وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقاله های علمی- دانشگاهی | ۲-۱۹- جهانی شدن و تجارت الکترونیک – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

افزون برآن ، نرم افزارهای واسط [۷]که اهداف و مدل تجاری سازمان یا شرکت را تعریف می‌کنند و از طریق آن ها ، دست یابی به سرور های مطمئن و نرم افزارهای کاربردی میسر می شود ، از جمله ضروریات این ساختار به حساب می‌آیند .

بدیهی است ، بستر الکترونیکی قابل اعتماد ومناسب ، لازمه ی ایجاد امکانات مذکور است که از اولویت های پیاده سازی تجارت الکترونیکی محسوب می شود . نکته ی قابل توجه دیگر در ایجاد و توسعه ی زیر ساخت های تجارت الکترونیک ، پویایی آن است ، زیرا از آنجا که کسب و کار تجاری در سطح جهان همواره دچار تغییرات راهبردی و تاکتیکی خواهد شد . مدل زیر ساخت تجارت الکترونیکی نیز باید پویا و دینامیک باشد ، به نحوی که با تغییرات فرآیندهای کسب و کار و سیستم های مرتبط با آن مدل انتخابی به سهولت با تغییرات مذکور تطبیق کند . در نتیجه ، تنها با انتخاب یک زیر ساخت فنی مناسب می توان ، پویایی زیر ساخت تجاری محکم و پایدار را تضمین و پیاده سازی کرد . ( جمال خانی جزنی ،۱۳۸۶)

۲-۱۹- جهانی شدن و تجارت الکترونیک

بی شک مهم ترین و بارزترین وجه تمایز دنیای امروز و دیروز جهانی شدن است . جهانی شدن پدیده ای است که رخداد آن در عصر حاضر موجب تغییر و تحولات بسیاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در عرصه ی بین اللملی شده است . از سوی دیگر ، تجارت الکترونیکی یکی از نمودهای عینی جهانی شدن است . انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات که در عرصه ی اقتصاد و تجارت ظهور پیدا ‌کرده‌است ، به دلیل ساختار و ماهیت گسترده و سرعت قابل توجه جهانی شدن سبک نوینی از تجارت را پیش روی انسان ها قرار داده است . به دلیل مزایا و منافع سرشاری که این نوع ارتباط برای انسان داشته ، تجارت الکترونیکی به سرعت در حال گسترش است . میتوان به قطعیت ادعا کرد که تجارت الکترونیکی بسیاری از محدودیت های تجارت سنتی را بلکه محتوای امر تجارت را نیز دستخوش تغییرات ‌کرده‌است . تغییراتی که مبنای هر گونه اقدام و نظر در عرصه ی اقتصاد واقع شده است .

شواهد و واقعیت های تجربی کشورها نشان می‌دهد که ترکیب آنچه اکنون جهانی شدن می خوانیم با مصادیق تجارت الکترونیکی راه را برای رشد اقتصادی سریع تر اقتصادی فراهم ساخته اند .

این مصادیق را می توان در عبارت اقتصاد نوین خلاصه کرد این عبارت به معنای اقتصادی است که قادر است از دو روند جهانی شدن تجارت و انقلاب در اطلاعات و فناوری ارتباطات منتفع شود . در شکل گیری این روند چند عامل بسیار مهم دخیل است . اولین عامل را می توان پیروزی سرمایه داری بعد از افول سوسیالیسم دانست . در این فرایند بازارها به سمت آزاد سازی حرکت کردند و تجارت و جریان سرمایه نقش های مهم تری را در کشورها و سیاست های اقتصادی آن ها ایفا کردند .

دومین نیروی محرکه ، سرعت در بهبود کیفیت فناوری اطلاعات و راتباطات و لوازم و نرم افزارهای آن و همچنین کاهش قابل توجه در قیمت آن ها بود . این عامل باعث شد که درصد بزرگی از مردم جهان ضمن درک مفهوم ارتباط دیجیتال ، از امکانات برآمده از آن استفاده کنند و با به کارگیری اینترنت بتوانند به شکلی استاندارد با یکدیگر ارتباط برقرار سازند . با بهره گرفتن از اینترنت ، بازار ( مجازی ) به عنوان اصلی ترین ابزار اقتصادی در فراسوی مرزها شکل گرفته و اصل اطلاعات کامل و بدون هزینه ( تا حد زیادی ) برقرار شده است ( تقی ترابی ،۱۳۸۸)

کمپ بل با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات ، عوامل مؤثر بر جهانی شدن را به دو گروه تقسیم ‌کرده‌است .(خدامی ،۱۳۹۱)

الف – فناروی اطلاعات

ب- تغییر در ماهیت بازارها

وی بر این باور است که در جهانی شدن بنگاه ها ، ارتباط درون سازمانی به ارتباطات فراسازمانی تــبدیل می شود که در این تحولات نقش فناوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت است . از دیدگاه وی تغییر در ماهیت بازارها ، شرکت ها را ناگزیر می‌کند که در عرصه تجارت ، با تفکر بدون مرز تعاملات خود را در سطح جهان گسترش دهند و این امر از طریق فناوری اطلاعات امکان پذیر خواهد بود . از سوی دیگر با توجه به گسترش استفاده از فن آوری اطلاعات در عرصه تجارت بنگاه ها ناگزیر از پذیرش آن هستند .

شرکت ها و بنگاه ها به دلیل افزایش فشارهای رقابتی ، ناگریز هستند با بهره گرفتن از تکنولوژی های جدید ، محصولات و عملیات خود را روانه بازارهای بین اللملی نمایند . همچنین شرکت ها از این فناروی استفاده می‌کنند تا بتوانند به نوآوری های جدید دست یافته و مانند سازمان های فراملیتی عمل کنند . پذیرش فناوری های جدید ICTمانند اینترنت این امکان را به شرکت ها می‌دهد که با هزینه کمتری وارد بازارهای بین اللملی شوند و عملیات خود را مدیریت کنند و بدین ترتیب زنجیره ارزش خود را در سراسر دنیا به نحو مؤثری مدیریت نمایند .

فناوری اطلاعات با کاهش هزینه های هماهنگی[۸] و مبادله[۹] و همچنین ایجاد فرصت های جدید ، امر جهانی سازی را تسریع نموده و توانسته است در فرایند جهانی شدن بنگاه ها نقش بسیار مؤثری داشته باشد ( خدامی ،۱۳۹۱)

۲-۲۰- تجارت الکترونیک و روندآن در جهان

شاخص های مختلفی را می توان برای بررسی وضعیت تجارت الکترونیکی در نظر گرفت از جمله یکی از این شاخص ها که در بعد بین اللملی کاربرد فراوان دارد . شاخص تجارت الکترونیکی است که برای ۴۰ کشور جهان اطلاعات مربوط به تجارت الکترونیکی را استخراج و رتبه بندی می‌کند . هرچند که این شاخص نمی تواند از وضعیت تجارت برای تمامی کشورها اطلاعاتی در دست دهد باید اذعان داشت که به دست آوردن اطلاعات مربوط ‌به این نوع تجارت با روش های معمول امکان پذیر نیست و نیاز به بدنه ی اطلاعاتی وسیعی است . در عین حال نکته ی جالب توجه این است که ۴۰ کشور تحت بررسی در شاخص ۲۰۰۸ بیش از ۸۶ درصد از کاربران جهانی تجارت الکترونیک و نزدیک به ۷۰ درصد از درآمد جهانی تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص داده‌اند .

‌بر اساس این شاخص میزان معاملات الکترونیکی در سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۷۸۱ میلیون یورو( معادل ۲۷۵۳ میلیون دلار )بوده است . این شاخص ‌بر اساس آخرین اطلاعات از ۳۰ متغییر کلیدی به دست می‌آید که قبلاً ۳۵ مجموعه اطلاعاتی شامل اطلاعات جمعیت شناختی ، اطلاعات محیط کسب و کار ، اطلاعات فناورانه ای است . اطلاعات شاخص مذکور از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ در دسترس است . نرخ رشد این شاخص در فاصله سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ ، ۱۰۷ درصد ، ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، ۵۶ درصد بوده است و پیش‌بینی می شود تا ۲۰۰۹ به ۳۴ درصد برسد (تقی ترابی ،۱۳۸۸)


فرم در حال بارگذاری ...

« مقاله-پروژه و پایان نامه | ۲-۱۴-علت نگهداری موجودی ها – پایان نامه های کارشناسی ارشدطرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۸-۱-۲-مفهوم و ماهیت روش های تدریس – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم