وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل ها در رابطه با تحولات جمعیتی شهر کرج- فایل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۱۳۵۵

۴۰۶۹۶

۴.۳

۱۳۶۵

۹۱۰۷۶

۹.۵

۱۳۷۵

۲۰۸۳۷۶

۷.۴

۱۳۸۵

۳۸۵۷۰۳

۳.۶

۱۳۹۰

۴۸۸۸۲۱

۳.۳

منبع: مرکز آمار ایران
نمودار شماره (۴-۱) : بعد خانوار شهر کرج طی سالهای ۱۳۹۰-۱۳۳۵
منبع: مرکز آمار ایران
۴-۶ بررسی وضعیت سواد شهرکرج
در بررسی وضع سواد در سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور ملاک توانایی خواندن یا نوشتن است و معمولا برای محاسبه این شاخص گروه های سنی ۷ سال به بالا مورد مطالعه قرار می

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

گیرند. با بررسی جدول شماره (۴-۱۸) به نتایج زیر می رسیم:
الف) در سال ۱۳۳۵ مبنای محاسبه میزان سواد جمعیت ۷ سال به بالا بوده است و بر این اساس در این سال از کل جمعیت ۱۴۵۲۶ نفر شهر کرج ۱۰۱۳۹ نفر آنها جمعیت بالای ۷ سال می باشند که از این تعداد ۳۵۸۴ نفر با سواد بودند یعنی ۲/۳۵ درصد جمعیت ۷ سال به بالا با سواد بودند که بالاترین میزان سواد مربوط به گروه سنی ۱۰ الی ۱۴ سال با ۹۲۷ نفر و کمترین مربوط به گروه سنی ۶۵ سال به بالا با ۳۵ نفر با سواد می باشد.
مقایسه این آمار در بین گروه های جنسی بیانگر این مطلب است که از کل جمعیت ۱۰۱۳۹ نفر در گروه های سنی ۷ سال به بالا ۵۵۴۸ نفر مرد و ۴۵۹۱ نفر زن بوده اند که از میان مردان ۲۵۹۹ نفر یعنی ۸/۴۶ درصد با سواد و از کل جمعیت زنان در این گروه های سنی ۹۸۵ نفر یعنی ۵/۲۱ درصد باسواد بوده‌اند.
این ارقام به خوبی بیانگر اختلاف فاحش سطح سواد بین زنان و مردان می‌باشد که عوامل چندی در این امر دخیل بوده است که از آن جمله می‌توان به غلبه تفکر سنتی عمدتاً با منشاء روستایی در بین ساکنین و عدم اعتقاد خانواده به کسب سواد توسط بانوان در راستای تفکر مزبور، حاکمیت تفکر مرد سالاری در بین خانواده ها و اهمیت به فرزندان ذکور، فقر اقتصادی توام با فقر فرهنگی حاکم بر خانواده ها و غیره اشاره نمود که تمامی این عوامل در کنار یکسری از عوامل دیگر با شدت و ضعف متغییر در دهه های بعد نیز بر امر سواد آموزی جمعیت به خصوص زنان دخیل می باشند.
ب) در سال ۱۳۴۵ برای محاسبه وضع سواد، جمعیت ۷ سال به بالا در نظر گرفته شد.
در این سال از کل جمعیت ۴۴۲۴۳ نفری شهر کرج ۳۴۲۷۵ نفر آن ۷ سال به بالا بوده‌اند که از این تعداد ۱۶۳۱۱ نفر یعنی۶/۴۷ درصد سواد داشته‌اند.
از کل جمعیت بالای ۷ سال شهر کرج در این سال، ۱۸۸۷۶ نفر مرد و ۱۵۳۹۹ نفر زن می باشند که میزان سواد در بین دو گروه جنسی گواه این امر است که از کل جمعیت مردان بالای ۷ سال ۱۰۶۳۳ نفر یعنی ۳/۵۶ درصد با سواد بوده اند و در بین زنان نیز از کل جمعیت بالای ۷ سال ۵۶۷۸ نفر (۹/۳۶ درصد) با سواد بوده اند.
ج) در سرشماری سال ۵۵ برای محاسبه میزان افراد با سواد سن ۶ سال به بالا در نظر گرفته شد و از این دهه به بعد مبنای سنی محاسبه میزان افراد با سواد ، سن ۶ سال به بالا می باشد.
در این سال از کل جمعیت شهر کرج تعداد ۱۱۱۳۲۸ نفر بالای ۶ سال سن داشته‌اند که از این تعداد ۷۳۰۵۲ نفر یعنی ۶/۶۵ درصد باسواد بوده‌اند.
از کل جمعیت ۶ سال به بالای این شهر تعداد ۵۸۷۷۳ نفر آن مرد و ۵۲۵۵۵ نفر زن بوده‌اند که از میان مردان ۴۳۲۴۷ نفر یعنی ۶/۷۳ درصد باسواد بوده‌اند و از میان زنان نیز ۲۹۸۰۵ نفر (۷/۵۶ درصد) باسواد گزارش گردیده است.
د) در سال ۶۵ از کل جمعیت شهر کرج ۴۲۴۷۷۲ نفر آنها بالای ۶ سال سن داشته‌اند که از این تعداد ۳۲۷۷۸۶ نفر یعنی رقمی بالغ بر ۲/۷۷ درصد باسواد بوده‌اند.
از کل جمعیت ۶ سال به بالای این شهر در این دهه تعداد ۲۱۹۹۲۰ نفر مرد و ۲۰۴۸۵۲ نفر زن بوده‌اند که از میان مردان ۱۸۲۳۹۵ نفر یعنی ۹/۸۲ درصد باسواد و از میان زنان نیز ۱۴۵۳۹۱ نفر (حدود ۷۱ درصد) باسواد بوده‌اند. در مقایسه دهه ۶۵ با دهه قبل ملاحظه می‌گردد که میزان افراد باسواد در بین هر دو گروه جنسی افزایش یافته است که از علل عمده این افزایش می‌توان به افزایش امکانات و تسهیلات آموزشی برای افراد در گروه های سنی و جنسی مختلف، افزایش تمایل و علاقه خانواده‌ها به فراگیر سواد و دانش توسط فرزندان خویش، فراگیری آموزش عمومی در سطح کشور در قالب فعالیتهای نهضت سواد آموزی اشاره نمود.
جدول شماره (۴-۱۸): جمعیت با سواد ۷ سال به بالای شهر کرج به تفکیک جنس از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۵

سال

کل جمعیت ۷ سال به بالا


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود منابع دانشگاهی : دانلود مطالب پژوهشی در رابطه با شاخصه‌هاي ياران مطلوب اميرمؤمنان ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود پژوهش های پیشین درباره پایان نامه تدلیس ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم