وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | تحقیقات خارجی در مورد الگوهای ارتباطی خانواده و بخشش : – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

جان و سریواستاوا [۹۷] (۱۹۹۸) در بررسی ارتباط پنج ویژگی اصلی شخصیت با عواطف مثبت و منفی ‌به این نتیجه رسیدند که از میان پنج عامل اصلی شخصیت برون گرایی و نوروز گرایی پیش‌بینی کننده های اصلی طراز لذت هستند ( سلطانی زاده، ۱۳۸۷) .

بین حالت‌های عاطفی منفی و مثبت و عوامل روانی اجتماعی مرتبط با سلامت را نیز بر مبنای ساختار زیست شناختی عوطف می توان مطرح کرد (استبتو، اودانل، مارموت و اردل، ۲۰۰۸؛ به نقل از بخشی و همکاران، ۱۳۸۸) .

یافته های ماچین و هور[۹۸] (۲۰۰۸) نشان می‌دهند که راهبردهای مقابله انطباقی رانندگان پیش‌بینی کننده عاطفه مثبت می‌باشند(بساک نژاد، ۱۳۹۱) .

نتایج تحقیقات فردریکسون و توکد[۹۹] (۲۰۰۲؛ به نقل از مشعل پور و همکاران، ۱۳۸۹) گویای آن بود که صفت انعطاف پذیری کنشی با هیجانات مثبت دارای همبستگی مثبت و با هیجانات منفی مثل خشم و غمگینی دارای همبستگی منفی است .

لاپیکوس۴ و همکاران (۱۹۹۶) پی بردند که باورهای دنیای عادلانه برای خود و نه برای دیگران ، باشاخص های بهزیستی روانی و ذهنی نظیر عاطفه مثبت مرتبط است( گل پرور، ۱۳۸۶) .

تحقیقات داخلی درباره الگوهای ارتباطی خانواده و بخشش

ناهید پور و همکاران (۱۳۹۰) با بررسی ۲۰۰ زوج از زوجهای مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر کرج به روش نمونه گیری در دسترس نشان داد که بین تعارضات زناشویی و بخشش رابطه معنادار وجود دارد.

زندی پور و یادگاری (۱۳۸۶) رابطه بخشش با رضایت از زندگی را در بانوان دانشجوی متأهل غیر بومی دانشگاه های تهران بررسی کردند که در این پژوهش ۲۰۰ دانشجوی زن متأ هل ساکن در خابگاههای متاهلان دانشگاه های دولتی تهران در رشته‌های علوم انسانی انتخاب و نتایج پژوهش نشان داد که بین بخشش و رضایت از زندگی همبستگی مثبت وجود دارد .

پناهی سردی( ۱۳۹۱) در بررسی رابطه بین هوش هیجانی و بخشودگی با رضایت زناشویی در بین زوجین متقاضی طلاق و عادی شهر تبریز، نشان داد که بین بخشودگی و هوش هیجانی با رضایت زناشویی در گروه زنان و مردان متقاضی طلاق و عادی رابطه معنادار وجود دارد .

پژوهش زارعی (۱۳۹۲) با عنوان رابطه جهت گیری دینی، بخشودگی و تعارض زناشویی حاکی از آن بود که بین تعارض زناشویی و بخشودگی رابطه منفی معنادار وجود دارد.

امیدوار (۱۳۹۰) در بررسی تأثیر مؤلفه های بخشش بر اساس مدل مالت و معنویت بر رضایت زناشویی که بر روی ۲۶۰ نفر معلمان متأهل تمامی مقاطع شهرستان نمین انجام شد و روش نمونه گیری خوشه ایی – چند مرحله ایی بود نتایج بیانگر این بود که بین مؤلفه های بخشش بارضایت زناشویی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.

افخمی و همکاران (۱۳۸۶) در مطالعه رابطه بین میزان بخشودگی و تعارض زناشویی زوجین در استان یزد ‌به این یافته دست یافت که بین تعارض زناشویی و بخشودگی رابطه وجود دارد . جامعه آماری شامل کلیه زوجین استان یزد و نمونه شامل ۳۰ زوج بود که به روش نمونه گیری در دسترس گزینش شدند.

پژوهش گیوکی و داودی (۱۳۸۸) نشان داد که بین بخشودگی و رضایت زناشویی، سطح تحصلات و طول مدت زناشویی رابطه معناداری وجود دارد .

احتشام زاده و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهش با عنوان ” رابطه بخشودگی، کمال گرایی و صمیمیت با رضایت زناشویی در جانبازان و همسران آن ها ” نتایج بیانگر رابطه چندگانه بین بخشودگی ، کمال گرایی و صمیمیمت با رضایت زناشویی بود و بخشودگی بهترین پیش‌بینی کننده میزان رضایت زناشویی زوجین بود. جامعه آماری زوجین جانباز شهر اهواز و نمونه شامل ۶۰۰ نفر (۳۰۰ جانباز و ۳۰۰ همسر جانباز) ساکن در منطقه ۴ اهواز بود که به روش نمونه گیری خوشه ایی تصادفی گزینش شدند .

خجسته مهر و همکاران (۱۳۸۸) نشان داد که کیفیت مثبت زناشویی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق اسنادهای علی و مسئولیت پذیری باعث افزایش گذشت می شود و گذشت باعث کاهش پرخاشگری در میان همسران می شود .

تحقیقات خارجی ‌در مورد الگوهای ارتباطی خانواده و بخشش :

سهرابی[۱۰۰] و همکاران (۲۰۱۳) به بررسی نقش واسطه ایی سبک‌های دلبستگی در رابطه بین بخشش و رضایت زناشویی پرداختند نمونه شامل ۳۸ دانشجوی متأهل مرد بودند که به وسیله نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند جامعه شامل دانشجویان متأهلی بودند که در خابگاه متاهلین دانشگاه علامه طباطبایی اقامت داشتند . یافته ها نشان داد که نزدیک ۴۶% واریانس متغیر رضایت زناشویی بوسله سبک دلبستگی و سطح بخشش پیش‌بینی می شود وضریب همبستگی ۶۷/ به دست آمد.

سان چانگ[۱۰۱] (۲۰۱۴) در بررسی نقش واسطه ایی نشخوار، همدلی و بخشش در رابطه بین سبک دلبستگی و رضایت زناشویی نشان داد که سبک دلبستگی از طریق تمایل بخشش رضایت زناشویی را باعث می شود نمونه در این پژوهش معلمان متاهل کره ایی بودند .

فیینچام و بیچ [۱۰۲] (۲۰۰۵) در پژوهش ‌به این نتیجه رسیدند که بخشودگی در زوجین، کیفیت مراقبت از یکدیگر، پرخاشگر و رضایت زناشویی را پیش‌بینی می‌کند.

فینچام، پلیری و رگالیا [۱۰۳] (۲۰۰۵) به بررسی نقش روابط زوجین بر ارتقاء سطح بخشودگی توسط آنان پرداختند و ‌به این نتیجه رسیدند که بین کیفیت روابط و بخشودگی رابطه وجود دارد.

باکوس۵ (۲۰۰۹) در پژوهشی رابطه بین بی حرمتی ، بخشودگی و کیفیت رضایت زناشویی در دوران بارداری را بررسی کرد . نتایج نشان داد که کیفیت روابط زناشویی که شامل رضایت زناشویی و عشق بود با بخشودگی همسر در زنان و مردان مرتبط است .

فینچام و همکاران (۲۰۰۶) در بررسی بخشودگی در زمینه روابط زناشویی نشان داد که ارتباط مثبتی بین بخشودگی و کیفیت رابطه و رضایت زناشویی وجود دارد. در این پژوهش نمونه ۱۵۴ زوج متاهل بود.

جمع بندی

در این فصل به بیان نظری ‌در مورد بخشش، عاطفه مثبت و منفی و الگوهای ارتباطی خانو اده پرداخته شد.آنچه در مبانی نظری ذکر شد این است که بخشیدن به معنای فراموشی فرد خطاکار و آشتی نیست بلکه عبارت است از آزاد سازی فرد رنجیده از احساس خصومت ، بدبینی و کینه و سایر عواطف منفی . بخشش دارای پیامدهای زیادی از قبیل : آرامش فرد و رهایی از هیجان عصبانیت ، کینه و تنفر ، تغییر در افکار فرد و فراهم شدن فرصت مجدد برای ارتباط صمیمی با فرد خاطی و…است . بخشیدن فرایند آسانی نیست بلکه در چندین مرحله اتفاق می افتد .

عاطفه مثبت در برگیرنده احساسات مثبتی مانند لذت ، آرامش و شیفتگی در زندگی است و عاطفه منفی در برگیرنده طیف گسترده ایی از حالات خلقی منفی مثل تنفر ، کینه ، ترس و… است که نحوه ابراز آن در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است .

پژوهشگران تعاریف متعددی از خانواده ارائه داده‌اند که یکی از آن ها این است که خانواده « گروهی از افراد است که روابط آنان با یکدیگر بر اساس هم خونی شکل می‌گیرد و نسبت به هم خوشایند هستند » می‌باشد . در خانواده شیوه تعامل اعضا باهم نقش مهمی دارد که به آن الگوهای ارتباطی خانواده گویند و دارای دو بعد جهت گیری گفت و شنود و همنوایی می‌باشد و از ترکیب این دو بعد چهار نوع خانواده شکل می‌گیرد .

در قسمت پیشینه فصل دوم به بیان پژوهش‌های مختلف که توسط ‌محقّقین داخلی و خارجی انجام شده پرداخته شد که نتایج حاکی از آن بود که عاطفه منفی با بخشش رابطه منفی و معنادار و عاطفه مثبت با بخشش رابطه مثبت و معنی دار دارد. همچنین تحقیقاتی به منظور بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده بر عواطف صورت گرفته که نتایج نشان می‌دهد که الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی ، اضطراب و افسردگی فرزندان مؤثر است .


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های دانشگاهی- قسمت 2 – پایان نامه های کارشناسی ارشدپایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۲-۲-۳-۱-۲- رویکرد کالبدی – تاریخی: – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم