وبلاگ

توضیح وبلاگ من

منابع کارشناسی ارشد در مورد : بررسی رابطه بین پیش … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین

 
تاریخ: 15-04-01
نویسنده: نویسنده محمدی

با توجه به مسئله پژوهش، فرضیه‌هایی به شرح زیر ارائه گردیده است:
فرضیه اول: بین تعداد دفعات پیش بینی سود مدیریت و عدم تقارن اطلاعتی رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه دوم: بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معنادار وجود دارد.

۳-۳- مدل تحلیلی پژوهش

چارچوب نظری، الگویی مفهومی و بنیادین است که تمام پژوهش بر روی آن بنا می‌شود، و از طریق آن پژوهشگر بین عواملی که در ایجاد مسئله پژوهش اهمیت دارند، ارتباط برقرار می‌کند و فرضیه‌های قابل آزمون خود را ایجاد می‌کند. مدل تحلیلی نوعی نمودار برای متغیرهای استخراج شده از چارچوب نظری پژوهش است (خاکی، ۱۳۸۲).مدل تحلیلی، لولایی است که طرح نظری مسئله پژوهش تدوین شده پژوهشگر را با کارهای بعدی او که مشاهده و تحلیل اطلاعات است به یکدیگر متصل می‌کند. در واقع آنچه که چارچوب نظری مسئله پژوهش را از ساختمان مدل تحلیلی متمایزمی‌کند، خصلت عملی بودن مدل تحلیلی است که باید به عنوان راهنمای مشاهده به کار رود. بیان مفهومی پدیده‌های موضوع پژوهش، مفهوم‌سازی[۷۵]نامیده می‌شود، و این یکی از ابعاد اصلی ساختمان مدل تحلیلی است، بدون آن کار ساختن مدل تحلیلی زیربنای محکم و دقیقی نخواهد داشت. این مفاهیم از طریق فرضیه‌ها راه و شیوهمطالعه پدیده‌ها را مشخص می‌کنند. فرضیه بین مفاهیم رابطه برقرار می‌کند، و هر یک از مفاهیم نیز ابعاد، و هر بعد نیز شاخص‌هایی دارد (کیوی، ریمون و کامپنهود، لوک وان، ۱۳۸۱).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این پژوهش برای آزمون برای بررسی فرضیه اول پژوهش بر مبنای پژوهش‌های فا و همکاران ( ۲۰۱۲) و لین و همکاران (۲۰۱۲) مدل زیر ارائه گردیده است:

عبارت است از عدم تقارن اطلاعاتی شرکت در سال .
عبارت است از تعداد پیش بینی سود توسط مدیریت شرکت در سال .
عبارت است از حجم معاملات سهام (تعداد سهام معامله ‌شده) سهام شرکت در طول سال مالی تقسیم بر تعداد سهام شرکت مورد نظر در پایان سال مالی.
عبارت است از ریشه دوم تعداد دفعات معاملات سهام شرکت در سال ؛
عبارت است از اندازه (لگاریتم طبیعی ارزش بازار) شرکت در سال .
عبارت است از لگاریتم طبیعی قیمت سهام شرکت در سال .
برای آزمون فرضیه دوم پژوهش، بر مبانی پژوهش‌های فا و همکاران ( ۲۰۱۲)، های و همکاران ( ۲۰۰۹) و زیائو فنگ، ۲۰۰۶ مدل تحلیل زیر ارائه گردیده است:

که در آن:
عبارت است از هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت در سال .
عبارت است از ارزش دفتری سهام شرکت در سال به ارزش بازار آن.
عبارت است از لگاریتم طبیعی کل دارایی‌های شرکت در سال .
عبارت است از اهرم مالی (نسبت کل بدهی‌ها به کل دارایی‌ها) شرکت در سال .
عبارت است از خطای باقی مانده شرکت در سال .
۳-۴- متغیرهای مورد بررسی در مدل تحلیلی پژوهش
در این بخش کلیه متغیر های پژوهش که در سه دسته‌ی وابسته، مستقل و کنترلی قرار دارند و همچنین نحوه‌ی کمی سازی آن‌ها مورد تشریح قرار می‌گیرند.

۳-۴-۱- متغیر وابسته

عدم تقارن اطلاعاتی: در تصمیم گیری بابت انجام معاملات، عدم تقارن اطلاعاتی هنگامی بروز می‌کند که یکی از طرفین معامله اطلاعات بیشتر یا بهتری نسبت به طرف دیگر معامله داشته باشد. عدم تقارن اطلاعاتی عدم توازن قدرت در مبادلات را سبب خواهد شد که گاهی ممکن است سبب مبادلات اشتباه گردد (ویلسون، ۲۰۰۸). در این پژوهش برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی از نسبت نوسان قیمت سهام برای شرکت در سال ؛ بر معیار شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام می‌باشد،که در آن نوسان قیمت سهام برای شرکت در سال (SPV) بر اساس انحراف معیار آخرین قیمت معامله شده در پایان هر سال بدست آمده است و معیار شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به شرح زیر بدست می‌آید کرمیر و همکاران،۲۰۱۳):

که در آن:
: عبارت است از اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام شرکت در سال ؛
: عبارت است از قیمت پیشنهادی فروش سهام؛
: عبارت است از قیمت پیشنهادی خرید سهام.
شایان ذکر است که متغیر عدم تقارن اطلاعاتی در مدل اول پژوهش در نقش متغیر وابسته و در مدل دوم پژوهش در نقش متغیر مستقل می‌باشد.
هزینه حقوق صاحبان سهام: برای کسب نتایج متقن و قابل اتکا تر بر اساس تحقیق انجام شده توسط ثقفی و دیگران (۱۳۸۹) از دو مدل زیر برای محاسبه هزینه حقوق صاحبان سهام استفاده خواهد شد:
الگوی گوردن: در این الگو نرخ بازده مورد انتظار سهامداران (هزینه حقوق صاحبان سهام) به شرح زیر محاسبه می‌شود (ثقفی و بولو، ۱۳۸۸):

که در آن Ke، نرخ بازده مورد انتظار سهامداران؛ D1، سود سهام مورد انتظار سال آینده (که از حاصل ضرب سود سهام سال جاری در نرخ رشد g محاسبه می‌شود)؛ P0، قیمت سهام در ابتدای سال (اولین روز معاملاتی) و g، نرخ رشد مورد انتظار است (که بر اساس میانگین هندسی نرخ رشد فروش طی دوره مورد بررسی محاسبه می‌شود).
الگوی قیمت گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (CAPM):
این الگو، بازده سهام را تابعی از ریسک بازار تلقی می‌کند و بر رابطه زیر مبتنی است:

به گونه ای که، E(ri)، بازده مورد انتظار سهام i؛ rf، نرخ بازده بدون ریسک (نرخ اوراق مشارکت)؛ E(rm)، بازده مورد انتظار بازار و βi، حساسیت تغییرات بازده سهم به تغییرات بازده بازار که برای محاسبه آن از رابطه زیر استفاده خواهد شد:

: عبارت است از کوواریانس با بازده سهام شرکت و بازده بازار، : عبارت است از واریانس بازده بازار.

۳-۴-۲- متغیر مستقل

تعداد دفعات پیش بینی سود مدیریت: در پژوهش جاری برای اندازه گیری این متغیر از تعداد دفعات پیش بینی سود مدیریت در هر سال هر شرکت استفاده خواهد شد.
شایان ذکر است در مدل اول پژوهش، متغیر تعداد دفعات پیش بینی سود مدیریت متغیر مستقل و در مدل دوم پژوهش، عدم تقارن اطلاعاتی متغیر مستقل می‌باشد.

۳-۴-۳- متغیر های کنترل:

عبارت است از ارزش دفتری سهام شرکت در سال به ارزش بازار آن.
عبارت است از لگاریتم طبیعی کل دارایی‌های شرکت در سال .


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پروژه های پژوهشی در رابطه با مطالعه تنوع ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشینفایل پایان نامه کارشناسی ارشد : پژوهش های انجام شده در مورد پیش بینی قیمت ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین »
 
مداحی های محرم