وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود مطالب پژوهشی در مورد : آسیب‌شناسی عوامل درونی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

تعریف کاربردی: با توجه به اینکه محقق قصد دارد نظام برون‌سپاری شهرداری قم را آسیب‌شناسی کند لذا در تحقیق حاضر منظور از آسیب‌شناسی شناسایی و کشف نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت‌های فراروی نظام برون‌سپاری شهرداری قم می‌باشد.
عوامل درونی (نقاط قوت و ضعف)[۸]:
تعریف نظری: در زمره فعالیت‌های قابل‌کنترل سازمان قرار می‌گیرند که سازمان آن‌ها را به شیوه‌ای بسیار عالی یا بسیار ضعیف انجام می‌دهد. (پارسائیان و اعرابی،۳۶:۱۳۸۸)
تعریف عملیاتی: فعالیت‌های است که سازمان در آن زمینه دارای برتری (قوت) یا عدم برتری (ضعف) می‌باشد.
عوامل درونی (نقاط قوت)[۹]:
تعریف نظری: عوامل قوت، عواملی هستند که نسبت به گذشته سازمان، نسبت به متوسط صنعت یا نسبت به رقبای آن برای سازمان مزیت به‌حساب آیند. نقاط قوت سازمان شامل مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که سازمان را قادر می‌سازد استراتژی‌هایش را به‌درستی و به‌خوبی طراحی و اجرا کند. (اعرابی و همکاران،۱۳۸۷:۲۷)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تعریف کاربردی: عواملی است که سازمان نسبت به رقبای خود، ازنظر منابع برتری دارد.
عوامل درونی (نقاط ضعف)[۱۰]:
تعریف نظری: نقاط ضعف مهارت‌ها و توانایی‌هایی هستند که سازمان به خاطر عدم برخورداری از آن‌ها نمی‌تواند استراتژی‌هایی را انتخاب و اجرا کند که از مأموریت سازمانی حمایت شود. عواملی ضعف تلقی می‌شوند که سازمان توانایی انجام آن‌ها را ندارد درحالی‌که قبلاً می‌توانست انجام دهد یا رقبای اصلی این توانایی رادارند. کهنگی و فرسودگی ماشین‌آلات، فقدان منابع مالی و غیره از این جمله هستند. (اعرابی و همکاران،۱۳۸۷:۲۷)
تعریف کاربردی: عواملی است که سازمان نسبت به رقبای خود، رجحان وبرتری ندارد.
عوامل بیرونی (فرصت‌ها و تهدیدها)[۱۱]:
تعریف نظری: رویدادها و روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بوم‌شناسی، محیطی، سیاسی، قانونی، دولتی، فن‌آوری و رقابتی است که می‌توانند به میزان زیادی در آینده به سازمان منفعت یا زیان برسانند. (پارسائیان و اعرابی،۳۵:۱۳۸۸)
تعریف کاربردی: عوامل درونی (نقاط ضعف و قوت) و عوامل بیرونی (فرصت‌ها و تهدیدها) که سازمان باید با شناخت عوامل، نسبت به رفع کاستی‌ها اقدام و مزیت‌های خود را تقویت نماید تا سازمان بتواند در محیط پر چالش کنونی غیرقابل‌رقابت‌ و مانا باشد.
عوامل بیرونی (فرصت‌ها)[۱۲]
تعریف نظری: فرصت به اعتبار مفهوم کلمه، به پدید آمدن زمان مناسب و شرایط برای هرگونه فعالیتی گفته می‌شود. بل[۱۳] فرصت را این‌گونه تعریف می‌کند «مبارزه خواهی موسسه با توجه به شرایط محیطی مناسب برای اهدافی است که ماهیت امکان موفقیت به همراه دارند.» (امیرکبیری،۱۳۸۱: ۱۷۱)
تعریف عملیاتی: موقعیتی است که برای سازمان ایجاد می‌گردد و سازمان می‌تواند از آن در جهت موفقیت سازمانی (قوت) استفاده نماید.
عوامل بیرونی (تهدیدها)[۱۴]
تعریف نظری: تهدید و یا خطر، به وضعیت جدیدی گفته می‌شود که تحقق‌پذیری اهداف موسسه را مشکل و یا به‌صورت عدم امکان درمی‌آورد. در یک موسسه هر چیزی که می‌تواند مانع موفقیت یا سبب ضرر گردد یک عنصر تهدید به شمار می‌آید. (امیرکبیری، ۱۳۸۱: ۱۷۵)
تعریف کاربردی: موقعیتی است که برای سازمان ایجاد می‌گردد و سازمان را در موقعیت آسیب‌پذیری قرار می‌دهد.
برون‌سپاری[۱۵]:
تعریف نظری: برون‌سپاری عبارت است از واگذاری تمام یا بخشی از مسئولیت انجام یک وظیفه سازمانی مشخص به یک فرد، گروه یا سازمان تخصصی تا ضمن کاهش هزینه‌ها امکان تحقق کیفیت‌های برتر نیز فراهم گردد. (الوانی و اشرف زاده،۱۳۸۷)
تعریف کاربردی: انتقال بخشی از وظایف سازمانی به‌طرف دیگر برای کمتر نمودن حجم فعالیت‌های عملیاتی و تمرکز بیشتر بر مدیریت راهبردهای اصلی سازمان.
خدمات شهری[۱۶]:
تعریف نظری: بخشی از خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی است که در چارچوب نظام سلسله‌مراتب مراکز شهری، نیازهای عمومی و اجتماعی را برآورده می‌سازد که مقیاس آن متضمن حد معینی از پیچیدگی و تنوع است و در یک واحد نسبتاً مستقل و واحد سیاسی تصمیم‌گیرنده به‌منظور توسعه و رفاه زندگی شهرنشینی و نیز حل مسائل زندگی شهرنشینی ارائه می‌شود. (هاشمی و یحیی پور،۱۳۹۰: ۱۶)
تعریف کاربردی: وظایفی که شهروندان از مدیریت شهری انتظار دارند، این انتظارات ثابت نبوده و با توجه به پیشرفت جوامع تغییر‌پذیر است و این انتظارت از جامعه‌ای به جامعه‌ای دیگر متغیر است.
شهرداری قم[۱۷]:
تعریف نظری: شهرداری نهادی است عمومی غیردولتی، غیرانتفاعی که به‌موجب قانون موظف به ارائه و تأمین خدمات موردنیاز شهروندانی است که در محدوده خدماتی شهر ساکن می‌باشند.
تعریف عملیاتی: شهرداری قم ازنظر ساختار، نهادی عمومی غیردولتی غیرانتفاعی می‌باشد که در چهارچوب وظایفی که طبق قانون برایش مشخص گردیده است در محدوده شهر خدمات به شهروندان ارائه می کند.
فصل دوم:
ادبیات موضوع
۲-۱- مقدمه
آنچه در این فصل می‌آید تاریخچه، تعاریف، الگوها و نظریه‌های محققان در خصوص برون‌سپاری می‌باشد و محقق درصدد آن است که ابعاد و زوایای مختلف برون‌سپاری را در حد مقدورات خود واکاوی نموده و از نظرات آن‌ها در تحقق حاضر بهره برداری نماید.
۲-۲- تاریخچه برون‌سپاری در حوزه شهری شهرداری قم
با عنایت به اینکه موضوع تحقیق حاضر آسیب‌شناسی نظام برون‌سپاری خدمات شهری شهرداری قم می‌باشد. لذا ابتدا به مهم‌ترین وظایف شهرداری قم (جامعه آماری موردمطالعه) به‌صورت گذار می‌پردازیم و سپس به مقوله برون‌سپاری در این حوزه و پیشینه برون‌سپاری در این مجموعه اشاره می‌شود.
۲-۲-۱ وظائف شهرداری قم
به‌طورکلی به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری وظایف مشخص شهرداری‌ها در اجرای تحقق اهداف طرح‌های شهری در موارد پانزده‌گانه زیر خلاصه می‌شوند.
۱- شبکه معابر: اصلاح و تعویض شبکه‌های احداث و بازگشایی شبکه‌های پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهری و نگهداری و مرمت شبکه‌ها.
۲- پارکینگ:‌ ایجاد پارکینگ و توقفگاه‌ها و پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشترک و عمومی، انتظار و پارکینگ‌های عمومی طبقاتی،‌ پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه‌ شهری و حفظ نگهداری و بهره‌برداری از توقفگاه‌های موجود.
۳- مراکز حمل‌ونقل:‌ایجاد پایانه‌های مسافری برون‌شهری،‌ پایانه درون‌شهری و پایانه‌های بار پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهری و حفظ و نگهداری و مرمت پایانه‌ها و پایانه‌های موجود.
۴- مراکز عمده شهری:‌ایجاد میدان‌ها،‌ایجاد فضاهای باز عمومی (جهت فروش اتومبیل، مصالح ساختمانی و نظایر آن). ایجاد مراکز تجاری شهری،‌ منطقه‌ای،‌ ناحیه‌ای و محلی و بازارهای غیردائمی پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهری و حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از مراکز عمده شهری موجود.
۵- فضای سبز: ‌ایجاد فضای سبز عمومی (پارک‌ها)، فضاهای تفریحی و بازی بچه‌ها،‌ فضاهای سبز حفاظت‌شده،‌ پارک‌های جنگلی و باغات عمومی پیش‌بینی‌شده در طرح توسعه شهری و حفظ و نگهداری پارک‌ها و باغ‌های عمومی موجود.
۶- جمع‌ آوری آب‌های سطحی:‌ احداث شبکه‌های جمع‌ آوری و دفع آب‌های سطحی پیش‌بینی‌شده و در طرح توسعه شهری و حفظ،‌نگهداری و مرمت شبکه‌های موجود.
۷- کارگاه‌های مزاحم شهری: ایجاد مجتمع‌های کارگاهی مربوط به مشاغل مزاحم شهری بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در طرح توسعه شهری،‌ ساماندهی و انتقال صنایع به مجتمع‌های مذکور
۸- کشتارگاه:‌ احداث کشتارگاه‌های غیر صنعتی دام، بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در طرح توسعه شهری و حفظ،‌نگهداری و بهره‌برداری از کشتارگاه‌های موجود در شهر.
۹- گورستان:‌ ایجاد گورستان بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در طرح،‌ حفظ، ‌نگهداری و بهره‌برداری از گورستان‌های موجود.
۱۰- دفع زباله:‌ایجاد مراکز جمع‌ آوری و دفن زباله،‌ایجاد مراکز زباله‌سوزی، ایجاد مراکز و کارخانه‌های کودکمپوست. تعیین محل‌های مخصوص برای تخلیه‌ نخاله و فضولات ساختمانی و مواد رسوبی فاضلاب‌ها و نیز بهره‌برداری از مراکز جمع‌ آوری و دفع زباله موجود.
۱۱- ایستگاه‌های آتش‌نشانی:‌ ایجاد ساختمان ایستگاه‌های آتش‌نشانی بر اساس پیش‌بینی‌های طرح، تجهیز و بهره‌برداری از ایستگاه‌های موجود.
۱۲- تملک اراضی ذخیره شهری: شناسایی،‌خرید،‌تملک و تهیه طرح‌های آماده‌سازی مربوط به اراضی ذخیره شهری


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله تاثیر عوامل کلیدی موفق مدیر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشیندانلود فایل های پایان نامه با موضوع بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای و هوش معنوی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم