وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – متغیر وابسته – پایان نامه های کارشناسی ارشد

 
تاریخ: 25-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

نوع محدودیت
تعداد شرکت‌های حذف شده
تعداد شرکت‌های باقی مانده

تعداد کل شرکت‌های نمونه طبق جامعه آماری

—-
۳۱۳

الف

تاریخ سال مالی شرکت می‏بایستی منتهی به پایان اسفندماه هر سال باشد.

۸۰

۲۳۳

ب

شرکت‏های سرمایه گذاری با فعالیت‌های خاص(تأمین مالی) نباشند.

۹۰

۱۴۳

ج

ارزش حقوق صاحبان سهام (ارزش دفتری) منفی نداشته باشند.

۲۴

۱۱۹

د

شرکت‏ها افزایش سرمایه به هر طریقی نداشته باشند.

۱۱

۱۰۸

و

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه متغیرها را داشته باشند.

۲۱

۸۷

۳-۵- ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

جمع‌ آوری اطلاعات بخش با اهمیتی در فرایند پژوهش دارد. اطلاعات مورد استفاده در این پژوهش به دو دسته قابل تقسیم می‌باشند. دسته اول؛ اطلاعات مرتبط با مبانی تئوریک و ادبیات تحقیق می‌باشند که با مطالعات مقالات و پایان‌نامه‌های ایرانی و خارجی موجود در اینترنت و نشریات داخلی و خارجی ازطریق مطالعات کتابخانه‌ای فراهم گردید. دسته دوم؛ اطلاعات مربوط به داده های متغیرهای پژوهش می‌باشند، داده های مورد نیاز پژوهش جهت آزمون فرضیه‌ها از طریق مراجعه به صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، موجود در کتابخانه سازمان بورس اوراق بهادار تهران و نیز نرم افزار شرکت « تدبیر پرداز » ( حاوی اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اعم از صورت‌های مالی، قیمت، شاخص‌های گوناگون و … ) و همچنین از وب سایت www.rdis.ir، گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق از طریق به کارگیری آزمون­های آماری نظیر پیرسون، رگرسیون چند متغیره، آزمون خود همبستگی‌(‌D-W )، ضریب تعیین(R2) و … به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری نظیرEXCEL و EVIEWS انجام شده است.

۳-۶- تعریف متغیرهای پژوهش و نحوه اندازه‌گیری آن ها:

متغیر بر اساس نقشی که در پژوهش بر عهده دارد، به سه دسته تقسیم می‌شود:

متغیر وابسته

متغیر وابسته همان متغیر اصلی است که به منزله یک مطلب قابل پژوهش جلوه می‌کند. با تحلیل متغیر وابسته می‌توان برای حل مسئله به پاسخ‌هایی دست یافت. متغیر وابسته این پزوهش سیاست تقسیم سود می‌باشد.

متغیر مستقل

متغیر مستقل به گونه‌ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می‌گذارد. دلیل تغییر در متغیر وابسته را باید در متغیر مستقل جست و جو کرد. متغیرهای مستقل در این پژوهش، مالکیت نهادی، مالکیت فردی، وجه نقد عملیاتی و حساسیت وجه نقد می‌باشند.

متغیر کنترلی

این متغیرها جهت پیرایش یافته ها در مدل گنجانده می‌شوند تا یافته ها ارتباط دقیق‌تری را نشان دهند. متغییرهای کنترلی در این پژوهش شامل اهرم مالی و سودآوری شرکت می‏ باشد.

۳-۷- مدل پژوهش

مدل برای آزمون فرضیه‌های اول و دوم:

برای آزمون فرضیه‌های اول و دوم از رگرسیون چند‌گانه زیر استفاده می‌شود. در این مدل، متغیر سیاست تقسیم سود به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای مالکیت نهادی، مالکیت فردی به عنوان متغیرهای مستقل و اندازه شرکت، اهرم مالی و سودآوری به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده‌اند.

مدل اول

DPSit : سود تقسیمی هر سهم

: مالکیت نهادی شرکتi در سال t

: مالکیت فردی ( بخشی از سهام که توسط افراد نگهداری می‌شود ) شرکت i در سال t

: اهرم مالی شرکت i در سال t

i در سال t سود آوری شرکت :

i در سال t اندازه شرکت :

میزان خطای مدل

مدل برای آزمون فرضیه‌های سوم و چهارم :

برای آزمون فرضیه‌های سوم و چهارم از رگرسیون چند‌گانه زیر استفاده می‌شود. در این مدل، متغیر سیاست تقسیم سود به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای وجه نقد عملیاتی، حساسیت وجه نقدبه عنوان متغیرهای مستقل و اندازه شرکت، اهرم مالی و سودآوری به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده‌اند.

مدل دوم

: وجه نقد عملیاتی شرکت i در سال t

: حساسیت وجه نقد شرکت i در سال t

: اهرم مالی شرکت i در سال t

i در سال t سود آوری شرکت :

i در سال t اندازه شرکت :

میزان خطای مدل

  • اندازه شرکت

Size = Natural Logarithm of Net Sales

Size: اندازه شرکت

Natural Logarithm of Net Sales: لگاریتم طبیعی خالص فروش

  • اهرم مالی

DAR = Total Debt/Total Assets

DAR :اهرم مالی شرکت

Total Debt: مجموع بدهی‌ها

Total Assets: مجموع دارایی‌ها

  • مدل به منظور محاسبه حساسیت وجه نقد

تغییرات وجه نقد اول و اخر دوره شرکت:

  • محاسبه وجه نقد عملیاتی

۳- ۸- آمارهای توصیفی

آماره‌های توصیفی شامل میانگین، میانه، حداقل، حداکثر و سایر آماره‌ها می‌باشد که وضعیت داده ها را توصیف می‌کنند. اگر داده ها بر روی یک محور به صورت منظم ردیف شوند، مقدار میانگین دقیقاً در نقطه تعادل یا مرکز ثقل قرار می‌گیرد. این محور همان الاکلنگ است که میانگین، نقطه تعادل آن است(عادل آذر،۱۳۸۲). همچنین میانه[۵۶]یکی دیگر از شاخص‌های مرکزی است و مقداری است که ۵۰ درصد داده های جامعه پایین‌تر از آن و ۵۰ درصد بالاتر از آن قرار می‌گیرند. به طور کلی به عنوان اندازه تمایل به مرکز توزیع‌هایی که شکل آن ها نامتقارن است، استفاده می شود(همان منبع، ۳۹). شاخص بعدی انحراف معیار[۵۷]از مهمترین پارامترهای پراکندگی می‌باشد که از طریق جذر گرفتن از واریانس به دست می‌آید. این شاخص نشان‌دهنده متوسط نوسان مشاهدات از میانگین آن ها‌ است. شاخص دیگر، چولگی[۵۸] است. وقتی که مد جامعه آماری پایین‌تر از میانه و افتادگی توزیع بالاتر از آن واقع شود جامعه دارای چوله به راست خواهد بود. اگر مد جامعه آماری بزرگتر از میانه باشد و افتادگی جامعه سمت چپ آن واقع گردد، جامعه دارای چوله به چپ خواهد بود.

۳-۹- روش‌های آماری به کار رفته در پژوهش

برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و برآورد مدل‌ها، از رویکرد داده های ترکیبی[۵۹] استفاده شده است. داده های ترکیبی اصولاً به حرکت واحدهای مقطعی طی زمان اشاره دارند. مدل­های مبتنی بر این نوع داده ­ها را مدل های رگرسیون داده ­های ترکیبی نامیده می­ شود.

به طور کلی ‌می‌توان گفت داده ­های ترکیبی تحلیل­های تجربی را به شکلی غنی می­سازند در صورت استفاده از داده های سری زمانی یا مقطعی این امکان وجود ندارد. در واقع استفاده از داده های مقطعی برای چند سال متوالی نتایج بهتر و قابل‌اعتمادتری را در بر­دارد و قدرت توضیح‌دهندگی مدل را افزایش می‌دهد. مزایای استفاده از داده ­های ترکیبی عبارتند از:

الف) از آنجا که داده ­های ترکیبی به افراد، بنگاه ها، ایالات، کشورها و از این قبیل واحدها طی زمان ارتباط دارند، وجود ناهمسانی واریانس در این واحدها محدود می‌شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« فایل های مقالات و پروژه ها – قسمت 8 – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود پایان نامه های آماده | هدف اصلی ۲: بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد غیر مالی؛ – پایان نامه های کارشناسی ارشد »
 
مداحی های محرم