مهم است و حتما قبل از تصمیم گیری نهایی آن را به دقت بررسی کنید .

۶- سعی کنید هر گونه تغییرات احتمالی در وضعیت موجود را از قبل پیش‌بینی و خود را برای رویارویی با آن ها آماده کنید .

  1. هنگام تصمیم گیری همیشه از خود سوال کنید چه چیزی ممکن است درست از آب در نیاید .

۸- هنگام تصمیم گیری تمام پیامد های احتمالی را در نظر بگیرید .

۹- همیشه بین عقل و احساس خود تعادل بر قرار کنید .

۱۰- توانایی‌های خوددر امر تصمیم گیری را ارزیابی کنید و آن ها را بهبود بخشید .

۱۱- از اتخاذ تصمیم هایی که خطر پذیری بالایی دارند اجتناب کنید .

۱۲- استفاده از تجربه های قبلی تنها زمانی خوب است که مؤثر واقع شود .

۱۳- اگر تصمیم درست مستلزم مبارزه با فرهنگ سازمانی است حتما این کار را بکنید .

۱۴- کاری کنید که افراد شما را فردی خلاق و دارای ایده های خوب و نو بدانند .

۱۵- در تصمیم گیری هم از هوش و هم از قدرت کشف و شهود خود استفاده کنید .

۱۶- تلاش کنید خط مشی های سیاسی مستتر در پس تصمیم گیری ها را بشناسید .

۱۷-تاثیر تصمیم را بر کلیه همکاران خود بسنجید .

۱۸-زمانی که حق تصمیم را به دیگری واگذار کردید از اعمال نظر های بی مورد در کار او اجتناب کنید .

۱۹- وقتی می خواهید تصمیم گیری کسی که حق تصمیم گیری به او واگذار شده را رد کنید حتما دلایل خود را برای او توضیح دهید .

۲۰- سعی کنید به توانایی افراد در تصمیم گیری بیشتر اعتماد کنید .

۲۱- هنگامی که از نظر زمانی در مضیقه هستید هیچ وقت تصمیم گیری نکنید .

۲۲- اگر تصمیم به نتیجه پیش‌بینی شده نرسید بلافاصله اقدامات لازمرا آغاز کنید .

۲۳- به هیچ وجه اتخاذ تصمیم های حیاتی را به تعویق نیندازیدو در این موارد سریع عمل کنید .

۲۴- برای کسب نتایج بهتر لازم است که هریک از انواع تصمیم گیری را با روش خاص خودش انجام دهید .

۲۴- برای کسب نتایج بهتر لازم است که هریک از انواع تصمیم گیری را با روش خاص خودش انجام دهید .

۲۵- اگر در تصمیم گیری دچار مشکل شدید موضوع را از یک نقطه نظر دیگر مورد بررسی قرار دهید .

۲۶- افرادی که تصمیم گیری شما بر کار آن ها تاثیر گذار خواهد بود را شناسایی کنید .

۲۷- زمانی که درستی یک تصمیم برای شما محرز شد در اتخاذ آن درنگ نکنید .

۲۸- شتاب در تصمیم گیری درباره یک موضوع مهم آن هم صرفا به دلیل آنکه دیگران منتظر تصمیم گیری شما هستند کار درستی نیست .

۲۹-در برنامه ریزی برای اهداف آتی خود خوش بین و در عین حال واقع بین باشید .

۳۰- هنگام تشریح شرایط موجود صادق و واقع بین باشید .

۳۱- فقط افرادی را در تصمیم گیری مشارکت دهید که حضور آن ها ضروری باشد .

۳۲- از یکی از همکاران خود بخواهید که تصمیم را با دیدی منتقدانه و عینی بررسی کند و ‌در مورد آن به شما بازخورد بدهد .

۳۳- اگر از افراد نظر خواهی کردید آمادگی پذیرش نظرات آن ها را داشته باشید .

۳۴- برای کسب نتایج بهتر افراد را به مشارکت در تصمیم گیری ترغیب کنید .

۳۵- هنگام تصمیم گیری تا حد ممکن موضوع را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهید .

۳۶- به همان اندازه که ‌در مورد سازمان خود اطلاع داریددر مورد سه تن از بزرگ ترین رقبای خود اطلاعات کسب کنید و آن ها را نیز به خوبی بشناسید .

۳۷- نظم و سازمان دهی در خلق ایده تازه ضرورتی ندارد اما برای توسعه و پروراندن آن باید به طور منظم و سازمان دهی شده عمل کنید .

۳۸- کارکنان را به تفکر خلاق ترغیب کنید ‌اما برای توسعه و پرورش ایده های تازه به صورت منطقی و منظم عمل کنید .

۳۹- با دادن انرژی به اعضای خشک و بی روح گروه آن ها را به بحث و گفتگو ترغیب کنید .

۳۹- با دادن انرژی به اعضای خشک و بی روح گروه آن ها را به بحث و گفتگو ترغیب کنید .

۴۰- به جای محکوم کردن ایده های تازه افراد از آن ها تعریف کنید این کار آن ها را به ارائه نظرات جدید تشویق می‌کند .


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – قسمت 5 – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود متن کامل پایان نامه ارشد | قسمت 16 – 9 »
 
مداحی های محرم