وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه – ۲-۵-۲٫ مطالعات داخلی: – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۲-۵-۲٫ مطالعات داخلی:

محمدی (۱۳۸۸) تحقیقی را ‌در مورد تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری شرکت ها در جامعه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام داد. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که بین سودآوری شرکت ها با دوره وصول مطالبات، دوره گردش موجودی ها، دوره واریز بستانکاران و چرخه تبدیل وجه نقد، رابطه معکوس معناداری وجود دارد. به عبارتی مدیران می‌توانند با کاهش دوره وصول مطالبات و دوره گردش موجودی کالا در حد معقول سودآوری شرکتشان را افزایش دهند. همچنین نتایج این تحقیق در رابطه با دوره واریز بستانکاران می‌تواند بیانگر این امر باشد که شرکت هائی که سودآور می‌باشند دوره واریز بستانکاران ‌کوتاه‌تری دارند.

ستایش و همکارانش (۱۳۸۸) مطالعه ای را ‌در مورد تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام دادند. نتایج بیانگر وجود رابطه منفی و معنادار بین متغیر های دوره وصول مطالبات، دوره تبدیل موجودی و چرخه تبدیل وجوه نقد با سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. شواهدی دال بر وجود رابطه معنادار بین دوره پرداخت حساب های پرداختنی و سودآوری مشاهده نشد.با این وجود رابطه منفی و معنادار سودآوری و چرخه تبدیل وجه نقد حاکی از آن است که شرکت ها می‌توانند از طریق مدیریت مناسب سرمایه در گردش و کاهش چرخه تبدیل وجه نقد تا یک حد منطقی، سودآوری خود را افزایش داده و برای سهام‌داران خود ایجاد ارزش کنند.

ایزدی نیا و تاکی (۱۳۸۹)، مطالعاتی را درباره تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر قابلیت سودآوری شرکت‌ها انجام داده‌اند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین دوره پرداخت حساب های پرداختنی با بازده دارایی ها رابطه معنی داری وجود ندارد. بین چرخه تبدیل وجه نقد با بازده دارایی ها رابطه معکوس و معناداری دارد و همچنین سرمایه گذاری بالا در موجودی کالا و حساب های دریافتنی منجر به پایین آمدن سودآوری می شود.

یعقوب نژاد و همکارانش (۱۳۸۹) تحقیقی ‌در مورد ارتباط بین سرمایه در گردش و سودآوری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام دادند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد بین متغیرهای مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری رابطه عکس وجود دارد .نتایج نشان می‌دهد که اگر دوره وصول مطالبات، دوره پرداخت بدهی، دوره گردش موجودی کالا و چرخه تبدیل وجه نقد افزایش یابد منجر به کاهش سودآوری در شرکت‌ها خواهد شد، و مدیران می‌توانند با کاهش دوره وصول مطالبات، دوره پرداخت بدهی، دوره گردش موجودی کالا و چرخه تبدیل وجه نقد به حداقل سطح ممکن یک ارزش مثبت برای سهام‌داران به وجود آورند.

جان نثاری (۱۳۹۱)، مطالعه ای را ‌در مورد تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری واحد های تجاری کوچک و متوسط انجام دادند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این شرکت ها می‌توانند با کاهش تعداد روزهای چرخه وجه نقد و نگهداری اجزای آن در سطح بهینه، سودآوری خود را بهبود ببخشند و برای سهام داران خود ایجاد ارزش کنند. ‌بنابرین‏ هرچه چرخه تبدیل وجه نقد طولانی تر باشد، نیاز به تامین مالی خارج از شرکت بیشتر خواهد بود و این امر موجب افزایش هزینه های شرکت، کاهش سود و کاهش ارزش افزوده اقتصادی می شود. از طرف دیگر، هرچه این چرخه کوتاهتر باشد، از یک طرف انباشت منابع در موجودی ها و حساب های دریافتنی کمتر می شود و از طرف دیگر با به تأخیر انداختن پرداخت بدهی ها، از خروج منابع جلوگیری می شود و موجب اختیار داشتن منابع کافی و به کار بردن این منابع در فرایند سود می شود.

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

۳-۱٫ مقدمه

روش شناسی تحقیق، ابزار لازم را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد تا با بهره گرفتن از آن به اهداف مورد نظر در فرضیه تحقیق دست یابد. در این فصل به مباحثی از قبیل جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، مقیاس های اندازه گیری، روش تجزیه و تحلیل و مباحثی از این قبیل پرداخته می شود.

۳-۲٫ نوع تحقیق:

۳-۲-۱٫ نوع تحقیق بر مبنای هدف:

بر اساس هدف تحقیقات علمی را می توان به سه گروه بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم کرد:

تحقیقات بنیادی: این تحقیقات که گاه تحقیقات مبنایی یا پایه ای خوانده می شود، در جستجوی کشف حقایق و واقعیت ها و شناخت پدیده ها و اشیاء بوده، که مرزهای دانش عمومی بشر را توسعه می‌دهند و قوانین علمی را کشف نموده، به تبیین ویژگی ها و صفات یک واقعیت می پردازد(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۵۰).

تحقیقات کاربردی: این تحقیقات با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندی های بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، روش ها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد (حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۵۱). این پژوهش نیز بر اساس هدف از نوع کاربردی می‌باشد.

تحقیقات عملی: این تحقیقات را باید تحقیقات حل مسئله یا حل مشکل نامید و آن ها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد؛ زیرا نتایج آن مستقیما برای حل مسئله خاص به کار گرفته می شود. تحقیقات عملی نوعا خصلت محلی و موضعی دارد و معمولا خاصیت تعمیم پذیری زیاد ندارند. این تحقیقات نیز بر داده های تحقیقاتی بنیادی تکیه دارند؛ زیرا از معلومات و قوانین آن ها استفاده می شود(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۵۲).

۳-۲-۲٫ نوع تحقیق بر مبنای ماهیت و روش:

بر اساس ماهیت و روش، تحقیقات علمی را می توان به پنج گروه تقسیم کرد که عبارتند از: تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی، تجربی و علی(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۵۳).

این پژوهش از نظر ماهیت و روش جزء تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرار می‌گیرد. در تحقیقات توصیفی- تحلیلی، محقق علاوه بر تصویرسازی آنچه هست به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد آن می پردازد. محقق برای تبیین و توجیه دلایل، نیاز به تکیه گاه استدلالی محکمی دارد که از طریق جستجو در ادبیات و مباحث نظری تحقیق فراهم می شود که معمولا در فصل دوم تحقیق تدوین می‌گردند(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۶۰).

این تحقیق همچنین از نوع همبستگی می‌باشد. در این تحقیقات محقق می‌خواهد بداند که آیا بین متغیرها رابطه و همبستگی وجود دارد و تغییر در یکی با تغییر در دیگری همراه است یا خیر، و اگر چنین ارتباطی وجود دارد، از چه نوع و میزان آن چقدر است. نتایج این تحقیقات لزوماً رابطه علت و معلولی را اثبات نمی کند؛ ولی ممکن است چنین ارتباطی را توضیح دهد. (حافظ نیا، ۱۳۸۲، ۶۷).


فرم در حال بارگذاری ...

« طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 21 – 9دانلود پروژه و پایان نامه – ۲-۲-۱-۵-۳-کنترل اجرایی رفتار – 5 »
 
مداحی های محرم