وبلاگ

توضیح وبلاگ من

استفاده از منابع پایان نامه ها درباره بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود ۹۳- … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۴-۸- خلاصه فصل
در این فصل پس از توضیح مختصری در خصوص آزمون های آماری مورد استفاده در این تحقیق، تحلیل توصیفی متغیرهای تحقیق ارائه و ویژگی های این متغیرها از طریق شاخص های مرکزی و پراکندگی بررسی گردید. سپس همبستگی بین متغیرها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت. در ادامه فرضیه های تحقیق با بکارگیری آزمون های آماری توضیح داده شده در فصل قبل مورد بررسی قرار گرفتند. با انجام آزمون های آماری در فرضیه اول بین مالکیت خانوادگی و به موقع بودن سود رابطه منفی و معناداری وجود دارد. و در فرضیه دوم بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و در پایان، برای فرضیه سوم بین مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود رابطه مثبت و عدم معناداری وجود دارد. در فصل بعد به مروری بر نتایج به دست آمده از پژوهش، محدودیت های پژوهش، پیشنهاد پژوهش و پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده می پردازیم.

فصل پنجم
نتیجه‌گیری و پیشنهادها
۵-۱- مقدمه
بخش مهم تحقیق نتیجه گیری از فرضیه ها و تهیه طرح و تعمیم آن می باشد. این نتیجه گیری آخرین تأثیر را هم از حیث سبک نگارش و هم از جهت محتوا باید به خواننده القا نماید. نتیجه گیری باوری مبنی بر استدلال و بر مبنای شواهد حاصل از پژوهش است که در اختیار خوانندگان پژوهش به علاقه مندان به اجرای پژوهش های آتی مبنی بر پژوهش های کنونی و در نهایت استفاده کنندگان کاربردی، قرار می گیرد.
این فصل با ارائه خلاصه کوتاهی از مطالب فصل های قبل شروع شده است. سپس خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق ارائه، تشریح، تفسیر و ارزیابی گردیده است. در بخش بعدی نتایج حاصل از پژوهش حاضر با پیشینه تحقیق مقایسه شده است. در نهایت پیشنهاد های کاربردی با توجه به یافته های تحقیق و نیز پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
۵-۲- تفسیر یافته های تحقیق
۵-۲-۱- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول
بین مالکیت خانوادگی و به موقع بودن سود ارتباط معنا داری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی به دست آمده بین مالکیت خانوادگی و به موقع بودن سود که برابر ۰٫۴۴۳- می باشد و همچنین سطح معنی داری که کمتر از ۰۵/۰ است (۰۵/۰> 0.042)، می توان نتیجه گرفت که با ۹۵٪ اطمینان فرض H1 پذیرفته، و فرض H0 رد می شود. به سخن دیگر بین مالکیت خانوادگی و به موقع بودن سود ارتباط معنا داری وجود دارد. رابطه منفی بین مالکیت خانوادگی و به موقع بودن سود حاکی از این مطلب می باشد که به هر میزان مالکیت خانوادگی افزایش یابد تمایل برای گزارش اطلاعات محتوای سود کمتر می باشد که در واقع این عامل منجر به عدم تقارن اطلاعاتی می گردد.
ضریب تعیین محاسبه شده نیز عدد ۰٫۳۹ رانشان می دهد که ارائه کننده برازش مناسبی از تغییرات به موقع بودن سود می باشد.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول پژوهش با یافته های عبدالحمدی و وال در سال (۲۰۱۰)، میولر و اسپیتز در سال (۲۰۰۶)، ولاری وجنکینس درسال (۲۰۰۶)، اندریسون وریب درسال (۲۰۰۳)، میشرا و همکاران درسال (۲۰۰۱) وجونگ وکن درسال (۲۰۰۲) مطابقت دارد اما با یافته های ونگ درسال (۲۰۰۶)، مطابقت ندارد.
۵-۲-۲- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم
بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود ارتباط معنا داری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی به دست آمده بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود که برابر ۱٫۴۴۰ می باشد و همچنین سطح معنی داری که کوچکتر از ۰۵/۰ است (۰۵/۰> 001,0)، می توان نتیجه گرفت که با ۹۵٪ اطمینان فرض H0 رد و فرض H1 پذیرفته می شود. به سخن دیگر بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود ارتباط معنا داری وجود دارد. نتایج این فرضیه نشانگر وجود رابطه مستقیم بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود می باشد، بدین معنا که به هر میزان مالکیت نهادی افزایش یابد منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در ارتباط با گزارش سود به موقع می گردد.
ضریب تعیین محاسبه شده نیز عدد ۰٫۴۲ رانشان می دهد که ارائه کننده برازش مناسبی از تغییرات به موقع بودن سود می باشد.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم پژوهش با یافته های چونگ وزانگ در سال (۲۰۰۹)، تاسیا وگودرسال (۲۰۰۷)، باتاچاریا و همکاران در سال (۲۰۰۶) هارتزل وهمکاران (۲۰۰۵)، کوه درسال (۲۰۰۳) ومهدی مرادزاده وهمکاران درسال (۱۳۸۸)، نمازی و کرمانی(۱۳۸۷) ومرادزاده وناظمی اردکانی (۱۳۸۷)، قنبری در سال (۱۳۸۶) مطابقت دارد اما با یافته های زوری وهمکاران درسال (۲۰۰۹)، ولاری وجنکینس درسال (۲۰۰۶)، مهرانی و باقری درسال (۱۳۸۸)، مرادی درسال (۱۳۸۶) مطابقت ندارد.
۵-۲-۳- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه سوم
بین مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود ارتباط معنا داری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی به دست آمده بین مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود که برابر ۰٫۹۳۷ می باشد و همچنین سطح معنی داری که بزرگتر از ۰۵/۰ است(۰۵/۰> 0.088)، می توان نتیجه گرفت که با ۹۵٪ اطمینان فرض H1 رد و فرض H0 پذیرفته می شود. به سخن دیگر بین مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود ارتباط معنا داری وجود ندارد. نتایج حاصل از این فرضیه مبین این مطلب است که شرکت هایی که میزان مالکیت شرکتی آن ها بالاست به خاطر نداشتن نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت اطلاعات کمتری در ارتباط با محتوای سود دریافت می کنند، لذا نتایج حاصل از آزمون این فرضیه با انتظارات ما هم خوانی دارد.
ضریب تعیین محاسبه شده نیز عدد ۰٫۶۲ رانشان می دهد که ارائه کننده برازش مناسبی از تغییرات به موقع بودن سود می باشد.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه سوم پژوهش با یافته های کاپوپولس و همکاران در سال (۲۰۰۷)، و نوروش و ابراهیمی کردلردرسال (۱۳۸۴) رحمان سرشت ومظلومی درسال (۱۳۸۴) مطابقت دارد اما با یافته های آلوز (۲۰۱۲) مطابقت ندارد.
۵-۳- نتیجه گیری کلی
آنچه در جمع بندی و نتیجه گیری کل آزمون بین حاکمیت شرکتی و مالکیت نهادی و به موقع بودن سود می توان عنوان کـــرد این است که یک رابطه منفی و معنی دار بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود شرکت ها وجود دارد. سرمایه گذاران نهادی، بخش عمده ای از سهام شرکت را در اختیار دارند و همچنین نمی توانند به یکباره سهام مورد تملک خود را عرضه نمایند و از شرکت خارج شوند که عرضه عمده و در حجم بالا سبب کاهش قیمت سهام خواهد شد. بنابراین به منظور حفظ منافع خود، نقش نظارتی بهتری را ایفا می کنند. در ضمن وجود رابطه بین سرمایه گذاران نهادی و به موقع بودن سود که حاصل این پژوهش بود را می توان به قدرت سهامداران نهادی در ایفای نقش نظارتی آنها نسبت داد. همچنین رابطه مستقیم معنادار بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود به معنای افزایش محتوای اطلاعاتی سود در پی افزایش مالکیت نهادی می باشد. شاید این موضوع ناشی از آن باشد که سرمایه گذاران به هنگام اتخاذ تصمیم گیری های اقتصادی خود، به میزان مالکیت نهادی به عنوان عاملی برای تعیین استراتژی های سرمایه گذاری خود توجه می کنند و آن را در این زمینه دخیل می سازند. مالکیت خانوادگی تأثیر منفی و معنی داری بر به موقع بودن سود آتی دارند، علت این عامل بر می گردد به بحث جدایی مالکیت از مدیریت و به وجود آمدن تضاد منافع بین مدیریت و مالکان، چرا که بحث تئوری های نمایندگی اشاره بر این موضوع دارد که مدیران بیشتر به دنبال منافع شخصی خود می باشند، که این عامل منجر به عدم توجه لازم به هدف اصلی شرکت، که افزایش ثروت سهامداران از طریق پاسخگویی به موقع می گردد، لذا بروز این گونه عوامل باعث افزایش عدم تقارن اطلاعاتی و به وجود آمدن شکل ضعیفی از بازار می گردد، در پی بروز چنین مشکلاتی انگیزه سهامداران برای سرمایه گذاری بیشتر در این شرکت ها کاهش یافته، به این دلیل که یکی از عوامل مهم در اتخاذ تصمیمات اقتصادی توسط سهامداران بالفعل و بالقوه جهت سرمایه گذاری دریافت اطلاعات به موقع در ارتباط با محتوای سود می باشد. همچنین در ارتباط با فرضیه سوم حاصل از این پژوهش رابطه ای میان مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود حاصل نگردید که دور از انتظار نبود، چرا که این گروه از سهامدارن نفوذ کمتری نسبت به سهامداران نهادی و مدیریتی در اتخاذ تصمیمات در شرکت ها دارند. در این پژوهش تأثیر متغیرهای کنترلی اندازه شرکت، اهرم مالی و نسبت ارزش بازاربه دفتری حقوق صاحبان سهام بر روابط بین فرضیات سنجیده شد، که نتایج نماینگر وجود رابطه معکوس بین اندازه شرکت و اهرم مالی با به موقع بودن سود و وجود رابطه مستقیم بین نسبت ارزش بازار به دفتری حقوق صاحبان سهام می باشد. که می توان این گونه تفسیر نمود که تمایل شرکت های بزرگ برای افشاء به موقع سود نسبت به شرکت های کوچکتر به دلیل حجم بالای معاملات و پیچیدگی این صنایع نسبت به شرکت های کوچکتر کمتر است، همچنین شرکت هایی که دارای اهرم مالی بالا هستند دارای ریسک بیشتر نیز می باشند که این شرکت ها باز تمایل زیادی به افشاء به موقع سود ندارند.
۵-۴- پیشنهادها
چنانچه پژوهش علمی از یک رویه سیستماتیک و پژوهشگرانه برخوردار باشد، پژوهشگر می تواند نظراتی را هم در مورد یافته ها و نتایج پژوهش، و هم راه کارها و پیشنهاد هایی را به منظور بهبود و بسط پژوهش های آتی بیان کند. بدین سبب در ادامه پیشنهاد هایی توسط پژوهشگر ارائه می شود.
۵-۴-۱- پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های پژوهش
۱- با توجه به نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول مبنی بر وجود رابطه معکوس بین مالکیت خانوادگی و به موقع بودن سود، به سرمایه گذاران پیشنهاد می گردد، از خرید سهام شرکت های دارای سرمایه گذاران خانوادگی خود داری نمایند. بنابر اظهارات پورتر[۱۴۴] معامله مکرر و تمرکز برسود های کوتاه مدت، سبب ایجاد انگیزه برای مدیریت سود می شود. که این عامل منجر به عدم افشاء اطلاعات درست و به موقع در ارتباط با سود می گردد.
۲- با توجه به نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم، مبنی بر وجود رابطه مستقیم بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود به دلیل نفوذ و داشتن ابزار قدرتی جهت نظارت بر عملکرد شرکت ها وجلوگیری از دستکاری سود توسط مدیریت توسط نهادهای دولتی، به سرمایه گذاران توصیه می گردد سهام این شرکت ها را به خاطر ریسک پایین تر خریداری نمایند.
۳- با توجه به نتیجه حاصل از آزمون فرضیه سوم مبنی بر عدم وجود رابطه بین مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود به دلیل نداشتن ابزار لازم جهت نظارت، به سرمایه گذاران پیشنهاد می گردد که به ترکیب سهامداران به عنوان یکی از متغیرهای تصمیم توجه لازم داشته باشند و در جهت خرید سهام این گونه شرکت ها احتیاط نمایند.
۴- با توجه به یافته های این تحقیق به فعالان بازار سرمایه، تصمیم گیرندگان، تحلیلگران مالی و سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل بورس اوراق بهادار پیشنهاد می گردد در تحلیل طرح های سرمایه گذاری در دارایی های مالی و اوراق بهادار به روابط بین حاکمیت شرکتی و به موقع بودن افشاء توجه ویژه مبذول داشته؛ زیرا لحاظ این عوامل مهم منجر به انتخاب سبد سرمایه گذاری بهینه با کمینه مخاطره و بیشترین بازدهی می گردد، ضمن آنکه شفافیت محیط تصمیم گیری و نتایج حاصله را نیز دو چندان می نماید.
۵-۴-۲- پیشنهاد برای پژوهش های آتی
به منظور انجام پژوهش‌های آتی در ارتباط با این پژوهش، موضوعات زیر پیشنهاد می‌شود:
۱- بررسی تأثیر متغیرهای همچون تمرکز مالکیت نهادی، نقش سهامداران عمده، نقدشوندگی سهام و ….بر به موقع بودن سود شرکت ها.
۲- در این پژوهش برای جمع آوری داده های مربوط به متغیرهای پژوهش از شرکت های اکثر صنایع بهره گرفته شد. از آنجا که در برخی صنایع ماهیت فعالیت ها، خاص است (مثل صنعت واسطه گری مالی)، پیشنهاد می گردد چنین پژوهشی با تأکید بر صنعت خاص انجام شود.
۳- بررسی مقایسه‌ای موضوع تحقیق حاضر، در نمونه‌های تفکیک شده بر اساس اندازه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به دو گروه بزرگ و کوچک.
۴- با توجه به اینکه در بازه زمانی مورد بررسی این تحقیق، در داخل کشور سیاست های دولت باعث برخی تغییرات اقتصادی شده است، پیشنهاد می شود، تحقیقات مشابه در زمانی که ثبات اقتصادی بیشتری در کشور وجود دارد، انجام شود؛ و یا به گونه ای تأثیر عوامل مداخله گر کاسته شود.
۵- پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی تأثیر سایر سازوکارهای حاکمیت شرکتی از قبیل حسابرسان مستقل، نظارت قانونی، کنترل های داخلی و … بر به موقع بودن سود بررسی شود.
۶- پیشنهاد می شود که در سال های آتی با در اختیار داشتن اطلاعات لازم برای انجام تحقیق مشابه در بازه ی زمانی طولانی تر، این تحقیق با بهره گرفتن از رگرسیون سری زمانی در سطح هر شرکت انجام گردد.
۵- ۵- محدودیت های پژوهش
در هنگام انجام هر تحقیق محدودیت هایی نیز بر سر راه محقق قرار می گیرد که این تحقیق نیز از آن مستثنی نیست. عمده ترین محدودیت های تحقیق حاضر که در تفسیر یافته‌های پژوهش و تعمیم آن باید مد نظر قرار گیرد به شرح زیر است:
۱- در این تحقیق همانطور که در فصل سوم هم بدان اشاره شدبابرخی محدودیت هادر زمینه انتخاب نمونه مواجه بودیم که از آن جمله عدم تغییر سال مالی، در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز متغیرها و …. بود. قطعاً استفاده از دوره‌های و تعداد شرکت های بیشتر بر اعتبار و روایی تحقیق خواهد افزود.
۲- با توجه به قلمرو زمانی تحقیق حاضر (۹۱-۱۳۸۶) و نیز اینکه شرکت‌های نمونه از لحاظ اندازه، ساختار سازمانی، نوع محصولات و نوع صنعت لزوماً معرف تمام واحد‌های اقتصادی فعال در کشور نیستند، لذا تعمیم یافته‌ها بایستی با احتیاط انجام گیرد.
۳- شرکت های بورس اوراق بهادار تهران نمونه کوچکی از شرکت های ایرانی است، لذا تعمیم نتایج این تحقیق به کل شرکت های ایرانی میسر نیست.
۴- داده های این تحقیق از بورس اوراق بهادار تهران استخراج گردیده که عدم کارایی این بورس اتکا به نتایج تحقیق را با محدودیت مواجه می سازد.
۵- اطلاعات مربوطه برخی متغیرها براساس اطلاعات تاریخی می باشد، لذا آثار تورم بر نتایج تحقیق نادیده گرفته شده است.
۶- نبود کارهای مشابه داخلی جهت مقایسه­ نتایج حاصل از آن­ها با نتیجه­ به­دست آمده در این تحقیق.
۷- در این پژوهش محدودیت تعداد نمونه وجود داشت چرا که میزان شرکت­هایی که دارای مالکان خانوادگی و شرکتی بودند اندک بود لذا هنگام تعمیم نتایج حاصل از پژوهش به سایر شرکت­ها باید با احتیاط عمل شود


فرم در حال بارگذاری ...

« راهنمای نگارش پایان نامه با موضوع بهینه سازی برج تقطیر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینپژوهش های پیشین در مورد نظام حقوقی حاکم بر روابط شهرداری و شورای شهر- فایل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم