بنابرین خودتنظیمی، فرایندی است که از طریق آن سیستم، ثبات کارکردی خود را حفظ می کند و امکان انعطافپذیری در موقعیتهای جدید را فراهم میآورد.
شاپیرو و شوارتز(۱۹۹۹) اذعان میدارند که هدف از آموزش خودتنظیمی، کاهش بیماری و افزایش سلامتی از طریق واداشتن افراد به توجه کردن به خود است. دسی و ریان[۱۸۴](۱۹۸۰)، مشابه با مفهوم خودتنظیمی، نظریه جدیدی تحت عنوان خود ـ مختاری[۱۸۵] را ابداع نمودند. این نظریه بیان میدارد که رفتارها بر اساس انگیزه های آگاهانه انتخاب میشوند. برطبق این نظریه افراد پیامدهایی را انتخاب میکنند که با توجه به منابع موجود در یک موقعیت، آگاهانه ترین انگیزه هایشان را برآورده می کند. خودمختاری برخلاف رفتار خودکارعاری از آگاهی[۱۸۶]، معادل با رفتار ذهنآگاهانه[۱۸۷] است، چرا که دربرگیرندهی جریان آگاهانه رفتارها در جهت نیازها، ارزشها و علایق میباشد.
بخش وسیعی از ادبیات علمی مربوط به ذهنآگاهی، آگاهی و توجه خود بر هشیاری رفلکسی میباشد که به بررسی نوع و میزان دانش فرد نسبت به خود اختصاص دارد. با این وجود ذهنآگاهی از جهات متعدد با هوشیاری رفلکسی تفاوت دارد. اگرچه ذهنآگاهی دربردارندهی توجه معطوف به خود است ولی هدف از این توجه، ایجاد چشماندازی از رویدادهای ذهنی است که به فرد اجازه میدهد به مشاهده رویدادهای ذهنی خود بپردازد، به جای اینکه این رویدادها را جزئی از خود بداند. این همان مبنای نظری است که شوارتز در کتاب خود تحت عنوان قفل ذهن در مرحله اول ( برچسبزنی مجدد) درمان بیماران وسواسی به آن اشاره می کند (کارداسیوتو،۲۰۰۵).
برخی سازه های هشیاری رفلکسی (مانند خودنظارتی، خودهشیاری و خودآگاهی ) با ارزیابی یا نگرانی در مورد خود سروکار دارند. در صورتی که ذهنآگاهی معطوف به خود، مطابق تعاریف به عمل آمده از آن، عاری از داوری است. از طرف دیگر افزایش هشیاری رفلکسی با پیامدهای منفی و کاهش سلامت روان رابطه نشان داده است، در حالی که ذهنآگاهی با سلامت روان و کاهش برآشفتگی رابطه داشته و پیش بینیکننده آن بوده است (براون و ریان،۲۰۰۳).
۲-۱-۴-۸- رابطه بین ذهنآگاهی، شناخت ضمنی و آشکار
اصطلاح «پردازش شناخت ضمنی» شامل فرایندهای شناختی ضمنی و دیگر فرایندهای خودکاری است که از پدیده های شناختی آشکارتری که دربرگیرندهی کارکردهای خاص هوشیاری هستند، متمایز میگردد. از وجه تمایز فرایندهای شناختی ضمنی و آشکار تحت عناوین ناآگاه ـ آگاه، ناهشیار ـ هشیار، شهودی ـ تحلیلی، مستقیم ـ غیرمستقیم، رویه ای ـ بیانی[۱۸۸]، خودکار و کنترلشده نام برده شده است (گرینوالد و باناجی[۱۸۹]،۱۹۹۵).
خصیصه اصلی شناخت ضمنی آن است که تأثیرات تجارب قبلی حتی اگر به یاد نیایند یا فرد بدانها آگاه نباشد بر پاسخهای وی تأثیر میگذارند. علاوه براین، برخلاف شناخت هشیارانه یا آشکار، شناخت ضمنی را نمی توان از طریق خودگزارشی یا دروننگری مورد سنجش و اندازه گیری قرار داد. پالفی و واگنر[۱۹۰](۲۰۰۴) بیان میدارند حجم عظیمی از مطالعات و پژوهشها نشان میدهد که فرایندهای شناختی ضمنی می تواند حتی هنگامی که شخصص از تأثیر آن ها ناآگاه است و یا به طور آگاهانه درصدد استفاده از این اطلاعات میباشد، بر رفتار وی مؤثر واقع شده یا باعث بروز عواطف منفی میگردند.
در حیطه روانشناسی بالینی یکی از اهداف کلیدی درمان شناختی، کمک به بیماران در شناسایی افکار خودکار منفی خویش و نیز جایگزینی آن ها با افکارآگاهانه و شکستن چرخه شناختی ـ بین فردی بدکارکرد میباشد. بنابرین بیماران از طریق یک رویکرد روان ـ آموزشی، با نظارت بر افکار و به چالش کشیدن تفکرات ناسازگارانهشان از الگوهای فکری بدکارکرد، خودآگاهی حاصل نموده و پیوند خودکار بین سرنخها و پاسخها را منقطع میکنند. هدف از شناختدرمانی، تأثیر نهادن بر شناختهای ضمنی از طریق کار بر شناختهای آشکار و تغییر رفتار میباشد. البته اینکه تا چه اندازه واقعاً میتوان بر شناختهای ضمنی اثر نهاد، هنوز مشخص نیست. گرچه پژوهشها رابطه بین ذهنآگاهی و شناخت ضمنی را بررسی نکرده اند ولی میتوان اینگونه استدلال کرد که مقصود ذهنآگاهی، هدف قرار دادن مستقیم فرایندهای شناختی ضمنی نمی باشد بلکه هدف، تمرین ذهنآگاهی جهت جدا نمودن شناخت آشکار با عواطف منفی است تا فرد بتواند به شیوهای عمل کند که با اهدافش همخوانی و همسویی بیشتری داشته باشد. با این حال برخلاف درمانهای شناختی و شناختی ـ رفتاری سنتی که هدفشان تغییردهی شناخت آشکار است، هدف روش های ذهنآگاهی به طور ساده مشاهده پدیده های هشیاری با یک موضع پذیرشگرانه میباشد. علاوه بر این ذهنآگاهی افزایشیابنده در خدمت تغییر رفتار است و می تواند به تغییر فرایندهای شناختی آشکار منجر شود.
-
- – Anxiety ↑
-
- – Deppression ↑
-
- -Tarsia, Power and Sanavio ↑
-
- – Mindfulness ↑
-
- – Katzelnick and Kenneth ↑
-
- – Kabat-zinn ↑
-
- – Segal, Teasdale and Williams ↑
-
- – Baer ↑
-
- – Obseve ↑
-
- – Act with awareness ↑
-
- – Nonjudge ↑
-
- – Describe ↑
-
- – Nonreactivity ↑
-
- – Kabat-Zinn ↑
-
- -Moore and Malinowski ↑
-
- – Five Facet of Mindfulness Questionnar ↑
-
- – Dysphoric ↑
-
- – Siddharta Gautama Buddha ↑
-
- – Nirvana ↑
-
- – Kumar ↑
-
- – Asoka ↑
-
- – Theravada ↑
-
- – Mahayana ↑
-
- – Chan ↑
-
- – Communities ↑
-
- – Temples ↑
-
- – Cardaciotto ↑
-
- – Zen in the art of archery ↑
-
- – Herrigel ↑
-
- – Suzuki, Fromm and De Martino ↑
-
- – Watts ↑
-
- – Fromm ↑
-
- – Fingarette ↑
-
- – Assagioli ↑
-
- – Boss ↑
-
- – Present-centered awareness ↑
-
- – Spontaneity ↑
-
- – Acceptance ↑
-
- – Smith ↑
فرم در حال بارگذاری ...