وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پروژه های پژوهشی در رابطه با بررسی مطالعاتی مقاومت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

راکت، تخته اسکیت، روکش صندلی، کابینت­های آشپزخانه، قفسه بندی، مبلمان اداری و خانگی
صنایع ساختمان سازی:
مخازن آب، روکش­ها، لوله، درب، پنجره، نماهای خارجی و ورق های سقفی، نرده و کف پوش، الوار و تخته وسقف های پیش ساخته(حمیدی نیا، ۱۳۸۳).

۱-۲-۱۲-اهداف تهیه چندسازه­های چوب­پلاستیک
۱- کاهش قیمت محصول از طریق مخلوط کردن یک ماده با قیمت کم(چوب) و یک ماده پلی­مری نسبتاً گرانتر.
۲- تولید یک چندسازه با خواص جدیدی مانند سبک بودن، برتری خواص سایشی، مقاوم در برابر عوامل محیطی و در نهایت تولید سازه ای با شرایط و خواص بهتر از هریک از مواد تشکیل دهنده.
۳- استفاده از محصولات بدست آمده از بازیافت و پسماند دیگر مواد.
۱-۲-۱۳-انواع اصلاح چوب
چوب ماده­ای طبیعی است به همین خاطر بیشترین گوناگونی را در خواص خود دارد. این گوناگونی بین نمونه‏‏‏ها، بین درخت­ها و در خود درخت­ها نیز وجود دارد. از این­رو بسیاری از خواص چوب بوسیله اجزای تشکیل دهنده شیمیایی آن تشکیل شده که اصلاح چوب اغلب در پی تغییردادن این سطح می­باشد. قابل ذکر است که نوعی اصلاح چوب بطوریکه ترکیبات شیمیایی مواد را تغییر ندهد نیز وجود دارد.
بطور کلی اصلاح چوب عبارتست از بکارگیری یک عامل شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی جهت بهبود مطلوب خواص چوب به­گونه ­ای که چوب اصلاح شده ماهیت سمی نداشته باشد و در هنگام دفع، مواد سمی از آن آزاد نشود. اگر هدف از اصلاح­چوب، بهبود مقاومت چوب در برابر عوامل بیولوژیک باشد، باید با یک مکانیسم غیر سمی مقاومت چوب را در برابر عوامل بیولوژیک بهبود ببخشد. (هیل[۳۱]،۲۰۰۶)
روش های اصلاح چوب:
اصلاح شیمیایی
اصلاح به روش اشباع
اصلاح حرارتی
اصلاح سطحی
۱-۲-۱۴-اصلاح شیمیایی
اصلاح شیمیایی چوب را می­توان این­گونه تعریف کرد: واکنش شیمیایی بین بخش­های واکنش­پذیر چوب و معرف­های شیمیایی فازتکی برای تشکیل پیوندهای کوالانسی بین دو گروه و یا اتصالات‏‏‏عرضی بین دو یا چند گروه فعال در حضور یا عدم حضور کاتالیزور (هیل، ۲۰۰۶). درنتیجه طبیعت شیمیایی دیواره سلولی پلی­مر تغییر می­ کند، که می ­تواند منجر به ایجاد خواص جدید شود. فیبرهای طبیعی بدلیل وجود گروه های هیدروکسیل می ­تواند انرژی سطح و قطبیت الیاف طبیعی را تغییر دهد (قاسمی و همکاران، ۲۰۱۰). چوب و دیگر مواد سلولزی عمدتاً دارای خاصیت هیگروسکوپیک می­باشند. و رطوبت کلیه ویژگی­های این مواد را تحت تاثیر قرار می­دهد. لذا کنترل رطوبت یکی از اساسی ترین مباحث فناوری چوب و مهمترین اهداف در سازه­ها و محصولات مرکب چوبی جهت جلوگیری از تغییرات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی می­باشد. لذا در سالهای اخیر سعی شده است که با بهره گرفتن از روش­های متعدد اصلاحی از جمله روش اصلاح شیمیایی ویژگی­های این مواد را اصلاح نموده و آنها را برای کاربرد‏‏‏های با قابلیت‏‏‏های فراتر­از آنچه تا کنون بکار می­رود، مورد استفاده قرار داد. اصلاح شیمیایی چوب واکنش شیمیایی بین برخی از اجزای فعال تشکیل دهنده چوب (سلولز، همی‏‏‏سلولز و لیگنین) با یک ماده شیمیایی است که در نهایت منجر به ایجاد پیوند بین چوب و ماده شیمیایی می­گردد. اصلاح شیمیایی می ­تواند شامل اصلاح­های فعال باشد که سبب تغییرات طبیعی و شیمی‏‏‏مواد می­ شود. و یا اصلاح­های غیر فعال بطوریکه تغییر در خواص ایجاد شود، اما بصورتی که تغییر در شیمی مواد ایجاد نشود. گروه ­های هیدروکسیلی(OH) بسپار‏‏‏های تشکیل دهنده چوب (سلولز، همی سلولز و لیگنین) فعال­ترین محل انجام واکنش­های شیمیایی می­باشند. این‏‏‏گروه­ ها بدلیل ایجاد پیوند­هایی هیدروژنی با آب در ناپایداری ابعاد چوب و همچنین در انتشار آنزیم های عامل مخرب بیولوژیک چوب مانند قارچ‏‏‏ها و ایجاد شرایط مساعد زیستی میکروارگانیسم­ها نقش دارند. مواد شیمیایی جهت اصلاح شیمیایی شامل انیدریدها (همچون استیک، بوتریک،فنالیک، ساکسنیک و مالئیک)، اسید کلرید، اسیدکربوکسیلیک، کتان، ایزوسیانات فرمالدئید، استالدئید، سولفات دی­متیل ،آلکیل­کلراید و پروپیولاکتون است (حاجی حسنی، ۱۳۸۶). مکانیسم، عملکرد و روش تیمارکردن با هریک از مواد بالا متفاوت و وابسته به ساختار شیمیایی معرف ها می­باشد(قاسمی و همکاران، ۲۰۱۰).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

هدف از اصلاح برای ایجاد بهبود در مقاومت به پوسیدگی یا ثبات ابعادی ،کاهش جذب رطوبت و بهبود عملکرد آن در برابر پوسیدگی و غیره می­باشد.(هیل ،۲۰۰۶)
۱-۲-۱۵-حالتهای قرار‏‏‏گرفتن مونومر در سلول
در داخل دیواره سلولی منافذ بسیار ریزی وجود دارد. اگر مونومر در داخل دیواره نفوذ کند و سپس پلی­مر شود باعث متورم شدن (واکشیده شدن) دیواره سلول شده و از همکشیدگی و واکشیدگی چوب اصلاح شده در اثر تماس با رطوبت جلوگیری می‌کند.
اگر منومر در داخل حفره سلول پلی­مر شود، از آنجا که آب بسیار ریز (۴ آنگسترم(Å۴)) است، از کوچکترین منافذ خود را به دیواره سلول می‌رساند و نهایتاً باعث تغییر ابعاد چوب می شود (هیل ، ۲۰۰۶).
اگر ماده شیمیایی وارد دیواره سلول شود عملکرد بهتری در برابر پوسیدگی خواهد داشت، ولی اگر ماده حفاظتی فقط وارد سلول شود کارآیی خوبی نخواهد داشت. بهبود ثبات ابعادی چوب وقتی که ماده اصلاح کننده در درون حفره لومن قرار دارد یک بهبود دائمی نمی ­باشد، و در اثر مرور زمان این بهبود ثبات از بین می‏‏‏رود، ولی اگر بهبود در اثر وارد شدن ماده اصلاح کننده در درون دیواره سلولی باشد ثبات دائمی به دست خواهد آمد (هیل ، ۲۰۰۶).

شکل ۷- حالتهای تثبیت ماده اصلاح¬کننده در چوب

a ماده اصلاح کننده در داخل دیواره سلول قرار گرفته و باعث متورم شدن دیواره سلول شده
b ماده اصلاح کننده در داخل حفره لومن قرار گرفته و تغییری را در حجم دیواره سلول ایجاد نکرده
c واکنشی بین چوب و ماده شیمیایی رخ نداده است.
d واکنش بین یک گروه هیدروکسیل چوب و ماده شیمیایی رخ داده است.
e تشکیل پیوند عرضی بین دو گروه هیدروکسسیل در اثر ماده شیمیایی رخ داده است.
برای نشان دادن مقدار افزایش وزن در اثر وارد شدن ماده اصلاح کننده که جهت اصلاح چوب بکار رفته است ازپارامتر WPG استفاده می‌کنیم.

معادله ۱- درصد افزایش وزن (WPG)

WPG: مقدار افزایش وزن چوب در اثر تثبیت ماده اصلاح کننده در داخل چوب

: وزن نمونه‏‏‏های اصلاح شده قبل از اصلاح

: وزن نمونه‏‏‏های اصلاح نشده
برای نشان دادن مقدار افزایش حجم در اثر وارد شدن ماده اصلاح کننده که جهت اصلاح چوب بکار رفته است از پارامتر Vc استفاده می‌کنیم.


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای نگارش پایان نامه در مورد پیش بینی رفتار ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد تدوین مدل مدیریت منابع‌انسانی مشتری‌مدارانه در بانک‌های تجاری خصوصی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم