وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مطالعه ی کیفی ابعاد سیطره ی جنسیت بر زندگی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۳:
«در خانواده کسی متوجه متفاوت بودن من نبود. شاید هم بود ولی اهمیتی نمی­دادند و این را به حساب بچه­گی من می­گذاشتند. به کارهای خانه علاقمند بودم».
کد ۱۲۲: تجربه­ ایفای نقش پدری در دوران کودکی
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۷:
«تو خاله­بازی همیشه نقش پدر خانواده رو بازی می­کردم. یعنی هیچ­وقت یادم نمی­یاد که نقش خاله یا مادرو بازی کرده باشم. عشق موتور بودم. شوهرخالم موتور داشت،‌ همش بهش می­گفتم که موتورسواری رو یادم بده. داییم خیلی تو کار ماشین و لوازم یدکی وارد بود. از همون بچه­گی همش ازش می­خواستم که قسمت­ های مختلف ماشین رو بهم یاد بده».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۱۲:
«اون حس پسر بودن چیزی نبود که من بخوام بگم که علاقه داشتم که این­جوری باشم. من این­جوری بودم. همیشه خواهرهام رو کتک میزدم که بیاید با هم فوتبال بازی کنیم. اونا هم که بدشون می­اومد فوتبال. یه موقع­هایی هم که مجبورمی­شدم باهاشون خاله­بازی کنم، من می­شدم پدر خانواده و می­رفتم سر کار و خرید. از وقتی یادم میاد همینم که بودم».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۹:
«من از همون بچه­گی احساس می­کردم که پسرم. از بچه­گی همه همبازی­هام پسرخاله­هام بودند. بازی­های پسرونه­رو خیلی دوست داشتم. چون بازیِ دخترها که خاله­بازی بود و من هم خیلی بدم می­اومد. اگر تو جمع دخترها قرار می­گرفتم و مجبور بودم باهاشون بازی کنم،‌ نقش پدر خانواده­رو بازی می­کردم. مثل بابام نقش می­گرفتم. در صورتی­که تو همه خاله­بازی­ها اگه پسر باشی نقش پدر خانواده رو به عهده می­گیری اگه دختر باشی نقش مادر خانواده­رو به عهده می­گیری. ولی من نقش پدر خانواده­رو داشتم که مثلا دو ساعتی برم بیرون خونه کار کنم و اینا بازیاشون تموم شه. تو جمع دخترها که این­جوری بازی می­کرد».

    • بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت ( ۱۱۲ و ۱۲۲)

بررسی عبارت­های معنایی این تم نشان می­دهد، تفاوت جنسیتی آشکاری میان تجربه­ این دو گروه از تبدیل­خواهان وجود دارد: نکته­ی در خور توجهی که در این تفاوت مشهود است، تاکیدی است که این دو گروه از تبدیل­خواهان بر ایفای نقش در درون خانواده دارند. اینان ایفای نقش درون خانواده را با والد ناهمجنس (از نظر فیزیکی)، مطابقت می­ دهند. جالب آنکه در مصاحبه های تبدیل­خواهان زن به مرد، آنها با برشمردن و نقش­هایی همچون خرید خانه و نقش­های پدرگونه تاکید دارند که این نقش­ها، نقش­های پدری است اما در مقابل ترنس­های مرد به زن، از واژه­­ی مادری استفاده نکرده ­اند و با معادل­سازی کارهای خانگی با نقش­های زنانه، فاقد هم­ذات­پنداریِ مبتنی بر نقش زایش به مثابه­ی مهمترین تصویر مادری هستند. به بیان دیگر در ذهن این کنشگران نقش پدر محدود به کارهای بیرون از خانه و درآمدزایی و نقش زن کارهای خانگی است، اما از تحلیل نتایج تبدیل­خواهان مرد به زن، تقلیل مادریت به نقش­های خانگی صورت نگرفته است. بنابراین در تجربه­ دوران کودکی اینان، معادل­سازی مفهوم یا تصویر مرد با پدر صورت گرفته اما مادر با زن یکی پنداشته نشده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کد ۱۱۳: تجربه­ کودکی متمایز: ناهمانندی جنسیت و جنس تجربه شده
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۴:
«از همان دوران کودکیم رفتارهام کاملا دخترانه بود. یعنی این مشکل از بچه­گی در من وجود داشت ولی من نمی­دونستم که این یک بیماریه و من مشکل دارم».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۵:
«واقعیتش اینه که من از وقتی یادم میاد،‌ یعنی از همون دوران کودکی ۵ یا ۶ سالگی اصلا شبیه پسرها نبودم و کارهام همگی دخترونه بود».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۲:
«هنگامی ­که به مدرسه می­رفتم کاملا این حس را داشتم که مثل بقیه نیستند. همه بچه­ها در مدرسه شیطنت می­کردند، دنبال هم می­دویدند. بازی می­کردند ولی من بسیار گوشه­گیر و منزوی بودم. اصلا حس خوبی نسبت به محیط مدرسه نداشتم. رفتن به مدرسه برای من مانند کابوس بود. اصلا دوست نداشتم در محیط مدرسه باشم. همیشه زنگ­های تفریح در گوشه­ای می­ایستادم و به بچه­ها نگاه می­کردم. بسیار آرام بودم و شیطنت­های آنها را نمی­کردم. احساس خاص بودن می­کردم. بچه­ها هم متوجه این متفاوت بودن من شده بودند».
کد ۱۲۳: تجربه­ کودکی متمایز: ناهمانندی جنسیت و جنس تجربه شده
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۱۰:
«از زمانی که من تونستم که دست چپ و راستم را تشخیص بدم و خودم رو بشناسم همش می­گفتم که من یه پسرم. حس نمی­کردم که اختلالی دارم. واقعا فکر می­کردم که پسر هستم چون به سن بلوغم نرسیده بودم که جسمم بخواد تغییر کنه».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۱۱:
«من ۷،۸ ساله بودم که تازه فهمیدم دختر یعنی چی، پسر یعنی چی همیشه با خودم می­دونستم که من دختر نیستم. من همیشه به این موضوع فکر می­کردم. از خیلی قبل­تر هم من همیشه می­دونستم که دوست ندارم با دخترها باشم».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۸:
«من از همون بچگی همین­جوری بودم. همیشه فکر می­کردم که پسرم. اول کوچیکتر بودم که کلا قاطی دخترها نمی­شدم. همش با پسرها بودم».

    • بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت (۱۱۳ و ۱۲۳)

در این تم نیز، عبارت معنایی برای هر دو گروه از تبدیل­خواهان یکسان است. اینان تاکید دارند که ازهمان دوران کودکی، هم خودشان و هم اطرافیان بر جنبه­ های ناهماهنگی میان حرکات، رفتارها و حالات تاکید داشته اند. به بیان دیگر، این ناهمانندی میان آنچه از کودک انتظار می­رود با آنچه در عمل هست، از همان دوران دیده می­ شود؛ پسرهایی که همه می­گویند مانند دخترها رفتار می­ کنند و دخترهایی که شیطنت­ها و رفتارهایِ عادتا پسرانه دارند. علت استفاده از واژه­ی «متمایز» به جای متفاوت، تاکیدی است که بر ابعاد تمایزگونه­ی تجربه­ کودکی مشارکت­کنندگان، وجود داشته­است. در واقع میان «تجربه­ متفاوت» و «تجربه­ متمایز» این فرق وجود دارد که در تجربه­ متفاوت یک فرد، تنها بر غیرمعمول بودن تجربه تاکید می­ شود، حال آنکه واژه­ی متمایز، ناظر بر وجه های­لایت ­کننده­ تجربه­ یک شخص است. بنابراین محقق تاکید دارد که تجربه­ اینان متمایز کننده است؛ درست همانگونه که تولد یک پیرمرد در فیلم «سرگذشت غریب بنجامبن باتن[۱۵۸]» اثر دیوید فینچر[۱۵۹] (۲۰۰۸)، او را از دیگر کودکان متمایز می­سازد. در واقع همان­گونه که تماشاگران و کاراکترهای فرعی این فیلم از دیدن کودکی با این ظاهر متعجب می­شوند، اطرافیان تبدیل­خواه نیز تعجب می­ کنند وقتی این حد از تمایز را، با کودک مورد انتظار ادراک می­ کنند.
کد ۱۱۴: بازنمایی جنسیت متفاوت با جنس در بروز جنبه­ های بیرونی زنانگی: لباس و لوازم آرایشی
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۵:
«گاهی لباس­های مادرم رو تنم می­کردم. کفش پاشنه­دار خیلی دوست داشتم».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۱:
«من از بچه­گی این حس رو داشتم حتی مدرسه نمی­رفتم، کاملا یادمه که بچه بودم و خواهر داشتم لباس­های خواهرم که کهنه می­شد را می­پوشیدم. در آن زمان والدینم نمی­دانستند که همچین چیزی وجود دارد می­گفتند بچه­ست دیگه دوست داره لباس­های دخترونه بپوشه. یا مثلا کفش­های پاشنه بلند مادرم را که تو عروسیش پوشیده بود پام می­کردم و مثلا خیلی علاقه داشتم وقتی بابام می­گفت برو آب بیار من با همون کفش­ها تق­تق برم واسش آب بیارم».
مشارکت­کننده­ ی شماره­ ۳:
«به مدرسه که رفتم مدرسه ما دخترها و پسرها با هم در یک کلاس درس می­خواندیم. من اصلا دوست نداشتم کنار پسرها بنشینم و درونم احساس می­کردم که نباید در ردیف پسرها باشم. از بودن در کنار پسرها خجالت می­کشیدم. وقتی می­دیدم دخترها مقنعه سرشان کردند من هم دوست داشتم مقنعه سرم کنم. این حس از همان دوران ابتدایی با من بود».
کد ۱۲۴: بازنمایی جنسیت متفاوت با جنس در بروز جنبه­ های بیرونی مردانگی: لباس و عدم استفاده از لوازم آرایشی
مشارکت­کننده­ شماره­ ۸:
« همه لباس­هام پسرونه بود. اصلا از لباس­های دخترونه چندشم می­شد».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۹:
«تو بچه­گی تیپم همیشه پسرونه بود، بلوز آستین کوتاه و شلوارک. همیشه تیپم اسپرت بود. البته مهمونی­ها که می­رفتیم مامان پیرهن تنم می­کرد ولی اگه قرار بود به انتخاب خودم باشه یه بلوز شلوارک داشتم که عکس بانی خرگوشه روش بود. چون نه دخترونه بود و نه پسرونه. البته اون موقع عقلم نمی­رسید که نه دخترونه­س و نه پسرونه. اون موقع می­دیدم که ازون لباسه بیشتر از همه خوشم میاد. می­رفتم بیرون با اون لباسه دیگه اطرافیان به چشم یه دختر نگاهم نمی­کردن یا حتی یه پسر. به چشم یه بچه نگاهم می­کردن که داره بازی می­کنه. این­جوری برام بهتر بود تا بخوان بهم لقب یه دخترو بدن».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۷:
«من از همون بچه­گی کلا همه چیزم فرق می­کرد با بقیه دخترها. اولین دست لباسی که به سلیقه­ی خودم خریدم یه جلیقه شلوار کاملا پسرونه­س، عکسش هم دارم،‌ با یک جفت کفش کت که البته یکی دو سایز از پام بزرگتر بود ولی چون پسرونه بود خوشم اومد. چقدرم بابام­اینا دعوام کردند که نخر ولی من کار خودم رو کردم».

    • بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت (۱۱۴ و ۱۲۴)

اگر تم قبلی بر ابعاد متمایز کننده تاکید دارد، این تم دقیقا بر تفاوت­ها انگشت می­ گذارد: تفاوت­های ظاهری مانند پوشیدن لباس­های دخترانه/ زنانه و علاقه به لوازم آرایش در پسران دخترسرشت و بی­علاقگی دختران پسرسرشت به انجام آرایش و علاقه به پوشیدن لباس­هایی که معمولا بر تن پسربچه­ها دیده می­ شود، در دختران پسرسرشت. به همان میزان که گروه اول به پوشیدن دامن علاقه دارند، گروه دوم از آن اعلام انزجار می­ کنند.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود مطالب پایان نامه ها در مورد کلیدزنی بهینۀ انتقال ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیننگارش پایان نامه درباره ضوابط رسیدگی، صدور و اجرای آرای ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم