وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع پایان نامه ها – ۱-۱۰- تعریف مفاهیم و متغیرهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

    • به منظور قابلیت مقایسه داشتن اقلام، دوره مالی آن شرکت ها، منتهی به ۲۹ اسفند ماه باشد و همچنین سال مالی آن ها در طول دوره پژوهش تغییر نکرده باشد.

    • بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشند.

    • شرکت هایی که طی دوره زمانی پژوهش در طول یک سال شمسی، یک بار و یا کمتر معامله شده اند، از جامعه آماری حذف می‌شوند، زیرا وجود این شرکت ها ممکن است نتایج پژوهش را نادرست کند.

  • دسترسی لازم به اطلاعات آن ها وجود داشته باشد، به گونه ای که بتوان مکانیزم های حاکمیت شرکتی و خطای پیش‌بینی سود و امتیاز شفافیت را استخراج نمود.

    1. روش و ابزار گردآوری داده ها

داده های مورد نیاز از متن صورت‌های مالی اساسی، اطلاعیه های مجامع شرکت ها و گزارش های ماهانه و سالانه بورس اوراق بهادار تهران خواهند شد.

پس از جمع‌ آوری داده ها به روش فوق، متغیرهای پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار صفحه گسترده(EXCEL) محاسبه خواهند گردید. در حقیقت برای گردآوری داده ها از منبع ثانویه یعنی اسناد سازمانی منتشر شده در CD شرکت اطلاع رسانی بورس و نرم افزار ره آورد نوین استفاده خواهد شد.

اطلاعات مبانی نظری و تئوریک پژوهش، به صورت کتابخانه ای و با بهره گرفتن از کتب و مقالات فارسی و لاتین جمع‌ آوری شده و اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه های پژوهش، از منابع مختلفی از جمله نرم افزار ره آورد نوین، سایت بورس، سایت پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، سایت مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی و. . . استخراج خواهد شد که پس از انتقال به نرم افزار صفحه گسترده (EXCEL) مورد پردازش قرار خواهد گرفت. در ضمن برای آزمون فرضیه‌ها از نرم افزار SPSS استفاده خواهد شد.

روش های آماری:

    1. برای آزمون نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده خواهد شد.

    1. برای آزمون همبستگی بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده خواهد شد.

    1. برای آزمون نرمال بودن بقیه جامعه آماری از آزمون دوربین – واتسون استفاده خواهد شد.

  1. جهت تجزیه و تحلیل بین متغیرها از رگرسیون چند متغیره، آزمون های همبستگی و تحلیل واریانس با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS استفاده خواهد شد.

۱-۱۰- تعریف مفاهیم و متغیرهای پژوهش

حاکمیت شرکتی :

حاکمیت شرکتی، به مجموعه فرآیندها، رسم‌ها، سیاست‌ها، قوانین و نهادهایی گفته می‌شود که به روش یک شرکت از نظر اداره، راهبری و یا کنترل تأثیر می‌گذارند.

در این پژوهش از مکانیزم های زیر به عنوان بازیگران نقش حاکمیت شرکتی استفاده شده است (حسین بابایی، ۱۳۸۹) :

    1. ساختار هیئت مدیره : برای سنجش این متغیر از نسبت اعضاء غیر موظف هیئت مدیره به کل اعضاء هیئت مدیره استفاده شده است. مدیر غیرموظف عضو پاره وقت هیئت مدیره است که فاقد مسئولیت اجرائی در شرکت می‌باشد.

    1. ساختار مالکیت شرکت : این متغیر نشان دهنده نحوه توزیع مالکیت (مالکیت متمرکز یا مالکیت هرمی) شرکت می‌باشد. تمرکز مالکیت به کنترل مطلق سهام‌داران عمده بر اداره امور شرکت گویند.

    1. میزان مالکیت و نفوذ دولت در شرکت : این متغیر نشان می‌دهد که آیا شرکت مورد بررسی تحت کنترل (بزرگترین سهامدار) دولت، نهادها و شرکت های دولتی و شبه دولتی می‌باشد یا خیر.

    1. درصد سهام شناور آزاد شرکت در بورس : منظور از سهام شناور آزاد مقدار سهمی است که انتظار می رود در آینده نزدیک قابل معامله باشد، یعنی در مالکیت دارندگانی است که آماده اند در صورت اخذ قیمت مناسب، آن را برای فروش عرضه نمایند.

  1. مرجع حسابرسی شرکت : این شاخص نشان دهنده آن است که صورت های مالی اساسی شرکت توسط کدام گروه از حسابرسان مورد حسابرسی قرار گرفته است. دو گروه کلی (سازمان حسابرسی و مؤسسه مفید راهبر- مؤسسات خصوصی) در این پژوهش مدنظر است.

خطای پیش‌بینی سود :

پیش‌بینی ها و برآوردهای مدیریت از سودهای آتی شرکت است، که به دلیل برآوردهای ناقص مدیریت از آینده تجاری شرکت، اطلاعات افشا شده از طریق صورت های مالی و خارج از آن ممکن است در بر دارنده خطاهایی باشد، که به آن خطای پیش‌بینی سود مدیریت می‌گویند. خطای پیش‌بینی سود متأثر از عوامل مختلفی چون اندازه، عمر، ساختار سرمایه شرکت، میزان اطلاعات افشا شده، جانبداری های روان شناختی مدیریت و. . . است (صفرزاده، ۱۳۸۹).

شفافیت :

شفافیت را می توان سادگی و سهولت تحلیل معنادار فعالیت های شرکت و بنیان های اقتصادی آن توسط فرد خارج از شرکت دانست (مصطفایی، ۱۳۸۹).

امتیاز شفافیت :

امتیازی است که از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب (به موقع بودن و قابلیت اتکا ) از طرف اداره نظارت بر ناشران بورس اعلام می شود (همان منبع).

کیفیت افشا :

عبارت است از ارزیابی محتوای اطلاعاتی افشای شرکت شامل به موقع بودن، ارائه جزئیات و شفافیت (همان منبع).

۱-۱۱- ساختار کلی پژوهش

فصل یک شامل بیان مسئله و چارچوب نظری پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، فرضیه‌ها و مدل‌های پژوهش، روش پژوهش، تعریف واژگان کلیدی ساختار پژوهش می‌باشد.

فصل دوم شامل ادبیات و پیشینه پژوهش می‌باشد. در این فصل پس از ارائه مفاهیم بنیادی، تحقیقات مختلفی که در ارتباط با موضوع انجام گرفته، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فصل سوم، روش پژوهش را مورد بحث قرار می‌دهد، در این فصل ابتدا فرضیه های پژوهش، تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش و سپس روش پژوهش شامل جامعه و نمونه آماری پژوهش، قلمرو مکانی و زمانی پژوهش، روش و ابزار گردآوری داده ها و روش های تحلیل آن ها و آزمون فرضیه‌ها بیان شده است.

فصل چهارم تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد. در این فصل ضمن ارائه آمار توصیفی متغیرهای مورد بررسی پژوهش، نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

فصل پنجم شامل ارائه یافته ها، نتیجه گیری و پیشنهادات می‌باشد. این فصل با ارائه یافته های پژوهش شروع شده، سپس به بررسی یافته ها و نتیجه گیری می پردازد و در خاتمه پیشنهاداتی ارائه می‌گردد.

۱-۱۲- خلاصه فصل اول

در انجام هر پژوهشی یکی از مهمترین بخش ها، ارائه طرح پژوهش ( کلیات) مناسب می‌باشد. در این فصل سعی شده تا با بیان قسمتهای مختلف مطالعه انجام شده، طرحی کلی از آن ارائه گردد. بدین منظور، در ابتدا با بیان مقدمه ای کلیات طرح مشخص گردیده و سپس به بیان مسأله و چارچوب نظری، اهداف و اهمیت طرح پرداخته شده است. در ادامه فصل، فرضیه‌ها و روش پژوهش ارائه شده و ‌در مورد جامعه آماری و نحوه جمع‌ آوری دادها، توضیح داده شده است. در انتها ساختار و واژه های کلیدی پژوهش بیان شده است.

فصل دوم

ادبیات، چارچوب نظری و پیشینه

    1. مقدمه

بحران مالی اخیر در آسیا و سراسر جهان یکی از موضوعات مهمی است که در این سال ها توجه اکثر محققان را به خود مشغول ساخته است. تأثیر این بحران و نتایج آن نشان می‌دهد که اصلی ترین دلیل این بحران از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران نبود باورهای عمیق نسبت به مکانیزم های حاکمیت شرکتی می‌باشد (کروز[۱۹]،۲۰۰۲؛۱۹۹۹، محمد و همکاران[۲۰]، ۲۰۰۶).


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه های آماده – قسمت 29 – 5طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۱-۱۰ تعاریف مفهومی متغیرها – 7 »
 
مداحی های محرم