وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود فایل های دانشگاهی – ۲-۴-۱- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۲-۳-۲-۳-۲-۸- رشد سود

عمران و پوینتون[۳۸] (۲۰۰۴) ‌به این نتیجه رسیدند که در شرکت هایی با رشد سود بالا، سهام‌داران در هر سال انتظار افزایش سود را داشته، در نتیجه انتظار بازده مورد انتظار بالاتری رانیز دارند. ‌بنابرین‏ این شرکت ها هزینه سرمایه بالاتری خواهند داشت. پس می توان نتیجه گرفت که بین رشد سود و هزینه سرمایه ارتباط مثبتی وجود دارد.

۲-۳-۲-۳-۲-۹- نقدینگی

نقدینگی می‌تواند هم اثر افزایندگی و هم اثر کاهندگی روی هزینه سرمایه داشته باشد. از یک دیدگاه هرچه میزان نقدینگی شرکت بالاتر باشد ریسک ناشی از ناتوانی در بازپرداخت بدهی های سررسید شده کاهش می یابد. ‌بنابرین‏ از انتظارات اعتباردهندگان کاسته شده و هزینه سرمایه کاهش می یابد. از سوی دیگر، به دلیل آن که موجودی نقد و دارایی های جاری دارای نرخ بازده پایین تری هستند برخی مدیران ریسک پذیر و جسور سعی می کنند تا با داشتن کمترین میزان نقدینگی از بدهی های جاری بیشترین استفاده را ببرند. در چنین حالتی ریسک نقدینگی بسیار بالا خواهد رفت و احتمال خطر عدم توانایی در پرداخت بدهی های سررسید شده افزایش می یابد و موجب می شود بازده مورد انتظار سرمایه گذاران افزایش یافته و به تبع، هزینه سرمایه افزایش یابد (نصیر پور، ۱۳۷۹).

به عبارت دیگر، نقدینگی پایین ممکن است از سرمایه گذاری های سودآور جلوگیری کند و همچنین نقدینگی خیلی زیاد نیز ممکن است نشان دهنده استفاده ناکافی از وجوه باشد. ‌بنابرین‏، ارتباط مثبت یا منفی بین هزینه سرمایه و نقدینگی جای بحث دارد (عمران و پوینتون، ۲۰۰۴).

۲-۴- پیشینه تحقیق

بحث عدم تنعطاف پذیری هزینه­ ها بحث جدیدی در ادبیات رشته حسابداری می باشد و در این خصوص تحقیات اندکی حتی خارج از ایران صورت گرفته است. در ایران هم تلاسهایی هرچند محدود در این حوزه صورت گرفته است. در ادامه، برخی از تحقیقاتی که در ارتباط با موضوع تحقیق حاضر در سایر کشورها انجام شده و نیز برخی از مهمترین تحقیقات داخلی که با محتوای تحقیق حاضر رابطه نزدیکی دارند، ارائه می­گردد.

۲-۴-۱- پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور

بالکریشنان، پیترسون و سادراستروم(۱۹۹۳) تاثیر تغییر در حجم فعالیت بر میزان چسبندگی هزینه­ ها را مورد بررسی قرار داده ­اند. در این تحقیق عنوان می­ شود که این مدیریت یک شرکت است که ترجیح می­دهد در زمان افزایش سطح فعالیت هزینه ها را بالا ببرد اما در زمان کاهش سطح فعالیت مدیریت چندان علاقه ای به کاهش هزینه­ ها نشان نمی­دهد. در این تحقیق تاثیر دو عامل بر این رفتار مدیریتی که باعث چسبنده بودن هزینه­ ها می­ شود مورد بررسی قرار گرفته است:

۱٫ میزان تغییر در سطح فعالیت: پاسخ مدیریت به تغییرات حجیم سطح فعالیت بیشتر در افزایش میزان هزینه­ ها مستتر ‌می‌باشد اما در زمان تغییرات اندک سطح فعالیت پاسخ مدیریتی بیشتر به صورت کاربری بیشتر دارائیها نمودار می­ شود.

۲٫ میزان استفاده از ظرفیت : اگر شرکت در بالاترین سطح ظرفیت تولیدی خود قرار داشته باشند رفتار مدیریتی به گونه ­ای خواهد بود که باعث چسبندگی هزینه­ ها می­ شود یعنی در سطوح بالای فعالیت مدیریت هزینه­ ها را افزایش می­دهد اما در زمان کاهش سطح فعالیت تلاشی برای کاهش هزینه­ ها نمی­کند.

این تحقیق نشان می­دهد که در رابطه با عامل اول پاسخ مدیریت نسبت به سطوح تغییر فعالیت بالا و پایین یکسان است. در واقع درصد تغییر در هزینه­ ها برای تغییرات اندک سطح فعالیت (۳%+-) تفاوت چندانی با درصد تغییر هزینه­ ها برای تغییرات بزرگ سطح فعالیت (بیشتر از ۳%+-) ندارد. ‌بنابرین‏ اینطور نتیجه گرفت که اگر شرکت مورد نظر در سطوح بالای ظرفیت خود فعالیت کند دارای هزینه چسبنده خواهد بود(نعمت­الهی،۱۳۸۵).

مدیروس و کوستا (۲۰۰۱) در تحقیق چسبندگی هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق پس جمع‌ آوری داده ­های مربوط به هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری شرکت­های جامعه آماری تحقیق را چسبنده عنوان می­ کند. همچنین نتایج این تحقیق نشان می­دهد که با هر ۱% افزایش در درآمد فروش ۵۹% افزایش در هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری در جامعه مورد تحقیق خواهیم داشت. اما با هر ۱% کاهش در درآمد فروش تنها ۳۲% کاهش در هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری خواهیم داشت. علاوه بر این در این تحقیق تغییرات چسبندگی هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری در ارتباط با شرایط و موقعیت شرکت­ها مورد بررسی قرار گرفته است.

بنکر و اندرسون (۲۰۰۳) در تحقیق با عنوان چسبندگی هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری، پس از جمع ­آوری داده ­های مربوط به هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری و درآمد فروش ۷۶۲۹ سال-شرکت در یک دوره زمانی ۲۰ ساله (۱۹۹۸-۱۹۷۹) ارتباط بین هزینه­ ها و فروش از طریق رابطه رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق اینطور عنوان می­ کند که:

۱٫چسبندگی هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری به مرور زمان از بین می­رود.

۲٫اگر سطح فعالیت کاهش پیدا کند چسبندگی هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری نیز کاهش میابد.

۳٫هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری در زمان رشد اقتصادی بیشتر چسبندگی نشان می‌دهد.

۴٫ میزان چسبندگی هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری ارتباط مستقیمی با میزان دارائیهای یک شرکت دارد.

۵٫ میزان چسبندگی هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری ارتباط مستقیمی با تعداد کارکنان یک شرکت دارد.

۶٫ نتایج این تحقیق نشان می­دهد که با افزایش ۱% در درآمد فروش شرکت‌ها هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری ۵۵% افزایش میابد. ‌بنابرین‏ هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری جامعه مورد تحقیق چسبنده می­باشند.

سابرامانیام و ویدرمیر(۲۰۰۳) ارتباط میزان تغییرات فروش با چسبندگی هزینه­ ها را مورد بررسی قرار دادند.تحقیقات اخیر نشان می­دهد که هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری و بهای تمام شده کالای فروش­رفته جز هزینه­ های چسبنده می­باشند. این تحقیق که در ایالت تگزاس امریکا انجام گرفته رفتار هزینه­ ها در سطوح مختلف تغییر درآمد فروش را مورد بررسی قرار داده است و نتایج آن به شرح زیر است:

۱٫ هزینه­ های توزیع و فروش و عمومی و اداری و بهای تمام شده کالای فروش رفته در سطح پایین تغییر درآمد فروش چسبنده نیستند.

۲٫ میزان چسبندگی هزینه ها در صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت است.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پروژه و پایان نامه | مفهوم سازی سرمایه فکری و اجزای سرمایه فکری – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود پایان نامه های آماده – ۱۲-۳-۲ عامل پیدایش، گسترش و تکامل بیمه های گروهی – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم