برای بیان کارکردهای عمومی دفتر مدیریت پروژه مطابق جدول ۲-۱۵ میتوان آنها را به دو دسته کلی «پروژهمحور و سازمانمحور» که متشکل از ۱۱ کارکرد اصلی میباشند تقسیمبندی نمود. کارکردهای پروژهمحور، بهطور مستقیم به مدیریت بهینه پروژههای سازمان مربوط میشوند، دامنه این دسته از کارکردها، از مدیریت یک پروژه آغاز شده و در نهایت به مدیریت تمام یا قسمتی از پروژههای سازمان منتهی میگردد؛ درحالیکه کارکردهای سازمانمحور، کارکردهایی هستند که محدود به یک یا چند پروژه خاص در سازمان نمیگردند، بلکه پشتیبان و فراهمکننده زیرساختهای لازم برای مدیریت پروژه سازمانی[۶۷] میباشند. این دسته از کارکردها علاوه بر آن که گستره بزرگی داشته و غالباً کل سازمان را در بر میگیرند، کنشی بوده و از اهمیت استراتژیک بالایی نیز برخوردار هستند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
(آتشفراز و همکاران، ۱۳۹۰)
جدول ۲-۱۵- کارکردهای عمومی دفتر مدیریت پروژه (آتشفراز و همکاران، ۱۳۹۰)
کارکردهای پروژهمحور[۶۸]
کارکردهای اصلی
کارکردهای فرعی
کارکرد شماره ۱-
مشارکت در مدیریت و اجرای پروژهها
تهیه منشور پروژه و بیانیه محدوده
تسهیل مدیریت جلسات آغازین پروژه
مدیریت ریسکهای پروژه
مشارکت در تشکیل اتاق کنترل پروژه
مشارکت در مدیریت تغییرات پروژه
حمایت از تشکیل کتابخانه پروژه
بهبود دقت و صحت برگههای ثبت ساعات کار[۶۹]
مشارکت در برگزاری جلسات بازنگری پروژه
مشارکت در مدیریت مشکلات پروژه[۷۰]
مشارکت در خاتمه پروژه
کارکرد شماره ۲-
پشتیبانی پروژه
برنامهریزی پروژه
بازیابی[۷۱] پروژه
استانداردسازی گزارشات
کارکرد شماره ۳-
توسعه متدلوژی مدیریت پروژه
تهیه الگوها[۷۲]
پشتیبانی از ابزارهای مدیریت پروژه
تعیین استانداردها و معیارها
کارکرد شماره ۴-
مشاوره[۷۳] و تربیت[۷۴]
–
کارکرد شماره ۵-
طرحریزی و انجام ممیزی پروژه
–
کارکردهای
فرم در حال بارگذاری ...