۱۷ تا ۲۴
۳-۶-۱ نحوه امتیازبندی پرسشنامه
برای رتبه بندی داده های این پژوهش از مقیاس رتبهای استفاده شده است. در این روش از پاسخگو خواسته می شود که میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه، بر مبنای یک طیف مشخص نماید. از طریق این مقیاس می توان حساسیت، تعقل و باور پاسخدهنده را تعیین نمود. در این پرسشنامه از یک مقیاس ۷ گزینهای استفاده شده است که ارزش عوامل مقیاسی برای این پرسشنامه از کاملاّ موافقم (۱) تا کاملاّ مخالفم (۷) امتداد خواهد یافت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳ ابزار پژوهش
مقصود این است که آیا ابزار اندازهگیری مورد نظر میتواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازهگیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. پرسشنامهای (یا بطور کلی ابزار اندازهگیری) که مثلا برای ارزیابی «تعهد سازمانی مدیران » طراحی شده ولی پرسشهایش به گونهای طراحی شدهاند که «رضایت شغلی مدیران» را ارزیابی میکند روایی ندارد (هرچند ممکن است بررسیهای آماری، پایایی مطلوب آن را نشان دهد) همینطور پرسشنامهای که همه وجوه موضوع مورد تحقیق را در بر نگیرد قطعا دارای روایی مطلوبی نیست.نظر کارشناسان و خبرگان میتواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیریهای نامتناسب میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد. متاسفانه در اغلب تحقیقات دانشگاهی در کشور ما به روایی ابزار تحقیق توجه کافی نمیشود. دراین تحقیق برای افزایش روایی از نظرات اساتید متخصص در رشته مدیریت بازرگانی – بازاریابی و همچنین مدیران و کارشناسان در شرکت های لبنی شهر کرمانشاه استفاده شده است.
پایایی با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است» چقدر است. به بیان دیگر اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازهگیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است. “پایایی کامل” واقعاً به ندرت دیده میشود و در صورت مشاهده قبل از هر چیز باید به نتایج شک کرد.برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری، شیوههای مختلفی به کار برده میشود. از جمله:
الف) اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی
ب) روش موازی یا روش آزمونهای همتا
ج) روش تصنیف یا دونیمه کردن آزمون
د) روش کودر _ ریچاردسون
ه) روش آلفای کرونباخ
در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ برای بررسی روایی پرسشنامه استفاده شده است کخ به شرح جدول ۳-۱ می باشد:
جدول ۳-۱ مقادیر آلفای کرونباخ به تفکیک هر یک از مؤلفه ها
عوامل
تعداد سؤال
مقدار آلفای کرونباخ
یکپارچگی فناوری اطلاعات
۳
۸۳۴/۰
انعطاف پذیری فناوری اطلاعات
۳
۸۷۴/۰
یکپارچگی زنجیره تأمین
۳
۸۳۹/۰
انعطاف پذیری زنجیره تأمین
۳
۹۱۵/۰
نقش مدیریت ارشد
۳
۷۲۶/۰
توانایی کارکنان
۳
فرم در حال بارگذاری ...