وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۱-۱۰ تعاریف مفهومی متغیرها – 7

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۲-۱)آیا بین دوره وصول مطالبات ‌و هموارسازی سود رابطه معناداری وجود دارد؟

۲-۲) آیا بین دوره پرداخت بدهی هاوهموارسازی سود رابطه معناداری وجود دارد؟

۲-۳) آیا بین دوره گردش موجودی ها ‌و هموارسازی سود رابطه معناداری وجود دارد؟

۲-۴) آیا بین دوره تبدیل وجه نقد ‌و هموارسازی سود رابطه معناداری وجود دارد؟

۱-۴چارچوب نظری پژوهش

از دیر باز سود از دیدگاه تئوریسین ها و محققین حسابداری و مالی یکی از بحث بر انگیزترین مباحث حسابداری می‌باشد (هندریکسن،۱۹۹۳،ص۲۶)[۴] .

سود از جمله برترین شاخص های اندازه گیری فعالیت‌های یک واحد اقتصادی است و درک و شناخت و رفتار سود حسابداری مقوله ای است که بر اثر گسترش فنون کمی مدیریت و ضرورت توجه به نیاز استفاده کنندگان صورت های مالی شکل گرفته است و صرفأ از محدوده اندازه گیری فعالیت های گذشته فراتر رفته است و حسابداری را برای یاری رساندن به تصمیم گیرندگان توانا تر ساخته است. ‌بنابرین‏ علی‌رغم اینکه تئوری فراگیری در زمینه سود حسابداری وجود ندارد که مورد توافق همگان باشد، با این حال بازهم سود، به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری مالی از اعتبار ویژه ای برخوردار است و در این راستا هر جریانی که سود را به طریقی دستخوش تغییر نماید نیز اهمیت می‌یابد. حتی با وجود استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، گزارشگری سود در عمل با چالش هایی مواجه بوده است. “سود”در تصمیم گیری یکی از معیارهای اصلی می‌باشد. پدیده‌های هموارسازی و محافظه کاری می‌توانند تأثیر بسزایی برروی کیفیت گزارشگری مالی ودرنتیجه کارایی بازارسرمایه و رفتار سرمایه گذاران و به طور کلی استفاده کنندگان از صورت های مالی داشته باشند و پیامدهایی را موجب شوند. از این رو این پژوهش درصدد یافتن رابطه بین سرمایه در گردش با پدیده‌های هموارسازی سود ومحافظه کاری شرطی است وبه نظر می‌رسد بررسی ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش با این مؤلفه ها گامی مفید در جهت تکمیل ادبیات مربوط ‌به این دوموضوع در محیط اقتصادی مربوط به بازار سرمایه ایران باشد.

۱-۵ مدل مفهومی پژوهش

در پژوهش حاضر رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش با هموارسازی سود وعدم تقارن زمانی سود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای درک بهتر موضوع مدل مفهومی آن درنمودار۱-۱ نشان داده شده است.

رشد شرکت

اندازه شرکت

دوره وصول مطالبات

دوره پرداخت بدهی ها

دوره گردش موجودی ها

دوره تبدیل وجه نقد

مدیریت سرمایه درگردش(متغیر مستقل)

اهرم مالی

نمودار۱-۱ مدل مفهویی پژوهش(یافته پژوهشگر)

۱-۶فرضیه های پژوهش

بر اساس پرسش های پژوهش فرضیه های زیر تدوین گردید:

فرضیه اصلی اول : بین سرمایه در گردش و عدم تقارن زمانی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۱-۱: بین دوره وصول مطالبات و عدم تقارن زمانی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۱-۲: بین دوره پرداخت بدهی ها و عدم تقارن زمانی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۱-۳: بین دوره گردش موجودی ها و عدم تقارن زمانی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۱-۴: بین دوره تبدیل وجه نقد و عدم تقارن زمانی سود رابطه معنادار وجود دارد

فرضیه اصلی دوم : بین سرمایه در گردش و هموارسازی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۲-۱ : بین دوره وصول مطالبات و هموارسازی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۲-۲: بین دوره پرداخت بدهی ها و هموارسازی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۲-۳: بین دوره گردش موجودی ها و هموارسازی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۲-۴: بین دوره تبدیل وجه نقد و هموارسازی سود رابطه معنادار وجود دارد.

۱-۷اهداف پژوهش

۱-۷-۱ اهداف ویژه

تبیین رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش با عدم تقارن زمانی سود ‌و هموار سازی سود طی سال های ۱۳۸۶ الی۱۳۹۰ در بورس اوراق بهادار تهران .

۱-۷-۲ اهداف علمی

۱)تبیین مزایای مدیریت سرمایه در گردش برای شرکت های سهامی

۲) اثر سرمایه در گردش برتصمیمات بستانکاران بالقوه و بالفعل

۳) ارائه راهکار برای مدیریت سرمایه در گردش شرکت ها

۱-۷-۳ اهداف کاربردی

کمک به مدیران شرکت های سهامی در تعیین راهبردها و تصمیم های مالی مرتبط با مدیریت وجوه نقد شرکت به گونه ای که این تصمیم ها و رویه‌ها بیش ترین تأثیر مثبت را بر ارزش بازاری شرکت را داشته باشد.

۱-۸اهمیت وضرورت پژوهش

در حال حاضروضعیت نقدینگی شرکت ها درشرایط نامناسبی قرار داردو اکثرشرکت های ایرانی به علت موقعیت تورمی که درکشور حاکم است ترجیح می‌دهند تا وجه نقد را به دارایی های دیگر تبدیل کنندو این موضوع باعث می شود که شرکت ها ‌در سررسید بدهی ها درمانده شوند و به اعتبار سازمان لطمه وارد کند، با توجه به اینکه مدیریت سرمایه درگردش یکی ازبخش هایی است که درساختار مدیریتی یک سازمان نقش حیاتی ایفامی کند، ضرورت دارد که با انجام این پژوهش و بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه درگردش باعدم تقارن زمانی سودو هموارسازی سود، به مدیریت شرکت در گرفتن تصمیمات مالی صحیح درجهت افزایش ارزش بازارشرکت کمک شود.

۱-۹ قلمرو مطالعاتی

قلمرو این پژوهش شامل:

قلمرو موضوعی

مطالعه اثرات سرمایه در گردش بر عدم تقارن زمانی سود ‌و هموار سازی سود.

قلمرو مکانی

این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (بازار سرمایه ایران) را مورد بررسی قرار می‌دهد.

قلمرو زمانی

قلمرو زمانی تحقیق دربرگیرنده اطلاعات ۶ ساله شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال ۸۵ است. دوره زمانی تحقیق ۵ ساله از سال۸۶ لغایت ۹۰ می‌باشد، با این وجود از آنجا که در معادلات تحقیق اطلاعات یک سال قبل نیز بعضأ جز متغیرهای مورد مطالعه است از این رو اطلاعات ۶ ساله جمع‌ آوری شده است.

۱-۱۰ تعاریف مفهومی متغیرها

متغیرها یکی از عناصر اصلی تحقیق می­باشند. متغیر چیزی است که می ­تواند از لحاظ مقدار تغییر کند و معمولا می‌تواند ارزش‌های عددی متفاوتی را بپذیرد؛ ‌بنابرین‏ هر چیزی که وجود داشته باشد متغیر است و در واقع ویژگی­هایی است که پژوهشگر آن ها را مشاهده، کنترل و یا دخل و تصرف می­ کند. مهمترین و مفیدترین راه برای طبقه بندی متغیرها، تقسیم بندی آن ها به دو نوع مستقل و وابسته است. این نوع طبقه بندی به دلیل کاربرد کلی، سادگی و اهمیت ویژه­ای که در مفهومی کردن و طرح ریزی پژوهش و همچنین تهیه گزارش نتایج آن دارد بسیار مفید و ارزنده است (امیری،۱۳۸۹).

۱-۱۰-۱عدم تقارن زمانی سود: معیاری برای سنجش محافظه کاری در گزارش گری مالی می‌باشد و عبارت است از تفاوت بین واکنش به هنگام سود نسبت به اخبار خوب و بد. بر اساس این معیار رفتار نامتقارن سود در واکنش به اخبار خوب و بد موجب می شود تا واکنش سود نسبت به اخبار بد به هنگام تر از واکنش سود نسبت به اخبار خوب باشد. عدم تقارن زمانی سود معیاری با دیدگاه سود و زیانی است (کردستانی و امیر بیگی،۱۳۸۷).

۱-۱۰-۲ هموار سازی سود: هموارسازی سود به رفتار آگاهانه ای اطلاق می شود که به منظور کاهش نوسان های دوره ای سود شکل می‌گیرد(هپ ورث)[۵].

۱-۱۰-۳ دوره وصول مطالبات: میانگین روزهایی است که شرکت طلب خود را از مشتریان وصول می‌کند.

۱-۱۰-۴ دوره پرداخت بدهی ها: میانگین روزهایی است که شرکت بدهی خود را پرداخت می‌کند.


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع پایان نامه ها – ۱-۱۰- تعریف مفاهیم و متغیرهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشدمقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 12 – 3 »
 
مداحی های محرم