وبلاگ

توضیح وبلاگ من

ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع رابطه سرمایه … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

۳

۴

۵

خیلی کم

کم

متوسط

زیاد

خیلی زیاد

۳٫۸٫ تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه:

روایی یک پرسشنامه بیان می‌کند که سوالات آن پرسشنامه چیزی را سنجش کرده‌اند که به دنبال اندازه‌گیری آن بوده‌ایم نه چیزی دیگر را (دانایی‌فرد و همکاران، ۱۳۸۳). جهت بررسی روایی یک پرسشنامه می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده نمود. روایی را در سه گروه گسترده طبقه ­بندی نموده ­اند:
الف) روایی محتوا: اطمینان می­دهد که ابزار مورد‌نظر به تعداد کافی پرسش­های مناسب، برای اندازه ­گیری مفهوم مورد سنجش را دربر دارد. به بیان دیگر روایی محتوا نشان می­دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ب) روایی وابسته به معیار: زمانی مطرح می­ شود که ابزار اندازه ­گیری تفاوت میان افراد را بر پایه معیاری که قرار است آن را پیش ­بینی کند، به دست می­دهد.
ج) روایی سازه: بیان می­ کند که نتایج به دست آمده از کاربرد یک ابزار اندازه ­گیری، تا چه حد با نظریه ­هایی که آزمون بر محور آن تدوین شده است تناسب دارد (سکاران، ۱۳۹۰).
در این پژوهش، اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از دو شیوه اعتبار محتوا و اعتبار عاملی به دست آمد.
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل‌دهنده‌ی یک ابزار اندازه‌گیری بکار برده می‌شود. روایی محتوا تابعی از ترسیم و تعیین خوب ابعاد و مولفه‌های مهم بوده و اساساً امری قضاوتی است که در آن شخص به تنهایی یا همراه دیگران در مورد معرف بودن ماده‌های آزمون قضاوت می‌کنند. از این رو جهت بررسی اعتبار محتوای پرسشنامه‌ی این پژوهش از نظر تعدادی از اساتید و صاحب­نظران استفاده نموده و پس از اخذ نظرات آنها، اقدامات اصلاحی در پرسشنامه با نظر نهایی اساتید محترم راهنما و مشاور انجام گرفت.
اعتبار عاملی نیز برای تعیین روایی پژوهش، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اعتبار عاملی صورتی از اعتبار سازه است که از طریق تحلیل عاملی بدست می‌آید (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰). بکارگیری این تکنیک آماری، در اکثر پژوهش‌هایی که در آن ها از آزمون و پرسشنامه استفاده می‌شود، ضروری است.

۹٫۳٫ تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه:

پایایی یا قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری است. پایایی بدین معنی است که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می‌دهد و پایدار است (طبیبی و همکاران، ۱۳۸۸). پایایی یک سنجه را می‌توان از طریق آزمون سازگاری منطقی پاسخ‌ها و ثبات پاسخ‌ها تایید کرد. سازگاری نشان می‌دهد چگونه آیتم‌هایی که یک مفهوم را می‌سنجند به صورت یک مجموعه، به نحوی شایسته به هم گره خورده‌اند. ضریب آلفای کرونباخ نوعی ضریب پایایی است که نشان می‌دهد چگونه آیتم‌ها در یک مجموعه، به نحو مناسب به یکدیگر گره خورده‌اند. آلفای کرونباخ در قالب میانگین همبستگی‌های درونی میان آیتم‌های اندازه‌گیری کننده‌ی مفهوم، محاسبه می‌شود. اگر آلفای کرونباخ به ۱ نزدیکتر باشد، پایایی سازگاری درونی بیشتر است (دانایی‌فرد و همکاران، ۱۳۸۳). در این پژوهش نیز به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است.
با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفای کرونباخ را محاسبه می­کنیم:
که در آن:
J : تعداد زیر مجموعه سؤال­های پرسشنامه یا آزمون
S2j : واریانس زیر مجموعه آزمون j ام
S2 : واریانس کل آزمون

به منظور سنجش پایایی، یک نمونه اولیه شامل۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS میزان ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. جدول ۳-۳، ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش را نشان می‌دهد. تمامی این ضرایب از حداقل مقدار قابل قبول (۷/.) بالاتر می‌باشند که این نشان دهنده پایایی متغیرهای اندازه‌گیری شده در پژوهش است.
جدول ۳- ۳: ضرایب آلفای کرونباخ متغیرها

متغیرهای پژوهش

آلفای کرونباخ

کیفیت سرمایه انسانی

۷۳۱/.

شایستگی‌محوری کارکنان

۹۳۸/.

عملکرد شغلی

۸۵۹/.


فرم در حال بارگذاری ...

« منابع تحقیقاتی برای نگارش پایان نامه بررسی شاخص های کلیدی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینمنابع کارشناسی ارشد در مورد : بررسی تاثیر موانع بهبود کارایی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم