وبلاگ

توضیح وبلاگ من

فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه – ۲-۲-۲-۱-۶٫ بسته‌بندی کالا – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

ب) مشارکت در نمایشگاه‌های فرهنگی و بازرگانی

صنعتگرانی که موفق به اخذ مهر اصالت شوند، می‌توانند اقلام تأیید شده را به منظور معرفی در نمایشگاه‌های بازرگانی عرضه نمایند. همچنین از مشورت‌های لازم درباره نحوه مشارکت در نمایشگاه‌های تجاری نیز برخوردار خواهند شد.

ج) بازاریابی و توسعه بازار

تولیدکنندگان اقلام تأیید شده می‌توانند از مزایای مربوط به بازاریابی و ارتباطات به عمل آمده یونسکو و شرکای فرهنگی – هنری منطقه‌ای آن استفاده نمایند؛ به عنوان مثال چاپ و انتشار بروشور، کاتالوگ و برچسب محصول به زبان‌های مربوط از سوی یونسکو، به معرفی مطلوب آن‌ ها و استفاده از فعالیت‌های بازاریابی منجر خواهد شد.

د) معرفی در سایت و مزیت تجارت الکترونیک

تمام اطلاعات مربوط به اقلام تأیید شده به همراه اطلاعات سازنده و تولیدکننده آن‌ ها از طریق سایت دفترهای منطقه‌ای یونسکو جهت ایجاد ارتباط مستقیم خریداران و ارائه سفارش به آن‌ ها در اختیار خریداران مشتاق قرار خواهد گرفت.

ه) آموزش و ظرفیت سازی:

یونسکو برای مساعدت به صنعتگرانی که موفق به اخذ مهراصالت شده‌اند، کارگاه‌های آموزشی طراحی، بازاریابی و شیوه های پشتیبانی- در سطوح ملی و منطقه‌ای- برگزار می‌کند.

و) حقوق مالکیت معنوی و حق کپی برداری

یونسکو به منظور ثبت آثار هنرمندان و صنعتگرانی که اقلام صنایع دستی آن‌ ها مهر اصالت اخذ کرده‌اند، نزد سازمان جهانی مالکیت فکری[۸] اقدام خواهد نمود تا از این رهگذر حقوق معنوی صنایع دستی تأیید شده به نام سازنده آن‌ ها ثبت شود (حاجی‌پور شوشتری، ۱۳۸۶، ص ۱۵۹-۱۶۰).

۲-۲-۲-۱-۳٫ طرح کالا

ویژگی‌های فراگیری است که در ظاهر و کارکرد یک کالا بر حسب نیازهای مشتری، تاثیر می‌گذارد. مفهوم طرح و شکل ظاهری کالا را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. طرح، مفهومی ‌است به مراتب وسیع‌تر از شکل ظاهری. شکل کالا فقط گویای ظاهر کالا است (کاتلر،۱۳۸۵،ص۳۲۰).

۲-۲-۲-۱-۴٫ ویژگی‌های کالا

مشخصاتی که وظیفه اصلی کالا را مشخص می‌کنند ویژگی‌های کالا نامیده می‌شود. یک کالا را می‌توان با ویژگی‌های مختلفی به بازار عرضه داشت .یک مدل کالاکه فاقد هر گونه ویژگی اضافی یا
فوق العاده باشد، نقطه آغاز تولید کالا محسوب می‌گردد. یک شرکت می‌تواند با افزودن بعضی از ویژگی‌ها، مدل‌های سطح بالاتری را ایجاد کند. این ویژگی‌ها، خود ابزار رقابتی بسیار مناسبی برای متمایز کردن کالای شرکت از کالاهای رقبا، بحساب می‌آیند (کاتلر و آرمسترانگ،۱۳۸۶،ص۳۵۰-۳۴۷).

۲۲-۲-۱-۵٫ نام ونشان تجاری کالا

شاید بتوان گفت که با ارزش ترین مهارت حرفه‌ای بازاریابان قابلیت و توانایی آن ها در ایجاد، حفظ، مراقبت و ارتقای نام تجاری است .نام تجاری می‌تواند یک نام، یک علامت تجاری، نشان و یا سمبل دیگری باشد. فروشنده ‌بر اساس قانون علامت تجاری حق استفاده همیشگی از نام تجاری را در اختیار دارد. بدین ترتیب نام­های تجاری جدای از دارایی‌هایی نظیر مجوز بهر‌ه‌برداری، حق طبع و غیره، که دارای اعتبار زمانی می‌باشند. (کاتلر،۱۳۸۵، ص ۴۸۳-۴۸۲) اسامی‌ تجار می‌توانند ارزیابی
مصرف کننده را نسبت به کیفیت و ویژگی­های محصول تحت تأثیر قراردهند (کوهلی و لیوتزر[۹]، ۲۰۰۰، ص ۲۴۵).

۲-۲-۲-۱-۶٫ بسته‌بندی کالا

بسته‌ بندی محصول عبارت است از هر گونه ظرف یا بسته‌ای که محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می‌شودیا به وسیله آن اطلاعات لازم ‌در مورد محصول به مصرف کنندگان منتقل می‌شود، معمولا اولین چیزی که مصرف کنندگان هنگام خرید مشاهده می‌کنند بسته بندی محصول است. بسته بندی محصول از عوامل پرهزینه و مهم استراتژی بازاریابی است.( روستا و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۲۴۲)

بسته‌بندی کالا کلیه فعالیت‌هایی است که شامل طراحی و تولید ظرف، پوشش و یا لفاف برای محصول می‌شود (اسماعیل پور،۱۳۸۰،ص۲۰۲). گاهی بسته بندی از محتوای داخل بسته نیز مهم‌تر است. بسته‌ بندی به محصولات ظاهری زیبا می‌بخشد، و موجب تقویت مارک تجاری آن می‌شود. بسته بندی محصول به مشتری می‌گوید که محصول چیست و چرا باید مشتری آن را خریداری کند (ونوس و همکاران،۱۳۸۰،ص۴۱(

۲-۲-۲-۱-۶-۱٫ ضرورت‌ های بسته بندی در صنایع دستی

بسته بندی محصولات، علی رغم هزینه های زیاد آن ضروری است، زیرا مزایای بسیاری برای
تولید کننده، خرده فروش، و مصرف کننده نهایی دارد. مزیت اصلی بسته بندی اطلاعاتی است که به مصرف کننده منتقل می‌کند؛ بسته بندی اغلب در سهولت کاربرد، نقل و انتقال حفاظت و انبار کردن محصول کاربرد دارد. (روستا و همکاران، ۱۳۹۰، ۲۴۲)

یکی از مشکلات مهم بر سرراه محصولات صادراتی کشورمان در سال‌های اخیر عدم برخورداری از
بسته بندی مناسب در بازارهای داخلی و جهانی می‌باشد. این موضوع اگرچه در بسیاری از محصولات صادراتی مانند پسته، زعفران و غیره به علت تقاضاهای بازارهای مقصد و مسائل بهداشتی این اقلام شکل مناسبتری نسبت به گذشته به خود گرفته است ولی در محصولات صنایع دستی که نمونه آشکار میراث فرهنگی این مرز و بوم به شمار می‌آیند هنوز بسته بندی مقوله ای است غریب که همت همگان را می‌طلبد تا بتوان جامه‌ای نو در خورشان این اقلام به یادگار مانده از نیاکانمان بر تن آن ها پوشاند.
بسته بندی حلقه رابط محصول و خریدار است. اولین عنصر بصری که با خریدار یک محصول ارتباط برقرار می‌کند رنگ و فرم بسته بندی آن است. خیلی از دوست داران اقلام صنایع دستی به نیت خرید محصول خاصی وارد فروشگاه نمی‌شوند و اگر در این میان کالایی با عنصر جاذبی به نام بسته بندی بتواند به سلیقه زیبایی شناسی ایشان پاسخ دهد و با اطلاعاتی که از محصول در اختیار خریدار داخلی و خارجی قرار می‌دهد مانند شناسنامه محصول و برند می‌تواند به عامل مهمی‌ در خرید محصول تبدیل گردد. اقلام صنایع دستی معمولا به قصد هدیه دادن خریداری می‌شوند نه به قصد مصرف شخصی و یکی از عناصر اصلی اهداء یک کالا داشتن بسته بندی مناسب می‌باشد. تمامی‌خریدان داخلی و به ویژه مصرف کنندگانی که شناخت کافی از محصول کشور هدف ندارند چه شامل توریستی که وارد کشور می‌گردد یا بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از کشور زمانی حاضرند مبلغی را برای خرید یک محصول فرهنگی نسبتا پربها بپردازند که نسبت به محصول مورد نظر شناخت حاصل نمایند که تمامی‌ این موارد می‌تواند با شناخت سلایق و علایق فرهنگی کشور مقصد و با فراهم نمودن بسته بندی مناسب تحقق یابد.

۲-۲-۲-۱-۶-۲٫ دلایل عدم وجود بسته بندی در صنایع دستی


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | ۱- متقلبانه بودن وسیله – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود پایان نامه های آماده – ۲-۲-۲-۵-کارآیی سرمایه ­گذاری و تأمین مالی – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم