ارتباط بین سازگاری شخصیت وعزت نفس به هردوصورت یاد شده ،چه مثبت وچه منفی ایجاد می شود.اگرخودآگاهی مثبتی داشته باشیم می توانیم با اعتماد به نفس بیشتری با مشکلات برخورد کرده وبه نوبه ی خودعزت نفس مارا افزایش می دهد واعتماد به نفسمان را زیادتر می کند. عکس این حا لت نیزصادق است،یعنی کاهش عزت نفس باعث کاهش کارایی مؤثر مابه عنوان یک انسان می شود وباعث کاهش اعتماد به نفس ما می شود.(استنهاوس،مترجم،آزادمنش،۸۷).
نقش الگویی والدین
پدرومادرنخستبن معلم ومربی کودک اند عملکرد ورفتارآنها درس آموزنده ای برای کودکان ونوجوانان است.اگر والدین افرادی ترسو ویاشجاع باشند.فرزندان اغلب به همانگونه خواهند بود. اگر پدرومادرآرام ،متین وباوقاردربرابرحوادث صبورواستوارباشند ،کودک ونوجوان هم ازآنها تبعیت خواهدکرد.جنبه ی الگویی والدین همیشه باید مورد نظرباشد. خود نگهداری وخون سردی آنها عامل رشدوپیشرفت فرزندان وکلید حل بسیاری از معما های زدگی است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
موضع گیری والدین دربرابراموروحوادث بایدبه گونه ای باشد که کودک ونوجوان ازمشکل فرارنکند و دربرابر دشواریها خود را نبازد . برای وصول به چنین مقصدی ضروری است والدین خود دار و خود نگهدار با شند .
در برخورد با مسائل نوجوان حساسیت بیش از حد از خودشان نشان ندهند . خیلی عصبانی نشوند و سریع عمل نکنند خیلی
و قتها در بحرانهای زندگی فرزندان ، آرامش و سکوت محبت آمیز پدر ومادر بهترین حمایت به حساب می آید . ( فیلد ، مترجم اصغری پور ، ۸۲) .
میراث گرانبهایی که همه انسانها به عنوان پدر و مادر برای فرزندانشان به جای می گذراند ، احساس عزت نفس است این خصوصیت ، هدیه ای نیست که بتوان آن را از طریق وراثت به کودکان منتقل کرد . زیرا به طور ذاتی در ژنهای ما وجود ندارد ، عزت نفس بر اساس تجارب ما و از روزها ی اول زندگی شروع به شکل گیری می کند
والدین نقشی اساسی در روند این شکل گیری به عهده دارند . تمامی استعداد ها و توانایی های بالقوه کودک نابود خواهد شد مگر آنکه حس اعتماد به نفس آنها را فعال کنیم .
اعتماد به نفس ضعیف نه تنها خوش بینی ومیل طبیعی کودک ونوجوان به زندگی راکاهش می دهد.بلکه دربدترین شرایط این نیروهای مثبت را به انرژی مضری برای نوجوانان وجامعه تبدیل می کند.(استنهاوس ،مترجم،آزادمنش ۸۷).
مروری برتحقیقات انجام شده درمورد اعتماد به نفس وعزت نفس درخارج ازکشور:
آدلر(۱۹۴۰)، آلپورت (۱۹۳۰)، سالیون (۱۹۳۷)، فریج (۱۹۶۸)، وارگو (۱۹۷۲)، نام برد.
کوپراسمبت (۱۹۶۷)، درتحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان برخوردار ازعزت نفس بالا ،افرادی هستند که با احساس اعتماد به نفس وبهره گیری ازاستعداد های خود ابرازوجود می پردازد وبه راحتی تحت تأثیر عوامل محیطی قرارنمی گیرند.
دکتردیپوند(۱۹۹۵)، طی تحقیق درمورد اعتماد به نفس نوجوانان دختر و پسر به این نتیجه رسید که نوجوانان دختر در مقایسه با نوجوانان پسر ، بیشتر دچار ضعف در اعتماد به نفس ، اضطراب ، فشار روانی و افسردگی می شوند .
روزنبرگ ( ۱۹۶۵) ، نخستین مطالعات علمی را در زمینه ی عزت نفس انجام داد . ولی متغیرهای اجتماعی « طبقه ی اجتماعی ، نژاد ، مذهب ، ترتیب تولد و ارتباط بین والدین را بر عزت نفس گروه زیادی از نوجوانان مورد بررسی قرار داد و با انجام این کار موجب رواج یافتن مقیاسهای اندازه گیری عزت نفس شده است .
تحقیقات داخلی انجام شده در زمینه ی اعتماد به نفس و عزت نفسپنجاه روش برای عزت نفس : نویسند ه علی ایرانشاهی
تصوری که کودکان از خود دارند چگونگی برخورد آنان با دنیای پیرامونشان شکل می دهد.یکی ازبزرگترین تفاوت های افراد موفق وناموفق این است که انسانهای موفق به خود اعتماد به نفس دارند وخود راشایسته ی آن می دانند که خودرا درزمره آدم های موفق قراردهند.
تحقیق دیگری درسا ل ۱۳۷۶ توسط ناژوانی انجام شد که درمورد مقایسه بین اعتماد به نفس دانشجویان دختر ورزشکار با دانشجویان دخترغیر ورزشکاردانشگاه اصفهان بود بررسی آماری انجام شده بیانگر این مطلب است که میزان اعتماد به نفس دانشجویان دختر ورزشکار بیش از دانشجویان دختر غیر ورزشکار بود .
کلانتر ۱۳۸۴ طی پژوهش خود تحت عنوان « بررسی رابطه بین اعتماد به نفس و افت تحصیلی دانش آموزان » نشان داد که تفاوت معنا داری بین میانگین نمرات اعتماد به نفس دانش آموزان با سابقه مردودی و میانگین نمرات اعتماد به نفس دانش آموزان بدون سابقه مردودی وجود دارد .
روحانی در سال ۱۳۸۴ در پژوهش خود رابطه بین خود پنداری را با موفقیت تحصیلی مورد بررسی قرار داده است، در این تحقیق ۲۴۰ دانش آموز که در یک آزمون خود پنداری شرکت نمودن و معدل کل سالانه آنها به عنوان معیاری برای میزان موفقیت تحصیلی استفاده شود . نتایج نشان داد که بین خود پنداری و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد.
فصل سوم
طرح پژوهش
در این فصل ابتدا روش تحقیق تشریح گردیده و بعد از آن اطلاعاتی راجع به جامعه و نمونه ی تحقیق وروش نمونه گیری و ابزار جمع آوری اطلاعات بیان شده است.
روش پژوهشانتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع ، اهداف پژوهش ، فرض یا فرضهای تدوین شده ، ملاحظات اخلاقی ، و انسانی ناظربر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد .
مطالعه کنونی با توجه به موضوع بررسی،توصیفی می باشد.
روش مورد استفاده روش غیر آزمایشی موسوم به همبستگی می باشد. این روش درمطالعاتی کاربرد دارد که پژوهشگر با استفاده ازیک گروه آزمودنی ،دست کم درباره دومتغییر بدون آنکه هیچ یک ازآنها دستکاری یا کنترل شود،اطلاعاتی به دست می آورد.اینگونه اطلاعات رامی توان برای بررسی این مطلب به کار برد که آیا متغییرهای مورد مطالعه با یکدیگر ارتباط دارند؟هریک ازمشخصه های آماری حاصل ازمطالعات همبستگی ،شاخص عددی به دست می دهد که نشان دهنده قدرت ارتباط بین متغییر های اندازه گیری شده درمجموعه های معینی ازداده هاست.نکته مهم این است که مقصود ازگردآوری اطلاعات درپژوهش های همبستگی ،هرگز تحقیق درباره یک ارتباط علت و معلولی نیست.(دلاور،۸۵).
باتوجه به این که اطلاعات لازم دراین پژوهش ،ازطریق پرسشنامه گردآوری شده است ،این تحقیق ازنوع پیمایشی است.
جامعه آماری
جامعه مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهش به آن انتقال داده می شود.
دراین پژوهش جامعه آماری شامل کلیه آزمودنی هایی است دربین سالهای ۱۲تا۱۶ سال .درشهرستان نجف آباد به همراه والدینشان.
نمونه وروش نمونه گیری
نمونه گروهی ازاعضای یک جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیازپژوهش به کمک آن حاصل می شود.
نمونه آماری این پژوهش شامل ۶۰نفرآزمودنی دربین سالهای ۱۲تا۱۶ سال به همراه والدینشان.
روش نمونه گیریدختران وپسران ۱۲تا۱۶ سال به صورت روش نمونه گیری دردسترس ازمکانهای مختلف درسطح شهر نجف آباد انتخاب
شده اند که به آنها پرسشنامه ی اعتمادبه نفس کوپراسمیت داده شد وپرسشنامه عزت نفس آیزنیک نیز به۳۰نفرازپدران و۳۰نفرازمادران داده شد تارابطه بین دومتغییر تخمین زده شود وهد ف ما دراین پژوهش این بوده است که دانش آموزان که
درمقاطع مختلف تحصیل می کنند آیا میان عزت نفس والدین آنها واعتماد به نفس خودشان دزمینه های مختلف رابطه وجود دارد یاخیر؟
ابزاراندازه گیری
ذراین پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوطه ازپرسشنامه اعتماد به نفس کوپراسمیت وپرسشنامه عزت نفس آیزنیک استفاده شده است.
شیوه ی نمره گذاری پرسشنامه اعتماد به نفس کوپر اسمیت
کوپراسمیت (۱۹۶۷) مقیاس اعتماد به نفس خود را براساس تجدید نظری که برروی مقیاس راجرزدیموند (۱۹۵۴) انجام داده،تهیه وتدوین کرد.این مقیاس دارای ۵۸ ماده است که ۸ ماده آن یعنی شماره های :۶-۱۳-۲۰-۲۷-۳۴-۴۱-۴۸-۵۵ دروغ سنج می باشد.درمجوع ۵۰ سوال آن بر۴ خرده مقیاس :اعتماد به نفس کلی،اعتمادبه نفس اجتماعی،اعتماد به نفس خانوادگی واعتماد به نفس تحصیلی تقسیم شده است.
شیوه نمره گذاری این آزمون به صورت صفر ویک است به این معنا که:
ماده های شماره های :۲-۵-۱۰-۱۴-۱۸-۱۹-۲۱-۲۳-۲۸-۲۹-۳۰-۳۲-۳۶-۴۵-۴۷-۵۷-پاسخ بلی یک نمره وپاسخ خیر صفرمی گیرد.
وبقیه سؤالات به صورت معکوس است. یعنی پاسخ خیر آنها یک نمره وپاسخ بله صفر میگیرد.
درتحقیقی که برروی ۲۳۰نفر درسال ۱۳۸۰برروی دانش آموزان سال دوم دبیرستان شهرتهران انجام شده است .میانگین به دست آمده ۴/۲۵ است.
لذا افرادی که دراین آزمون بیشترازمیانگین نمره بگیرند دارای اعتماد به نفس بالا وافرادی که کمتراز آن نمره بگیرند دارای اعتماد به نفس پائین خواهند بود.
روایی وپایایی
این پرسشنامه یک پرسشنامه استاندارد شده می باشد ودارای روایی وپایایی است وتوسط کوپراسمیت شناخته شده ومورد آزمایش قرار گرفته است.
میزان پایایی این پرسشنامه با بهره گرفتن از « آلفای کرونباخ ۸۷ درصد می باشد.»
شیوه ی نمره گذاری پرسشنامه عزت نفس آیزنیک
این پرسشنامه در سال (۱۹۷۶) توسط آیزنیک تهیه وتدوین شده است. دراین پژوهش برای به دست آوردن میزان عزت نفس والدین آزمودنی ها ازپرسشنامه آیزنیک استفاده شده است.
فرم در حال بارگذاری ...