وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۱-۱۶ روند تغییر سبک‏های مدیریت از نظر تاریخی در رابطه با تکنولوژی – 7

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

این تأثیر و تأثر از سده نوزدهم و در خلال نیمه نخست سده بیستم خیلی بیش از پیش ادامه پیدا کرد. انقلاب صنعتی در اروپا و نیز در ایالات متحده واحدهای ملی ایجاد کرد و برای آن ها امتیازهای تکنولوژیک و نظامی وسیعی بر عالم اسلام تحت استعمار به بار آورد. در نتیجه به قول ایلگن:

«غرب اساساً آنچه خود می‏خواست به خاورمیانه داد و خاورمیانه چاره‏ای نداشت جز آن که چیزهایی را بگیرد که در دسترس بود، اما با شرایطی که به انتخاب خودش نبود.»

در سده بیستم استقلال ملی کشورهای خاورمیانه سیاستی را به دنبال آورد که معطوف به صنعتی شدن منطقه بود. با این حال تأسیس اوپک در سال ۱۹۶۰ و افزایش بهای نفت در سال ۱۹۷۳ بود که برای کشورهای نفت‏خیز خاورمیانه و همسایگانش نفوذ سیاسی و اقتصادی جدید ایجاد کرد. همین واقعه وابستگی قبلی اقتصادی کشورهای صنعتی را به خاورمیانه افزایش داد.

برتری تکنولوژیک از آن غرب بود، اما بسیاری از کشورهای اسلامی دلارهای نفتی خود را صرف این کردند که محصولات و تکنولوژی‏های مورد نیاز را بر اساس برنامه های توسعه و نوسازیشان تأمین کنند.

بیشتر تکنولوژی صنعتی که به کشورهای منطقه وارد شد با آن دسته از طرح‏های سرمایه‏گذاری ارتباط داشت که هدف آن ها ایجاد واحدهای بزرگ برای افزایش ظرفیت تولید صنعتی بود.

با وجود انتقال‏های وسیع به خاورمیانه، روندهای توسعه تکنولوژی بومی[۱۲] و دانش فنی همین اهمیت را نداشته است. در نتیجه کشورهای اسلامی خاورمیانه از مزایای کامل سرمایه‏گذاری کلان مالی که در مدت دو دهه گذشته انجام داده ‏اند، بهره‏مند شده‏اند. با وجود این، انتقال مکرر کالاها و یا محصولات سرمایه‏ای مشابه جذب تکنولوژی محدود بوده است. بهای این گونه انتقال کالاهای سرمایه‏ای به ویژه هنگامی که با روند جذب تکنولوژی[۱۳] همراه نبود، سنگین بوده است (محنک، ۱۳۷۳).

۲-۱-۱۵ موانع توسعه علم و تکنولوژی در منطقه خاورمیانه

علم و تکنولوژی فقط جایی عمل و رشد می ‏کند که این عوامل موجود باشد:

-انبوه محققان – تسهیلات

– جریان اطلاعات – بودجه تأمین شده

از این رو علم و تکنولوژی در بیشتر کشورهای خاورمیانه جایگاه امن ندارد و نمی‏تواند به وظیفه‏اش کاملاً عمل کند. نبود سیاست و تسهیلات کارآمد بیشتر، پژوهشگران توانا را به مهاجرت واداشته و مانع ترغیب پژوهشگران آینده در محل شده است.

پس نایابی نیروی انسانی واجد شرایط و دانشمندان سبب شده و خواهد شد که کشورهای خاورمیانه از لحاظ صنعتی، علمی و تکنولوژیکی تقریباً به طور کامل به کشورهای پیشرفته وابسته بمانند. به همین دلیل برای استراتژی با معنای هر گونه برنامه‏ ریزی علمی و تکنولوژیک ضرورت دارد که از پیامدهای وابستگی تکنولوژیک با توجه به هدف‏های توسعه اجتماعی- اقتصادی تصویری روشن داشته باشند (محنک، ۱۳۷۳).

۲-۱-۱۶ روند تغییر سبک‏های مدیریت از نظر تاریخی در رابطه با تکنولوژی

از نظر تاریخی، دوره های مختلف انقلاب صنعتی متأثر از سبک‏های جداگانه مدیریت و کنترل می‏ باشد.

۱-دوران قبل از تبلور یا دوران انتقال: در این دوره عادت‏های کاری، مقررات و انگیزه های جدیدی ایجاد شدند. همچنین وظیفه مدیریت از حالت خانوادگی و فامیلی خارج شده و مدیریت جدید مسئولیت تعیین کارگران، نظم و انضباط در محیط کار و تنبیه و تشویق کارکنان را به عهده گرفت.

۲-دوران تولید انبوه: دورانی که آن را فقط نقطه پایان محدودیت‏های تکنولوژی می‏نامند. در این دوران طراحی کارخانه و سیستم‏های اقتصادی به عهده مدیریت و اداره نیروی کار نیز به سرپرستان قوی تفویض می‏ گردد. این دوران که مدیون تبلور و پیروان او می‏ باشد، موجب به وجود آمدن حرفه جدید مهندسی صنایع گردید. این دوران شاهد تکامل شیوه های مدیریت علمی در سطح وسیع بود و روش‏هایی مانند (EOQ [۱۴], MRP[15] , CPM[16] , PERT[17]) برای تخصیص منابع و زمان‏بندی اجرای کار و همچنین اندازه ‏گیری آن مدیون این دوران است.

۳-دوران تولید انعطاف‏پذیر[۱۸]

این دوران، دوران قبول اهمیت استراتژیک تکنولوژی و وارد نمودن اصل انعطاف‏پذیری در سیستم تولید است. وظیفه مدیریت نیز تغییر ‌کرده‌است و وظیفه اصلی آن تصمیم‏ گیری تکنولوژی (به جای این که زیردستان او این کار را انجام بدهند) و ایجاد سازمان‏های مسطح و ترکیب انعطاف‏پذیر می‏ باشد (جعفرنژاد، ۱۳۷۸).

۲-۱-۱۷ مشکلات معاصر تکنولوژی

از مشکلاتی که در اثر تکنولوژی پیش می ‏آید، اولین چیزی که به ذهن می‏رسد، محیط طبیعی می‏ باشد. اثرات تکنولوژی بر محیط زیست عبارتند از:

۱-آلودگی هوا

-اثر گلخانه‏ای

– از بین رفتن لایه اوزون

– تأثیر انتشار گازهای نیتروژن ، اوزون، اکسید سولفور

۲-آلودگی آب

-فاضلاب و مواد شیمیایی

-کودهای شیمیایی که در مزارع استفاده می‏ شود

۳-سایر آلودگی‏ها (براون، ۱۳۷۹)

۲-۱-۱۸ شرایط ورود تکنولوژی

ورود تکنولوژی و سرمایه‏گذاری خارجی فقط باید بر اساس شرایط زیر و از طریق انتخاب مجاز باشد:

۱-نیاز اثبات شده؛

۲-تکنولوژی در کشور موجود نباشد؛

۳-زمانی که برای ایجاد تکنولوژی بومی صرف می‏ شود، قابل توجه باشد؛

تکنولوژی وارداتی باید وابستگی کلی یا جزیی به واردات را از بین ببرد و کارایی تولید موجود را افزایش دهد. جایگزین تأسیسات قدیمی بشود. موافق قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست باشد. و به طور کلی روی بخش‏های دیگر تأثیر بگذارد و صادرات را افزایش دهد (محنک، ۱۳۷۳).

۲-۱-۱۹ انواع تکنولوژی

۲-۱-۱۹-۱ تقسیم‏بندی تکنولوژی از نظر ترکیب

۱-سخت‏افزار که عبارتند از مواد، ماشین‏آلات، نقشه‏های کار و امثال آن ها

۲-نرم‏افزار که عبارتند از مدیریت، استعدادها، مهارت‏ها، بازاریابی و امثال آن ها

۲-۱-۱۹-۲ تقسیم‏بندی تکنولوژی بر اساس سرمایه و نیروی کار

۱-تکنولوژی سرمایه‏بر: در هر فعالیت صنعتی و عرضه خدمات نسبت معین از سرمایه‏گذاری و نیروی انسانی وجود دارد. چنانچه نسبت سرمایه‏گذاری به نیروی انسانی در صنعتی از مقدار معین تجاوز کند، آن صنعت و در نتیجه تکنولوژی وابسته به آن صنعت را سرمایه‏بر می‏نامند.

۲-تکنولوژی کاربر: صنایعی که در آن ها نسبت نیروی انسانی به سرمایه‏گذاری از حد معینی بیشتر باشد، به صنایع کاربر معروفند و در نتیجه تکنولوژی وابسته به آن را نیز ‌تکنولوژی کاربر می‏گویند.

۲-۱-۱۹-۳ تقسیم‏بندی تکنولوژی از نظر کاربرد

۱-تکنولوژی مصرفی: تکنولوژی‏هایی هستند که می‏توان آن ها را به شکل موجود در جهت ارضاء نیازهای مردم مورد استفاده قرار دهد.

۲-تکنولوژی تولید: عبارتند از تکنولوژی‏هایی که برای ایجاد تکنولوژی‏های دیگر اعم از مصرفی یا تولیدی مورد استفاده قرار می‏ گیرند.

۲-۱-۱۹-۴ تقسیم‏بندی تکنولوژی از دیدگاه سیر تاریخی

۱-تکنولوژی سنتی یا بومی: تکنولوژی‏هایی که طی سال‏های متمادی در یک کشور به وجود آمده و صنعت مربوط به آن نیازی به ماشین‏آلات و یا نیروی انسانی و یا دانش خارج از کشور ندارد.

۲-تکنولوژی صنایع اساسی یا به عبارت دیگر ‌تکنولوژی پایه ‏ای یا زیربنایی که منظور از آن ها تکنولوژی‏هایی هستند که برای کارهای زیربنایی و خدمت‏دهی مورد نیاز جامعه هستند.


فرم در حال بارگذاری ...

« مقاله های علمی- دانشگاهی | گفتار دوم: مقایسه شورای نگهبان با فقهاء جامع الشرایط در قانون اساسی مشروطیت – 1دانلود پایان نامه و مقاله | قسمت 12 – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم