وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | ۲-۱-۴-۸- رابطه بین ذهن­آگاهی، شناخت ضمنی و آشکار – 3

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

‌بنابرین‏ خودتنظیمی، فرایندی است که از طریق آن سیستم، ثبات کارکردی خود را حفظ می­ کند و امکان انعطاف­پذیری در موقعیت­های جدید را فراهم ‌می‌آورد.

شاپیرو و شوارتز(۱۹۹۹) اذعان می­دارند که هدف از آموزش خودتنظیمی، کاهش بیماری و افزایش سلامتی از طریق واداشتن افراد به توجه کردن به خود است. دسی و ریان[۱۸۴](۱۹۸۰)، مشابه با مفهوم خودتنظیمی، نظریه جدیدی تحت عنوان خود ـ مختاری[۱۸۵] را ابداع نمودند. این نظریه بیان می­دارد که رفتارها بر اساس انگیزه­ های آگاهانه انتخاب می­شوند. برطبق این نظریه افراد پیامدهایی را انتخاب ‌می‌کنند که با توجه به منابع موجود در یک موقعیت، آگاهانه ترین انگیزه هایشان را برآورده می­ کند. خودمختاری برخلاف رفتار خودکارعاری از آگاهی[۱۸۶]، معادل با رفتار ذهن­آگاهانه[۱۸۷] است، چرا که دربرگیرنده­ی جریان آگاهانه رفتارها در جهت نیازها، ارزش‌ها و علایق ‌می‌باشد.

بخش وسیعی از ادبیات علمی مربوط به ذهن­آگاهی، آگاهی و توجه خود بر هشیاری رفلکسی ‌می‌باشد که به بررسی نوع و میزان دانش فرد نسبت به خود اختصاص دارد. با این وجود ذهن­آگاهی از جهات متعدد با هوشیاری رفلکسی تفاوت دارد. اگرچه ذهن­آگاهی دربردارنده­ی توجه معطوف به خود است ولی هدف از این توجه، ایجاد چشم­اندازی از رویدادهای ذهنی است که به فرد اجازه می­دهد به مشاهده­ رویدادهای ذهنی خود بپردازد، به جای اینکه این رویدادها را جزئی از خود بداند. این همان مبنای نظری است که شوارتز در کتاب خود تحت عنوان قفل ذهن در مرحله اول ( برچسب­زنی مجدد) درمان بیماران وسواسی به آن اشاره می­ کند (کارداسیوتو،۲۰۰۵).

برخی سازه­ های هشیاری رفلکسی (مانند خودنظارتی، خودهشیاری و خودآگاهی ) با ارزیابی یا نگرانی ‌در مورد خود سروکار دارند. در صورتی که ذهن­آگاهی معطوف به خود، مطابق تعاریف به عمل آمده از آن، عاری از داوری است. از طرف دیگر افزایش هشیاری رفلکسی با پیامدهای منفی و کاهش سلامت روان رابطه نشان داده است، در حالی که ذهن­آگاهی با سلامت روان و کاهش برآشفتگی رابطه داشته و پیش ­بینی­کننده آن بوده است (براون و ریان،۲۰۰۳).

۲-۱-۴-۸- رابطه بین ذهن­آگاهی، شناخت ضمنی و آشکار

اصطلاح «پردازش شناخت ضمنی» شامل فرایندهای شناختی ضمنی و دیگر فرایندهای خودکاری است که از پدیده ­های شناختی آشکارتری که دربرگیرنده­ی کارکردهای خاص هوشیاری هستند، متمایز می­گردد. از وجه تمایز فرایندهای شناختی ضمنی و آشکار تحت عناوین ناآگاه ـ آگاه، ناهشیار ـ هشیار، شهودی ـ تحلیلی، مستقیم ـ غیرمستقیم، رویه ای ـ بیانی[۱۸۸]، خودکار و کنترل­شده نام برده شده است (گرینوالد و باناجی[۱۸۹]،۱۹۹۵).

خصیصه اصلی شناخت ضمنی آن است که تأثیرات تجارب قبلی حتی اگر به یاد نیایند یا فرد بدانها آگاه نباشد بر پاسخهای وی تأثیر می­گذارند. علاوه براین، برخلاف شناخت هشیارانه یا آشکار، شناخت ضمنی را نمی­ توان از طریق خودگزارشی یا درون­نگری مورد سنجش و اندازه ­گیری قرار داد. پالفی و واگنر[۱۹۰](۲۰۰۴) بیان می­دارند حجم عظیمی از مطالعات و پژوهش­ها نشان می­دهد که فرایندهای شناختی ضمنی می ­تواند حتی هنگامی که شخصص از تأثیر آن ها ناآگاه است و یا به طور آگاهانه درصدد استفاده از این اطلاعات ‌می‌باشد، بر رفتار وی مؤثر واقع شده یا باعث بروز عواطف منفی می­گردند.

در حیطه­ روانشناسی بالینی یکی از اهداف کلیدی درمان شناختی، کمک به بیماران در شناسایی افکار خودکار منفی خویش و نیز جایگزینی آن ها با افکارآگاهانه و شکستن چرخه شناختی ـ بین ­فردی بدکارکرد ‌می‌باشد. ‌بنابرین‏ بیماران از طریق یک رویکرد روان ـ آموزشی، با نظارت بر افکار و به چالش کشیدن تفکرات ناسازگارانه­شان از الگوهای فکری بدکارکرد، خودآگاهی حاصل نموده و پیوند خودکار بین سرنخها و پاسخ­ها را منقطع ‌می‌کنند. هدف از شناخت­درمانی، تأثیر نهادن بر شناخت­های ضمنی از طریق کار بر شناختهای آشکار و تغییر رفتار ‌می‌باشد. البته اینکه تا چه اندازه واقعاً ‌می‌توان بر شناختهای ضمنی اثر نهاد، هنوز مشخص نیست. گرچه پژوهش­ها رابطه بین ذهن­آگاهی و شناخت ضمنی را بررسی نکرده ­اند ولی ‌می‌توان اینگونه استدلال کرد که مقصود ذهن­آگاهی، هدف قرار دادن مستقیم فرایندهای شناختی ضمنی نمی ­باشد بلکه هدف، تمرین ذهن­آگاهی جهت جدا نمودن شناخت آشکار با عواطف منفی است تا فرد بتواند به شیوه­ای عمل کند که با اهدافش همخوانی و همسویی بیشتری داشته باشد. با این حال برخلاف درمان‌های شناختی و شناختی ـ رفتاری سنتی که هدفشان تغییردهی شناخت آشکار است، هدف روش های ذهن­آگاهی به طور ساده مشاهده پدیده ­های هشیاری با یک موضع پذیرشگرانه ‌می‌باشد. علاوه بر این ذهن­آگاهی افزایش­یابنده در خدمت تغییر رفتار است و می ­تواند به تغییر فرایندهای شناختی آشکار منجر شود.

    1. – Anxiety ↑

    1. – Deppression ↑

    1. -Tarsia, Power and Sanavio ↑

    1. – Mindfulness ↑

    1. – Katzelnick and Kenneth ↑

    1. – Kabat-zinn ↑

    1. – Segal, Teasdale and Williams ↑

    1. – Baer ↑

    1. – Obseve ↑

    1. – Act with awareness ↑

    1. – Nonjudge ↑

    1. – Describe ↑

    1. – Nonreactivity ↑

    1. – Kabat-Zinn ↑

    1. -Moore and Malinowski ↑

    1. – Five Facet of Mindfulness Questionnar ↑

    1. – Dysphoric ↑

    1. – Siddharta Gautama Buddha ↑

    1. – Nirvana ↑

    1. – Kumar ↑

    1. – Asoka ↑

    1. – Theravada ↑

    1. – Mahayana ↑

    1. – Chan ↑

    1. – Communities ↑

    1. – Temples ↑

    1. – Cardaciotto ↑

    1. – Zen in the art of archery ↑

    1. – Herrigel ↑

    1. – Suzuki, Fromm and De Martino ↑

    1. – Watts ↑

    1. – Fromm ↑

    1. – Fingarette ↑

    1. – Assagioli ↑

    1. – Boss ↑

    1. – Present-centered awareness ↑

    1. – Spontaneity ↑

    1. – Acceptance ↑

    1. – Smith ↑


فرم در حال بارگذاری ...

« تحقیق-پروژه و پایان نامه | بند سوم:سقط جنین از نظر عناصر روانی – 5خرید متن کامل پایان نامه ارشد | مبحث دوم : شرایط اختصاصی انعقاد معاملات دولتی – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم